2020-02-15, 08:57
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadlift81
Jag trodde det hade gjorts. Stod det inte någonstans att hon inte led av en allvarlig psykisk störning?

Ja, men försvarsadvokaten ska yrka på att det görs en RPU till. De ska inte ha haft allt underlag (journalanteckningar etc) för att kunna göra korrekt bedömning förra gången, enligt honom.
Citera
2020-02-15, 09:02
Medlem
Turgenjevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Rpu är ju gjord och hon bedöms inte vara allvarligt sjuk.
Hon bedöms inte allvarligt störd, det kan verka som en petitess, men det är fullt möjligt att vara allvarligt psykiskt sjuk och ändå inte uppfylla kriterierna för att dömas till rättspsykiatrisk vård, även om det brukar vara sammanflätat.
Citera
2020-02-15, 09:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turgenjev
Hon bedöms inte allvarligt störd, det kan verka som en petitess, men det är fullt möjligt att vara allvarligt psykiskt sjuk och ändå inte uppfylla kriterierna för att dömas till rättspsykiatrisk vård, även om det brukar vara sammanflätat.

Ja precis det är nog ingen som tvivlar på att hon är psykiskt sjuk men det ska mycket mer till för att dömas till vård.
Citera
2020-02-15, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja precis det är nog ingen som tvivlar på att hon är psykiskt sjuk men det ska mycket mer till för att dömas till vård.
Men självklart är hon sjuk. INGEN mor skulle göra så mot sitt barn annars. Det förstår nog alla som själva är föräldrar.
Citera
2020-02-15, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Jag reagerade på att pappan och pappans nya partner samlar in pengar för begravningskostnaderna. Om barnet var försäkrat utgår ersättning för att täcka sådana kostnader, och i vilket fall som helst torde de knappast behöva dessa pengar eftersom pappan, som anhörig, sannolikt kommer tillerkännas skadestånd ... vilket är helt jävla sinnessjukt.

Den här pappan har alltså skitit fullständigt i sitt barn. Han är dömd flertalet gånger tidigare, vilket även hans nya partner är. Pappan är bland annat dömd för flera fall av narkotikabrott och misshandel. Snubben som övergivit sin unge trots att han uppmärksammat massvis med brister hos barnets mor kan brinna i helvetet enligt mig. Inte få skadestånd eller en massa pengar från främlingar. Usch.

Jag tror absolut på livstid i detta fall, men det hänger på hur de psykiatriska problemen bedöms. Om hon bedöms som att ha agerat medvetet och utan att psykisk ohälsa kan förklara det, så kan jag inte se hur en annan dom än livstid kan bli aktuell.
Fast det har framkommit att han legat på för att få ha kontakt med E men A har förvägrat honom det om han ej kunnat bevisa drogfrihet. Han har ej velat det och därför har A försökt stänga honom ute. Utan att försvara pappan vill jag ändå framhålla att det inte alltid är enkelt för en pappa att få träffa sitt barn, om mamman ej är samarbetsvillig. Men samtidigt valde han att flytta från Östersund till södra delen av Sverige, så han valde väl ändå på ett sätt bort E... 😞
Citera
2020-02-15, 09:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minosa
Men självklart är hon sjuk. INGEN mor skulle göra så mot sitt barn annars. Det förstår nog alla som själva är föräldrar.

Det är faktiskt ingen självklarhet. Det finns föräldrar som dödar sina barn utan vare sig psykisk sjukdom eller störning. Men jag förstår att man inte vill tro på att människor helt enkelt kan vara så onda.
Citera
2020-02-15, 09:46
Medlem
Citat:
Det är faktiskt ingen självklarhet. Det finns föräldrar som dödar sina barn utan vare sig psykisk sjukdom eller störning. Men jag förstår att man inte vill tro på att människor helt enkelt kan vara så onda.
Mmm usch... Men i de fallen borde man sett tendenser till våld redan tidigare tycker jag.
Citera
2020-02-15, 09:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minosa
Mmm usch... Men i de fallen borde man sett tendenser till våld redan tidigare tycker jag.

Nej det handlar då ofta om ekonomisk vinning. Men det verkar inte vara så vanligt i Sverige att man får ut t.ex. 1 mille på att ens barn dör. I detta fall verkar ju Edvin inte ens haft en basic försäkring som täckt begravningskostnaderna. Om man ska tro pappan.
Citera
2020-02-15, 09:55
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Citat:

Visst är det så. Barn är krävande så tillvida att de behöver omsorger, kärlek, tid. De kostar också pengar. Det kan räcka som argument.
Eller att barnet är jobbigt.
Citera
2020-02-15, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoMoreTears77
Visst är det så. Barn är krävande så tillvida att de behöver omsorger, kärlek, tid. De kostar också pengar. Det kan räcka som argument.
Eller att barnet är jobbigt.
Fast i Sverige finns väl betydligt bättre utvägar om man inte har mentala eller ekonomiska möjligheter att ha kvar sitt barn, som är avsevärt bättre för alla inblandade, än att döda sitt barn? Därför menar jag att väljer man ändå att göra det så är man inte frisk.
Citera
2020-02-15, 10:48
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turgenjev
Vet inte vad du lägger i begreppet allvarligt eller vart du vill komma. Ska man dömas till vård så ska man ha varit i ett psykostillstånd under gärningen oförmögen att veta vad du gör i princip och det har hon bedömts inte ha varit och då är man ansvarig för det man gjort. Att ha borderline är ingen förmildrande omständighet men kan vara svårt att leva med.
Citera
2020-02-15, 10:54
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tänker, att hon nästan MÅSTE ha varit psykotisk vid gärningstillfället. För hade det handlat om att hon ville bli av med pojken för att hon inte orkade med honom, så hade hon kunnat låta socialen ta hand om honom. T.o.m. en adoption hade fortfarande varit möjlig.

Och om hon nu ville bli av med honom för gott genom att döda honom, så skulle hon väl inte ha begått mordet så klantigt att hon blev fast på en gång? Utan då skulle hon väl ha arrangerat en olyckshändelse (typ låtsats att han drunknat i badkaret), eller grävt ner kroppen någonstans/dumpat den i en sjö eller liknande, och sedan ringt polisen och sagt att han sprungit bort? Vem vill sitta på Hinsan i tio år, liksom?

Jag kan inte se någon annan förklaring, än att det där med "röstena" var sant. För hon var väl inte begåvningshandikappad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in