Citat:
Ursprungligen postat av
StonesThrow81
Jeg foretrekker også Mbappe, men Haaland er best i boksen. Du lurer på hvordan?
1. Han bruker blikket utrolig og scanner mye. Nesten dobbelt så mye som andre spisser ifølge de som har koll. Spol til cirka 00:45 her:
https://youtu.be/oceIYtViNhM
2. Han er ekstremt effektiv, han har en "xG overperformance" som knuser Kane, Lewandowski m.fl. Han scorer cirka 30-40 % flere mål per sjanse enn gjennomsnittet av forwards. Bare Mahrez og Son har bedre tall på xG overperformance i topp 5 ligaer
Hans blick för spelet och effektivitet är otvivelaktig. Här råder inga tvivel.
Det som förvirrar mig är att det Håland har som fotbollsspelare borde gå att träna sig till för ett stort antal människor som föds med liknande förutsättningar (fysiken). Borde logiskt sett finnas minst tiotusentals Hålands världen över som utmanade honom som denna typ av spelare. Men uppenbarligen gör det inte det. Det finns EN Håland.
Det andra unika världsklasspelare har som Messi, Ronaldo, Mbappe (välj din favorit) med flera har jag svårare se gå att träna sig till. Det är talang som en handfull av miljarder människor föds med.
Ändå är Håland den jag idag tveklöst hade valt som nummer ett om jag satt som sportchef i en klubb med alla pengar i världen.