2019-10-07, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsagerman
Att diskutera andra fall kan ni väl göra i relevant tråd. Respektlöst att jämföra fall till fall eller ens ta upp det här.
Nej det är ingen olyckshändelse. Återigen.. Mamman har erkänt att hon utövat viss våld. Sen om barnet av det råkade bryta nacken av att tex trilla i en trapp eller fått andra sviter olyckligtvis som inte var meningen och en riktig jäkla otur, så är ju oavsett mamman skyldig i såfall. Hade hon inte utövat våld hade heller ingen "olyckshändelse" kunnat ske i detta fall.
Så ta du din olyckshändelse och försvara någon annan....
Att jämföra med andra fall kan ibland vara både intressant och lärorikt, förutsatt att det finns gemensamma drag mellan fallen.
Citera
2019-10-07, 19:11
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Man öppnar en mordutredning om man inte kan utesluta det och få till mer resurser för utredningen det innebär inte att det är ett mord. För att det ska vara ett mord krävs uppsåt. Jo folk ska be om ursäkt sitta här och döma när man inte vet vad som hänt. Tvilling flickorna som dog i sömnen i lunginflammation var misstänkta för mord. Helt oskyldiga ändå sitter folk och dömer. De förstår inte att de insjuknade i sömnen under natten. Ett förtidigt födda spädbarn som är 3 månader orkar vakna och skrika vid en lunginflammation kan utbryta med ett väldigt snabbt förlopp man kan gå från normal temp till över förti på några minuter en spädbarns kropp klarar inte de. Nej man ska ge fan i och sitta och döma utan fakta. Detta kan ha varit en lätt knuff som gick väldigt illa och då är det inte frågan om ett mord.

Grannarna hade hört dunsar så en lätt knuff kan det inte ha varit tal om.
Citera
2019-10-07, 19:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja så klart det inte var dom som var misstänkta. Men de dog på natten. Menar du att foster föräldrar vaknar på natten för att barnen blir plötsligt sjuka utan att börja skrika? De kanske inte var världens bästa föräldrar men till deras död är de helt oskyldiga.

Läs igen vad du skrev! Du skrev att det var FLICKORNA som var misstänkta!

Nä, men SÅ fort går det inte. Man märker när barnen inte är sig lika, när de t.ex. verkar hängigare än vanligt, verkar apatiska, mindre intresserade av kontakt, sover längre, inte äter, inte kissar och bajsar. Den ena tvillingen hade ju dessutom dött flera timmar efter den andra... utan att någon varit uppe och tittat till dem.
Citera
2019-10-07, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Grannarna hade hört dunsar så en lätt knuff kan det inte ha varit tal om.

Det där med grannar som "hört dunsar" har extremt lite värde här. Bor man i lägenhet hör man dunsar från grannar nästan dagligen. Framförallt livliga barn som hoppar runt låter naturligtvis ner till våningen under.
Citera
2019-10-08, 00:54
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jbeach
Varför gör du mamman direkt till offer när hon är misstänkt för att vara förövare? Vi måste bryta tystnaden och våga berätta att långt ifrån alla mammor är bra föräldrar, vilket detta fall kan komma att visa. Andra kvinnor mördar sina män medan de sover eller förgiftar dem. All statistik visar på att mammor och kvinnor är precis lika våldsbenägna som pappor och män är när det gäller våld i nära relationer.

Det verkar som att du har gått på propagandan från NCK vid Uppsala universitet där man även bedrev rasbiologisk forskning och samlade skallar m.fl. likdelar för att man trodde vissa mänskliga raser var bättre än andra.

Tack! Det är dessa normer som gör att vi har haft fokus på män. Det är inte så konstigt men vi vet mycket mer och nu är det dags att vidga perspektivet för att se hela problemet genom att kunna identifiera beteendemönster och ligga steget före (med förberedelse om något inträffar eller förhindra något som det här).

Påläst inom psykologi i höga grader och det har både räddat mig och andra. (De klarar t.ex inte av att hantera skrift). Även blivit utsatt för både det ena och det andra men det ledde till att det behövde hända.

Den enda skillnaden är att kvinnor har två x-kromosomer. Vilket gör det svårare för omgivningen att se det som sker. Mindre våldsbenägna, de manipulerar för att få vad de vill ha, främst genom sex, de spelar offer, eftersom de är ”svagare”, blir betrodda av sina lögner.

Det sker inte synligt och därför kan konsekvenserna bli förödande. Som i det här fallet. Fyra-fem år dessutom. Måste finnas skäl till att mamman är misstänkt. För den som söker finner och bara Gud vet hur det var att få leva i några år som ett oskyldigt litet liv.

Vi förväntar inte oss att kvinnor mördar och står bakom våldet men manlig psykopati är inget i jämförelse med kvinnlig psykopati. (I välfungerande samhällen som Sverige)
Det är dem som får andra att må så dåligt och nu har det även visat sig att sjukskrivningar för psykisk ohälsa ökar pga dessa kvinnor på arbetsplatser.

Vi är riktiga suckers och det är för att man har fel inställning och skev verklighetsuppfattning.

OT: Alla maktlösa PK-män. Ni triggar bara igång vilka vi är. Ingen tycker om misogyner och riktiga män älskar sina kvinnor. Vi står för deras trygghet. Vi blir bara argare och det kallas för adrenalin och överlevnad. Andra resultat kommer ni inte få, förutom att ni lär dö i krig alt. blir psykiskt sjuka.

Alla som väljer att försvara mamman före barnet är rätt sjuka människor. F.ö. typiskt osäkra PK-män som inte klarar av att vara män.
Senast redigerad av Mayahem 2019-10-08 kl. 01:15.
Citera
2019-10-08, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Det där med grannar som "hört dunsar" har extremt lite värde här. Bor man i lägenhet hör man dunsar från grannar nästan dagligen. Framförallt livliga barn som hoppar runt låter naturligtvis ner till våningen under.
Håller med. Skulle man gå efter alla ljud som hörs, inne och utomhus, skrik och gråt från barn, fick man ju anmäla varje vecka.
Jag har aldrig försvarat denna mamma. Jag har bara nämnt vad andra sagt till mig, liksom det jag själv känner, det KAN vara en olyckshändelse.

Varför har ni en sådan hård ton , ni som har det ? Kom just att tänka på en kollega, senare väninna. Hon var alltid så hård och dömande, på jobbet, i sin bostadsrättsförening.
Hon fick sedan diagnosen Borderline, hade ofta kontakt med Psyk. Signifikant för henne var denna aggressiva attityd mot andra.
Senast redigerad av 1900-talet 2019-10-08 kl. 03:17.
Citera
2019-10-08, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag upprepar, att OM det är så att polisen måste sätta brottsrubriceringen "mord" för att få tillräckliga resurser, så borde detta ändras. Nu i dessa tider, när det är så lätt för vanligt folk att få läsa sådana dokument, genom att de sprids på nätet. Ordet "mord" fungerar som ett rött skynke - och det ska det göra också, när det handlar om ett avlidet barn!!!

.
Det finns inga dokument som blir offentliga för "vanligt folk" som du skriver, förrän man är häktad, och därefter fupen när åtal väcks. Och då är ju rubriceringen så pass stark att man kan tänka att mordrubriceringen är riktig. När man under förundersökningen ser att detta är en olycka, självmord eller vad det nu månde vara, så ändras ju rubriceringen.
Citera
2019-10-08, 12:26
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Läs igen vad du skrev! Du skrev att det var FLICKORNA som var misstänkta!

Nä, men SÅ fort går det inte. Man märker när barnen inte är sig lika, när de t.ex. verkar hängigare än vanligt, verkar apatiska, mindre intresserade av kontakt, sover längre, inte äter, inte kissar och bajsar. Den ena tvillingen hade ju dessutom dött flera timmar efter den andra... utan att någon varit uppe och tittat till dem.
Ja jag ser vad jag skrev. Ja jag skriver slarvigt. Men det förändrar inte fakta. Om barnen sover på natten så ställer man inte klockan och går upp vage timme och kollar om barnen lever? Gjorde du de? Jo så fort kan det gå. Du tror att du vet. Men fråga en läkare! I stället för att tro att du vet det är just detta som jag menar folk sitter och dömer utan ha någon kunskap. Det var 2 förtidigt födda spädbarn med dåligt utvecklade lungor och noll immunförsvar. Även på en vuxen person kan en infektion bryta ut hastigt från normal temp till över 40 på några minuter då får man frossa så man skar får feberkramper.
Citera
2019-10-08, 20:50
Medlem
När får vi veta sanningen ?
Citera
2019-10-08, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
När får vi veta sanningen ?
När åtal väcks och fupen blir offentlig.
Citera
2019-10-09, 12:22
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsagerman
Ni som inte är mödrar och har småbarn. Ni kan inte sätta er in i hur EXTREMT stark skyddsmekanism man besitter inför sitt barn, som kommer med en naturlig instinkt. En arg moder som vill skydda sitt barn i en farlig situation är bland den farligaste människa som finns. Man är beredd att gå hur långt som helst för att skydda sitt barn i en panikartad situation som innebär fara.

Jag undrar verkligen vad som gick fel. Jag tror absolut inte på yttre faktorer eller att någon 3person har påverkad detta. Det är omöjligt.

Jag är helt övertygad om att detta är något som skett helt spontant i stundens hetta där modern har tappat spärrarna där barnet har triggat henne för länge och det slog slint.

Jag satt och diskuterade med ett gäng mammor för ett tag sen att man kan "förstå" att det händer och sker att barn får örfilar, knuffar och att det kan gå för långt. För i bland blir man så otroligt provocerad att ingenting i den stressen när allt gått för långt hjälper. Att det kan vara lätt hänt att man går över den där gränsen.
Nu finns det i min värld inga ursäkter att man ger ett barn en örfil då man har ett snsvar. Känner man at man håller på att tappa den där spärren, då går man ut på tex balkongen, toaletten, andas och räknar till 10 och tar nya tag.

Men vissa har inte samma impulskontroll eller den där spärren vid en extremt pressad situation, vilket jag kan förstå även om man som sagt har det där ansvaret.

Jag tror helt klart som en förälder skrev sen innan, detta är den där 11:te gången som bara blev för mycket och mamman tappade det och inte kunde hejda sig själv. Och har hon tex Diagnos som Borderline som är en personlighetstörning, och även den diagnosen som är den mest förekommande diagnosen där barnmord skett ifrån föräldrar. Så har man inte samma impulskontroller och spärrar, samma sak gällande adhd.

Nu är deta givetbis inte en ursäkt och anledning, men det är en förklaring därimot på vad som kanske gjorde att det brast denna gång.

Jag lider verkligen med anhöriga och det lilla barnet som blev fråntaget sitt liv. Och jag tror faktiskt att denna mamma mår fruktansvärt dåligt och kommer säkerligen inte kunna leva med sig själv efter detta. Jag är ganska säker på att detta är en tragedi för exakt alla inblandade. och Hoppas att alla kan få sinnesro en dag.

Jag ser fram emot att få följa denna historia. Det måste finnas så många mer som sitter på så mycket information och skvaller om denna familj och allt runt om.... hjälp oss att förstå.
Nästan varenda människa som lever idag har/har haft en mamma, vars respektive bakgrund, förutsättningar och perspektiv skiljer sig åt. Sluta projicera dina egna och din i sammanhanget extremt lilla och likasinnade mammagrupps livsuppfattningar på 10 miljarder mammor.

Det du inte förstår är att alla mammors skyddsmekanism absolut inte är extremt stark, bara för att du i dagsläget tror att din egna är det. Vilket den kanske inte alls är i realiteten om ditt egna liv en dag är i fara och beroende på hur din kärlek till ditt barn har påverkats under tid.
Citera
2019-10-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ja jag ser vad jag skrev. Ja jag skriver slarvigt. Men det förändrar inte fakta. Om barnen sover på natten så ställer man inte klockan och går upp vage timme och kollar om barnen lever? Gjorde du de? Jo så fort kan det gå. Du tror att du vet. Men fråga en läkare! I stället för att tro att du vet det är just detta som jag menar folk sitter och dömer utan ha någon kunskap. Det var 2 förtidigt födda spädbarn med dåligt utvecklade lungor och noll immunförsvar. Även på en vuxen person kan en infektion bryta ut hastigt från normal temp till över 40 på några minuter då får man frossa så man skar får feberkramper.

Ja, det finns sjukdomsförlopp som kan gå väldigt snabbt, både på vuxna och barn. Jag tycker man ska vara försiktig med att döma andra. Jag tvivlar på att alla vakar över sina barn non-stop dygnet runt, så man ska vara försiktig med att döma andra föräldrar. När barnen sover, så tror jag inte många ställer klockan och tittar till dem på t ex nätter. Jag har en vän som förlorade sin dotter i hjärnhinneinflammation. Hon var ingen dålig mamma. Dottern var jätteförkyld, och hon sökte läkare. Hemskickad för vila och mamman gjorde som merparten av föräldrar gör. Vårdar ett vanligt förkylt barn, utan rädsla eller extra koll på natten för att barnet ska dö. Dygnet efter läkarbesöket vaknade hon på morgonen, dottern var inte kontaktbar och dog innan ambulansen hann fram. Så fort kan det gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in