2019-09-28, 22:05
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malet
Sen några månader tillbaka har jag blivit sambo med tjejen. Nu har hon fått den smarta iden att vi ska dela på allt, även köra delat konto.

Problemet är bara att jag har tillgångar sparade sen många år tillbaka, som jag inte har någon lust att varken dela med mig av eller att någon ska ha kännedom om. Eftersom jag aldrig har varit besatt av att konsumera mer än det jag behöver så har det blivit en del genom åren som ni förstår.

Så vart är den smartaste lösningen? Säga nej, kommer skapa misstankar.
Du säger bara som det är, finns ingen anledning till att ljuga eller försöka säga någonting annat.
Ska erat förhållande fungera måste du kunna säga till din partner men intet minst sambo att du vill inte dela bankonto men att ni fortfarande kan dela det mesta med mera.
Jag håller med dig förresten, skulle inte heller vilja dela konto med min kvinna.
Om du nu är ren råtta kan du alltid skapa ett konto på separat bank och ha pengarna där som du sedan överför till ditt huvudkonto vid behov eller vise versa
Citera
2019-09-28, 22:07
Bannlyst
Citat:
Sen några månader tillbaka har jag blivit sambo med tjejen. Nu har hon fått den smarta iden att vi ska dela på allt, även köra delat konto.

Problemet är bara att jag har tillgångar sparade sen många år tillbaka, som jag inte har någon lust att varken dela med mig av eller att någon ska ha kännedom om. Eftersom jag aldrig har varit besatt av att konsumera mer än det jag behöver så har det blivit en del genom åren som ni förstår.

Menar hon inte att ni ska ha ett gemensamt konto för mat, bostad och liknande gemensamma utgifter sen får var och en göra vad de vill de privata pengarna som blir över.
Klart du inte ska dela med dig av dina sparade pengar eller visa ditt bankkonto eller lönspec.
Ni är bara sambo. Inte gifta.
Senast redigerad av mazedaze 2019-09-28 kl. 22:16.
Citera
2019-09-28, 22:09
Medlem
hajITs avatar
Ett delat konto innebär ju inte att ni beställer ett nytt bankkort till era egna konton som ni sedan ger till varandra, utan ni öppnar ett helt nytt konto och kommer överens om en summa som skall föras över varje månad.

Mina pengar är mina, det är ingen som vet hur mycket pengar jag har och jag lever i samboförhållande sedan 3 år tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Ni är vara sambo. Inte gifta.
Det är heller inte okej att kräva att få veta hur mycket pengar som finns i samtliga konton även i ett äktenskap.
Citera
2019-09-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Då tar du och helt enkelt säger som det är - att du tycker annorlunda.

Låt gissa - hon har själv inte så mycket besparingar? Klart hon vill att ni skall dela då - kvinnor är av naturen kommunister. Och vilka är det som vill ha kommunism - de som har det gott ställt och sitt på det torra - eller de som inte lyckats skrapa ihop något på egen hand utan kräver att "någon annan" skall dela med sig och försörja dem?
Kommunist vet jag inte om hon är, men hon pratar mycket om att vi måste hjälpa folk och att skattesänkningar är fel.

Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Menar hon inte att ni ska ha ett gemensamt konto för mat, bostad och liknande gemensamma utgifter sen får var och en göra vad de vill de privata pengarna som blir över.
Klart du inte ska dela med dig av dina sparade pengar eller visa ditt bankkonto eller lönspec.
Ni är vara sambo. Inte gifta.

Skulle inte vilja dela med mig av mina tillgångar även om vi var gifta. Jag lever i tron att inget håller för evigt, då vill jag inte stå där pank efter att ha låtit henne konsumera upp allt.
Citera
2019-09-28, 22:11
Medlem
Ska du leva med tjejen säger du som det är. Att du har sparade pengar sedan innan och det är DINA. Släng gärna in dem på ett hyggligt fondkonto så det blir besvärligare att röra dem.
Citera
2019-09-28, 22:12
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Problemet är att hon tycker vi ska vara öppna om exakt allt, även kontoutdrag så att det inte ska kunnas finnas några misstankar om otrohet.
Men shit pommes. Hon märker ju att du är en jävla tönt som hon kan utnyttja.
Det finns inga anledningar till varför ni ska dela bankonto!!!!

Hon kan tjäna ihop sina egna pengar och du tjänar dina egna pengar.

Man behöver självklart inte vara snåla där man delar på allt såsom mat, nöjen och bjuda varandra på saker osv, man älskar ju varandra ändå och tillbringar mycket tid med varandra osv så ser inte ett problem med nämnda.

Men grejen är ju fortfarande att man ska inte behöva dela på jävla bankonto.

Det handlar om makt, delar ni konton förlorar du makt över dina pengar och hon verkar väldigt kontrollerande som förknippar pengar med trohet? Hon vill förmodligen se om du spenderar dina pengar på massa onödigt skit, eller mat, snabbmat, öl osv. Gränsfall jag hade dumpat henne om jag vore du
Citera
Medlem
Expohunters avatar
Citat:

Man up. Säg som det är och dela konto med henne så länge ni båda lägger in lika mycket i potten. Resten lägger du på ett separat konto och blandar inte in i leken. Hört talas om Samboavtal?
Citera
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Creepy-faktorn åsida.

Om man delar konton/bank ser man historiken. Därav förslaget att börja om med ny bank. Inget före den starten blir synligt för den andre parten.

Onödigt, enklare att byta konton, historiken följer inte med.
Citera
2019-09-28, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Men shit pommes. Hon märker ju att du är en jävla tönt som hon kan utnyttja.
Det finns inga anledningar till varför ni ska dela bankonto!!!!
u

Hade jag varit vek, så hade jag låtit henne få som hon vill. Hon kräver mycket andra konstigheter som tillgång till datorn och telefonen också, dock starka lösenord så det kan hon glömma.
Citera
2019-09-28, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hajIT
Ett delat konto innebär ju inte att ni beställer ett nytt bankkort till era egna konton som ni sedan ger till varandra, utan ni öppnar ett helt nytt konto och kommer överens om en summa som skall föras över varje månad.

Mina pengar är mina, det är ingen som vet hur mycket pengar jag har och jag lever i samboförhållande sedan 3 år tillbaka.

Det är heller inte okej att kräva att få veta hur mycket pengar som finns i samtliga konton även i ett äktenskap.
Fast är man gifta så har man försörjningsskyldighet mot varandra och rent lagligt så äger man allt tillsammans om inget äktenskapsförord finns.
Citera
2019-09-28, 22:16
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Hade jag varit vek, så hade jag låtit henne få som hon vill. Hon kräver mycket andra konstigheter som tillgång till datorn och telefonen också, dock starka lösenord så det kan hon glömma.
Jobbig jävla brud du har. Kontrollfreak. Ja, låt inte henne få igenom sin vilja.
Slår vad om att hennes väninna pojkvän flytt är bara ursäkt för att kunna bo hos dig.
Doftar borderline på långa vägar
Citera
2019-09-28, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Jobbig jävla brud du har. Kontrollfreak

Hon är en ung tjej bara, dock är hon underbar på många andra sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in