• 1
  • 2
2019-09-28, 23:27
Medlem
GasolineRainbowss avatar
Jag slulle uppskatta någon slags feedback, för det här har förstört mitt liv mer än något annat. Jag håller snart på att genomgå utredning för adhd, add.

Jag vill veta om någon kanske känner igen problem med att komma igång med saker och genomföra dem.

- Jag är mellan 25-35
- Bor hos föräldrar
- Jag är inte hyperaktiv överhuvudtaget
- Jag kan undvika distraherande som att att spela, runka, använda mobil, slösurfa you name it men kan inte ändå komma igång med något och blir sen på dåligt humör att jag ändå inte kan koncentrera mig
- det ända jag gör är äter och och går ut och vandrar vill typ inte göra något annat, kommer inte ens på något.
-Är arbetslös också, kommer gå utbildning snart.
-Jag känner mig trög i i huvudet och dåligt minne, särskilt det verbala
- Försöker börja få kontakt med vänner igen men skämts oerhört över mig själv att jag distanserat mig själv

Jag känner mig alldeles off för att det ska vara normalt att alla har lika jobbigt med det
Citera
2019-09-29, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GasolineRainbows
Jag slulle uppskatta någon slags feedback, för det här har förstört mitt liv mer än något annat. Jag håller snart på att genomgå utredning för adhd, add.

Jag vill veta om någon kanske känner igen problem med att komma igång med saker och genomföra dem.

- Jag är mellan 25-35
- Bor hos föräldrar
- Jag är inte hyperaktiv överhuvudtaget
- Jag kan undvika distraherande som att att spela, runka, använda mobil, slösurfa you name it men kan inte ändå komma igång med något och blir sen på dåligt humör att jag ändå inte kan koncentrera mig
- det ända jag gör är äter och och går ut och vandrar vill typ inte göra något annat, kommer inte ens på något.
-Är arbetslös också, kommer gå utbildning snart.
-Jag känner mig trög i i huvudet och dåligt minne, särskilt det verbala
- Försöker börja få kontakt med vänner igen men skämts oerhört över mig själv att jag distanserat mig själv

Jag känner mig alldeles off för att det ska vara normalt att alla har lika jobbigt med det

Välkommen till klubben, män som oss finns det massor av, ser minst ett inlägg av detta slag varje vecka på fb.
Citera
2019-09-29, 01:38
Medlem
elva9tolvs avatar
Du är understimulerad. Du har levt ditt hittills vuxna liv utan stimulans och utveckling. Ju mindre du gör desto mindre VILL du göra. Du tynar bort. Du behöver flytta hemifrån, skaffa dig ansvar och få känns dig nyttig och utvecklas. Adhd-utredning? Näää! Leta inte ursäkter. Leta dig ut i livet!
Citera
2019-09-29, 03:00
Medlem
GasolineRainbowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReallyNigga
Ett stort problem är att du är 25+ och bor hemma, varför har du inte flyttat hemifrån?

Prio1: Skaffa ett jobb, det finns massvis med arbeten för folk som vill arbeta.
Prio2 Flytta hemifrån när du sparat ihop till en säng och en soffa.

Med jobb kommer arbetskamrater/ vänner, när du bor själv kommer du tvingas att växa upp och ta tag i saker, du kommer inte ha något val.

1. Det finns inte alls massvis med jobb för folk som vill arbeta. Om det är något jag åtminstone kan sköta så är det arbete! Det är det jag vill ha! Men arbetsgivarna suger pung, tyvärr då. Det ska inkvoteras deras polare och barn osv. Puckot till chef jag hade senast klarade inte ens en så simpel sak som att ge en enkel referens så hur får man jobben då? Ge tips gärna på jobb som har inga sådana krav alls på erfarenhet som behöver med referenser som inte är typ sälj!

2. Har flyttat hemifrån innan men pga nämnda punkter och punkt 1. och ingen hjälp i övrigt till boende så har jag inget val! Hur gör jag då? Jag vill flytta hemifrån och det är inget problem att bo själv det är bara en frihet som jag skulle behöva, fuck jag skulle kunna bo kollektivt om det så gick.
Senast redigerad av GasolineRainbows 2019-09-29 kl. 03:25.
Citera
2019-09-29, 03:05
Medlem
GasolineRainbowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Välkommen till klubben, män som oss finns det massor av, ser minst ett inlägg av detta slag varje vecka på fb.

Ja, det kanske hade varit lärorikt att veta om det finns de med samma problematik och hur dessa gör och om det verkligen är liknande problem! I vilket forum eller kategori brukar du se dessa inlägg?
Citera
2019-09-29, 03:13
Medlem
GasolineRainbowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elva9tolv
Du är understimulerad. Du har levt ditt hittills vuxna liv utan stimulans och utveckling. Ju mindre du gör desto mindre VILL du göra. Du tynar bort. Du behöver flytta hemifrån, skaffa dig ansvar och få känns dig nyttig och utvecklas. Adhd-utredning? Näää! Leta inte ursäkter. Leta dig ut i livet!

Understimulerad japp, därför jag sökt 500-1000 jobb när jag klarat av att beta av dessa annonser. Hur flyttar jag hemifrån då? Jag har inte fått bo kvar i min lägenhet jag hade när jag förlorade jobb och inte klarade studier och jobben finns inte därute för det ska misstänkliggöras om man inte har perfekt CV med referenser av chefer som gillar en (förutom tidigare chefer jag haft)

och jo, adhd/autism utredning är absolut aktuellt, jag behöver alls slags hjälp jag kan få om jag har kognitiva svårigheter som försvårar vardagen och livet som helhet
Senast redigerad av GasolineRainbows 2019-09-29 kl. 04:08.
Citera
2019-09-29, 03:16
Medlem
526s avatar
Många drabbas av hjärnutmattning. För mycket stimuli från skärm gör att kroppens energi går åt att ta mikrobeslut och processa information. Även om det är slögrejer som spel och surf så tar det kraft.
Citera
2019-09-29, 03:18
Medlem
Lowlyfes avatar
Vart vill du?
Du måste inse att dit du vill behöver du kämpa dig till, få som får slott och riksdaler droppade på altanen.

Finns ett uttryck som heter prokrastinera, vilket innebär att man skjuter upp - små som stora uppgifter - för att hellre ägna sig åt vad man känner för stunden. I vissas fall pga psykisk sjukdom tex depression.
Ta det från en som befunnit sig på båda sidor. Det finns tyvärr enbart ett sätt att ordna detta och viljan måste vara där, du måste agera.

Det finns dom som åtar sig jobb som många i det medelklassamhälle vi lever i skulle känna sig förnärmade att ta. Dom som tar jobben "du" inte vill ha gör det åtminstone med ett mål, att fly från sin situation tex. Naturligtvis gäller inte det alla.

Du måste helt krasst ta tummen ur arslet och sätta dig in i vad du behöver att göra, bara du, för att nå dit du vill.

Ett exempel som är individuellt är mindset hos dom rikaste, då spelar dock ofta kvoterade pengar in i spelet.

Nu har jag sagt till dig vad du behöver höra, kör!
Citera
2019-09-29, 03:35
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Understimulerad japp, därför jag sökt 500-1000 jobb när jag klarat av att beta av dessa annonser. Hur flyttar jag hemifrån då, jag har inte fått bo kvar i min lägenhet jag hade när jag förlorade jobb och inte klarade studier och jobben finns inte därute för det ska misstänkliggöras om man inte har perfekt CV med referenser av chefer som gillar en (förutom tidigare chefer jag haft)

och jo, adhd utredning är absolut aktuellt, jag behöver alls slags hjälp jag kan få om jag har kognitiva svårigheter som försvårar vardagen och livet som helhet

Klart du inte kommer nån vart med den inställningen. Det låter inte som du har kognitiva svårigheter, det låter snarare som viljesvårigheter.
Citera
2019-09-29, 03:49
Medlem
GasolineRainbowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowlyfe
Vart vill du?
Du måste inse att dit du vill behöver du kämpa dig till, få som får slott och riksdaler droppade på altanen.

Finns ett uttryck som heter prokrastinera, vilket innebär att man skjuter upp - små som stora uppgifter - för att hellre ägna sig åt vad man känner för stunden. I vissas fall pga psykisk sjukdom tex depression.
Ta det från en som befunnit sig på båda sidor. Det finns tyvärr enbart ett sätt att ordna detta och viljan måste vara där, du måste agera.

Det finns dom som åtar sig jobb som många i det medelklassamhälle vi lever i skulle känna sig förnärmade att ta. Dom som tar jobben "du" inte vill ha gör det åtminstone med ett mål, att fly från sin situation tex. Naturligtvis gäller inte det alla.

Du måste helt krasst ta tummen ur arslet och sätta dig in i vad du behöver att göra, bara du, för att nå dit du vill.

Ett exempel som är individuellt är mindset hos dom rikaste, då spelar dock ofta kvoterade pengar in i spelet.

Nu har jag sagt till dig vad du behöver höra, kör!

Jag har absolut inga föreställningar om att få leva något glamoröst liv. Jag vill bara undvika hemlöshet eller denna misär jag lever nu i, helst kunna ordna ett jobb och bostad och därmed ett självständigt och värdigt liv - jag har iaf varit många år i bostadskö, men andrahand el. kollektiv är kanske snabbare.

Jag är väl förtrogen med det begreppet, jag har alltid haft svårt med prokrastinering med precis allt typ utom arbetstider och det som varit kring jobbet, är absolut inte någon som briljerar i jobbet då jag knappast kan kalla mig själv begåvad men gjort vad jag har kapacitet i att göra och det har inte krävts att man är ett geni. Jag har tagit skitjobb, sådant som jag sett praktikanter kommit och arbetat tillsammans med för att sedan sluta dagen efter! Men jag har stannat kvar i jobbet så länge jag kunnat även om det varit att kånka runt med andan i halsen med jävla tidskvoter att fylla eller bära bråte och damma av sopkärl, sedan har dessa bemanningsföretag sagt upp arbetarna en masse inkl jag, och så var det.

Jag har haft depression och mår i varierande grad pissigt varje dag och har märkt att depression stör mycket i förmågan att t.ex plugga öht, man kan stirra i en text och försöka läsa innehållet om och om igen men inget liksom fastnar
Senast redigerad av GasolineRainbows 2019-09-29 kl. 04:11.
Citera
2019-09-29, 03:57
Medlem
GasolineRainbowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elva9tolv
Klart du inte kommer nån vart med den inställningen. Det låter inte som du har kognitiva svårigheter, det låter snarare som viljesvårigheter.

Jaha, vilken inställning? Jag är frustrerad över en massa skit ja och nog med skäl. Viljesvårigheter är också en del av det kognitiva som styr självregleringen/ exekutiva förmågor. Normala personer märker kanske inte problemen med viljan för att den går normalt där uppe för dem. Vad för inställning ska jag ha då? Ingen reaktion eller ilska? Ska det vara apati, uppgivenhet? Är det bättre? Jag förstår inte
Senast redigerad av GasolineRainbows 2019-09-29 kl. 04:00.
Citera
2019-09-29, 04:13
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Jaha, vilken inställning? Jag är frustrerad över en massa skit ja och nog med skäl. Viljesvårigheter är också en del av det kognitiva som styr självregleringen/ exekutiva förmågor. Normala personer märker kanske inte problemen med viljan för att den går normalt där uppe för dem. Vad för inställning ska jag ha då? Ingen reaktion eller ilska? Ska det vara apati, uppgivenhet? Är det bättre? Jag förstår inte

Du kanske ska återkomma här efter din adhd-utredning så att du har något som styrker en eventuell diagnos innan du plöjer på. Du pratar som om du redan bestämt dig för att du har adhd vilket är väldigt dumt. Och även om du har adhd så är det långt ifrån en förklaring till ditt problem. Det du beskriver låter inte som något NPF.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in