Citat:
Har bott i BRF och suttit i flera styrelser och det är väl sisådär. Visst har de hyfsat koll på stambyten och fasadrenoveringar men ingen jättebuffert om det skulle uppstå vattenskador i källaren eller huset skulle få sättningsskador.
Tänkte mig mer vid ett köp av ett hus med eftersatt underhåll. Ponera att du har två hus som byggdes identiska på 80-talet.. Det ena har kontinuerligt underhållits medan det andra har absolut inget gjorts på. Köper jag det som inget gjorts på skulle jag så klart räkna på vad det skulle kosta att få tillbaka det till bra skick igen. Den kostnaden skulle jag inte klassificera som löpande underhåll för mig utan renoveringskostnad.
Tänkte mig mer vid ett köp av ett hus med eftersatt underhåll. Ponera att du har två hus som byggdes identiska på 80-talet.. Det ena har kontinuerligt underhållits medan det andra har absolut inget gjorts på. Köper jag det som inget gjorts på skulle jag så klart räkna på vad det skulle kosta att få tillbaka det till bra skick igen. Den kostnaden skulle jag inte klassificera som löpande underhåll för mig utan renoveringskostnad.
Jag kan medge till viss del att jag och också i vardagligt tal skulle säga att vid långt gånget, eftersatt underhåll kalla det för renovering.
Samtidigt försöker jag koppla diskussion till tråden och då (lite vad jag nämnt i ett annat inlägg) spelar det egentligen inte någon roll om man kallar saker renovering/underhåll, amortering/investering, kostnad/amortering.
En viss summa pengar bör man lägga på hus för att bebehålla värdet. Sedan finns det olika strategier, personligheter osv. Vi är ju alla olika, inget är rätt eller fel, det "roliga" med diskutera.
Ytterligare något att ta hänsyn är att jag vill ha mitt hus "by the book" om något händer, jag vill slänga upp alla godkända intyg vid ett försäkringsärende. Men att göra det den vägen kostar pengar. En del väljer att vara "hemmafixare", spara pengar på vägen och kanske ta "smällen" om den dyker upp.
Vi är olika, med olika åsikter, men förhoppningsvis något vi alla kan vara överens om är att om man inte lägger ner tid/pengar så minskar fastigheten i värde (utan att ta hänsyn till inflation och värdestegring).
Förhoppningsvis kan vi alla vara överens om att hus är dyrare än en hyreslägenhet på sikt 😱🤪😉😎