• 2
  • 3
2019-09-19, 04:06
Medlem
Gaydars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av renaultmegane
Repar du inte toan om du använder kniv?
Kalkbort har däremot fungerat utmärkt här hemma (där mycket annat gått bet).

Man får ju ha lite vett här och kanske lämna kvar lite..

Det som skämmer och fular ner mest här är väl den brungula "ringen" vid vattenytan som kommer från gammalt piss = urinsten som blir stenhårt.

Klosettmedel som konc Hessa luckrar ju dock upp dessa.. - borsta bort efter behandling och "hjälp till med en kniv där det inte biter.. tills du är hyfsat nöjd.

Som nytt lär det ju aldrig bli i en klosett som sett 30+-års liv av mänskliga bakdelar
Citera
2019-09-19, 06:07
Medlem
hacka loss det, med skruvmejsel och hammare.
Citera
2019-09-19, 06:14
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Finns ju någon burk med ett pulver man strör i toaletten i välsorterade butiker för just detta ändamål. Kommer inte ihåg vad det heter.

Det som sitter som berg är urinstenen. Man kommer en bit på väg med oxalsyra som fås starkare genom att tömma ut vatten. Men jag tror saltsyra är det enda som hjälper. Eller bortslipning.
Citera
2019-09-19, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDregel
Jag har haft under flera år en missfärgning i toaletten som blivit mer och mer rejäl. Jag försökte förra natten med att hälla i en Coca Cola-burk och låta den verka, men det hade tyvärr ingen effekt.

Jag har försökt skrubba hårt med toaborsten och såklart med rengöringsmedel.

Vad skulle ni rekommendera?

Jag hade något i toan i ett år, tror det var rost som fanns i vattnet. Hur som helst så märkte jag att det hade försvunnit på ett ställe, precis som om det hade spruckit en bit och trillat av.

Så jag tog en kniv och började skrapa, som med en isskrapa, den flög loss stora hårda bitar.

Inget annat fungerade, försökte också med cola men även med klorin, gjorde ingen skillnad överhuvudtaget.
Citera
2019-09-19, 07:03
Medlem
Som någon redan nämnt så är CITRONSYRA oslagbart! Står bland kryddor i matbutiken. Häll i en påse, låt verka några minuter och sen är det bara att gnugga loss alla missfärgningar med toaborsten, lossnar på en gång!
Citera
2019-09-19, 07:08
Medlem
Släng upp en bild så vi vet hur det ser.

Blev det nån skillnad alls efter skrubbningarna och läsken?
Citera
2019-09-19, 07:40
Medlem
irrblosss avatar
Jag hade en gammal toa som var missfärgad innan jag fick badrummet renoverat. Det enda som funkade var ett medel för att lösa upp kalk som hette Citek. Vet ej om detta går att få tag i längre, googlade lite snabbt men hittade inte det. Köpte mitt på ICA för typ 10 år sedan.
Citera
2019-09-19, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDregel
Jag har haft under flera år en missfärgning i toaletten som blivit mer och mer rejäl. Jag försökte förra natten med att hälla i en Coca Cola-burk och låta den verka, men det hade tyvärr ingen effekt.

Jag har försökt skrubba hårt med toaborsten och såklart med rengöringsmedel.

Vad skulle ni rekommendera?

Stålull i värsta fall
Citera
2019-09-19, 10:06
Medlem
Marimus avatar
Jag skulle rekommendera kalkosan, det är citronsyra så ha på dig handskar och sedan en svamp att skrubba med.

Det dumma är att när du skrubbar porslinet, med något tillräckligt vasst att få bort missfärgningen med, så repar du ytan i vilken bakterier fastnar och växer bättre.

Du kan testa med saker som bleker såsom klorin, eller starkt sura alternativt starkt basiska saker som citronsyra eller kaustiksoda eller möjligtvis vanlig T-röd men helt ärligt så tror jag att det kommer att bli svårt att hitta något som löser upp missfärgningen på ett tillfredsställande sätt utan att du behöver repa bort den.

Har aldrig testat själv med denna heller men jag älskar denna produkten: https://www.fix-universal.com/stadma...4aApV_EALw_wcB

Det enda som funkar på spishäll, duschglas och fönsterglas med att ta bortfläckar samt kalkavlagringar utan att jag behöver skrubba. Kan ta försiktigt med skrapa eller med den gula tvättsvampen som följer med.
Citera
2019-09-30, 16:18
Medlem
Tack för tipsen! Citronsyran gjorde jobbet!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in