2016-06-15, 16:01
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spirates
hur vet posten vilken våning jag bor på?? har nyligen flyttat till nytt hus och bor på våning 4. Inte fått något brev som jag väntat på och det finns ingen tavla i botten våningen över vart man bor.. har posten slarvat bort mitt brev?

Har du gjort en adressändring? Lägenhetsnummer och gärna även antal trappor ska stå med i adressen. Om ditt namn står på dörren kan de dela ut ändå om de är snälla, men utan någon information om vilken dörr du bor bakom så går det inte. I mitt lägenhetshus lägger de sådana brev på elementet i bottenvåningen, men det är nog inte rutin.
2016-06-15, 16:26
Medlem
vadå sedan när måste man ifall man bor i lägenhetshus skriva sin lägenhetsdörr? Jag trodde sånt fixades av posten eller nått? Jag har paket till min adress endast, lyckas posten alltså inte leverera dessa?
2016-06-15, 16:28
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
hur vet posten vilken våning jag bor på?? har nyligen flyttat till nytt hus och bor på våning 4. Inte fått något brev som jag väntat på och det finns ingen tavla i botten våningen över vart man bor.. har posten slarvat bort mitt brev?

Du anger vilken våning du bor på i samband med att du adressändrar, lägenhetsnummret är en kod där första två siffrorna anger vilken våning du bor på och dom andra två anger vilken lägenhet det är.

1001 tex är första lägenheten till vänster på entreplan, 1002 är andra lägenheten (medsols) osv.
0901 är en våning ner, 1101 är en våning upp.

Citat:
vadå sedan när måste man ifall man bor i lägenhetshus skriva sin lägenhetsdörr? Jag trodde sånt fixades av posten eller nått? Jag har paket till min adress endast, lyckas posten alltså inte leverera dessa?

Lghnummer ska anges vid adressändring, om du utelämnar det så kan det bli problem med posten.

Hur ska posten veta vart du bor om du inte berättar det (genom att göra en korrekt adressändring)?
Senast redigerad av Sereena 2016-06-15 kl. 16:36.
2016-06-15, 16:31
Medlem
jojo jag har adressändrat rätt. men på brev jag beställt så har jag ej skrivit lägenhetsnummer utan bara adress nummer. Fiskade upp brev från grannen och han hade visst fått brev till sig utan att hans lägenhet stod med i adressen. Så på något sätt hittar brevbärarn till honom iallafall..
2016-06-15, 16:38
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
jojo jag har adressändrat rätt. men på brev jag beställt så har jag ej skrivit lägenhetsnummer utan bara adress nummer. Fiskade upp brev från grannen och han hade visst fått brev till sig utan att hans lägenhet stod med i adressen. Så på något sätt hittar brevbärarn till honom iallafall..

Om du angett lghnummer i samband med adressändringen så finns det i postens register, det är dock en fördel att alltid ange "Lgh XXXX" efter gatunamn/nummer (ie Hemgatan 1A lgh 1202)

Det är dock inte ovanligt att post försvinner eller kommer sent.
Senast redigerad av Sereena 2016-06-15 kl. 16:44.
2016-06-15, 23:49
Medlem
1:a klassbrev gäller detta.

Avsändaren hade glömt skriva C/O på brevet, dock hade han skrivit mitt namn samt vilken lägenhetsnummer det är, mitt namn finns dock inte med i brevlådan.

Om brevet skickades med avsändarnamn, så kommer den väl tillbaka till avsändaren?

Men om den skickades utan avsändarnamn, så skickas den väl tillbaka till Post terminalen?

Vad händer med brevet där isåfall? Kommer de söka upp mitt namn och korrigera min adress (C/O) och testa skicka ut brevet på nytt?

Eller slänger de bara brevet på en gång?
2016-06-16, 19:29
Medlem
Jingos avatar
Hej,

Första gången jag skickar brev/paket utomlands, ska skicka en gåva. Har köpt ett postnord-brev med porto + frimärken + deklaration osv, behöver jag fortfarande köpa en fraktsedel? Eller är det bara att fylla i allt och skicka iväg nu?

Tack på förhand.
2016-06-16, 22:49
Medlem
Känner mig totalblåst av PostNord...

Andra gången jag köper tjänsten "Spårbar brev" för 110 kr och får ingen information om vart försändelsen befinner sig. Första gången skickades ett vanligt C4, vadderat kuvert till Tyskland och tydligen hade den nått mottagaren utan att jag fick få reda på det (fick inte upp något när jag sökte på kolli-id:t). Andra gången, drygt en månad senare köpte jag samma tjänst, spårbar brev och även här skickades ett vanligt vadderat C4 kuvert men till Nederländerna. Det gick inte att spåra försändelsen men fick reda av mottagaren att den nått honom. Jag blir vansinnig och ringer PostNords kundservice och förklarar det som hänt och uppger samtliga kolli-id som jag inte fått någon träff på. Operatören gör försök på att söka men hittar inte heller och håller med om att det är märkligt och hänvisar mig till deras websida för att lämna synpunkter på tjänsten.

Är de seriösa? Jag betalar 110 kr per försändelse för att få den SPÅRBAR, hade annars lika gärna smällt på två frimärken för 13kr och skickat iväg den om det ändå inte går att spåra. Vad kan man göra i detta fall? Har jag rätt till ersättning tro?
2016-06-17, 06:21
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FegeleinX
Känner mig totalblåst av PostNord...

Andra gången jag köper tjänsten "Spårbar brev" för 110 kr och får ingen information om vart försändelsen befinner sig. Första gången skickades ett vanligt C4, vadderat kuvert till Tyskland och tydligen hade den nått mottagaren utan att jag fick få reda på det (fick inte upp något när jag sökte på kolli-id:t). Andra gången, drygt en månad senare köpte jag samma tjänst, spårbar brev och även här skickades ett vanligt vadderat C4 kuvert men till Nederländerna. Det gick inte att spåra försändelsen men fick reda av mottagaren att den nått honom. Jag blir vansinnig och ringer PostNords kundservice och förklarar det som hänt och uppger samtliga kolli-id som jag inte fått någon träff på. Operatören gör försök på att söka men hittar inte heller och håller med om att det är märkligt och hänvisar mig till deras websida för att lämna synpunkter på tjänsten.

Är de seriösa? Jag betalar 110 kr per försändelse för att få den SPÅRBAR, hade annars lika gärna smällt på två frimärken för 13kr och skickat iväg den om det ändå inte går att spåra. Vad kan man göra i detta fall? Har jag rätt till ersättning tro?

Om du läser villkoren så ser du att den bara är spårbar inom Sverige. Därefter får du gå till den tyska/nederländska operatören och titta i deras tjänst. I många fall speglas detta till postnords tjänst, men med en fördröjning på några dagar.

Du kan också köpamytterligsre en tilläggstjänst "mottagningsbevis" (ska fungera inom de europeiska länderna), då skall mottagaren signera en blankett som sedan den lokala posttjänsten skickar tillbaka till dig via post. Det tar såklart ganska lång tid.

Vill du ha en obruten spårningskedja får du använda en kurirtjänst (UPS, DHL, FedEx etc)
Senast redigerad av EckiEcki 2016-06-17 kl. 07:16.
2016-06-17, 16:19
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jingo
Hej,

Första gången jag skickar brev/paket utomlands, ska skicka en gåva. Har köpt ett postnord-brev med porto + frimärken + deklaration osv, behöver jag fortfarande köpa en fraktsedel? Eller är det bara att fylla i allt och skicka iväg nu?

Tack på förhand.

Vad menas med postnordbrev?

Nej ingen fraktsedel krävs, kom ihåg att be om ett "prioritaire"-lapp eller skriva det förhand till vänster om frimärkena.

Om du ska skicka inom EU:s tullunion, så behöver du endast fylla i säkerhetsdeklarationen (underskrift och datum), utanför tullunionen så får du fylla i innehåll och värde med.
2016-06-17, 16:27
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totti12
1:a klassbrev gäller detta.

Avsändaren hade glömt skriva C/O på brevet, dock hade han skrivit mitt namn samt vilken lägenhetsnummer det är, mitt namn finns dock inte med i brevlådan.

Om brevet skickades med avsändarnamn, så kommer den väl tillbaka till avsändaren?

Men om den skickades utan avsändarnamn, så skickas den väl tillbaka till Post terminalen?

Vad händer med brevet där isåfall? Kommer de söka upp mitt namn och korrigera min adress (C/O) och testa skicka ut brevet på nytt?

Eller slänger de bara brevet på en gång?

Om ditt namn finns registrerat i postoperatörens system, så kan utdelning ske även om c/o adressen saknades, lika så om man antar att du bor där.

Annars, om en returadress finns så returneras brevet dit.

Finns ingen returadress så hamnar brevet hos PTS, som öppnar för att leta efter en returadress i brevet. Hittas ingen så sparas brevet ett tag, innan innehållet slängs/säljs beroende på värde.

Man kan anmäla här att man saknar ett brev.
https://www.pts.se/sv/Privat/Post/An...saknade-brev1/

Hör annars med den postoperatör som avsändaren använde med.

Skriv helst ditt namn på lådan, eller var noga med att be avsändaren att fylla i korrekt adress.
2016-06-17, 18:54
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Hur funkar det eg. när Postnord lägger på moms på varor även om det uttryckligen står att det är en gåva?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in