Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-09-23, 03:34
  #1
Medlem
Jag är 52 år och 169 cm lång.

Hur mycket bör jag ta i marklyft?
Citera
2019-09-23, 03:43
  #2
Medlem
AA-suiteds avatar
20kg. Eller så försöker du maxa på marklyft som nybörjare så ses vi på ryggkliniken.
Citera
2019-09-23, 04:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
20kg. Eller så försöker du maxa på marklyft som nybörjare så ses vi på ryggkliniken.

Värmer du inte upp innan?
Citera
2019-09-23, 05:42
  #4
Avstängd
Vem är 52 och otränad? Oavsett, din egna kroppsvikt är en start. Lycka till
Citera
2019-09-23, 06:58
  #5
Medlem
S.O.Stolps avatar
Som otränad gubbe bör du klara din kroppsvikt. När du har tränat ett tag bör du klara dubbla kroppsvikten. Klarar du 2,5 x kroppsvikten klassas du som stark.

Mer läsning: (FB) När är man stark i marklyft
Citera
2019-09-23, 07:33
  #6
Medlem
Har du rätt teknik och är uppvärmd ~din egna kroppsvikt såvida du inte är fet.
Skadar inte att börja med en tom stång bara för att få in rörelsen rätt.
Citera
2019-09-23, 09:16
  #7
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Klarar du 2,5 x kroppsvikten klassas du som stark.
Finns inte många starka 100kgs killar i landet då.
Citera
2019-09-23, 14:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Jag är 52 år och 169 cm lång.

Hur mycket bör jag ta i marklyft?

Tränar du marklyft och undrar för att veta var du står nånstans? eller har du tänkt börja med marklyft?

Om det är det sistnämnda så kan du börja med uppvärmning och gör femmor, eller tior, så stegrar du vid varje set tills du märker att det börjar bli tungt att genomföra övningen med bra form, då vet du på ett ungefär vad du skall träna på iaf.
Citera
2019-09-23, 15:18
  #9
Medlem
Nalle.Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Som otränad gubbe bör du klara din kroppsvikt.]
Gubbe? Är inte TS en kvinna.
Citera
2019-09-23, 15:43
  #10
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalle.B
Gubbe? Är inte TS en kvinna.

Som vanligt när det gäller såna här frågeställningar av typen "hur mycket bör jag ta" är det stört omöjligt att ge någon som helst vägledning om man inte får ledtrådar i form av träningsbakgrund, nuvarande status ("otränad" säger inte jättemycket. Otränad på vad?), kroppssammansättning, allmänt hälsotillstånd, ålder, vikt och, inte minst, kön. Nu fick vi ålder och längd/vikt, men inte så mycket mer. Rätt värdelös trådstart, med andra ord.

Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Som otränad gubbe bör du klara din kroppsvikt. När du har tränat ett tag bör du klara dubbla kroppsvikten. Klarar du 2,5 x kroppsvikten klassas du som stark.

Mer läsning: (FB) När är man stark i marklyft

Det borde väl ändå vara rätt stor skillnad på om man klarar 2,5 x kroppsvikten som 25-åring eller som 50-60-70-åring. Det senare låter iaf mer imponerande i mina öron.
Citera
2019-09-23, 16:25
  #11
Avstängd
qirteros avatar
Börja med stången, jag började träna som tanig 60 kg på 180 cm, är klen och smal i grunden och jag fick börja med stången sen lägga på 10or när ja la på 10or så det blev 40 kg så var det fan tungt för mig.

Börja inte med att dra kroppsvikten som vissa stolpskott säger.
Citera
2019-09-23, 17:21
  #12
Medlem
Rodbres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Som otränad gubbe bör du klara din kroppsvikt. När du har tränat ett tag bör du klara dubbla kroppsvikten. Klarar du 2,5 x kroppsvikten klassas du som stark.

Mer läsning: (FB) När är man stark i marklyft

Gjorde nyligen en 5:a på 2x kv, får jag vara stark?

Ont: Börja med att värma upp, sen skulle du kunna köra 10: or eller 20: plattor på sidorna.
Öka sedan ca 2,5-5kg per gång.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback