2020-01-21, 15:36
  #1081
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Mycket bra gjort av IVO ! Mycket bra .

Vad är det som är bra?
Citera
2020-01-21, 17:28
  #1082
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad är det som är bra?

De utreder om soc gjort fel, samt indirekt kritiserar socialtjänsten.

Ur artikel publ idag:

"Det var socialnämnden som gjorde en lex-Sarah anmälan efter pojkens död och slog larm om "allvarliga missförhållanden" vid utredningsenheten för barn och unga på socialförvaltningen. I utredningen som följde lyftes ett antal händelser fram i ljuset och det är i skuggan av dem som IVO valt att fortsätta granska ärendet."

"Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har kommit fram till att huvudmannen, kommunen, delvis fullgjort sin utredningsskyldighet men att innehållet i det som framkommit gör att man vill utreda ärendet vidare."
Citera
2020-01-21, 19:16
  #1083
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
De utreder om soc gjort fel, samt indirekt kritiserar socialtjänsten.

Ur artikel publ idag:

"Det var socialnämnden som gjorde en lex-Sarah anmälan efter pojkens död och slog larm om "allvarliga missförhållanden" vid utredningsenheten för barn och unga på socialförvaltningen. I utredningen som följde lyftes ett antal händelser fram i ljuset och det är i skuggan av dem som IVO valt att fortsätta granska ärendet."

"Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har kommit fram till att huvudmannen, kommunen, delvis fullgjort sin utredningsskyldighet men att innehållet i det som framkommit gör att man vill utreda ärendet vidare."

Du måste sätta ut länken till artikeln också. Eller åtminstone skriva vilken tidning det är.
Citera
2020-01-21, 20:13
  #1084
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du måste sätta ut länken till artikeln också. Eller åtminstone skriva vilken tidning det är.

Oj. Ja, du har rätt. Ville (av lathets-skäl) inte länka men källan till föregående inlägg är Hallandsposten - nätversionen idag.
Citera
2020-01-22, 06:52
  #1085
Medlem
Möjligt att Soc. Förvaltning. är bra på att ställa frågor till hjälpsökande. Men, sen att remittera till olika insatser är de ibland dåliga på. Har ju berättat om flerbarnsmamman i O-ström som inte fick besök som hon lovats, hon orkade inte ensamheten, utan tog sitt liv. Där var det Vuxenheten på Soc. som har stor skuld ! Fråga de anhöriga.


Denna lille pojken hade det svårt på olika sätt, A. mamman, klarade inte av pojkens och sitt eget liv, men Soc. brydde sig inte om det.


Tycker att namn på de skyldiga på Soc. ska nämnas, andra tjänstemän blir ju avslöjande, vad är det för särskilt hemligt med Soc. i Halmstad ??
__________________
Senast redigerad av 1900-talet 2020-01-22 kl. 06:58.
Citera
2020-01-22, 08:13
  #1086
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Möjligt att Soc. Förvaltning. är bra på att ställa frågor till hjälpsökande. Men, sen att remittera till olika insatser är de ibland dåliga på. Har ju berättat om flerbarnsmamman i O-ström som inte fick besök som hon lovats, hon orkade inte ensamheten, utan tog sitt liv. Där var det Vuxenheten på Soc. som har stor skuld ! Fråga de anhöriga.


Denna lille pojken hade det svårt på olika sätt, A. mamman, klarade inte av pojkens och sitt eget liv, men Soc. brydde sig inte om det.


Tycker att namn på de skyldiga på Soc. ska nämnas, andra tjänstemän blir ju avslöjande, vad är det för särskilt hemligt med Soc. i Halmstad ??

Jag vet inte om man kan skylla på enskilda tjänstemän i det här fallet eller i andra heller för den delen.

Man får nog vara glad att vi överhuvudtaget har socionomer som fortfarande vill arbeta med yrken där de är överbelastade med arbete. Det finns en anledning till att tjänstemannaansvaret är borta numera.

Det är hela organisationen som måste förändras då ska du se att tjänstemännen får möjlighet att sköta sitt jobb bra.
Citera
2020-01-25, 06:39
  #1087
Medlem
Det ÄR enskilda tjänstemäns fel !

Sen, om tjänstemännen LYSSNAR på de hjälpsökande, och GÖR det bästa för dem, blir det sällan överbelastade.

Men hela Soc.Förvaltningen, både Barn-ungdom och Vuxenenheten måste undersökas av Polisen och IVO. Det har ju förekommit allvarliga fel och maktövergrepp i båda instanserna. Grova fel och kränkningar i de skriftliga utredningarna.
Jag vet. Andra vet.
Men nu gäller det ju denna sorgliga händelse, så vi får hålla oss till den.
Slutsats : Alla, både Soc. i Halmstad och mamman har varsin skuld.
__________________
Senast redigerad av 1900-talet 2020-01-25 kl. 06:44.
Citera
2020-01-25, 09:49
  #1088
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Det ÄR enskilda tjänstemäns fel !

Sen, om tjänstemännen LYSSNAR på de hjälpsökande, och GÖR det bästa för dem, blir det sällan överbelastade.

Men hela Soc.Förvaltningen, både Barn-ungdom och Vuxenenheten måste undersökas av Polisen och IVO. Det har ju förekommit allvarliga fel och maktövergrepp i båda instanserna. Grova fel och kränkningar i de skriftliga utredningarna.
Jag vet. Andra vet.
Men nu gäller det ju denna sorgliga händelse, så vi får hålla oss till den.
Slutsats : Alla, både Soc. i Halmstad och mamman har varsin skuld.

Tjänstemän lyssnar men innan de agerar ska utredning göras. Men när en tjänsteman gör två personers arbete förstår nog de flesta att kvaliteten på dessa utredningar inte blir den bästa.

Om tjänstemannen hade haft verktygen att hjälpa mamman i det här fallet hade hen säkert gjort det. Man är väl medveten om att ens beslut kan handla om liv och död när man arbetar med människor i utsatta situationer. Man kan bara besluta utefter den information som finns i utredningen. Uppenbarligen fick man inte tillräckligt med resurser i detta fall till att göra en bra utredning av mammans situation.
Citera
2020-01-25, 20:41
  #1089
Medlem
Blir ofta ett överdrivet gnäll på diverse statliga och kommunala instanser, servicefunktioner etc. Det skvallras och det snackas och alla "vet" hur kasst allting är. Det gnälls på Postnord, busstider, SJ, Sjukvården osv osv. Ibland är det förstås korrekt kritik, men lika ofta är det mest skvaller och gnäll som ibland bygger på att folk inte kan ta ansvar för sig själva och därför skyller ifrån sig på allt och alla.

Nu handlar detta visserligen om soc, men tycker man skall ha allmänskvallret i åtanke här. Vi vet inte vad soc visste, agerade eller vad dom kunde ha gjort. Det är lätt att vara efterklok, men eventuell kritik måste ju riktas mot själva agerandet när man inte hade facit. Folk som haft problem med soc träder ofta fram och berättar hur eländigt allt fungerar. Påstår inte att folk ljuger men det finns absolut ett flertal som överdriver kraftigt för att rättfärdiga sitt eget beteende.

Jag har av olika anledningar haft vissa kontakter med soc i Halmstad senaste åren och kan inte säga annat än att dom är såväl trevliga, ambitiösa och verkar kunniga. Kan såklart finnas enstaka som inte gör ett bra jobb, men jag är övertygad om att det är extremt missvisande bild att generellt sett utmåla soc i Halmstad som dåliga.

Och facit har vi ännu inte. Jag kan göra felaktiga antaganden men enligt den "inside info" jag har kommer mamman inte att åtalas för mord. Utredningen verkar klar och mamman kan till och med komma att frias helt. Kommer säkert officiell info närmaste dagarna.
Citera
2020-01-25, 22:22
  #1090
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Möjligt att Soc. Förvaltning. är bra på att ställa frågor till hjälpsökande. Men, sen att remittera till olika insatser är de ibland dåliga på. Har ju berättat om flerbarnsmamman i O-ström som inte fick besök som hon lovats, hon orkade inte ensamheten, utan tog sitt liv. Där var det Vuxenheten på Soc. som har stor skuld ! Fråga de anhöriga.


Denna lille pojken hade det svårt på olika sätt, A. mamman, klarade inte av pojkens och sitt eget liv, men Soc. brydde sig inte om det.


Tycker att namn på de skyldiga på Soc. ska nämnas, andra tjänstemän blir ju avslöjande, vad är det för särskilt hemligt med Soc. i Halmstad ??
Vilket fall är detta du talar om, vill gärna veta mer?
Citera
2020-01-25, 22:24
  #1091
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jbeach
All statistik visar på att mammor och kvinnor är precis lika våldsbenägna som pappor och män är när det gäller våld i nära relationer.
.

Länk till statistiken?
Vore väl lägligt då om det byggdes fler mansjourer där män kan komma undan våldsamma kvinnor. Såvitt jag vet hamnar de få som finns på kvinnojourer.
Citera
2020-01-26, 09:00
  #1092
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenikarsle
Länk till statistiken?
Vore väl lägligt då om det byggdes fler mansjourer där män kan komma undan våldsamma kvinnor. Såvitt jag vet hamnar de få som finns på kvinnojourer.

Det finns få män som träder fram tror jag. Resten lider i tysthet precis som vi kvinnor brukade göra för inte så längesedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in