Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-09-23, 18:17
  #1
Medlem
Otursmannens avatar
Tänkte förbättra min kondition och undrar hur jag ska börja göra det, med tanken på att jag haft hjärt problematik tidigare om man ska lägga det så.

Jag har haft en del hjärtklappningar och har än idag dagligen tryck i bröstet.

Jag har gjort en del hjärtundersökningar. Eller ska jag säga en noggrann hjärtundersöknibgar och enligt läkare är jag hjärtfrisk och kan träna.

Men trycket i bröstet samt tyngden och hjärtslagen gör att jag inte ens kan klara springa 1 minut på löpande. Då jag får en tryck känsla i bröstet och halsen samt känner mig riktigt tung och även har svårt att dra in luft via näsan som att mina lungor ej vill arbeta

Hur ska jag göra?

Sorry for stavfel
__________________
Senast redigerad av Otursmannen 2019-09-23 kl. 18:20.
Citera
2019-09-23, 18:30
  #2
Medlem
gayisnotokays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otursmannen
Tänkte förbättra min kondition och undrar hur jag ska börja göra det, med tanken på att jag haft hjärt problematik tidigare om man ska lägga det så.

Jag har haft en del hjärtklappningar och har än idag dagligen tryck i bröstet.

Jag har gjort en del hjärtundersökningar. Eller ska jag säga en noggrann hjärtundersöknibgar och enligt läkare är jag hjärtfrisk och kan träna.

Men trycket i bröstet samt tyngden och hjärtslagen gör att jag inte ens kan klara springa 1 minut på löpande. Då jag får en tryck känsla i bröstet och halsen samt känner mig riktigt tung och även har svårt att dra in luft via näsan som att mina lungor ej vill arbeta

Hur ska jag göra?

Sorry for stavfel
cykla
Citera
2019-09-23, 18:31
  #3
Medlem
Lordvaffs avatar
Prata med läkare för i helvete!
Citera
2019-09-23, 18:31
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Otursmannen
Tänkte förbättra min kondition och undrar hur jag ska börja göra det, med tanken på att jag haft hjärt problematik tidigare om man ska lägga det så.

Jag har haft en del hjärtklappningar och har än idag dagligen tryck i bröstet.

Jag har gjort en del hjärtundersökningar. Eller ska jag säga en noggrann hjärtundersöknibgar och enligt läkare är jag hjärtfrisk och kan träna.

Men trycket i bröstet samt tyngden och hjärtslagen gör att jag inte ens kan klara springa 1 minut på löpande. Då jag får en tryck känsla i bröstet och halsen samt känner mig riktigt tung och även har svårt att dra in luft via näsan som att mina lungor ej vill arbeta

Hur ska jag göra?

Sorry for stavfel


Är du överviktig? Rökare? Dricker du alkohol? Tar du droger?

Jag skulle se till att hålla din hälsa optimal genom mat och dryck.
Sen kanske du skulle börja med promenader för att sedan långsamt öka
suggestivt.
Citera
2019-09-23, 18:38
  #5
Medlem
Om läkaren efter undersökning säger att hjärtat är OK så är det bara att köra på. Alla dessa känslor du beskriver är ditt undermedvetna som försöker få dig att stanna.

Det vill säga, bit ihop och kör på!
Citera
2019-09-23, 18:58
  #6
Medlem
Otursmannens avatar
Har gått ner drygt 21 kg.

Promenad hastigt dagligen 6-10km.

Men av någon anledning kan jag en springa hastigt i mer än 1 min

Ja läkare har sagt att jag är hjärtfrisk. Dock mediciberar jag för mitt höga blodtryck

Ätet väldigt häsosamt och röker inte ler dricker, fast har börjat dricka lite den senaste tiden men kommer lägga av helt.

Ville bara se om andra har befunnit sig i liknande situation och hur ni gjorde.
Samt hur jag ska börja ta mig ut ur detta och börja springa.

Målet är att springa hastigt i 20 min.
Citera
2019-09-23, 19:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otursmannen
Har gått ner drygt 21 kg.

Promenad hastigt dagligen 6-10km.

Men av någon anledning kan jag en springa hastigt i mer än 1 min

Ja läkare har sagt att jag är hjärtfrisk. Dock mediciberar jag för mitt höga blodtryck

Ätet väldigt häsosamt och röker inte ler dricker, fast har börjat dricka lite den senaste tiden men kommer lägga av helt.

Ville bara se om andra har befunnit sig i liknande situation och hur ni gjorde.
Samt hur jag ska börja ta mig ut ur detta och börja springa.

Målet är att springa hastigt i 20 min.
Det finns en anledning till att långdistansspringare ser ut som svältande anorektiker.

Det finns en anledning varför smala greyhounds springtävlar och inte muskulösa pitbulls.

Det finns en anledning varför smala geparder springer snabbare än muskulösa lejon.

Ju mindre du väger desto mindre kraft behövs för att röra dig i samma hastighet, det är grundläggande fysik.

Du måste helt enkelt förlora mer vikt. Om du väger 50 kg kan jag garantera att du kommer vara snabb som en gepard.
__________________
Senast redigerad av realnigga 2019-09-23 kl. 19:12.
Citera
2019-09-23, 19:13
  #8
Medlem
Otursmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Det finns en anledning till att långdistansspringare ser ut som svältande anorektiker.

Det finns en anledning varför smala greyhounds springtävlar och inte muskulösa pitbulls.

Det finns en anledning varför smala geparder springer snabbare än muskulösa lejon.

Ju mindre du väger desto mindre kraft behövs för att röra dig i samma hastighet, det är grundläggande fysik.

Du måste helt enkelt förlora mer vikt. Om du väger 50 kg kan jag garantera att du kommer vara snabb som en gepard.


Ok realnigga ska göra det.
Citera
2019-09-23, 19:36
  #9
Medlem
Symtomen du känner är antagligen ångestförknippade. Prova att börja väldigt lugnt med korta intervaller i måttlig intensitet, kanske 2-3 min och sedan vila med aktivitet på låg intensitet 1-2 min. Prova promenader eller cykling istället för att springa.
Citera
2019-09-23, 20:28
  #10
Medlem
Om du nu måste springa, så spring en halv minut då, eller så länge du känner att du orkar innan det blir för jobbigt. Sedan går du en stund tills pulsen återhämtar sig, sedan springer du en halv minut igen. Om du måste springa alltså.
Citera
2019-09-23, 20:30
  #11
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otursmannen
Tänkte förbättra min kondition och undrar hur jag ska börja göra det, med tanken på att jag haft hjärt problematik tidigare om man ska lägga det så.

Jag har haft en del hjärtklappningar och har än idag dagligen tryck i bröstet.

Jag har gjort en del hjärtundersökningar. Eller ska jag säga en noggrann hjärtundersöknibgar och enligt läkare är jag hjärtfrisk och kan träna.

Men trycket i bröstet samt tyngden och hjärtslagen gör att jag inte ens kan klara springa 1 minut på löpande. Då jag får en tryck känsla i bröstet och halsen samt känner mig riktigt tung och även har svårt att dra in luft via näsan som att mina lungor ej vill arbeta

Hur ska jag göra?

Sorry for stavfel

Börja med steady state cardio som snabb gång, lätt löpning, cykling eller rodd. Fasa in det över tid och se över din kost rejält.
Citera
2019-09-23, 20:58
  #12
Medlem
Tror att du känner av ångest, det är rätt nära mellan dessa känslor. Oroa dig inte om läkaren har sagt att du är frisk är det bara att köra på. Krångla inte till det, från din situation är all rörelse bra träning och du får effekt. Ut i naturen och rör på dig så att du blir svettig, andfådd och hjärtat slår. Upprepa sen resten av livet
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback