2020-03-08, 12:33
  #1429
Medlem
oerhört tragiskt alltihop . Framförallt för lilla killen men även för hans mamma. Att samhället inte har stöttat upp mer är katastrof. När en människa missbrukar droger blir man oerhört sjuk och personlighetsförändrad. Att dessutom bli psykotiskt gör att du är i en fantasivärld . Jag har själv behövt ta hand om en närstående som varit psykotisk efter droger vid flera tillfällen och det är det otäckaste jag varit med om. De har ingen verklighetsförankring. Många bär skuld i detta och när Och om Alexandra kommer tillbaka till sig själv kommer hon ha svårt att leva med vad hon gjort .
Tror det är svårt att förstå om man inte sett det på nära håll vad detta gör med en människa . Hoppas myndigheter , soc och förskola blir granskade.
Citera
2020-03-08, 15:46
  #1430
Medlem
I synnerhet personal på Soc. Förvaltningen måste granskas noga. Alexandra vädjade till dem om hjälp, men de hade sin egen uppfattning. Kommer inte att berätta hur jag vet detta, förrän senare.
Citera
2020-03-08, 19:01
  #1431
Medlem
Varför försöker en alltid frånta delar av kvinnans skuld när de begår avskyvärda handlingar?
Allmänheten letar syndabockar i kvinnans sociala skyddsnät socialen, psykiatrin?
Varför är det så? Varför gör vi inte detsamma manliga gärningsmän?

Är det svårare att begripa att en kvinna kan utföra en sådan grym och vidrig handling?

Jag jobbar inom rättspsykiatrin och har läst mängder av RPU-dokument från både kvinnliga och manliga förövare.
De flesta har gemensama nämnare såsom tidigt debuterande sociala problem, missbruk otrygga anknytningar till vårdnadshavare ect, socialtjänst som missbedömt behovet av insatser osv..

Däremot ser jag aldrig någon på FB som ser till dessa faktorer hos männen?
Med risk att gå OT, men ser det återkommande särskilt i denna tråden.
Citera
2020-03-09, 08:23
  #1432
Medlem
Pratade med en f.d. anställd på Soc. i Hstd. Personen sa, att de på Soc. bestämmer, punkt slut, behövande har inte mycket att säga till om , trots att just DE vet vad. de själva behöver.
Ibland tvingar anhöriga in sina egna, förstör dem, så de blir "soc.fall".
Jag arbetade i ett sammanhang med en Rättspsyk. som chef.
__________________
Senast redigerad av 1900-talet 2020-03-09 kl. 08:25.
Citera
2020-03-09, 13:47
  #1433
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
I synnerhet personal på Soc. Förvaltningen måste granskas noga. Alexandra vädjade till dem om hjälp, men de hade sin egen uppfattning. Kommer inte att berätta hur jag vet detta, förrän senare.

Alexandra har väl inte nämnt i FUP missnöje med Soc? Hon var dock missnöjd med förskolerektorn som inte gav sonen utökade tider.
Citera
2020-03-10, 06:50
  #1434
Medlem
Som sagt, kommer inte att berätta förrän senare.
Citera
2020-03-10, 07:25
  #1435
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Som sagt, kommer inte att berätta förrän senare.
Antar att du har någon personlig koppling till fallet /MGM alternativ själv upplever dig blivit försummad av socialtjänsten i Halmstad?

Alltid tråkigt med myndigheter som kör över de som ber om hjälp, dock finns ett stort ansvar på den Hjälpsökande att uttrycka sitt behov av stöd (då alla insatser ses som just stöd tills de går in under LVM, LVU) något som tyvärr inte alltid står i proportion till den Hjälpsökandes förmåga.

Jag hsr själv slitit som ett djur för en närståendes rätt till stöd, då denne själv ej är kapabel till att uttrycka sin omfattande problematik (missbruk och psykisk ohälsa)

Det jag upplever fallerar är samarbetet mellan psykiatrin / missbruksvården och socialtjänsten.
Citera
2020-03-10, 19:26
  #1436
Medlem
Har märkt här att många tror varje ord som skrivs i Media, och tror på alla ord i utredningar och förklaringar som ges av olika myndigheter.
Så enkelt och svart-vitt är det inte. Dels finns det Sekretess och dels finns det en hel del som varken sägs eller skrivs.
Citera
2020-03-10, 19:37
  #1437
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Pratade med en f.d. anställd på Soc. i Hstd. Personen sa, att de på Soc. bestämmer, punkt slut, behövande har inte mycket att säga till om , trots att just DE vet vad. de själva behöver.
Ibland tvingar anhöriga in sina egna, förstör dem, så de blir "soc.fall".
Jag arbetade i ett sammanhang med en Rättspsyk. som chef.

En rättspsyk? Du är uppenbarligen outbildad och har en personlig beef med Soc. Kanske är du en pundare som inte fattar hur man ber om hjälp? Jag har beroende sjukdomen och socialtjänsten gav mig och mina barn ett liv jag inte trodde fanns genom sitt stöd och sina hårda krav. Finns naturligtvis massa exempel åt andra hållet det förstår jag. Men missbruk gör dig INTE till en jävla barnamördare det handlar om ren och skär lathet och ondska hos denna äckliga mamma
Citera
2020-03-12, 10:58
  #1438
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Edwin, 4, hängdes och ströps till döds av sin mamma i Halmstad.
Trots att kommunen fått larmsignaler om pojkens situation inleddes ingen utredning.
Nu riktar Ivo hård kritik mot Halmstad kommuns agerande och menar att socialnämnden ”allvarligt brustit”.
https://www.expressen.se/kvallsposten/edwin-4-strops-nu-kommer-kraftig-kritik/
Citera
2020-03-12, 11:52
  #1439
Medlem
Idag står på SVT Nyheter att förskolan gjorde en orosanmälan i december 2018. Har det framgått någonstans tidigare? Har det framgått vad den grundade sig i?

https://svt.se/nyheter/lokalt/halland/ivo-kritik-mot-socialtjansten-i-halmstad-efter-4-arings-dod
Citera
2020-03-12, 12:54
  #1440
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minosa
Idag står på SVT Nyheter att förskolan gjorde en orosanmälan i december 2018. Har det framgått någonstans tidigare? Har det framgått vad den grundade sig i?

https://svt.se/nyheter/lokalt/halland/ivo-kritik-mot-socialtjansten-i-halmstad-efter-4-arings-dod

Ny info vad jag kan minnas.
Den 12 december 2017 kom det in en orosanmälan efter att mamman visat positivt på opiater i ett drogtest. Det dröjde åtta dagar innan någon handläggare från socialtjänsten träffade familjen. nämnden själv bedömt uppgifterna som allvarliga.

Man hämtade aldrig in uppgifter från anmälaren och utredde inte mammans missbruk trots att hon själv var positiv till drogtester. Utredningen avslutades i april 2018 utan åtgärder

När en orosanmälan sedan kom från förskolan i december samma år avslutades ärendet utan åtgärd då man inte såg situationen som allvarlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in