Citat:
Ursprungligen postat av
HaraldMeH
Du har ingen aning om vad fonder är eller hur? Än mindre vad Lysa är. Bättre du investerar själv än låter någon mellanhand investera och ta ut en avgift.
Som andra sagt så är tjänster lika Lysa perfekt för de som vill investera på börsen utan att ha viljan eller tiden att sätta sig in i det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Artilleriet
Lysa är väl vad man kan kalla en rising star men känns lite för bra för att vara sant. Man får en fondportfölj som ombalanserar sig själv till en låg avgift, men är det så bra som alla omdömen påstår?
Är det någon med koll som granskat vad det man egentligen får? Har för mig att någon här inne sa att Lysa i praktiken är en enda fond?
Skulle vara intressant om någon som vet mer kunde förklara lite mer ingående.
Jag vet inte vilka ”alla omdömmen” är. Tjänster som Lysa är ofta ett ganska hett ämne. Vissa menar att det är väldigt bra eftersom de kan sätta in pengarna där och sedan gå och tänka på annat. Andra menar att det är onödigt att betala avgift till Lysa då man efter en timmes eller två googlande lika gärna kan göra en egen fondportfölj till ett litet billigare pris.
Lysa är inte en enda fond, däremot kan du se det som en portfölj där olika fonder och aktier samlas på ett snyggt och prydligt sätt.
Angående den låga avgiften så ska du vara medveten om att även en låg avgift blir mycket pengar om du har stort kapital och/eller sparar under en väldigt lång tid. Har man ”bara” femsiffriga belopp så är det försumbara kostnader men när det börjar röra sig om sexsiffriga belopp, speciellt under en längre tid, så blir det en hel del.
Personligen har jag pengar både hos Lysa och Avanza. Hos Lysa för att få en hyfsad riskspridning och hos avanza för att investera i sådant jag tycker är mer intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Riggragg
Vad menar du med " får som högst " ?
Dagens avgift hos Lysa är 0,391% och de har som mål att försöka sänka den ytterligare.
Värt att nämna är att avgiften som går till Lysa är som högst 0,24 %, resten går till fonderna och är alltså sådant som du ändå hade varit tvungen att betala. Vill i och för sig minnas att en av Lysas försäljningsargument är att de har en lägre fondavgift än om man som privatperson hade haft fonderna. Om man som som svensk ens kan ha fonderna, lite osäker på den punkten.