2022-09-06, 22:48
Medlem
– de Bruyne og Haaland er som Lennon og McCartney for fotballen, skriver Jan Åge Fjørtoft på Twitter.

Haaland har nå 25 mesterligascoringer på 20 kamper.
Senast redigerad av pronh 2022-09-06 kl. 22:50.
Citera
2022-09-06, 22:59
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Om du är intresserad av historia så är väl Gunnar Nordahl en bra jämförelse. Han gjorde 43 mål på 33 landskamper och vann italienska skytteligan fem gånget.

Annars verkar Håland vara något speciellt. Jag har inte sett något liknande under min livstid, dvs om det fortsätter i den här stilen under hela säsongen och flera säsonger. Han kan definitivt bli den främste centerforwarden genom alla tider. Problemet är väl bara att han är skadebenägen.
Jo men Nordahl är jag alldeles för ung för och kryllar inte av highlights på nätet.

Ja håller han sig skadefri och fortsätter såhär är det väl inget snack.
Citera
2022-09-07, 15:11
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
– de Bruyne og Haaland er som Lennon og McCartney for fotballen, skriver Jan Åge Fjørtoft på Twitter.

En spelare som dyker upp en gång var 50:e år.

Njut medan ni verkligen kan i Norge av er gutt!
Citera
2022-09-07, 17:52
Medlem
Londons avatar
Fattar ärligt talat inte grejen med Håland. Visst han är explosiv och tar bra djupledslöpningar. Stark fysiskt med uppenbar bra känsla för var bollen ska hamna i boxen. Spelförståelse med andra ord.

Med det är väl det han är? Varken mer eller mindre?

Ändå gör han inte ”bara” sjukt många mål. Han gör mål på en helt egen nivå.

Hade jag som agent för första gången sett honom och Mbappe spela match imorgon hade jag 1000 ggr av tusen valt Mbappe som spelaren att satsa på. Uppenbarligen fel val generellt sett.

Fattar som sagt inte. Väldigt imponerande men jag fattar inte. Är inte heller enstaka perioder med stim under någon enskild säsong i ett specifikt lag. Är i princip varje match oavsett år, lag, liga eller motstånd.

Om det inte har framgått så fattar jag inte.
Senast redigerad av London 2022-09-07 kl. 17:55.
Citera
2022-09-07, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London
Fattar ärligt talat inte grejen med Håland. Visst han är explosiv och tar bra djupledslöpningar. Stark fysiskt med uppenbar bra känsla för var bollen ska hamna i boxen. Spelförståelse med andra ord.

Med det är väl det han är? Varken mer eller mindre?

Ändå gör han inte ”bara” sjukt många mål. Han gör mål på en helt egen nivå.

Hade jag som agent för första gången sett honom och Mbappe spela match imorgon hade jag 1000 ggr av tusen valt Mbappe som spelaren att satsa på. Uppenbarligen fel val generellt sett.

Fattar som sagt inte. Väldigt imponerande men jag fattar inte. Är inte heller enstaka perioder med stim under någon enskild säsong i ett specifikt lag. Är i princip varje match oavsett år, lag, liga eller motstånd.

Om det inte har framgått så fattar jag inte.
Jeg foretrekker også Mbappe, men Haaland er best i boksen. Du lurer på hvordan?

1. Han bruker blikket utrolig og scanner mye. Nesten dobbelt så mye som andre spisser ifølge de som har koll. Spol til cirka 00:45 her: https://youtu.be/oceIYtViNhM

2. Han er ekstremt effektiv, han har en "xG overperformance" som knuser Kane, Lewandowski m.fl. Han scorer cirka 30-40 % flere mål per sjanse enn gjennomsnittet av forwards. Bare Mahrez og Son har bedre tall på xG overperformance i topp 5 ligaer
Citera
2022-09-07, 20:08
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Haaland kommer alltid vara före Mbappé tills fransken lämnar för en bättre liga.
Citera
2022-09-07, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh

Jagger och Richards hade varit coolare. Mer rock n roll
Citera
2022-09-07, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Haaland kommer alltid vara före Mbappé tills fransken lämnar för en bättre liga.

Trodde du skulle skriva "lämnar transan" 😉
Citera
2022-09-07, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Jo men Nordahl är jag alldeles för ung för och kryllar inte av highlights på nätet.

Ja håller han sig skadefri och fortsätter såhär är det väl inget snack.

Han är som en George weah. Eller van basten.
Citera
2022-09-07, 20:40
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Jeg foretrekker også Mbappe, men Haaland er best i boksen. Du lurer på hvordan?

1. Han bruker blikket utrolig og scanner mye. Nesten dobbelt så mye som andre spisser ifølge de som har koll. Spol til cirka 00:45 her: https://youtu.be/oceIYtViNhM

2. Han er ekstremt effektiv, han har en "xG overperformance" som knuser Kane, Lewandowski m.fl. Han scorer cirka 30-40 % flere mål per sjanse enn gjennomsnittet av forwards. Bare Mahrez og Son har bedre tall på xG overperformance i topp 5 ligaer

Hans blick för spelet och effektivitet är otvivelaktig. Här råder inga tvivel.

Det som förvirrar mig är att det Håland har som fotbollsspelare borde gå att träna sig till för ett stort antal människor som föds med liknande förutsättningar (fysiken). Borde logiskt sett finnas minst tiotusentals Hålands världen över som utmanade honom som denna typ av spelare. Men uppenbarligen gör det inte det. Det finns EN Håland.

Det andra unika världsklasspelare har som Messi, Ronaldo, Mbappe (välj din favorit) med flera har jag svårare se gå att träna sig till. Det är talang som en handfull av miljarder människor föds med.

Ändå är Håland den jag idag tveklöst hade valt som nummer ett om jag satt som sportchef i en klubb med alla pengar i världen.
Citera
2022-09-07, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London
Hans blick för spelet och effektivitet är otvivelaktig. Här råder inga tvivel.

Det som förvirrar mig är att det Håland har som fotbollsspelare borde gå att träna sig till för ett stort antal människor som föds med liknande förutsättningar (fysiken). Borde logiskt sett finnas minst tiotusentals Hålands världen över som utmanade honom som denna typ av spelare. Men uppenbarligen gör det inte det. Det finns EN Håland.

Det andra unika världsklasspelare har som Messi, Ronaldo, Mbappe (välj din favorit) med flera har jag svårare se gå att träna sig till. Det är talang som en handfull av miljarder människor föds med.

Ändå är Håland den jag idag tveklöst hade valt som nummer ett om jag satt som sportchef i en klubb med alla pengar i världen.
I see. Jeg tror Haalands edge vil bli kopiert i fremtiden. Kanskje det kommer flere Haaland snart, fordi "ideen Haaland" kan ha oppstått flere steder på samme gang.

Det er vanskelig å kopiere det fysiske, men mye kan kopieres. Som du sier er han ingen Messi...

På den annen side. Grunnen til at Haaland er unik er kanskje bare fordi most people are lazy 😅 Å ha der fokuset fra tidlig alder er det virkelig talentet.
Senast redigerad av StonesThrow81 2022-09-07 kl. 20:48.
Citera
2022-09-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
I see. Jeg tror Haalands edge vil bli kopiert i fremtiden. Kanskje det kommer flere Haaland snart, fordi "ideen Haaland" kan ha oppstått flere steder på samme gang.

Det er vanskelig å kopiere det fysiske, men mye kan kopieres. Som du sier er han ingen Messi...

På den annen side. Grunnen til at Haaland er unik er kanskje bare fordi most people are lazy 😅 Å ha der fokuset fra tidlig alder er det virkelig talentet.
Sånn sett minner han litt om Tom Brady.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in