2023-06-24, 05:21
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Vad har Einarsson dömts för?

Det har nämnts tidigare i tråden att han förgrep sig på sin styvdotter…
Citera
2023-06-24, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritiofPiraten
Jag såg alla tre avsnitten igår och det är några saker jag undrar över, men som inte riktigt framkom i dokumentären:

- Varför blev det just arbetsrättsliga tvister och juridik som han riktade in sig på med sin bedrägeriverksamhet? Känns märkligt med tanke på att han inte har någon som helst utbildning eller annan bakgrund inom juridiken.
Varför det blir just arbetsrättsliga tvister i Sverige är inte svårt att förstå. Svensken är, i allmänhet, väldigt blyg och vågar inte stå för sin sak. Som exempel ser jag massor med svenskar som undviker att tala om de är arbetslösa. De syns inte på största rekryeterings siten idag, linkedin. Sedan ser jag även att de aldrig kontaktar facket på arbetsplatsen för att de, helt enkelt, inte är registrerade hos dem. Tro mig, här finns en enorm marknad av dumma svenskar som betalar en massa pengar i blindo. Sedan vill de aldrig erkänna de har blivit blåsta. Det är, förmodligen, ett stort mörkertal av hur många som lurats. Svårare än så blir det inte. Rickard får dock passa sig att snuva "fel" person. Då kan det gå riktigt illa.
Citera
2023-06-27, 23:55
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Intressant hur dålig svensk lagstiftning är och att en stor del av avtalsrätten i Sverige möjliggör omfattande "bedrägerier". Verkar som att inte mycket ändrats sedan baggböleriets tid.

Oskäliga anställningsavtal : helt okej.
Oskäliga klausuler i avtal: helt okej.

Man kan i princip printa ner vilket skit som helst på ett papper, supa motparten full och doppa fingret i bläck och kladda på ett papper, det värsta är att det håller i domstol.

Tycker också att dokumentären svärtar ner hela juristkåren, allt från fackförbundet till många av de yrkesverksamma verkar ha tvivelaktig moral.

Såg en ett inlägg från Akavia där de delade med sig av sin klients berättelse i efterhand med citat. Om man ska tro dem så företrädde de henne genom resterande process. Sen fick ju biträdande förhandlingschefen på Akavia gå.

Men ja tyvärr drar detta en blöt filt över hela det arbetsrättsliga fältet.

Dock får jag säga att jag varit i kontakt med seriöasa och skickliga utövare och aldrig träffat bluffmakare som dessa.

Jag har fan ångest efter den här dokumentären.
Citera
2023-07-03, 09:06
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Sverige och Norge har väldigt snarlika system. Och språk. För 20 år sedan hade vi dessutom mycket arbetskraftsinvandring från Norge.

Vad har han för utbildning eller inte? Det är inga problem att själv lära sig ett ämnesområde. Det har han gjort förr.
Han är ju inte helt svårlärd heller vad det verkar, att skaffa flygcert är inte gjort i en handvändning, till exempel. Nu vet jag inte exakt vilken licens han skaffat, men gissar PPL eller LAPL.

Nej men efter kriget och till før 50 år sedan så var det stor inflyttning. Før 20 år sedan var migrationen motsatt (en tid var 10% av Oslos befolkning svensk), men det har alltid varit en stor flyttning mellan länderna.

Tror snarare att det är enklare før en norrman, som haft mycket svensk TV och annan kulturell påverkan från det svenska hela sin barndom att fungera i Sverige än før en svensk att fungera och førstå koderna i Norge. Dessutom, en liknande svensk bedragare som flyttat øver kjølen skulle mest troligt snabbare bli igenkänd än en som flyttar till Sverige som i princip är mest upptagna av egen navel och USA.
Citera
2023-07-03, 11:31
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Nej men efter kriget och till før 50 år sedan så var det stor inflyttning. Før 20 år sedan var migrationen motsatt (en tid var 10% av Oslos befolkning svensk), men det har alltid varit en stor flyttning mellan länderna.

Tror snarare att det är enklare før en norrman, som haft mycket svensk TV och annan kulturell påverkan från det svenska hela sin barndom att fungera i Sverige än før en svensk att fungera och førstå koderna i Norge. Dessutom, en liknande svensk bedragare som flyttat øver kjølen skulle mest troligt snabbare bli igenkänd än en som flyttar till Sverige som i princip är mest upptagna av egen navel och USA.

Håller med dig helt om detta. Som en svensk som i många år jobbat i Norge och med norska och svenska kollegor tillsammans där, men även jobbat i Sverige med norska kollegor arbetandes här i Sverige, så är jag helt beredd att hålla med dig. Det är oftast lättare för en norsk att smälta in i Sverige, än tvärt om för en svensk att smälta in i Norge (även om det inte är något som hindrat mig, så tar det längre tid som svensk att hyfsat förstå norsk kultur och mer subtila nyanser som inte alla svenskar normalt ser).
Citera
2023-07-03, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten

Jag reviderar. Det var nog närmare 30-40 år sedan det var väldigt hög arbetskraftinvandring från Norge. Främst inom vård och hantverksyrken. Det var stor skillnad på disponibel inkomst/utbildning.
Citera
2023-07-05, 00:46
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry1978
Det stämmer att det finns medicin mot bipoläritet, men mig veterligen finns ingen medicin mot att vara en empatilös psykopat.
Det finns väl kanske ingen medicin för själva psykopatin, men det skulle kanske kunna gå att dämpa den med något lugnande....(?). Problemet är väl att rätt många psykopater nästan helt saknar sjukdomsinsikt. Det är väl aldrig dem det är fel på, i alla fall inte enligt dem själva...
Citera
2023-07-06, 01:50
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Intressant med stora godispåsen som Rickard visade upp i fängelset. Intagna får sedan något år inte fylla på med sina egna pengar utifrån till kontot, utan enda sättet han kunnat komma över så mycket godis är om andra intagna köpt ut åt honom.

Antagligen fortsätter han med sina manipulativa grejor inne, så det är inte bara centralvakten han kallar room service eller låter plitarna torka upp hans spillda läsk. Han lyckas få de andra intagna att köpa godis och ge honom. För sin fattiga dagpenning.

Antagligen lovar han guld och gröna skogar åt dem också, för en krona i fängelsekiosken är värd liiite mer än en krona ute.

Man kan bara hoppas att han försöker lura någon av den sorten som man INTE skall försöka blåsa... De som sitter inne är inte riktigt samma kategori som nyexade kvinnliga jurister desperata efter ett jobb som tror att lag och rätt är samma sak...

Såna som Rickard önskar jag en kula från en Zestava. Eller åtminstone ett avslaget okben och en krossad mjälte. Det språket förstår han bättre än norska eller svenska.
Bra inlägg! Jag tänkte nästan exakt likadant som dig när jag såg hans show inne på fängelset. Komma dragandes med en säck gottis som någon självutnämnd jävla jultomte och sitta och flina åt att han skulle eventuellt vara ett samhällsproblem när han mycket väl vet att många har mått mycket dåligt av hans verksamhet.
Tyvärr tror jag inte på att någon ger honom vad han förtjänar. De flesta vill inte riskera ett längre fängelsestraff bara för att skipa rättvisa, men jag hoppas jag har fel
Citera
2023-07-06, 17:18
Medlem
Mimurs avatar
Expressen har idag lagt upp ett avsnitt av Krimrummet som handlar om dokumentärserien Skamlös. ”Finns där poddar finns”, som det brukar heta….😀
Citera
2023-07-18, 09:11
Medlem
Carexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Garpenberg är byggt som en hälsingegård, vad det nu får heta i Dalarna.

Richard R Ringheim Olsson har satt upp en Napoleonplansch i en byggnad med ljusrosa puts, och uppdämt vatten i parken. Det ser ut som Södermanland eller liknande. Jag tänkte Yxtaholm men det verkar inte stämma.

Yxtaholm ägs av Wonna de Jong.
Hon är inte en helt uppskattad hyresvärd...

Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Var eller Är Rich@rd och Mik@ela gifta?

Det undrar jag också.
Det har inte framgått någonstans, inte i dokumentären heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Roligast i dokumentären var när Richard skulle förklara Facebook. Han kom inte på vad sajten hette, bara att den grundats av någon Zuckerberg.

Trams.
Han ville bara raljera över vanliga människor, dvs att han inte är en av dem.

Citat:
Ursprungligen postat av turebanan
Har säkert missat det och ber om ursäkt för det men vem är bruden i mörkt hår som behandlar den fd polisen sämre än avföring i ljudinspelningarna. På riktigt sjuk människa. Inte Mickan-klass men nästan.

Hon med ett juggeklingande namn.

Citat:
Ursprungligen postat av Naghini

Vad Rickards är för något kan självklar vara svårt att säga, men jag tänker att hans pappa tex. sagt att Rickard ljög, hittade på spektakulära historier och manipulerade sin omgivning redan när han var liten. Det har ju också framkommit att Rickard blev omhändertagen av den norska staten när han var ung då pappan inte bedömdes lämplig för att ha vårdnad. Så man kan väl gissa att det funnits stora brister under Rickards uppväxt och att han säkerligen är traumatiserad.

Källa?
Det framgår inte i dokumentären varför Richard blev omhändertagen.

Citat:
Ursprungligen postat av peterj76

Vad är det för en jävla vek fd polis som bryter ihop istället för att visselblåsa?

Ja, det där var / är mycket märkligt.
Hade hon gjort något felaktigt och fått sparken som polis?
Hon tycks ju sakna all form av civilkurage.

Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Jag har missat det helt och hållet, men hur kom alla inspelade samtal upp i dager?

Det är (också) en avgörande detalj som inte (heller) framkommer i dokumentären.
Senast redigerad av Gromgutten 2023-07-19 kl. 21:55. Anledning: Septett, använd citera flera.
Citera
2023-07-18, 11:05
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carex
Det är (också) en avgörande detalj som inte (heller) framkommer i dokumentären.

Som jag förstår det så har någon fd anställd eller konsult som sköter tekniken/avlyssningsutrustningen, tagit kopior på alla filer som innehåller alla samtal, och sedan skickat dessa filer till SVT.

Här gör ju Rickard exakt samma misstag och fel som Nixon gjorde. Det blev deras egna avlyssningar som fäller de. Utan dessa så hade varken Nixon eller Rickard gått i sank på i närheten samma sätt.
Citera
2023-07-18, 11:20
Medlem
Carexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Som jag förstår det så har någon fd anställd eller konsult som sköter tekniken/avlyssningsutrustningen, tagit kopior på alla filer som innehåller alla samtal, och sedan skickat dessa filer till SVT.

Här gör ju Rickard exakt samma misstag och fel som Nixon gjorde. Det blev deras egna avlyssningar som fäller de. Utan dessa så hade varken Nixon eller Rickard gått i sank på i närheten samma sätt.

Det är fullt möjligt - för att inte säga högst troligt - att personen som läckt samtalen t SVT vill vara anonym i rädsla för repressalier.
Richard är ingen mysfarbror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in