Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-09-25, 19:09
  #1
Medlem
Jeg er norsk, men har bodd i Sverige i noen år.
Min förste arbeidsdag på min nåvärende arbeidsplass var en dag i siste veckan av februar 2017. (timanställd) I april ble jeg fortalt av personal-ansvarlig at det ikke var jobb til meg, med mindre noen slutter.
I juni 2017 begynte "person 2". En stund etter sommeren fikk vi vite at 2 personer skulle si opp seg selv (en slutta i November, den andre neste år i april/mai 2018)
Nov/des 2017 begynte person 3.
I desember får "person 2" tillsvidare anställning. Jeg får provsnatällning 6 måneder.
I 2018 på nyåret begynner person 4, 5 og 6. Person 4 og 6 får vikarie pga 2 stk er svangerskap/foreldrelädig)
I maj får jeg og person 3 tillsvidare anställning.
Etterhvert får jeg vite at person 5 og 6 får tillsvidareanställning.
I Juli/Aug 2019 kommer kommer hun ene som var foreldrelädigt tilbake. Person 4 går tilbake til timanställd.
August/september 2019 får vi vite at en annen timanställd (person 7) har kontaktet facket fordi hun har värt extra arbetare siden 2013, til og fra.
September kalles det inn til personalmöte. Person 7 blir anställd fordi arbeidsplassen har gjort feil. Men 4 andre personer blir uppsagda. Vi ska få beskjed för Jul.
Person 3 ringer facket, nå skal vi få telefon denne veckan dom som blir uppsagd.
Vel, jeg fikk telefon igår. Jeg blir uppsagd fordi jeg er en av dom sista inn.
Senere får jeg vite at person 3 blir uppsagt + dom 2 som var foreldralädigt.

Nå venter jeg på telefon fra facket. Og skal på forhandlingsmöte til mandag.

Det jeg har fått vite er at person 5 og 6 er "värdefulla" for foretaget.
Vilket er veldig konstigt fordi det er 100% mulig å läre seg det 5 og 6 kan. det krever ingen utbildning. Man får oppläring. Det har helt enkelt värt svårt på mitt skift fordi det er 6 pers som skal turas om at operere maskin. Da får man bare kjört maskin 3-4 ganger i måneden.
Person 5 og 6 har hatt bedre muligheter til å läre seg fler maskiner.

Jeg fikk ryggproblem i mars som ikke gikk over för nå. men jeg har ikke sagt at jeg ikke vil operere maskin, jeg sa jeg må vente til jeg blir bedre i ryggen.

Det föles bare veldig orettvist, da person 2 inte kör maskin alls. pluss at jeg begynte för henne.
Det skal også sies at det er "förtur" som gjelder ved anställning. allikevel fikk person 2 anställning för meg. trots at vi hadde LIK kompetens.

Hva syntes dere?
Hope it make sense. Jeg er fortvilet.
__________________
Senast redigerad av Biscotti 2019-09-25 kl. 19:14.
Citera
2019-09-25, 19:14
  #2
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biscotti
Jeg er norsk, men har bodd i Sverige i noen år.
Min förste arbeidsdag på min nåvärende arbeidsplass var en dag i siste veckan av februar 2017. (timanställd) I april ble jeg fortalt av personal-ansvarlig at det ikke var jobb til meg, med mindre noen slutter.
I juni 2017 begynte "person 2". En stund etter sommeren fikk vi vite at 2 personer skulle si opp seg selv (en slutta i November, den andre neste år i april/mai 2018)
Nov/des 2017 begynte person 3.
I desember får "person 2" tillsvidare anställning. Jeg får provsnatällning 6 måneder.
I 2018 på nyåret begynner person 4, 5 og 6. Person 4 og 6 får vikarie pga 2 stk er svangerskap/foreldrelädig)
I maj får jeg og person 3 tillsvidare anställning.
Etterhvert får jeg vite at person 5 og 6 får tillsvidareanställning.
I Juli/Aug kommer kommer hun ene som var foreldrelädigt tilbake. Person 4 går tilbake til timanställd.
August/september får vi vite at en annen timanställd (person 7) har kontaktet facket fordi hun har värt extra arbetare siden 2013, til og fra.
September kalles det inn til personalmöte. Person 7 blir anställd fordi arbeidsplassen har gjort feil. Men 4 andre personer blir uppsagda. Vi ska få beskjed för Jul.
Person 3 ringer facket, nå skal vi få telefon denne veckan dom som blir uppsagd.
Vel, jeg fikk telefon igår. Jeg blir uppsagd fordi jeg er en av dom sista inn.
Senere får jeg vite at person 3 blir uppsagt + dom 2 som var foreldralädigt.

Nå venter jeg på telefon fra facket. Og skal på forhandlingsmöte til mandag.

Det jeg har fått vite er at person 5 og 6 er "värdefulla" for foretaget.
Vilket er veldig konstigt fordi det er 100% mulig å läre seg det 5 og 6 kan. det krever ingen utbildning. Man får oppläring. Det har helt enkelt värt svårt på mitt skift fordi det er 6 pers som skal turas om at operere maskin. Da får man bare kjört maskin 3-4 ganger i måneden.
Person 5 og 6 har hatt bedre muligheter til å läre seg fler maskiner.

Jeg fikk ryggproblem i mars som ikke gikk over för nå. men jeg har ikke sagt at jeg ikke vil operere maskin, jeg sa jeg må vente til jeg blir bedre i ryggen.

Det föles bare veldig orettvist, da person 2 inte kör maskin alls. pluss at jeg begynte för henne.
Det skal også sies at det er "förtur" som gjelder ved anställning. allikevel fikk person 2 anställning för meg. trots at vi hadde LIK kompetens.

Hva syntes dere?
Hope it make sense. Jeg er fortvilet.

Kontakta facket eller förhandla själv. Med det du sagt så låter det som att du blir lurad. Upp till kamp!

Kolla vad det är för kollektivavtal först, för det kan påverka dina rättigheter.
Citera
2019-09-25, 19:14
  #3
Avstängd
Negressdrottningens avatar
Alltså herregud vilket jävla språk.

Kaen deu eöverchätta te engelska trou due? Jae fattae int äett eord

Men om jag förstått det rätt: Jobbar du hos en privat aktör? För självklart ska du inte jobba på en plats om du inte kan utföra uppgiften ordentligt, ryggont eller ej.
Citera
2019-09-25, 19:17
  #4
Medlem
Är det inte bättre att du söker ett nytt jobb där du kan bli uppskattad?
Citera
2019-09-25, 19:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Kontakta facket eller förhandla själv. Med det du sagt så låter det som att du blir lurad. Upp till kamp!

Kolla vad det är för kollektivavtal först, för det kan påverka dina rättigheter.

Takk for at du har lest igjennom alt sammen! og takk for svar.

Utifra det jeg har fått vite, så föles det ut som jeg blir sagt opp pga personliga skäl. Jeg er under utredning for Aspergers, så mitt forhold til kolleger er jo ikke så bra. Men jeg sköter mitt jobb. Kommer i tid. varit borta totalt 4 dagar på snart 3 år. (hadde sjukanmälan pga isjias 14 dager)
Jeg vet hvorfor person 3 blir sagt upp. (mye fravär)
og jeg har fått vita av en annen kollega hva som kanskje er årsaken til at dom 2 foredralädigt blir uppsagd.
Det föles personlig
Citera
2019-09-25, 19:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negressdrottningen
Alltså herregud vilket jävla språk.

Kaen deu eöverchätta te engelska trou due? Jae fattae int äett eord

Men om jag förstått det rätt: Jobbar du hos en privat aktör? För självklart ska du inte jobba på en plats om du inte kan utföra uppgiften ordentligt, ryggont eller ej.


I may not have been clear enough, but I am just looking for opinions/perspective from others if i'm being treated unfairly. I always doubt myself, which is why i'm coming here, asking what other people think.

Also i don't have permanent back problems. I had sciatica that lasted 5 months, (I was on sickleave for 2 weeks) I only recently am 100% restored. I don't work for a private employer. It's a business that creates things. You either operate the machine (heavy lifting) or you pack the stuff in boxes. While i had my backproblem i packed boxes only. and there are people at my workplace that only do that, because they don't want to operate the machine.
Thanks for your reply!
Citera
2019-09-25, 19:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Kontakta facket eller förhandla själv. Med det du sagt så låter det som att du blir lurad. Upp till kamp!

Kolla vad det är för kollektivavtal först, för det kan påverka dina rättigheter.

I was told by my colleague (who's also getting fired) that the women from the union made decisions along with the CEO's regarding who gets fired and who get's to stay, which makes my colleague think that the union lady is not on our side at all.
Citera
2019-09-25, 19:41
  #8
Medlem
I tried to keep it simple and short with important cliffnotes.
I felt the norwegian wasn't so different from the swedish written language. That's why i wrote it in mostly norwegian. My mistake, and i apologize that it caused some agitation.

Still thanks to everyone who reads and replies. Ask away if anything is unclear!
Citera
2019-09-25, 20:05
  #9
Medlem
ProPapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biscotti
Jeg er norsk, men har bodd i Sverige i noen år.
Min förste arbeidsdag på min nåvärende arbeidsplass var en dag i siste veckan av februar 2017. (timanställd) I april ble jeg fortalt av personal-ansvarlig at det ikke var jobb til meg, med mindre noen slutter.
I juni 2017 begynte "person 2". En stund etter sommeren fikk vi vite at 2 personer skulle si opp seg selv (en slutta i November, den andre neste år i april/mai 2018)
Nov/des 2017 begynte person 3.
I desember får "person 2" tillsvidare anställning. Jeg får provsnatällning 6 måneder.
I 2018 på nyåret begynner person 4, 5 og 6. Person 4 og 6 får vikarie pga 2 stk er svangerskap/foreldrelädig)
I maj får jeg og person 3 tillsvidare anställning.
Etterhvert får jeg vite at person 5 og 6 får tillsvidareanställning.
I Juli/Aug 2019 kommer kommer hun ene som var foreldrelädigt tilbake. Person 4 går tilbake til timanställd.
August/september 2019 får vi vite at en annen timanställd (person 7) har kontaktet facket fordi hun har värt extra arbetare siden 2013, til og fra.
September kalles det inn til personalmöte. Person 7 blir anställd fordi arbeidsplassen har gjort feil. Men 4 andre personer blir uppsagda. Vi ska få beskjed för Jul.
Person 3 ringer facket, nå skal vi få telefon denne veckan dom som blir uppsagd.
Vel, jeg fikk telefon igår. Jeg blir uppsagd fordi jeg er en av dom sista inn.
Senere får jeg vite at person 3 blir uppsagt + dom 2 som var foreldralädigt.

Nå venter jeg på telefon fra facket. Og skal på forhandlingsmöte til mandag.

Det jeg har fått vite er at person 5 og 6 er "värdefulla" for foretaget.
Vilket er veldig konstigt fordi det er 100% mulig å läre seg det 5 og 6 kan. det krever ingen utbildning. Man får oppläring. Det har helt enkelt värt svårt på mitt skift fordi det er 6 pers som skal turas om at operere maskin. Da får man bare kjört maskin 3-4 ganger i måneden.
Person 5 og 6 har hatt bedre muligheter til å läre seg fler maskiner.

Jeg fikk ryggproblem i mars som ikke gikk over för nå. men jeg har ikke sagt at jeg ikke vil operere maskin, jeg sa jeg må vente til jeg blir bedre i ryggen.

Det föles bare veldig orettvist, da person 2 inte kör maskin alls. pluss at jeg begynte för henne.
Det skal også sies at det er "förtur" som gjelder ved anställning. allikevel fikk person 2 anställning för meg. trots at vi hadde LIK kompetens.

Hva syntes dere?
Hope it make sense. Jeg er fortvilet.

Inga problem att läsa och förstå vad du skriver.

Varför gav företaget person 2 tillsvidareanställning direkt? Om man följer turordningen borde person 5 och 6 sluta före de två personer som var föräldrarlediga.

Lycka till med utredningen.
Citera
2019-09-25, 20:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Inga problem att läsa och förstå vad du skriver.

Varför gav företaget person 2 tillsvidareanställning direkt? Om man följer turordningen borde person 5 och 6 sluta före de två personer som var föräldrarlediga.

Lycka till med utredningen.

Tusen takk for svar!
JEg frågade aldri varför, men min egen gissning er at hun jobba der for 18 år siden, hun sa dock opp seg selv fordi hun ble gravid/fikk barn. Dessutom er hun sosial. Jeg er ikke sosial.

Jeg ville spörre mine kollegar varför, men mistenkte at dom kanskje hadde sagt til ledningen at jeg ikke fungerte i gruppen. Jeg vet at dom har gjort det med andre som inte fungerat/inte nöjd med.
Vil ikke spekulere så mye dock.

Har lest litt om LAS (lag om anställningskydd) og huvudprincipet er jo förtur, sist inn först ut. men Företaget kan göra 2 undantag. Det er nok det dom har gjort med 5 og 6.
__________________
Senast redigerad av Biscotti 2019-09-25 kl. 20:17.
Citera
2019-09-25, 20:22
  #11
Medlem
har glömt å skrive at uppsägningen er på grund av arbetsbrist
Citera
2019-09-25, 20:27
  #12
Medlem
ProPapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biscotti
Tusen takk for svar!
JEg frågade aldri varför, men min egen gissning er at hun jobba der for 18 år siden, hun sa dock opp seg selv fordi hun ble gravid/fikk barn. Dessutom er hun sosial. Jeg er ikke sosial.

Jeg ville spörre mine kollegar varför, men mistenkte at dom kanskje hadde sagt til ledningen at jeg ikke fungerte i gruppen. Jeg vet at dom har gjort det med andre som inte fungerat/inte nöjd med.
Vil ikke spekulere så mye dock.

Har lest litt om LAS (lag om anställningskydd) og huvudprincipet er jo förtur, sist inn först ut. men Företaget kan göra 2 undantag. Det er nok det dom har gjort med 5 og 6.

Ok! Då kan det bli svårt för dig att kräva att få vara kvar. Kollegor som snackar bakom ryggen är värdelösa. Du förtjänar en bättre arbetsplats.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback