2019-09-21, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Byt jobb en gång om året. Då hinner KFM inte få till någon löneutmätning.

Men mitt bästa råd är att börja betala av skiten. Du skjuter bara upp problemet. Ditt framtida jag kommer att tacka dig.

Det är möjligt att det där inte fungerar längre. Löner redovisas nu på individnivå till Skatteverket varje månad. Däremed bör Kronfogden ha tillgång till uppgift om arbetsgivare mycket tidigare.
Citera
2019-09-21, 10:02
Medlem
Svantevits avatar
Vad köpte du för pengarna? Om lånet känns tråkigt är det kanske bättre att sälja och känna dig fri istället?
Citera
2019-09-21, 10:08
Medlem
Pungspark..s avatar
Skit i det där och ansök redan idag om skuldsanering på nätet. De kommer upptäcka vad du försökt göra och sedan avslå din ansökan. Du kan vara skuldfri om 5 år. Ifall du försöker lura dem så kan du om 10 år sitta med skulder på samma summa plus räntan. Var inte korkad.
Citera
2019-09-21, 11:00
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Byt jobb en gång om året. Då hinner KFM inte få till någon löneutmätning.

Från och med 2019 rapporterar arbetsgivare till skatteverket varje månad, så det där stämmer inte längre.
Citera
2019-09-21, 11:03
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aries1979
Det är möjligt att det där inte fungerar längre. Löner redovisas nu på individnivå till Skatteverket varje månad. Däremed bör Kronfogden ha tillgång till uppgift om arbetsgivare mycket tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Från och med 2019 rapporterar arbetsgivare till skatteverket varje månad, så det där stämmer inte längre.

Där ser man!

Men det är ju jävligt bra att man gör så.
Citera
2019-09-21, 11:06
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Citat:
Där ser man!

Men det är ju jävligt bra att man gör så.

Funkar inte i Sverige men i utlandet har de knappast denna ordning, eller?
Citera
2019-09-21, 11:54
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustNeverSleeps.
Jag lär när som helst hamna hos Kronofogden, blir troligen att jag skiter i att betala samtliga fakturor och räkningar (utom de vanliga) och släpper allt i slutet av denna månad.

Vad jag vill samla här är råd & tips hur man drygar ut kassan och lever någonlunda normalt fastän man har löneutmätning och bet. anmärkningar.

Lär nog få igenom skuldsanering framöver då mina skulder snart är närmare miljonklassen och jag har ett jobb där jag får ut strax under 20k, men har likaså inga planer på att leva strax under 5000 kr i månaden i 5 år.

Första steget är väl att jobba som fan den närmaste tiden, hamstra lönerna innan någon löneutmätning kommer igång och 'gömmma de i madrassen'. Under tiden ska man dra ut på processen så gott det går, alltså skicka svar på kravbrev och delgivningar så sent som möjligt. Ju senare utmätningen kommer igång desto fler löner hinner man få ut.

Andra steget är att ändra på sin arbetssituation som exempelvis att hitta ett jobb där de inte kan erbjuda 100%. Ingen mening att jobba ihjäl sig när de endast lämnar en viss summa att leva på oavsett om man jobbar 100% eller 75%. På så sätt hinner man jobba extra nån dag i veckan på annat håll efter egen förmåga och behov. Mig veterligen får man behålla oregelbunden extraikomst då det är svårt att mäta ut från månad till månad.

Min fråga är dock hur gör de om man inte har någon typ av anställning alls utan bara hoppar in som vikarie när det finns tillfälle. Då är ju lönen extremt skiftande. Hur mäter man ut sånt?

En mer långsiktig idé är att bo i Sverige men jobba (extra) i Danmark och få lönen utbetald till ett danskt bankkonto... förutsatt att man inte får arbetslöshetsersättning av nåt slag från Sverige för då är det bedrägeri. Eller ha ett jobb i Sverige på 50% eller mindre och jobba resten av tiden i Danmark. Nu bor jag ju nära sundet så jag har lätt för att pendla. Vet inte om Norge också är ett alternativ eller om de har nåt samarbete med Sverige i sammanhanget.

Undrar också hur det funkar med att skaffa utländskt bankkonto? Måste man ha ett jobb i landet ifråga, eller var man skaffa ett "sparkonto" utan att KF kan lägga sig i?

Så långt har jag kommit i mina funderingar, rätta mig om jag har fått nåt om bakfoten och kom gärna med era egna förslag och idéer.

Det låter som ett bra sätt att inte få någon skuldsanering. Du har satt dig själv i skiten. Gilla läget, du får leva på existensminimum ett tag.
Citera
2019-09-21, 12:03
Medlem
Ett tips är att krydda på dina utgifter.. Du kan säga att du har t.ex har bostadskostnader på 7000 kr när du kanske har 6000 kr.. Det är kanske inte säkert det går nuförtiden.. Där kan du tjäna lite
Citera
2019-09-21, 13:17
Medlem
smoerreboms avatar
Det framgår av trådstarten att TS inte ha läst mkt på KFM:s hemsida. Kan inte se varför folk på flashback ska behöva lägga tid på att förklara elementära saker för hen.
Citera
2019-09-21, 14:09
Medlem
RustNeverSleeps.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Det framgår av trådstarten att TS inte ha läst mkt på KFM:s hemsida. Kan inte se varför folk på flashback ska behöva lägga tid på att förklara elementära saker för hen.
Det framgår för mig att folk som bemödat sig att svara här tänker med sina känslor och därned är oförmögna att läsa vad jag skriver.

"Men den inställningen kommer du inte få skuldsanering."
Är ju inte den inställningen jag ska upplysa KF om när jag ansöker om sanering fattar ni väl? Vilka puckon..

Ännu en sak som ni missat pga de känslomässiga våp ni är, är att det inte framgår nånstans att jag inte tänker betala av mina skulder, jag säger tydligt att jag söker sätt att dryga ut kassan lite vid sidan om den lön jag får utmätt.
Citera
2019-09-21, 14:13
Medlem
RustNeverSleeps.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungspark..
Skit i det där och ansök redan idag om skuldsanering på nätet. De kommer upptäcka vad du försökt göra och sedan avslå din ansökan. Du kan vara skuldfri om 5 år. Ifall du försöker lura dem så kan du om 10 år sitta med skulder på samma summa plus räntan. Var inte korkad.

Hur kommer de upptäcka vad jag försökt göra och avslå min ansökan? Och vet du ens vad det är jag försöker göra, har du läst mitt inlägg, eller tänker du bara med dina känslor?
Citera
2019-09-21, 15:45
Medlem
Hysteria90s avatar
Bästa är att fytta OCH arbeta utomlands. Helst ett land utanför EU (läs: Norge). Går nämligen inte att jaga dig med europeiska betalningsföreläggande då.

Skatter och böter kommer dock att drivas in, fast med betydligt bättre levnadsvillkor för dig.
Jag själv bor i Norge med utmätning på en svensk skatteskuld där norska myndigheter drar 18% av lönen. I Sverige hade dom tagit allt förutom hyra och 4500 KR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in