2019-09-27, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankese
Har bott i BRF och suttit i flera styrelser och det är väl sisådär. Visst har de hyfsat koll på stambyten och fasadrenoveringar men ingen jättebuffert om det skulle uppstå vattenskador i källaren eller huset skulle få sättningsskador.

Tänkte mig mer vid ett köp av ett hus med eftersatt underhåll. Ponera att du har två hus som byggdes identiska på 80-talet.. Det ena har kontinuerligt underhållits medan det andra har absolut inget gjorts på. Köper jag det som inget gjorts på skulle jag så klart räkna på vad det skulle kosta att få tillbaka det till bra skick igen. Den kostnaden skulle jag inte klassificera som löpande underhåll för mig utan renoveringskostnad.

Jag kan medge till viss del att jag och också i vardagligt tal skulle säga att vid långt gånget, eftersatt underhåll kalla det för renovering.

Samtidigt försöker jag koppla diskussion till tråden och då (lite vad jag nämnt i ett annat inlägg) spelar det egentligen inte någon roll om man kallar saker renovering/underhåll, amortering/investering, kostnad/amortering.

En viss summa pengar bör man lägga på hus för att bebehålla värdet. Sedan finns det olika strategier, personligheter osv. Vi är ju alla olika, inget är rätt eller fel, det "roliga" med diskutera.

Ytterligare något att ta hänsyn är att jag vill ha mitt hus "by the book" om något händer, jag vill slänga upp alla godkända intyg vid ett försäkringsärende. Men att göra det den vägen kostar pengar. En del väljer att vara "hemmafixare", spara pengar på vägen och kanske ta "smällen" om den dyker upp.

Vi är olika, med olika åsikter, men förhoppningsvis något vi alla kan vara överens om är att om man inte lägger ner tid/pengar så minskar fastigheten i värde (utan att ta hänsyn till inflation och värdestegring).

Förhoppningsvis kan vi alla vara överens om att hus är dyrare än en hyreslägenhet på sikt 😱🤪😉😎
Citera
2019-09-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Hur orkar man ens bo i villa och ha ständiga saker att göra på sin fritid och semester?
För att man inte mår bra av att göra ingenting.
Citera
2019-09-29, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Dels beror det väl på hur mycket fritid och semester man har och dels beror det på intresse, jag tex tycker om att fixa på husen och fixa i trädgården, i sommarhuset går jag nu under hösten och röjer lite i skogen, krattar lite på stranden och rensar lite i bäcken utanför huset.. men iofs har jag ganska mycket fritid och saker jag tycker är tråkigt betalar jag nån annan som får göra det.

Ja du har ju alltid haft strandtomt, helikopter och allt vad du har. Men det facto att gemene svensken med villa lägger ner tid på huset både på semester och övrig fritid.

Citat:
Ursprungligen postat av SPD13

Finns väl andra saker att göra på sin semester än att måla huset?
Citera
2019-09-29, 14:02
Medlem
Citat:
Hur orkar man ens bo i villa och ha ständiga saker att göra på sin fritid och semester?

Sten och asfalt.
Gräsmatta och blommor är bara för vissa.
Citera
2019-09-29, 14:07
Medlem
Citat:
Ja du har ju alltid haft strandtomt, helikopter och allt vad du har. Men det facto att gemene svensken med villa lägger ner tid på huset både på semester och övrig fritid.

Nej sjötomt har jag bara haft sedan 2017 och nån helikopter har jag aldrig ägt.
Mina föräldrar, mina mor och farföräldrar, mina syskon, mina farbröder, morbröder, fastrar och mostrar har alla alltid bott i hus.. de har inte haft mina arbetstider men inte varit några problem för dem med skötsel och underhåll.
Citera
2019-09-30, 14:52
Medlem
Citat:
Givetvis man kan även dränera, klippa gräs, lägga ett nytt tak, byta fönster eller spöna om.
Citera
2019-10-01, 02:48
Medlem
Om jag har fattat rätt så beskattas man två
gånger om man har hus? Först fastighetsskatten,
och sen så får man betala skatt när man säljer?

Isåfall så kan det också vara en anledning till att
folk inte bor i villa, eller vad säger ni?
Citera
2019-10-01, 04:42
Medlem
urgts avatar
Villor är jävligt jobbigt att städa, speciellt om man är ensamstående.

Bästa stället jag bott på var en lägenhet som i princip bara var ett enda stort rum, utöver kokvrå och toalett. Extremt smidigt.

Skillnad om man har intresse för hus förstås, men det har jag noll. De fyller en praktisk funktion för mig bara.
Senast redigerad av urgt 2019-10-01 kl. 04:45.
Citera
2019-10-01, 05:33
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Finns väl ingenting som är så skönt som att göra just ingenting ibland?!
Citera
2019-10-03, 06:24
Medlem
Orkar inte läsa igenom hela denna tråd men svaret är lätt

De tillkommer en hel del "utgifter" med en villa, klicka på linken här nedan och gå sedan till "räkna på bolån" . Jag valde nu nordea och enligt deras uträkning så kostar de dig en bit över 11k/månad. Då är en stor del amortering dock men de är pengar som du ligger ute med tills du säljer huset. Så de belastar ju din lön även om de är ett sparande långsiktigt.

Hur som... 11k Blev uträkningen på nordea så i detta fallet är ju faktiskt hyresrätten möjligtvis billigare. Eller som minst lika "dyr".
Vad jag vill lägga till på detta är att villorna inte alltid ligger nära en busstation el annat färdmedel och du bör räkna med en bil på dessa 11k, vilket du inte nödvändigtvis behöver göra om du bor i lägenhet då dessa brukar ligga centralt redan. Inte alltid men oftare än villorna gör de.

Sedan har säkert någon redan skrivit de men inte alla har 600k liggandes.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-8...en-21-16339705

Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Är det galet låga priset för att bo i villa den mest väl bevarade hemligheten?

Hur kan folk välja att bo i trånga små hyresrätter, 2 eller 3 rok i ett betonghöghus, för 8 000-12 000+ kr i hyra?

Om man lånar 4 miljoner till en villa så är räntekostnaden 3 500 kr i månaden efter ränteavdraget vid 1,5% ränta. Lägg till lite el, vatten och sophämtning så har du en total månadskostnad på ca 6000 kr... för en 4-miljoners villa alltså, minst 120 m2 med stor trädgård, utan störande grannar 20 cm bakom närmaste vägg.

Hur kan någon välja att bo i en rutten hyreslägenhet med dagens räntenivåer? Jag får ärligt talat inte ihop det.

Även om man väljer att vräka på med en lyxvilla för 8 miljoner så är räntekostnaden bara 7 000 kr i månaden, vilket är i paritet med snitthyran för en sketen 2:a i en betongförort. Då får du 7 rum och kök, egen pool, garage, källare och inglasad veranda i ett lummigt område nära stranden.
Citera
2019-10-03, 07:01
Medlem
FHBKs avatar
Själv bor jag i min faders hus medans han bor hos hans fader i annan stad/byhåla. Men köar på lägenheter, i den långa väntan.
För mig är hus enbart stort och onödigt, även om jag har partner så kommer jag ej skaffa barn eller djur som behöver rastas utomhus.
På vintern behöver man skotta en hel del, sommaren klippa gräset m.m.
Mer fördel med hyreslägenheter i min sits, då jag möjligtvis inte heller vill bo på samma ställe i runt 15 år. Snarare kanske 5 år och sedan flytta vidare om man ledsnar.
Citera
2019-10-03, 07:43
Medlem
mhns avatar
1. Inbrottsrisken ökar rejält med hus vs. lägenhet. Jag bor högt upp i ett höghus och har investerat i en riktigt fet säkerhetsdörr. Så för att göra inbrott hos mig så måste man anstränga sig rejält.

2. Insynen. Bor du i hus så är det lätt för folk att glo in. Kul att sitta i vardagsrummet en mörk kväll och kolla på TV, och så kan det stå nått miffo ute och glo på en utan att man vet om det.

3. Allt underhåll av trädgård och hus. Taket måste läggas om, grunden måste dräneras, oljepannan måste bytas ut, häcken måste klippas osv osv. Jag har ingen lust att lägga all denna tid på detta, det finns så mycket annat jag hellre lägger min tid på.

Dock måste jag erkänna att det skulle vara skönt att slippa ha grannarna så nära inpå, så tanken att skaffa villa har funnits där enbart för att slippa bli störd av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in