2022-02-27, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyttanvandarnamn
Idag var Oyaljuridik.se som toppade när man sökte på advokat arbetsrätt. Precis som Arbetsrättsexperten tidigare gjorde. Skulle säga att övergången nu är ett faktum.
Hur de fixar detta från häktet övergår mitt förstånd. Men Ilona har knappast samlat tillräckliga medel för att kunna annonsera så starkt på egen hand.

Till skillnad från Mikaela Olsson så framstår Richard Olsson som en affärsman. Givet detta har han planerat övergången långt innan problemet med häktningen uppstod utifrån deras återigen skadade varumärke. Förmodligen också utan Mikaela Olssons vetskap men med annan personal från Arbetsrättsexperten som managerar verksamhetsövergången. En får applådera företagsamheten och se den kommande utvecklingen 👏
Citera
2022-02-27, 21:57
Medlem
PetaA intressanta analyser. Tror du M* har haft något att säga till om när R* har styrt. Har hon inte mest slickat honom i arslet och sedan agerat ut sina demoner gentemot alla som har kommit i hennes väg. Egentligen precis som R* gör när någon kommer i vägen för honom.

Även om R* på ytan framstår som en affärsman så får man nog säga att om han hade varit en affärsman så skulle han valt att lyssna på rådgivare istället för att köra allt efter eget huvud. Hans affärsmetod har inte sträckt sig längre än till att han har upprepat samma misstag om och om igen. Har svårt att se någon affärsmässighet i det.

Han har förmodligen också fått en fixidé när det kommer till att uppfinna nya varumärken i jakten på snabbacash (vilket historiskt sett har varit hans strävan genom seriebedrägerier och att sälja falska uppgifter om oskyldiga i mellanönstern (fakta han själv vidgår i filmen Svindlaren)). Hans felkalkyleringar har förmodligen delvis berott på att han jämfört juristbranschen med fel bransch och gissningsvis internet industrin där folk ibland kan bli rika på väldigt kort tid om de hittar rätt affärsidé.
Sätt detta sedan i relation till en fäbless för krig och fixering vid maktlystna diktatorer så kanske bilden klarnar vilken typ av affärsman han är eller låt oss hoppas var.

Funderade ett tag på huruvida han själv orsakade konkursen i gamla bolaget genom att tjalla på sig själv för tv4. I så fall kanske han har förberett sig även denna gång. I annat fall kanske han bara kör på och kraschar för att han är helt gränslös.
Citera
2022-02-28, 11:02
Medlem
Om någon vill påskynda nedstängningen av byrån så går det att begära en tvångslikvidation hos Bolagsverket. Själva aktiebolaget, dbm & partner AB, har nämligen två brister som gör att Bolagsverket kan besluta om tvångslikvidation:

- Bolaget har inte anmält en behörig styrelse.
Just nu sitter bara MO i styrelsen. I ett AB måste det dock finnas åtminstone en suppleant, utöver den ordinarie ledamoten.

- Bolaget saknar revisor.

Alla som har ett anspråk mot bolaget (t.ex. kunder som vill ha tillbaka pengar eller som bestridit en faktura, eller fd anställda som inte har fått ut sin lön) har rätt att begära tvångslikvidation. Med tanke på att MO sitter häktad kanske Bolagsverket hinner besluta om likvidation innan bristerna hinner åtgärdas.

Mer info om tvångslikvidation finns på Bolagsverkets webbplats: https://www.bolagsverket.se/ff/foret...idation-1.8190
Citera
2022-03-01, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetaA
Till skillnad från Mikaela Olsson så framstår Richard Olsson som en affärsman. Givet detta har han planerat övergången långt innan problemet med häktningen uppstod utifrån deras återigen skadade varumärke. Förmodligen också utan Mikaela Olssons vetskap men med annan personal från Arbetsrättsexperten som managerar verksamhetsövergången. En får applådera företagsamheten och se den kommande utvecklingen 👏

Korthuset verkar falla hårdare den här gången. Fejkartiklarna döljer inte andra nyheter på Google:
https://www.akavia.se/senaste/pressm...rattsexperten/

Enligt dagboksbladet har Stockholms tr beslutat att utfärda stämning, vilket innebär att skiljeklausulen inte ledde till automatisk avvisning. Bra tingsrätten!
Citera
2022-03-02, 12:08
Medlem
När jag frågade på Tingsrätten om Akavias mål fick jag veta att Mikaela ansökt om konkurs.

Målnummer K3278-22.

Någon som vet mer om detta? Får hon alltså kommunicera med omvärlden nu?
Citera
2022-03-02, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cavetroll
När jag frågade på Tingsrätten om Akavias mål fick jag veta att Mikaela ansökt om konkurs.

Målnummer K3278-22.

Att vara häktad med restriktioner innebär inte att vara helt avskuren, utan att kommunikation går genom åklagaren eller den åklagaren delegerat kontrollen åt.
Citera
2022-03-02, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyttanvandarnamn
Korthuset verkar falla hårdare den här gången. Fejkartiklarna döljer inte andra nyheter på Google:
https://www.akavia.se/senaste/pressm...rattsexperten/

Enligt dagboksbladet har Stockholms tr beslutat att utfärda stämning, vilket innebär att skiljeklausulen inte ledde till automatisk avvisning. Bra tingsrätten!

Akavia är så sena på bollen att domaren redan blåst för sluttid... Det är antingen en oförlåtlig inkompetens eller något värre än så. Jag lutar nästan åt det sistnämnda och att man helt enkelt inte velat ta i den här frågan eftersom man har anställda med... intressen.
Citera
2022-03-02, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltalacheesecake
Akavia är så sena på bollen att domaren redan blåst för sluttid... Det är antingen en oförlåtlig inkompetens eller något värre än så. Jag lutar nästan åt det sistnämnda och att man helt enkelt inte velat ta i den här frågan eftersom man har anställda med... intressen.

Instämmer. Om inte annat får man hoppas att det rör sig om direkta "intressen" (familjerelationer...) i Arbetsrättsexperten, för om detta förfarande skulle representera Akavias normala nivå av kompetens så har hela den fackligt anslutna juristkåren i Sverige kastat sina medlemsavgifter i sjön
Citera
2022-03-03, 21:01
Medlem
Nu är ni nog lite orättvisa mot Akavia. Vad är det för "förfarande" du menar varit inkompetent? Stämningsansökan handlade ju om en lönefordran. Det hade ju inte gärna gått att stämma innan lönen förföll till betalning, eller?

Eller menar ni att de borde ha dundrat in med strejkvästar på och blockerat utgången tills Mikaela och Rickard blev snälla? Gärna för mig, men så brukar såvitt jag vet inget tjänstemannaförbund jobba.

Jag har varit anställd på flera advokatbyråer och på domstolar, och enligt min erfarenhet brukar inte jurister vara de första att ringa facket och be om hjälp. Och om de gör det brukar önskemålet oftast vara en diskret lösning som inte sabbar framtida karriär.

Den här skiten beror helt på att a) ledningen är kriminell, b) folk tar anställning på deras skurkföretag för att tjäna en massa pengar och/eller för att de är för rookie för att varken kunna läsa anställningsavtal eller googla arbetsgivarens namn och c) desperata människor anlitar skurkföretaget eftersom de hamnar högst på träfflistan.

Nu kommer de hamna hos Oyal Juridik eller Advance Law istället...
Citera
2022-03-03, 21:37
Medlem
Citat:

Målnummer K3278-22.

Konkursen är nu officiell
https://www.expressen.se/nyheter/kri...er=todays-news

Ska vi anta att Katarina Angelic ringer runt imorgon och tipsar om Oyal?

Jag är beredd att slå vad.
Citera
2022-03-03, 22:42
Medlem
Citat:
Nu är ni nog lite orättvisa mot Akavia. Vad är det för "förfarande" du menar varit inkompetent? Stämningsansökan handlade ju om en lönefordran. Det hade ju inte gärna gått att stämma innan lönen förföll till betalning, eller?

Eller menar ni att de borde ha dundrat in med strejkvästar på och blockerat utgången tills Mikaela och Rickard blev snälla? Gärna för mig, men så brukar såvitt jag vet inget tjänstemannaförbund jobba.

Jag har varit anställd på flera advokatbyråer och på domstolar, och enligt min erfarenhet brukar inte jurister vara de första att ringa facket och be om hjälp. Och om de gör det brukar önskemålet oftast vara en diskret lösning som inte sabbar framtida karriär.

Den här skiten beror helt på att a) ledningen är kriminell, b) folk tar anställning på deras skurkföretag för att tjäna en massa pengar och/eller för att de är för rookie för att varken kunna läsa anställningsavtal eller googla arbetsgivarens namn och c) desperata människor anlitar skurkföretaget eftersom de hamnar högst på träfflistan.

Nu kommer de hamna hos Oyal Juridik eller Advance Law istället...

Vad är Advance law? Verkar inte ha orgnummer än
Citera
2022-03-04, 09:18
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
Vad handlar Målnummer K3278-22 om?

Det borde vara Mikaela som lämnade in konkursansökan igår då när en styrelseledamot agerar beviljas konkursen tämligen omgående.
Finns de på Kungsgatan 60?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in