Citat:
Ursprungligen postat av
RustNeverSleeps.
En mer långsiktig idé är att bo i Sverige men jobba (extra) i Danmark och få lönen utbetald till ett danskt bankkonto... förutsatt att man inte får arbetslöshetsersättning av nåt slag från Sverige för då är det bedrägeri. Eller ha ett jobb i Sverige på 50% eller mindre och jobba resten av tiden i Danmark. Nu bor jag ju nära sundet så jag har lätt för att pendla. Vet inte om Norge också är ett alternativ eller om de har nåt samarbete med Sverige i sammanhanget.
Undrar också hur det funkar med att skaffa utländskt bankkonto? Måste man ha ett jobb i landet ifråga, eller var man skaffa ett "sparkonto" utan att KF kan lägga sig i?
Varför välja Danmark istället för Norge? Danska folket hatar svenska folket innerst inne och skatterna är bedrövligt höga. Dessutom kommer Sveriges problem att smitta av sig som pest på Danmark ännu mer tills de kommer behöva stänga bron helt och hållet.
Skulle säga att Norge är det bästa alternativet. De gillar oss svenskar som folk innerst inne även om de snackar skit om vårt land bakom våra ryggar.
Inom EU ska du ha rätt att öpnna bankkonto precis vart du vill, hur det fungerar i praktiken vet jag inte - men jag gissar på att du måste ha ett skatteidentifikationsnummer (personnummer). Kronofogden kommer inte kunna röra dina bankkonton i andra länder ändå.
I Norge behöver du iaf skaffa både jobb och bostad innan du kan få ett D-nummer i första steg och därefter norskt personnummer. DÅ kan du öppna bankkonto. Det är rätt "svårt" att skriva sig i Norge även som svensk, då du måste kunna bevisa att du har inkomst. Till Sverige kan både danskar och norrmän flytta och skriva sig utan några som helst krav.
Nej Norge är framtiden och tycker fler svenskar skall flytta hit innan Titanic går under. När Sverige är i kris kommer vi inte kunna hjälpa alla tyvärr, utan kommer behöva stänga gränsen.