Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-09-18, 13:24
  #1
Medlem
Varför är egentligen brandsläckare så tunga? Själva innehållet i dem väger väl inte en bråkdel så mycket? Är det själva behållaren som väger mest? Hur skiljer sig vikten mellan olika typer av brandsläckare som skum/pulver/vatten?
Citera
2019-09-18, 13:28
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipne
Varför är egentligen brandsläckare så tunga? Själva innehållet i dem väger väl inte en bråkdel så mycket? Är det själva behållaren som väger mest? Hur skiljer sig vikten mellan olika typer av brandsläckare som skum/pulver/vatten?

Behållaren är av metall och är därför tung. Innehållet väger också den del. Det är en rätt stor tank med innehåll av... Olika beroende på vad för släckare, men det är en del innehåll oavsett vad.
Citera
2019-09-18, 13:29
  #3
Avstängd
Det är givetvis släckmedlet som väger mest.
Citera
2019-09-18, 13:42
  #4
Medlem
Kennethkvartings avatar
I en sådan pulversläckare som brukar sitta lite här och var, där själva behållarens yttermått är ca 60 cm på höjden och kanska 25 cm i diameter väger själva släckpulvret 6 kilogram i alla fall.
Citera
2019-09-18, 14:08
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
I en sådan pulversläckare som brukar sitta lite här och var, där själva behållarens yttermått är ca 60 cm på höjden och kanska 25 cm i diameter väger själva släckpulvret 6 kilogram i alla fall.

Nio kilos släckmedel är väl standard för släckare som sitter lite här och där?
Citera
2019-09-18, 14:08
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipne
Varför är egentligen brandsläckare så tunga? Själva innehållet i dem väger väl inte en bråkdel så mycket? Är det själva behållaren som väger mest? Hur skiljer sig vikten mellan olika typer av brandsläckare som skum/pulver/vatten?

De är trycksatta och då måste det vara rejält med gods i tuben. Jämför med en gasoltub P5 eller P11. Rejält med gods där också för att klara trycket.
Citera
2019-09-18, 14:24
  #7
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpelaInteTuff
Nio kilos släckmedel är väl standard för släckare som sitter lite här och där?

Du har säkert rätt. Jag blandar ihop det med att man vid brandfarliga heta arbeten ofta har som krav att ha två sex kilograms pulversläckare i beredskap.

De som sitter på taktiska platser i byggnader är kanske större än så.
Citera
2019-09-18, 15:31
  #8
Avstängd
MaxVSydows avatar
För att de gjorda i metall så de inte brinner upp.
Citera
2019-09-18, 16:09
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpelaInteTuff
Nio kilos släckmedel är väl standard för släckare som sitter lite här och där?
Om här är där man är, alltså på mitt jobb så sitter det några med 9 kg. Om där är där man inte är, t ex hemma hos mig just nu så har jag ett par 6 kg. Om där är i bilen eller båten så har jag 1 respektive 2 kg.

Det finns ingen standardvikt, det är olika beroende på var här och där är. Både 6 och 9 kg är vanligt i byggnader.
Citera
2019-09-18, 16:10
  #10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipne
Varför är egentligen brandsläckare så tunga? Själva innehållet i dem väger väl inte en bråkdel så mycket? Är det själva behållaren som väger mest? Hur skiljer sig vikten mellan olika typer av brandsläckare som skum/pulver/vatten?
Ställ en brandsläckare på en lagom stor våg (t ex en badrumsvåg) så ser du totalvikten. Läs sedan vikten släckmedel som står på brandsläckaren så kan du svara oss andra som nyfiket väntar på ditt besked.
Citera
2019-09-18, 16:22
  #11
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har en permalex pulversläckare med 6 kilogram pulver, den väger approximativt 9 kilogram.

Själva behållaren med slang, ventil och hela midevitten väger alltså cirka tre kilogram.
Citera
2019-09-18, 17:11
  #12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag har en permalex pulversläckare med 6 kilogram pulver, den väger approximativt 9 kilogram.

Själva behållaren med slang, ventil och hela midevitten väger alltså cirka tre kilogram.
Där har vi alltså rätt mycket större vikt släckmedel än "dödvikt". Vatten-, skum- och pulversläckare är gjorda i lika tjock plåt så där råder säkert ungefär samma förhållande.

Det stora undantaget är väl CO2-släckare som har mycket högre tryck än de andra typerna och därför görs av tjockare plåt. Här är en sådan med 5 kg släckmedel och en totalvikt på 15 kg: https://www.swedol.se/brandslckare-c...hoCr-cQAvD_BwE
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback