2019-09-19, 12:32
Medlem
Florian-Geyers avatar
Kan man inte köpa en devetka på darknet?
Citera
2019-09-19, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Florian-Geyer
Kan man inte köpa en devetka på darknet?

Nej, det gick för några år sedan.
Citera
2019-09-19, 14:48
Medlem
Vapen för självförsvar är egentligen inte fungerande, är det någon som vill dig illa tar de dig innan du hinner upptäcka hotet och reagera, och plötsliga situationer som rån, våldtäkter och liknande sker också för hastigt för att du ska hinna agera med ditt vapen. Vapen som självförsvar fungerar egentligen bara i grupp där individerna samarbetar och samverkar med varandra eller från fasta positioner där du kan förvänta dig att angriparna dyker upp.

Glöm vapnen, det du söker är sannolikheten att inte angripas.
Citera
2019-09-19, 15:21
Medlem
Florian-Geyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IDontCareOk
Vill ha vapenlicens så jag kan köpa vapen lagligt. Problemet är att jag har ingen jaktlicens, jagar inte (funderar inte på att göra det heller). Jag skjuter inte pistolskytte och vill inte göra det heller.

Jag vill ha vapen (pistol) för självförsvar men även för att jag gillar vapen.

Hur får man vapenlicens, nån som vet om man kan få äga vapen för självförsvar?

Om du har råd så kan jag rekommendera att investera i vapen ifrån innan 1890. Licensfria och sänker det mesta. Har några för nöjes skull samt investering. En Remington .44a skjuter igenom en klass IIIa väst.
http://www.mickessvartkrutsvapen.com...ori/revolvrar/
Citera
2019-09-19, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Vapen för självförsvar är egentligen inte fungerande, är det någon som vill dig illa tar de dig innan du hinner upptäcka hotet och reagera, och plötsliga situationer som rån, våldtäkter och liknande sker också för hastigt för att du ska hinna agera med ditt vapen. Vapen som självförsvar fungerar egentligen bara i grupp där individerna samarbetar och samverkar med varandra eller från fasta positioner där du kan förvänta dig att angriparna dyker upp.

Glöm vapnen, det du söker är sannolikheten att inte angripas.

Skitsnack .. skjutvapen stoppar dagligen tusentals attacker mot dom som bär dom och andra , även om en attackare tex skulle skjuta först, så är chansen för att han inte träffar eller inte träffar ordentligt stor och man kan då försvara sig, ibland ser man också en attack innan den händer och kan då med vapen avvärja den, och nej rån , våldtäkt mm händer ofta inte så jävla plötsligt att man inte innan eller under har en relativ bra chans att dra sitt vapen , det händer liksom riktigt många ggr runt om i världen varje dag
Du är välkommen att lägga dig o ta emot kulorna om någon försöker döda dig eller pissa ner dig om någon vill våldtaga dig, jag väljer att kunna försvara mig om jag får möjligheten , vilket man i många fall har
Citera
2019-09-19, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florian-Geyer
Om du har råd så kan jag rekommendera att investera i vapen ifrån innan 1890. Licensfria och sänker det mesta. Har några för nöjes skull samt investering. En Remington .44a skjuter igenom en klass IIIa väst.
http://www.mickessvartkrutsvapen.com...ori/revolvrar/

Då är det en väldigt dålig level IIIA väst då den klassningen motstår .44 magnum skjuten från en modern revolver
Citera
2019-09-19, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Easypeasypie
Skitsnack .. skjutvapen stoppar dagligen tusentals attacker mot dom som bär dom och andra , även om en attackare tex skulle skjuta först, så är chansen för att han inte träffar eller inte träffar ordentligt stor och man kan då försvara sig, ibland ser man också en attack innan den händer och kan då med vapen avvärja den, och nej rån , våldtäkt mm händer ofta inte så jävla plötsligt att man inte innan eller under har en relativ bra chans att dra sitt vapen , det händer liksom riktigt många ggr runt om i världen varje dag
Du är välkommen att lägga dig o ta emot kulorna om någon försöker döda dig eller pissa ner dig om någon vill våldtaga dig, jag väljer att kunna försvara mig om jag får möjligheten , vilket man i många fall har

Fiktiva fantasiscenarion eller extremt okvalificerat pajasmotstånd.
Citera
2019-09-19, 15:31
Medlem
Citat:
MSB har om jag minns rätt satt en begränsning på mängden dock ..
Nja vapenlagen begränsar ammunition du får inneha om det är via vapenlicens. Däremot krut är reglerat av msb även fast du innehar det via handladdning. Är 20kg krut i ammunition du får ha. Krut är det 5kg per vapen om du läser som det är skrivet fast polisen vill påstå att det är 5kg totalt. Krut ska strikt förvaras i ss3492 skåp med men ammunition har bara att ingen obehörig ska kunna få tag på den vilket är samma som det står för luftgevär.

Oavsett så är ammunitionsinnehav för vapen reglerat av vapenlagen och inte msb. Däremot säljer du ammunition eller innehar för annan anledning som inte har med vapenlagen så gäller msbs regler men då pratar vi annat som är långt från denna diskussion.
Citera
2019-09-19, 15:45
Medlem
Citat:

Fiktiva trotts att dom händer tusentals ggr per dag världen över .. gör du som du vill
Citera
2019-09-19, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Nja vapenlagen begränsar ammunition du får inneha om det är via vapenlicens. Däremot krut är reglerat av msb även fast du innehar det via handladdning. Är 20kg krut i ammunition du får ha. Krut är det 5kg per vapen om du läser som det är skrivet fast polisen vill påstå att det är 5kg totalt. Krut ska strikt förvaras i ss3492 skåp med men ammunition har bara att ingen obehörig ska kunna få tag på den vilket är samma som det står för luftgevär.

Oavsett så är ammunitionsinnehav för vapen reglerat av vapenlagen och inte msb. Däremot säljer du ammunition eller innehar för annan anledning som inte har med vapenlagen så gäller msbs regler men då pratar vi annat som är långt från denna diskussion.

Krut är en av dom väsentliga komponenter o ammunition, så då sätter MSB ju visst begränsningar i mängden..
Du säger nej för att i samma inlägg säga ja .. är du lite förvirrat ?
Citera
2019-09-19, 15:48
Medlem
Citat:
Studier visar att i usa så räddas fler av skjutvapen än vad som dör. Alltså skulle man förbjuda vapen skulle fler dö för det skulle ändå bara vara lagliga medborgare som lämnade in vapnen.
Citera
2019-09-19, 15:50
Medlem
Citat:
Krut är en av dom väsentliga komponenter o ammunition, så då sätter MSB ju visst begränsningar i mängden..
Du säger nej för att i samma inlägg säga ja .. är du lite förvirrat ?
Som sagt det finns olika regler för ammunition men har du skjutvapen så är ditt ammunitionsförvar som regel inte reglerat av msb. Som jag skrev har man ammunition och är reflerad gäller andra regler som då kommer gå totalt off topic. Men som regel har du ammunition och måste följa msb regler så har du minnst grade 3 skåp och kan ha väldigt stora mängder ammo typ 1 ton med krut totalt i ammunitionen. Tänker inte gå in på krut reglerna mer än att msb har förvaringskrav på det men vapenlagen bestämmer mängden du får ha om det är för handladdning. Har du annat tillstånd för krut gäller det helt andra regler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in