• 1
  • 2
2019-09-18, 23:53
Medlem
IDontCareOks avatar
Vill ha vapenlicens så jag kan köpa vapen lagligt. Problemet är att jag har ingen jaktlicens, jagar inte (funderar inte på att göra det heller). Jag skjuter inte pistolskytte och vill inte göra det heller.

Jag vill ha vapen (pistol) för självförsvar men även för att jag gillar vapen.

Hur får man vapenlicens, nån som vet om man kan få äga vapen för självförsvar?

Citera
2019-09-19, 00:15
Bannlyst
Det enklaste är att ta en jägarlicens, tre dagar av ditt liv kan du nog offra för att få licens på skjutvapen.
Citera
2019-09-19, 00:19
Medlem
Du har beskrivit de två rimliga vägarna för att få vapenlicens och du vill inte gå de vägarna.

Glöm att du får för självförsvar.

Jägarexamen (ej jägarlicens) är enklaste vägen men man får i stort sett enbart licens för gevär, med något enstaka undantag som är helt ointressant för ditt ändamål.
Citera
2019-09-19, 00:20
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IDontCareOk
Vill ha vapenlicens så jag kan köpa vapen lagligt. Problemet är att jag har ingen jaktlicens, jagar inte (funderar inte på att göra det heller). Jag skjuter inte pistolskytte och vill inte göra det heller.

Det kommer inte att ske! Du behöver antingen jägarexamen och efter prövning kan du därefter beviljas licens för jaktvapen. Pistol förutsätter medlemsskap i skytteförening i minst sex månader och att du klarat ett särskilt skytteprov. Därefter kan du ansöka om vapenlicens för pistol efter gängse prövning. En vapenlicens för pistol gäller i fem år och måste sedan sökas om. Du kommer aldrig på laglig väg få vapenlicens med syftet självförsvar. Allt ovan hade du lätt hittat på Polismyndighetens hemsida, om du bara ansträngt dig en smula.
Citera
2019-09-19, 00:46
Medlem
Citat:

google vet. hitta nån på armslist å be dom snällt, så kanske dom skickar en hit till dig som julklapp.
Citera
2019-09-19, 01:23
Medlem
Märkliga råd du får här - redan i första meningarna talar du om att du inte är intresserad av jakt och därmed jaktvapenn -ändå försöker rådgivarna pracka på dig jaktvapen. Ändamålet md vapeninnehavet är centralt - jakt eller prickskytte (i sällsynta fall samling) - men aldrig självförsvar.

Men - licens på pistol gissar jag att du vill ha - en Glock antagligen som försvarsvapen - detta kan du som redan nämnt bara glömma utan vidare snick snack.

Om du har drabbats av akut skjutkåthet - skaffa en läcker luftpistol av autentiskt utförande och skav med den av den värsta skjut-nödigheten.
Senast redigerad av HgF 2019-09-19 kl. 01:26.
Citera
2019-09-19, 04:38
Medlem
Samlarlicens kan ju vara nått.
Tex att du samlar på 1911r

Vet dock inte hur svårt det är att få dock måste det vara väldigt väldefinierat vad man samlar på det kan inte vara skjutvapen i största allmänhet.

Då 1911 både är poppulär och över 100 gammal i grundkonstruktionen kanske det är ett kryphål.
Citera
2019-09-19, 05:36
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwand
Samlarlicens kan ju vara nått.
Tex att du samlar på 1911r

Vet dock inte hur svårt det är att få dock måste det vara väldigt väldefinierat vad man samlar på det kan inte vara skjutvapen i största allmänhet.

Då 1911 både är poppulär och över 100 gammal i grundkonstruktionen kanske det är ett kryphål.

Med tanke på det engagemang som krävs då, så är det att gå över ån efter vatten.

Till TS:

Om du vill bära en pistol för självförsvar så kan du glömma det lagligt.

Punkt
Citera
2019-09-19, 06:39
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:

STOP, DQ
Citera
2019-09-19, 07:29
Medlem
Florian-Geyers avatar
Har inte MSB satt stopp för förvaring av ammunition hemma för sportskytte? Jaktvapen är inte optimalt.
Citera
2019-09-19, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florian-Geyer
Har inte MSB satt stopp för förvaring av ammunition hemma för sportskytte? Jaktvapen är inte optimalt.
Nope du får ha ammunition för dom vapen du har licens på. Alltså således får du inte köpa ammo till en makarov om du har en glock i 9mm.
Citera
2019-09-19, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Nope du får ha ammunition för dom vapen du har licens på. Alltså således får du inte köpa ammo till en makarov om du har en glock i 9mm.

MSB har om jag minns rätt satt en begränsning på mängden dock ..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in