• 1
  • 2
2019-09-29, 04:14
Medlem
Lowlyfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GasolineRainbows
Jag har absolut inga föreställningar om att få leva något glamoröst liv. Jag vill bara undvika hemlöshet eller denna misär jag lever nu i, helst kunna ordna ett jobb och bostad och därmed ett självständigt och värdigt liv - jag har iaf varit många år i bostadskö, men andrahand el. kollektiv är kanske snabbare.

Där gör du det grundligt korrekt, perfekt! Nu kanske du är med i Facebook-grupper redan men det gäller att jaga alternativ och lista ut sätt att komma åt bostad. Om man pluggar snackar man med klasskamraterna, jobbar man snackar man med kollegorna. Lägg upp det på rätt sätt och få dom att förstå att du behöver en bostad för att du är seriös med vänskapen/studierna/jobbet.

Jag är väl förtrogen med det begreppet, jag har alltid haft svårt med prokrastinering med precis allt typ utom arbetstider och det som varit kring jobbet, är absolut inte någon som briljerar i jobbet då jag knappast kan kalla mig själv begåvad men gjort vad jag har kapacitet i att göra och det har inte krävts att man är ett geni.

Rak fråga. Besitter du psykiska problem (mild depression, kan vara stress) som gör att du känner att du inte är begåvad? Jag skulle säga bestäm dig för att bemästra något, så att du kan ta dig mot målet. Sen kanske du tex blir duktig på att svetsa om du väljer att ta en kurs i det (ta det du vill, eller känner minst obehag mot, något i alla fall) och har användning av det yrke du får finna dig i (kan vara vilket yrke som helst) för att avancera. Hierarki förekommer verkligen i sverige, mycket i form av status ut mot andra (företag).

Jag har tagit skitjobb, sådant som praktikanter kommit och sedan lämnat dagen efter men jag har varit kvar i jobb som jag fått vara kvar i även om det varit att kånka runt med andan i halsen med jävla tidskvoter att fylla eller bära bråte och damma av sopkärl, sedan har dessa bemanningsföretag sagt upp arbetarna en masse inkl jag, och så var det.

Jag håller med dig om att bemanningsföretag är jävliga, finns många skäl! Att du tagit på dig skitjobb är positivt, möjligen har du råkat ut för dåliga företag. Finns många såna, jag har själv varit på jävligt konstiga företag.
Hur ser möjlighet (inte vilja, skit i sånt som din sista utväg) ut att plugga, universitet eller yrkeshögskola för snabb start på en stadig (idag) karriär.

Jag har haft depression och mår i varierande grad pissigt varje dag och har märkt att depression stör mycket i förmågan att t.ex plugga öht, man kan stirra i en text och försöka läsa innehållet om och om igen men inget liksom fastnar

Feel ya! Tro mig, psykisk ohälsa är något, även om det inte alltid kan verka så i mina inlägg, jag vet en del om. Nog för att veta att jag inte vet allt.
Jag tar ett exempel ifall du sitter i ett drogbruk får du ta dig i kragen, ja det måste du. Det finns stöd att vända sig till, bara att googla eller söka på FB.
Menar inte att din psykiska ohälsa beror på droger, den beror dock på något. En fråga så självklar är om du har någon att prata om detta med? Om inte tycker jag du ska söka dig till en, en duktig professionell person kan vara bra!

Vad händer om du provar att bara göra det du behöver en dag? Känns det jobbigt? Fast när du tänker efter visst kan du uthärda?
Du kan absolut vända detta, du behöver bara göra något, med hjälp ifall du behöver. Det är bara positivt med en som varit med förr.

Jag är medveten om att det kan vara konstigt formulerat men det är skäl för att tänka extra.
Citera
2019-09-29, 04:21
Medlem
GasolineRainbowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Många drabbas av hjärnutmattning. För mycket stimuli från skärm gör att kroppens energi går åt att ta mikrobeslut och processa information. Även om det är slögrejer som spel och surf så tar det kraft.

Ja, men som jag hört har det orsakats av t.ex stroke eller traumatisk hjärnskada, Ja för mycket stimuli från skärm fördummar en och skapar bristfällig förmåga i djupkoncentration som allt mer krävts i dagens samhälle, och därför har jag gjort av med en hel av facebook/spelande/skärmtittande osv men undrar om påverkan på konc. är reversibelt, så många som använder denna form av stimuli (nästan alla) drabbas inte av oerhörda problem, de verkar ändå rätt bra följa en normal utvecklingskurva av förväntad situation i livet relativt deras ålder, men där hade det bara gått åt helvete för mig
Citera
2019-09-29, 19:48
Medlem
GasolineRainbowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowlyfe
Vad händer om du provar att bara göra det du behöver en dag? Känns det jobbigt? Fast när du tänker efter visst kan du uthärda?
Du kan absolut vända detta, du behöver bara göra något, med hjälp ifall du behöver. Det är bara positivt med en som varit med förr.

Jag är medveten om att det kan vara konstigt formulerat men det är skäl för att tänka extra.

Det kan jag göra känns det som, är lite trögare idag så lite svårt att ge svaren jag velat, kanske skriver resterande svar senare. Ibland låser det sig i huvudet om jag ska göra något som kräver ett led av tankeprocess, att komma igång är svår tröskel, jag glömmer/hamnar ofta borta från rutiner efter att ha påbörjat något

"Rak fråga. Besitter du psykiska problem (mild depression, kan vara stress) som gör att du känner att du inte är begåvad? Jag skulle säga bestäm dig för att bemästra något, så att du kan ta dig mot målet. Sen kanske du tex blir duktig på att svetsa om du väljer att ta en kurs i det (ta det du vill, eller känner minst obehag mot, något i alla fall) och har användning av det yrke du får finna dig i (kan vara vilket yrke som helst) för att avancera. Hierarki förekommer verkligen i sverige, mycket i form av status ut mot andra (företag)."

Jag har nog aldrig varit smart och känner mig mer korkad med åren.
Det som gjort att jag känt mig mindre begåvad är konversationer med folk(På jobbet är det lite enklare med vardagsprat) annars plugg, göra prov
Snubblar ibland på ord, Kan ha svårt att bilda meningar, kan inte hitta rätt ord (ofta vanliga ord)
Eller att inte ha en enda tanke i huvudet. Om humöret svänger starkt blir det antagligen lättare med kommunikationen.

"Jag håller med dig om att bemanningsföretag är jävliga, finns många skäl! Att du tagit på dig skitjobb är positivt, möjligen har du råkat ut för dåliga företag. Finns många såna, jag har själv varit på jävligt konstiga företag.
Hur ser möjlighet (inte vilja, skit i sånt som din sista utväg) ut att plugga, universitet eller yrkeshögskola för snabb start på en stadig (idag) karriär."

Jag har ingen chans med universitetsutbildning av egen erfarenhet kan förstå innehållet men är hopplöst oduglig att plugga och avsätta tid och bla bla för oftare än inte så är hjärnan på sparlåga och tänker långsamt, det är bara gymnasienivå typ komvux som gäller nu.

Jag väljer bara läsa yrke där det finns en klar brist på därute och inte är upplagd som på uni med massor av projekt osv, det dummaste för mig vore att plugga lång utbildning på högskola/universitet där det inte råder brist på arbetsmarknad.

"Feel ya! Tro mig, psykisk ohälsa är något, även om det inte alltid kan verka så i mina inlägg, jag vet en del om. Nog för att veta att jag inte vet allt.
Jag tar ett exempel ifall du sitter i ett drogbruk får du ta dig i kragen, ja det måste du. Det finns stöd att vända sig till, bara att googla eller söka på FB.
Menar inte att din psykiska ohälsa beror på droger, den beror dock på något. En fråga så självklar är om du har någon att prata om detta med? Om inte tycker jag du ska söka dig till en, en duktig professionell person kan vara bra!"

Nej, jag håller inte på med droger det närmaste är att jag är väldigt invand i mitt vardagsmönster, typ tänka på vad jag borde göra, försöka skriva(mest läsa) inlägg på nätet, låta tiden gå, se på underhållning

Har ingen att prata med om det på ett bra sätt, ganska irriterande, lyckas skriva av mig ibland någon gång per år och så och det kan kännas bra att ha fått något sagt fastän folk förmodligen vill inte höra en nämna något alls. Har tänkt KBT borde också vara bra med min problematik.

Jag känner att det också går längre än så att jag har problem med fokus osv att jobben blivit svårare att få och samhällsgemenskapen blivit svårare att ta del i och att arbetslöshet spär på problemen och försämrar psykisk hälsa
Citera
2019-09-29, 20:00
Medlem
Lowlyfes avatar
Citat:
Det kan jag göra känns det som, är lite trögare idag så lite svårt att ge svaren jag velat, kanske skriver resterande svar senare. Ibland låser det sig i huvudet om jag ska göra något som kräver ett led av tankeprocess, att komma igång är svår tröskel, jag glömmer/hamnar ofta borta från rutiner efter att ha påbörjat något

Jag har nog aldrig varit smart och känner mig mer korkad med åren.
Det som gjort att jag känt mig mindre begåvad är konversationer med folk(På jobbet är det lite enklare med vardagsprat) annars plugg, göra prov
Snubblar ibland på ord, Kan ha svårt att bilda meningar, kan inte hitta rätt ord (ofta vanliga ord)
Eller att inte ha en enda tanke i huvudet. Om humöret svänger starkt blir det antagligen lättare med kommunikationen.

Jag har ingen chans med universitetsutbildning av egen erfarenhet kan förstå innehållet men är hopplöst oduglig att plugga och avsätta tid och bla bla för oftare än inte så är hjärnan på sparlåga och tänker långsamt, det är bara gymnasienivå typ komvux som gäller nu.

Jag väljer bara läsa yrke där det finns en klar brist på därute och inte är upplagd som på uni med massor av projekt osv, det dummaste för mig vore att plugga lång utbildning på högskola/universitet där det inte råder brist på arbetsmarknad.

Nej, jag håller inte på med droger det närmaste är att jag är väldigt invand i mitt vardagsmönster, typ tänka på vad jag borde göra, försöka skriva(mest läsa) inlägg på nätet, låta tiden gå, se på underhållning

Har ingen att prata med om det på ett bra sätt, ganska irriterande, lyckas skriva av mig ibland någon gång per år och så och det kan kännas bra att ha fått något sagt fastän folk förmodligen vill inte höra en nämna något alls. Har tänkt KBT borde också vara bra med min problematik.

Jag känner att det också går längre än så att jag har problem med fokus osv att jobben blivit svårare att få och samhällsgemenskapen blivit svårare att ta del i och att arbetslöshet spär på problemen och försämrar psykisk hälsa

Nu är jag ingen utbildad psykolog, mer lekman med självlärd kunskap.
Dock funderar jag på om det antingen är stress eller tex ADD? Kan vara en kombination av båda. Lite introvert? Endast spekulationer.
Låt inte mig diagnostisera dig bara, prova gärna KBT. Visst att kanske Ritalin skulle kunna funka - det vet vi inte - iomed att du nämner att hjärnan går på sparlåga men börja hellre att utveckla dig som person i första hand utan hjälp av piller, som KBT.

Medicinering kan leda till ett beroende (vilket ingår) som när du slutar gör att du återgår till hur du inte vill vara, eller så får du bieffekter. Men detta var lite sidospår.
Citera
2019-09-29, 20:32
Medlem
GasolineRainbowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowlyfe
Nu är jag ingen utbildad psykolog, mer lekman med självlärd kunskap.
Dock funderar jag på om det antingen är stress eller tex ADD? Kan vara en kombination av båda. Lite introvert? Endast spekulationer.
Låt inte mig diagnostisera dig bara, prova gärna KBT. Visst att kanske Ritalin skulle kunna funka - det vet vi inte - iomed att du nämner att hjärnan går på sparlåga men börja hellre att utveckla dig som person i första hand utan hjälp av piller, som KBT.

Medicinering kan leda till ett beroende (vilket ingår) som när du slutar gör att du återgår till hur du inte vill vara, eller så får du bieffekter. Men detta var lite sidospår.

Googlat mycket egna symtom och funderingar, ADD och depression har varit det mest förekommande resultatet. Jag känner igen mig mest i ADD, kanske 90-100 procent i allt, psykologiska tester mäter mer korrekt omfattningen av problemet från uppväxt framåt så kan inte säga att det måste vara det för att man känner igen något. Vanlig är också komorbiditet med andra diagnoser.

Stress omedvetet då för jag lever ju inte så stressfyllt, pressar hårt med tänderna enligt tandläkare, stressorsakat

Introvert, ja, saknar spontaniteten som extrovert personlighet har

Jag har tänkt att det inte är ifråga om normala problem som är övergående som jag kan reda ut på egen hand utan att fråga hjälp och så eftersom alla vägar har lett mig hit
Citera
2019-09-29, 20:42
Medlem
Lowlyfes avatar
Citat:
Googlat mycket egna symtom och funderingar, ADD och depression har varit det mest förekommande resultatet. Jag känner igen mig mest i ADD, kanske 90-100 procent i allt, psykologiska tester mäter mer korrekt omfattningen av problemet från uppväxt framåt så kan inte säga att det måste vara det för att man känner igen något. Vanlig är också komorbiditet med andra diagnoser.

Stress omedvetet då för jag lever ju inte så stressfyllt, pressar hårt med tänderna enligt tandläkare, stressorsakat

Introvert, ja, saknar spontaniteten som extrovert personlighet har

Jag har tänkt att det inte är ifråga om normala problem som är övergående som jag kan reda ut på egen hand utan att fråga hjälp och så eftersom alla vägar har lett mig hit

Det verkar som att du är på rätt väg men utan vidare kunskap om stressorsaker, diagnoser osv blir det svårt att dra dig ur det själv. Möjligt absolut men det kommer nog gynna dig att prata med ett proffs, tex testa KBT.

Det är lätt att fastna i google också och snöa in sig på "fel". Bättre att då prata med en utbildad och erfaren yrkesmänniska om det.
För vissa funkar träning, för andra KBT osv.
Citera
2019-09-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ja, det kanske hade varit lärorikt att veta om det finns de med samma problematik och hur dessa gör och om det verkligen är liknande problem! I vilket forum eller kategori brukar du se dessa inlägg?

Senaste var i denna forumdel
(FB) Motivationen helt död.
Han har liknande problem
Citera
2019-09-30, 21:19
Medlem
GasolineRainbowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Senaste var i denna forumdel
(FB) Motivationen helt död.
Han har liknande problem

Han är resvan och har ett 8-17 jobb som programmerare - med tanke på att han är programmerare lär han vara väldigt mycket smartare och driven än vad jag är
Då använder man sig ju av tiden och utvecklar sig med jobbet
Jag är arbetslös, korkad, orkeslös och har inga pengar för att säga det krasst
Senast redigerad av GasolineRainbows 2019-09-30 kl. 21:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in