• 1
  • 2
2019-09-18, 22:54
Medlem
Jag har haft under flera år en missfärgning i toaletten som blivit mer och mer rejäl. Jag försökte förra natten med att hälla i en Coca Cola-burk och låta den verka, men det hade tyvärr ingen effekt.

Jag har försökt skrubba hårt med toaborsten och såklart med rengöringsmedel.

Vad skulle ni rekommendera?
Citera
2019-09-18, 22:56
Medlem
Jaestes avatar
Häll klorin i toan när du åker bort ett tag. Resultat blir bättre om det får stå några dagar så får du se ett mirakel.
Citera
2019-09-18, 22:58
Medlem
ItsmeGlenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDregel
Jag har haft under flera år en missfärgning i toaletten som blivit mer och mer rejäl. Jag försökte förra natten med att hälla i en Coca Cola-burk och låta den verka, men det hade tyvärr ingen effekt.

Jag har försökt skrubba hårt med toaborsten och såklart med rengöringsmedel.

Vad skulle ni rekommendera?

Stålull. Sätt på dig ett par gummihandskar och skrubba sönder. Använd alla former av medel du har tillgång till.
Citera
2019-09-18, 22:59
Medlem
AndersM79s avatar
Saltsyra för dylika ändamål finns att köpa på byggvaruhusen.

Stålull lär förstöra emaljen. Jag tog bort det värsta med en mjuk finkornig nagelfil, men man måste som sagt vara försiktig med emaljen
Senast redigerad av AndersM79 2019-09-18 kl. 23:02.
Citera
2019-09-18, 23:00
Bannlyst
Det är antagligen kalk som kristalliserats, häll på ättika och låt kemin förena dem båda. (kalken löses upp i det sura)
Citera
2019-09-18, 23:05
Medlem
Våtslipapper (svart sandpapper) fungerar! till skillnad mot svinto och stålull som förstör och missfärgar porslinet.
Citera
2019-09-18, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ItsmeGlenn
Stålull. Sätt på dig ett par gummihandskar och skrubba sönder. Använd alla former av medel du har tillgång till.

Nej förihelvete!

@TS använd absolut inte stålull eller något annat vasst i toalettstolen!

Prova Klorin tillsammans med bakpulver.
Citera
2019-09-18, 23:08
Medlem
Ättika, finns flera varianter, köp den som är starkast🤒
Den tar bort allt och är miljövänlig!
Citera
2019-09-18, 23:14
Medlem
StigAllans avatar
Brukar låta Nitor Kalklösare verka en eller ett par timmar och sedan borsta bort.
Porslinet blir som nytt!
Citera
2019-09-18, 23:14
Medlem
Lidl
Har "w5 toilet tabletts" - 15 spänn / paket eller något liknande

Köp - släng i toaletten - vänta 20 min - vispa runt med borste - Klar
Citera
2019-09-18, 23:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpelaInteTuff
Nej förihelvete!

@TS använd absolut inte stålull eller något annat vasst i toalettstolen!

Prova Klorin tillsammans med bakpulver.

Klorin funkar. Även i samband med klassiskt skurpulver. (Tomteskur).
Tar bort det mesta av missfärgningar. Dock ska "skurande pulver" användas varsamt, då dessa tar bort glasyren på porslinet frekventuellt använt. (Dvs. blir värre och värre). Kan jämföras med att man på en matt bil, kör rubbing enbart någon gång med år emellan, annars sliter man bort lackeringen och sabbar lacken om man gör det ofta. Ungefär så med tomteskur/skurpulver i dassholkar. "Sabbar ytan" så att säga.

JIF/VIM funkar rätt bra, tar bort det mesta. Klorin tar bort eventuella blekbara saker.
Fläckar beroende på järnhaltigt vatten är betydligt svårare att få bort, ny dassholk är i så fall enklaste knepet..
Citera
2019-09-18, 23:17
Bannlyst
Finns ju någon burk med ett pulver man strör i toaletten i välsorterade butiker för just detta ändamål. Kommer inte ihåg vad det heter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in