Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
I min bekantskapskrets och av dom jag växt upp med är det påfallande vanligt mannen tar kvinnans efternamn nuförtiden. Detta gäller tjänstemän, 80-90-talister i Stockholm.
Alltid om kvinnan har ett finare eller mer unikt efternamn brukar dessa personer i medelklassen ta kvinnans och tvärtom om mannens är finare.
Det duger minsann inte heta Andersson, Hansson eller Berglind längre! Svenskar är så otroligt statusdrivna och svenska män världens mest omanliga patetiska toffel män. Hur fan kan man ta sina kvinnas efternamn haha.
Många svenska män i medelklassen är även extremt passiv aggressiva, konflikträdda, klarar inte av vara raka. Under hela min uppväxt har jag noterat knappt några är intresserade av tuffa flashiga motorstarka bilar heller. Många har problem med skäggväxt och en del kan bara odla flackigt fjunskägg.
Lider svenskar av testosteronbrist? Är svenska män världens mest omanliga cuck män? Varför är svenskar så statusdrivna och skäms varifrån dom kommer och sviker sina fäder med byta bort deras efternamn?
Tycker det låter väldigt fjolligt att försöka bevisa sin manlighet genom vad man heter i efternamn. Namn, speciellt efternamn är ju bara något som används i juridiska sammanhang. Kan finnas många skäl till varför man byter eller inte byter namn. Om pappan exempelvis var en incestpappa, varför skulle man då vilja hedra honom genom att tvunget använda hans namn? Om tjejen nu råkar heta Riddarstråhle eller något annat fint, då är det väl ganska naturligt att mannen också vill passa på att heta det. Den man som då tänker "fast det går ju inte, för då är jag omanlig", den mannen tycker jag snarare agerar väldigt OMANLIGT.
Ja, svenska män lider av testosteronbrist, fast på helt andra sätt än efternamn.
Ej heller sitter sann manlighet i skägget. Skägg är bara ett attribut. Om trenden säger att man måste ha skägg är det snarare manligt att INTE ha skägg. Vad vill du visa liksom? Skäggväxt är inte ens en säker indikator på testosteron, det finns säkrare indikatorer såsom hur mörk rösten är.
Ej heller sitter manlighet i storleken på bilen. Här i USA är det smockfullt av män som köper en jättestor pickup även om de inte behöver det. Det handlar om egentligen lågutbildade omanliga män som försöker förvärva en manlighet genom att låta sig bli lurad av en bilförsäljare. Big fail! Vemsomhelst kan kopiera en machojargong, låtsas vara intresserad av sport, dricka öl och vad de nu tror att manlighet är. Men betyder det att alla kan bli manliga? Hell no!
Vad sann manlighet är skulle kunna bli en separat tråd, men jag skulle säga att det är att ha stake att våga stå upp för det som man förnuftsmässigt inser är bäst även om det blåser motvind. Motsatsen till manlighet är fjollighet - att vara en neurotisk dramaqueen som inte vet varken ut eller in utan viker sig för gruppdynamiken.