Citat:
Ursprungligen postat av
LindvidArman
Så är det. Är man och gift för andra gången. Har inte ändrat mitt efternamn nån av vigslarna.
Folk är så marinerade i PK-ism och allt fanstyg numera. Har fått barn nu igen med min nya fru och det verkar nu vara väldigt många av barnens jämnåriga som har dubbla efternamn. Ett från mamman och ett från pappan. Snacka om att krångla till det!
Precis som du skriver, de flesta kvinnor tycker nog att det är omanligt att ta kvinnans namn. Fast få säger det öppet.
Ja, och det värsta med det är att döttrarna måste välja bort ett av namnen när de gifter sig, eftersom man inte får ha tre efternamn i Sverige. (Enligt den spanska traditionen går det dock bra, för där har - eller hade, det luckras upp nu - både män och kvinnor både sin fars och sin mors efternamn hela tiden, och när kvinnan gifter sig lägger hon till makens efternamn med ett "de" framför.) Det sätter de vuxna döttrarna i en prekär situation, för det blir ju som att välja mellan mamma och pappa...
Citat:
Ursprungligen postat av
Statistenidittliv
Stor skillnad på Andersson och Svensson?
Nä. Och i de fallen tar mannen inte kvinnans efternamn heller, det har nog aldrig hänt. Det handlar antingen om att mannen vill snylta på kvinnans efternamn som är "finare" (alltså inte "vackrare", utan jag menar att det antyder ett ursprung från en högre samhällsklass), eller om att kvinnan inte tycker att mannens familj är tillräckligt fin, utan vill fortsätta visa att hon kommer från sin fina ursprungsfamilj - och mannen är vek och går med på detta. Eller en kombination av båda. Inga normalvettiga, harmoniska människor med god självkänsla gör så, när de gifter sig.