2022-09-07, 20:13
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu är kvinnan (min gamla klasskompis) skild och omgift, hennes förre man har behållit det adliga efternamnet, och hennes nye man har också antagit det! Jag undrar vad den ätten i Tyskland tänker om att namnet sprids till en massa oskylda i Sverige... Helt säkert håller de reda på det; den tyska adeln är väldigt bördsstolt - trots att den officiellt inte längre finns och är förbjuden.

Svensk lagstiftning är konstig.
Snylta på adelsnamn! ... Det är svårt att inte känna ett visst förakt för sådana män.
Citera
2022-09-07, 21:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppp333
Snylta på adelsnamn! ... Det är svårt att inte känna ett visst förakt för sådana män.

Ja, om man har behov av att hävda sig och "bli någon", så får man väl arbeta för det. Alla fattar att paketutköraren Pelle inte är någon von Königsegg* ändå. Blir ju bara fånigt.

(*ändrat, min gamla klasskompis och hennes karlar heter inte just det namnet.)
Citera
2022-09-11, 13:51
Medlem
Min fd tyckte det var väldigt viktigt att jag skulle byta till hans namn om vi skulle gifta oss. Jag ville inte det. Det skar sig totalt för honom, trots att jag gick med på att eventuella barn skulle få hans efternamn. Den största anledningen verkade vara att hans föräldrar och syskon hade bytt till makens namn vid giftermål och att han skulle skämmas om inte vi gjorde samma. Så vekt!
Citera
2022-09-18, 06:13
Medlem
Kongruensbojds avatar
Vet en svensk kompis med ett typiskt son-namn som bytte till sin estniska frus efternamn. Hur tänkte han där? Blir ju bara massa missförstånd när folk undrar var han kommer ifrån.
Citera
2022-09-21, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ppp333
Som kvinna måste jag instämma med TS, det känns lite omanligt med en man som tar kvinnans efternamn. Så tror jag de flesta kvinnor känner även om de inte erkänner det ens för sig själva.

Så är det. Är man och gift för andra gången. Har inte ändrat mitt efternamn nån av vigslarna.

Folk är så marinerade i PK-ism och allt fanstyg numera. Har fått barn nu igen med min nya fru och det verkar nu vara väldigt många av barnens jämnåriga som har dubbla efternamn. Ett från mamman och ett från pappan. Snacka om att krångla till det!

Precis som du skriver, de flesta kvinnor tycker nog att det är omanligt att ta kvinnans namn. Fast få säger det öppet.
Citera
2022-09-21, 20:35
Medlem
Stor skillnad på Andersson och Svensson?
Citera
2022-09-22, 06:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Min fd tyckte det var väldigt viktigt att jag skulle byta till hans namn om vi skulle gifta oss. Jag ville inte det. Det skar sig totalt för honom, trots att jag gick med på att eventuella barn skulle få hans efternamn. Den största anledningen verkade vara att hans föräldrar och syskon hade bytt till makens namn vid giftermål och att han skulle skämmas om inte vi gjorde samma. Så vekt!

Det är väl inte "vekt" att vilja följa den rådande traditionen, oavsett vilka andra som också har gjort det? Det var troligen lika bra att det tog slut mellan er, för det skulle förmodligen ha blivit massor av bråk om uppfostran av barnen mellan er i framtiden. För säkerligen var det inte bara denna fråga ni tyckte olika i, utan han hade antagligen traditionella värderingar när det gäller det mesta, och du vänsterfeministiska. Åsikter och värderingar kommer ju ofta i "paket".
Citera
2022-09-22, 06:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Så är det. Är man och gift för andra gången. Har inte ändrat mitt efternamn nån av vigslarna.

Folk är så marinerade i PK-ism och allt fanstyg numera. Har fått barn nu igen med min nya fru och det verkar nu vara väldigt många av barnens jämnåriga som har dubbla efternamn. Ett från mamman och ett från pappan. Snacka om att krångla till det!

Precis som du skriver, de flesta kvinnor tycker nog att det är omanligt att ta kvinnans namn. Fast få säger det öppet.

Ja, och det värsta med det är att döttrarna måste välja bort ett av namnen när de gifter sig, eftersom man inte får ha tre efternamn i Sverige. (Enligt den spanska traditionen går det dock bra, för där har - eller hade, det luckras upp nu - både män och kvinnor både sin fars och sin mors efternamn hela tiden, och när kvinnan gifter sig lägger hon till makens efternamn med ett "de" framför.) Det sätter de vuxna döttrarna i en prekär situation, för det blir ju som att välja mellan mamma och pappa...

Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Stor skillnad på Andersson och Svensson?

Nä. Och i de fallen tar mannen inte kvinnans efternamn heller, det har nog aldrig hänt. Det handlar antingen om att mannen vill snylta på kvinnans efternamn som är "finare" (alltså inte "vackrare", utan jag menar att det antyder ett ursprung från en högre samhällsklass), eller om att kvinnan inte tycker att mannens familj är tillräckligt fin, utan vill fortsätta visa att hon kommer från sin fina ursprungsfamilj - och mannen är vek och går med på detta. Eller en kombination av båda. Inga normalvettiga, harmoniska människor med god självkänsla gör så, när de gifter sig.
Citera
2022-09-22, 06:33
Medlem
Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kniv-Yxa
Alla män bor inte i Stockholm, de flesta har dubbla efternamn!

Det är otroligt korkat, och stämplar bäraren som velig, obeslutsam och lågbegåvad. Bestäm dig för ETT namn, för i helvete!

Själv bestämde jag mig för min kvinnas, som en riktig man. Och nej, det är inte "finare" och hade inte med status eller att "bryta med ursprung" att göra (som om man gör det i.o.m. namnbyte) - Merwinna vet inte vad den svamlar om. Jag var inte särskilt fäst vid mitt namn och tillhör min kvinna, helt enkelt.

Vill man byta namn vid giftermål gör man det, men det ska inte vara tvång eller ens kutym. För övrigt ska staten inte överhuvudtaget blanda sig i människors relationer eller vad de heter. Det är vad riktiga män anser.
Senast redigerad av Dylan 2022-09-22 kl. 06:46.
Citera
2022-09-22, 06:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Folk kanske är trötta på sina gamla efternamn helt enkelt. Många gånger tar det nygifta paret ett helt nytt efternamn, för att så att säga bilda en "egen släkt". En del gånger vill folk fjärma sig från sitt gamla släktnamn, av olika skäl. Brittiska kungahuset som hette (von) Battenberg, bytte till Mountbatten respektive Windsor under första världskriget för att maskera sitt tyska ursprung/invandring. Skälen är lika många som det finns människor som byter namn. Handlar inte alltid som du föreslår om "brist på manlighet".

Men då skulle väl den mannen, som ville bryta med sin släkt och sitt ursprung (och det kan visst finnas goda skäl till det ibland), ha bytt efternamn tidigare? Och sedan hade hans kommande fru fått ta DET namnet.
Citera
2022-09-22, 06:43
Medlem
Eller så skiter man bara i att byta och behåller sina respektive efternamn. Så gjorde vi.

Jag har ett klassiskt -son namn och hon har ett ovanligt namn som bara hennes familj har sen två generationer.

Barnen har hennes efternamn mot att de inte blev döpta.
Citera
2022-09-22, 16:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men då skulle väl den mannen, som ville bryta med sin släkt och sitt ursprung (och det kan visst finnas goda skäl till det ibland), ha bytt efternamn tidigare? Och sedan hade hans kommande fru fått ta DET namnet.

Prins Philip ändrade inte brittiska kungahusets "efternamn" när han gifte sig med Elizabeth, sedermera Elizabeth II. Prins Daniel tror jag inte ändrar husets Bernadottes namn heller..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in