• 1
  • 2
2019-09-22, 21:22
Medlem
Vilken av dessa yrken anser ni har högst status och varför? Och hur skulle allmänheten se på det?
Citera
2019-09-22, 21:32
Medlem
Väldigt få tillfällen jag kan se någon nytta med en advokat, läkare däremot ser jag massor med potentiell nytta.
Citera
2019-09-22, 21:47
Medlem
Högst lön är väl det som efterfrågas
Citera
2019-09-22, 22:02
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Läkare räddar liv, advokater brottslingar.

Jag säger läkare, utan tvekan.
Citera
2019-09-22, 22:05
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anus.Dos.Deminos
Läkare räddar liv, advokater brottslingar.

Jag säger läkare, utan tvekan.
Men advokater har högre lön.
Citera
2019-09-22, 22:07
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
En bra becknare tjänar mer än båda yrkesgrupperna tillsammans, mer pengar betyder inte nödvändigtvis högre status.
Citera
2019-09-22, 22:14
Medlem
Skulle tro advokat. Läkare har inte alls samma status som förut. Advokater och investerare r nog något utav det mest attraktiva du kan vara i Sverige. Folk kollar för mycket på suits.
Citera
2019-09-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG

Läkare har högre snittlön än advokat.
Citera
2019-09-22, 22:19
Medlem
Jag tycker det är svårt att jämföra. I slutändan är det nog inte en fråga som kan besvaras eftersom folk värderar status i olika mån.

Jag kan personligen anse att en advokat på exv MSA/Vinge/G&D osv, som är partner och uteslutande har stora börsnoterade bolag som klienter har högre status. Status värderas i min mening utifrån ersättning, nätverk och ansvar. En läkare i Sverige kan svårligen få samma nätverk eller ens nå 1/4 av samma ersättning. Ansvar går inte att jämföra då man inte kan sätta ett stort företagsförvärv i relation till att rädda någons liv. Om man utgår från dessa kategorier lär en affärsjuridisk advokat ha högre status, men inte en humanjuridisk.
Citera
2019-09-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anaerob
Läkare har högre snittlön än advokat.
Är faktiskt tveksam.
En AT-läkare har 33 160 kr. Detta motsvarar ingångslönen på advokatbyrå.
ST-läkare tjänar 46 358 kr. Detta är ungefär vad en treårs jurist tjänar på byrå.
En överläkare tjänar ca 1 mkr om året. En delägare på byrå tjänar cirka 5 mkr om året och om du inte blivit delägare lär du efter tio år iaf ha en lön på 100k.

Notera att jag avser affärsjuridiska byråer.
Citera
2019-09-22, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Är faktiskt tveksam.
En AT-läkare har 33 160 kr. Detta motsvarar ingångslönen på advokatbyrå.
ST-läkare tjänar 46 358 kr. Detta är ungefär vad en treårs jurist tjänar på byrå.
En överläkare tjänar ca 1 mkr om året. En delägare på byrå tjänar cirka 5 mkr om året och om du inte blivit delägare lär du efter tio år iaf ha en lön på 100k.

Notera att jag avser affärsjuridiska byråer.

Du snackar om toppskiktet bland advokater nu. De flesta ligger långt under.
Citera
2019-09-22, 22:43
Medlem
Enzymes avatar
För de allra flesta så har läkare garanterat högre status än advokater. Lön är det ganska stor variation på i både yrken. Beror helt på vilken tjänst du har. Men det är ganska ointressant. Advokat tänker man direkt på en hal typ som försvarar kriminella och som är lite åt psykopat hållet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in