2019-09-21, 17:35
Medlem
Dualitys avatar
I ditt fall är jobb i Danmark med lön på danskt bankkonto idealiskt. Danmark är nämligen rätt unikt i EU, då de inte ingått avtal med Sverige om utmätning och indrivning av skulder länder emellan.

Dock rekommenderar jag att inte göra på det sättet. Kör skuldsanering i fem år - tiden går fortare än man tror. För saken är den att om KFM får nys om ditt fiffel, så kommer de att avslå en skuldsanering och troligtvis aldrig godkänna en ytterligare skuldsanering framöver. Då sitter du alltså där med stora skulder och kan aldrig mer bo och leva i Sverige med ryggen fri privatekonomiskt.

Lid nu, njut sedan.
Citera
2019-09-21, 18:16
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustNeverSleeps.
Jag lär när som helst hamna hos Kronofogden, blir troligen att jag skiter i att betala samtliga fakturor och räkningar (utom de vanliga) och släpper allt i slutet av denna månad.

Vad jag vill samla här är råd & tips hur man drygar ut kassan och lever någonlunda normalt fastän man har löneutmätning och bet. anmärkningar.

Lär nog få igenom skuldsanering framöver då mina skulder snart är närmare miljonklassen och jag har ett jobb där jag får ut strax under 20k, men har likaså inga planer på att leva strax under 5000 kr i månaden i 5 år.

Första steget är väl att jobba som fan den närmaste tiden, hamstra lönerna innan någon löneutmätning kommer igång och 'gömmma de i madrassen'. Under tiden ska man dra ut på processen så gott det går, alltså skicka svar på kravbrev och delgivningar så sent som möjligt. Ju senare utmätningen kommer igång desto fler löner hinner man få ut.

Andra steget är att ändra på sin arbetssituation som exempelvis att hitta ett jobb där de inte kan erbjuda 100%. Ingen mening att jobba ihjäl sig när de endast lämnar en viss summa att leva på oavsett om man jobbar 100% eller 75%. På så sätt hinner man jobba extra nån dag i veckan på annat håll efter egen förmåga och behov. Mig veterligen får man behålla oregelbunden extraikomst då det är svårt att mäta ut från månad till månad.

Min fråga är dock hur gör de om man inte har någon typ av anställning alls utan bara hoppar in som vikarie när det finns tillfälle. Då är ju lönen extremt skiftande. Hur mäter man ut sånt?

En mer långsiktig idé är att bo i Sverige men jobba (extra) i Danmark och få lönen utbetald till ett danskt bankkonto... förutsatt att man inte får arbetslöshetsersättning av nåt slag från Sverige för då är det bedrägeri. Eller ha ett jobb i Sverige på 50% eller mindre och jobba resten av tiden i Danmark. Nu bor jag ju nära sundet så jag har lätt för att pendla. Vet inte om Norge också är ett alternativ eller om de har nåt samarbete med Sverige i sammanhanget.

Undrar också hur det funkar med att skaffa utländskt bankkonto? Måste man ha ett jobb i landet ifråga, eller var man skaffa ett "sparkonto" utan att KF kan lägga sig i?

Så långt har jag kommit i mina funderingar, rätta mig om jag har fått nåt om bakfoten och kom gärna med era egna förslag och idéer.

Skulle knappast kalla det där lifehacks.
Har du ett jobb och sedan slutar tvärt eftersom du hamnar hos kronofogden är dina chanser mer eller mindre noll med att få skuldsanering.
KFM har nu möjlighet att kontrollera din inkomst för varje månad, skulle du få lite mer en månad så drar de mer utav dig nästa månad.

Det enda du kan göra nu är att försöka spara undan så mycket som möjligt i kontanter.

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Byt jobb en gång om året. Då hinner KFM inte få till någon löneutmätning.

Men mitt bästa råd är att börja betala av skiten. Du skjuter bara upp problemet. Ditt framtida jag kommer att tacka dig.

KFM har numera möjlighet att kontrollera folks löner per månad, så att hoppa runt mellan jobb hjälper inte längre idag.
Dessutom kan de kräva mer pengar i efterhand, vilket kan leda till att TS har noll kronor istället för existensminimum att leva på.
Citera
2019-09-21, 18:45
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Det framgår för mig att folk som bemödat sig att svara här tänker med sina känslor och därned är oförmögna att läsa vad jag skriver.

"Men den inställningen kommer du inte få skuldsanering."
Är ju inte den inställningen jag ska upplysa KF om när jag ansöker om sanering fattar ni väl? Vilka puckon..

Ännu en sak som ni missat pga de känslomässiga våp ni är, är att det inte framgår nånstans att jag inte tänker betala av mina skulder, jag säger tydligt att jag söker sätt att dryga ut kassan lite vid sidan om den lön jag får utmätt.
Känslomässigt våp, det var första gången Du gillar AfS va? rationell och tuff vs känslomässig (feminiserad liberal osv)

Det framgår redan av lagtexten att gäldenärens medverkan och omständigheterna vid skuldernas tillkomst är av central betydelse vid bedömningen av förutsättningar för skuldsanering. Eftersom du inte har orkat läsa på nånting utan verkar förutsätta att andra ska hjälpa dig med självförvållad skuldsättning så har du missat det och skriver en massa svammel om att undandra dig delgivning osv.

Det är bara så uppenbart att du inte ens orkar kolla upp elementära saker själv att jag tycker att du inte förtjänar någon hjälp.
Citera
2019-09-21, 19:18
Medlem
Kosmos.s avatar
Var det du som var med på senaste lyxfällan TS?
Citera
2019-09-21, 20:56
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
KFM har numera möjlighet att kontrollera folks löner per månad, så att hoppa runt mellan jobb hjälper inte längre idag.
Dessutom kan de kräva mer pengar i efterhand, vilket kan leda till att TS har noll kronor istället för existensminimum att leva på.

#1 Ja, möjlighet i teorin, men tror du på fullt allvar att KFM sitter och gör utredningar varje månad? Standardförfarande är en gång varje eller vartannat år.

#2 kan du glömma. Man får aldrig mindre än existensminimum (förbehållsbelopp).
Citera
2019-09-21, 21:28
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
En mer långsiktig idé är att bo i Sverige men jobba (extra) i Danmark och få lönen utbetald till ett danskt bankkonto... förutsatt att man inte får arbetslöshetsersättning av nåt slag från Sverige för då är det bedrägeri. Eller ha ett jobb i Sverige på 50% eller mindre och jobba resten av tiden i Danmark. Nu bor jag ju nära sundet så jag har lätt för att pendla. Vet inte om Norge också är ett alternativ eller om de har nåt samarbete med Sverige i sammanhanget.

Undrar också hur det funkar med att skaffa utländskt bankkonto? Måste man ha ett jobb i landet ifråga, eller var man skaffa ett "sparkonto" utan att KF kan lägga sig i?
Varför välja Danmark istället för Norge? Danska folket hatar svenska folket innerst inne och skatterna är bedrövligt höga. Dessutom kommer Sveriges problem att smitta av sig som pest på Danmark ännu mer tills de kommer behöva stänga bron helt och hållet.

Skulle säga att Norge är det bästa alternativet. De gillar oss svenskar som folk innerst inne även om de snackar skit om vårt land bakom våra ryggar.

Inom EU ska du ha rätt att öpnna bankkonto precis vart du vill, hur det fungerar i praktiken vet jag inte - men jag gissar på att du måste ha ett skatteidentifikationsnummer (personnummer). Kronofogden kommer inte kunna röra dina bankkonton i andra länder ändå.

I Norge behöver du iaf skaffa både jobb och bostad innan du kan få ett D-nummer i första steg och därefter norskt personnummer. DÅ kan du öppna bankkonto. Det är rätt "svårt" att skriva sig i Norge även som svensk, då du måste kunna bevisa att du har inkomst. Till Sverige kan både danskar och norrmän flytta och skriva sig utan några som helst krav.

Nej Norge är framtiden och tycker fler svenskar skall flytta hit innan Titanic går under. När Sverige är i kris kommer vi inte kunna hjälpa alla tyvärr, utan kommer behöva stänga gränsen.
Citera
2019-09-21, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Byt jobb en gång om året. Då hinner KFM inte få till någon löneutmätning.

Men mitt bästa råd är att börja betala av skiten. Du skjuter bara upp problemet. Ditt framtida jag kommer att tacka dig.

Förr ringde de i december,januari och frågade. När den årliga kontrollsumman lämnats in.
Då gick det att göra som ni beskrivit

Nu är lagen ändrad så att jag gör månadsvis arbetsgivardeklaration och så vidare.
Därmed ser skatteverket och kronofogden om pengar rullar in.
Citera
2019-09-21, 22:13
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Du är den tredje som svarar mig samma sak.

Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer
Förr ringde de i december,januari och frågade. När den årliga kontrollsumman lämnats in.
Då gick det att göra som ni beskrivit

Nu är lagen ändrad så att jag gör månadsvis arbetsgivardeklaration och så vidare.
Därmed ser skatteverket och kronofogden om pengar rullar in.

Och du är den fjärde.

Men tack så mycket för informationen att KFMs rutiner ändrats.

Jag tycker det är väldigt bra att de ändrats så det inte går att komma undan så enkelt längre!
Citera
2019-09-22, 00:20
Medlem
RustNeverSleeps.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Kör skuldsanering i fem år - tiden går fortare än man tror. För saken är den att om KFM får nys om ditt fiffel, så kommer de att avslå en skuldsanering och troligtvis aldrig godkänna en ytterligare skuldsanering framöver. Då sitter du alltså där med stora skulder och kan aldrig mer bo och leva i Sverige med ryggen fri privatekonomiskt.

Lid nu, njut sedan.

Fast nu har jag aldrig sagt att jag tänker flytta till Danmark, endast jobba extra där om det inte skulle gå i Sverige. Lönen på mitt ordinarie jobb blir fortfarande utmätt och går till skuldsaneringen. Inte mycket till "fiffel" direkt, endast nån tusenlapp extra i månaden liksom. Ni får det att låta som bedrägeri
Citera
2019-09-22, 00:26
Medlem
RustNeverSleeps.s avatar
Citat:
Skulle knappast kalla det där lifehacks.
Har du ett jobb och sedan slutar tvärt eftersom du hamnar hos kronofogden är dina chanser mer eller mindre noll med att få skuldsanering.
KFM har nu möjlighet att kontrollera din inkomst för varje månad, skulle du få lite mer en månad så drar de mer utav dig nästa månad.

1) Har aldrig sagt jag tänkte sluta tvärt på nåt jobb. Kommer alltid ha ett jobb för löneutmätning/skuldsaneringen. Snackar om att "jaga timmar"/ extrajobb på andra ställen vid sidan om. Lagligt.

2) Fel. Känner en person som behåller det hon tjänar av att hoppa in extra ibland, aldrig krävts på det i efterhand. Dock har det rört sig om 1000-2500 kr så inga stora summor direkt.
Citera
2019-09-22, 01:05
Medlem
RustNeverSleeps.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Inom EU ska du ha rätt att öpnna bankkonto precis vart du vill, hur det fungerar i praktiken vet jag inte - men jag gissar på att du måste ha ett skatteidentifikationsnummer (personnummer). Kronofogden kommer inte kunna röra dina bankkonton i andra länder ändå.

Anledningen till att jag föredrar Danmark framför Norge är helt enkelt för att jag kan pendla till Danmark och bo i Sverige. Norge ligger lite väl högt upp.

KF kan inte röra bankkonton i andra länder, men kan de kräva mig på utdrag från utländskt konto vid löneutmätning/skuldsanering - eller frågan är väl snarare, har de koll på att jag har ett utländskt bankkonto om jag själv inte anmäler det?
Citera
2019-09-22, 01:21
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Anledningen till att jag föredrar Danmark framför Norge är helt enkelt för att jag kan pendla till Danmark och bo i Sverige. Norge ligger lite väl högt upp.

KF kan inte röra bankkonton i andra länder, men kan de kräva mig på utdrag från utländskt konto vid löneutmätning/skuldsanering - eller frågan är väl snarare, har de koll på att jag har ett utländskt bankkonto om jag själv inte anmäler det?
Nej, kronofogden har bara mandat för myndighetsutövning i Sverige.

De dom kan göra är att skicka över en sk "Internationell handräckning av skatter/böter i ett annat nordiskt land". Därefter tar helt och hållet det nya landet över och blir en mellanhand mellan dig och KFM.

Är det andra skulder än just skatter och böter måste fordringsägaren på egen hand antingen söka om ett europeiskt betalningsföreläggande (inom EU exklusive Danmark).

Är det Norge, Danmark, USA eller Nordkorea måste fordringsägaren lämna in en stämningsansökan till det landets domstol och om det blir en fastdtälld dom så kommer det nya landet bli en mellanhand mellan dig och kronofogden. Bankkonton är en sak mellan dig och din nya stat och det har inte kronofogden någonting alls med att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in