• 3
  • 4
2019-09-22, 01:27
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustNeverSleeps.
har de koll på att jag har ett utländskt bankkonto om jag själv inte anmäler det?
Missade att svara tydligt på din fråga om bankkonto, men du verkar blanda ihop skatteverket och kronofogden.

Är du skriven i Sverige och jobbar i Danmark så kommer du dessvärre att vara antingen begränsat eller obegränsat skatteskyldig I Sverige och då kommer din nya bank att vilja ha ditt svenska personnummer också (KRAV) Du kommer få fylla i ett formulär där du måste kryssa ja på att Sverige har beskattningstätt på dig.

Självklart lämnar den danska banken ut detta till skatteverket men inte kronofogden. Du kan dock räkna med att skatteverket kommer skicka ett fax till kronofogden om sin upptäckt. Då kommer du nog kunna bli åtalad för trolöshet mot borgenär vilket är värre.

Det enda som hjälper är att utvandra från Sverige.
Senast redigerad av Hysteria90 2019-09-22 kl. 01:38.
Citera
2019-09-22, 01:57
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
I ditt fall är jobb i Danmark med lön på danskt bankkonto idealiskt. Danmark är nämligen rätt unikt i EU, då de inte ingått avtal med Sverige om utmätning och indrivning av skulder länder emellan.
Där har du fel, Svergie och Danmark har långtgående avtal om indrivning av skulder gällande böter och skatter.

Däremot har Danmark förhandlat till sig ett undantag av EU som gör att de står utanför europeiska betalningsförelägganden.

Sedan är det inte alls idealiskt att bo och vara skriven i Sverige med skulder hos kronofogden och öppna ett bankkonto i ett annat land då banken kommer rapportera exakt allt till svenska skatteverket enligt djupgående internationella lagar kring penningtvätt m.m. Kronofogden kommer då anse att TS ska betala hela sin danska lön till dom och vägrar han det så blir det domstol och böter/fängelse.
Citera
2019-09-22, 02:48
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Där har du fel, Svergie och Danmark har långtgående avtal om indrivning av skulder gällande böter och skatter.

Däremot har Danmark förhandlat till sig ett undantag av EU som gör att de står utanför europeiska betalningsförelägganden.

Att det inte gällde skatter till staten var jag inte medveten om (Danmark alltså), men det låter rimligt i och med att t.ex. CSN jagar folk utomlands. Sedan kan ju alltid inkassoföretag anse att skuldernas omfattning och den geografiska närheten till ett grannland gör det värt det att jaga TS på egna initiativ.

Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Sedan är det inte alls idealiskt att bo och vara skriven i Sverige med skulder hos kronofogden och öppna ett bankkonto i ett annat land då banken kommer rapportera exakt allt till svenska skatteverket enligt djupgående internationella lagar kring penningtvätt m.m. Kronofogden kommer då anse att TS ska betala hela sin danska lön till dom och vägrar han det så blir det domstol och böter/fängelse.

Jag syftade på att bo i Danmark, inte att vara skriven i Sverige. Givetvis blir man alltid nåbar för KFM om man finns på en svensk adress med allt vad det innebär av fysisk utmätning mm. Det gäller både befintliga skulder och nya.

Hursomhelst är allt detta teoretiskt eftersom jag i mitt inlägg INTE rekommenderat TS att hålla på med egna sidospår och försök till att undkomma konsekvenserna av sin situation. Att leva på existensminimum i ett par år för att slippa skulder i miljonklassen - och inte äventyra allt - är en gyllene chans att få. Om jag var han skulle jag köra "by the book" och minimera risken för att sumpa en beviljad skuldsanering.
Citera
2019-09-22, 03:18
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
#1 Ja, möjlighet i teorin, men tror du på fullt allvar att KFM sitter och gör utredningar varje månad? Standardförfarande är en gång varje eller vartannat år.

#2 kan du glömma. Man får aldrig mindre än existensminimum (förbehållsbelopp).

1. Fullt möjligt praktiskt då det rapporteras in varje månad till skatteverket för löner numera och kronofogden kontrollerar varje månad numera, så att byta jobb fungerar ej längre.

2. Det är sant, fast ifall TS kringgår reglerna och inte rapporterar sina sidoinkomster så räknar de ut hur mycket förbehållsloppet skulle ha varit under den tiden och drar sedan mer på nästa utmätning, då TS inte verkar ha någon koll så har han troligtvis spenderat pengarna och har då alltså stor risk att ha noll kronor att leva på, förstår du hur jag tänker?

Är rätt trött så förklarar som en kratta, fungerar på samma sätt ifall man lever på försörjningsstöd och har inkomster till och från.
Citera
2019-09-22, 03:20
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustNeverSleeps.
1) Har aldrig sagt jag tänkte sluta tvärt på nåt jobb. Kommer alltid ha ett jobb för löneutmätning/skuldsaneringen. Snackar om att "jaga timmar"/ extrajobb på andra ställen vid sidan om. Lagligt.

2) Fel. Känner en person som behåller det hon tjänar av att hoppa in extra ibland, aldrig krävts på det i efterhand. Dock har det rört sig om 1000-2500 kr så inga stora summor direkt.

Du kan ha 10 olika arbeten, du kommer fortfarande få utmätning så du hamnar på ditt förbehållsbelopp.
Citera
2019-09-25, 20:14
Medlem
Jag har registrerade skulder hos kronan på ca 1 milj.

Lever på 4000 varje månad. Nu får jag in ca 60,000 kr.

Jag har ingen utmätning eller lön osv som kronan har koll på. Kan de ta dessa pengar utan utmätning? Pingar banken kronofogden på något sätt? Kollar kronan mitt konto varje månad eller hur fungerar det?

Kan jag föra över pengarna till Bitcoin? Behöver verkligen dessa pengar för att komma och orka komma tillbaka på fötter lite.

Skicka PM eller skriv här Tack.
Citera
2019-09-26, 11:34
Medlem
Fly till Danmark och bosätt dig där permanent. Deras indrivningssystem är dysfunktionellt och kommer ge dig en chans att starta om.

Men får du den möjligheten tycker jag inte du ska snylta på deras gästfrihet genom att göra om det här misstaget igen.
Citera
2019-09-29, 12:09
Medlem
RustNeverSleeps.s avatar
Lite hur jag tänkt, tydligen inte ensam om det.
(FB) Kronofogden och jobb, hur lär det bli?

Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Först så ordnar du dig ett jobb, sen kan du ringa till de du är skyldig pengar (i de flesta fall inkassobolagen) och fråga om de kan dra tillbaka dina skulder från fogden, de flesta är villiga att göra detta (dock inte alla) och håll dig då till den betalningsplan som ni kommer att upprätta.
Skulle inget av detta gå så kommer följande att ske.

När Kronofogden tar ett beslut om att din lön skall utmätas så får du hem papper om detta, i detta papper får du ange hur mycket du kommer att tjäna samt hur mycket utgifter du har på tex hyra och el
samt resekostnad till och från jobb, de gör sedan en uträkning på hur mycket du kommer att få behålla varje månad.

När jag hade utmätning så angav jag aldrig hur mycket jag hade i OB vilket gjorde att jag hade några tusenlappar extra varje månad att leva på, sa aldrig heller att jag hade ett extrajobb som gav mig flertalet med tusenlappar i månaden.

Så efter utmätning som låg på dryga 6,5k i månaden så hade jag i snitt 14k varje månad att leva på efter skatt och utmätning, använde de extra pengarna jag hade varje månad till att kontakta inkassobolagen och dra tillbaka mina skulder och göra en avbetalningsplan med dessa. Efter cirka 2-3 år så blev jag helt skuldfri och hade då betalat in ett antal hundra tusen i skulder, dina 80k kommer snart att vara borta skall du se.

Tilläggas kan var att efter drygt ett år med utmätning så kollade Kronofogden upp hur mycket jag hade i årsinkomst och höjde upp utmätningen med dryga 2000kr inte mer än så.
Citera
2020-03-05, 12:47
Medlem
KiMp4s avatar
Hej! Jag kapar tråden lite....

Kan man göra som så att man avregistrerar sitt bankkonto hos skatteverket så att man får ut en lapp får att hämta sin pengar... På så vis duckar man kronis?

Då hinner man sätta in pengarna på konton, men sen ta ut dom eller skicka dom till PayPal eller liknande?
Citera
2021-10-03, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiMp4
Hej! Jag kapar tråden lite....

Kan man göra som så att man avregistrerar sitt bankkonto hos skatteverket så att man får ut en lapp får att hämta sin pengar... På så vis duckar man kronis?

Då hinner man sätta in pengarna på konton, men sen ta ut dom eller skicka dom till PayPal eller liknande?

Om du jobbar så är det din chef/löneansvarig som betalar in till Kronis.
Sen kollar Kronis (tror jag) regelbundet dina konton och tar inte varje öre du har, jag vet inte var gränsen går, men de tar tex skatteåterbäring, privat pensionsinbetalning och liknande. Har aldrig varit med om att de gått in och tagit 5K på kontot.

Det bästa man kan göra är att höja sina utgifter, eftersom att kronis inte tar pengar som du behöver (efter att du pratat med dem och kommit överens om din gräns för existensminimum.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-10-03 kl. 17:38.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in