2019-09-27, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarHemmaBio
Gällande BRF finns många som planerar för kommande 30-50åren, har själv bott i två stycken där stambyten och fönster, fasad och tak bytes, utan att avgiften höjdes. Sedan finns det naturligtvis undantag.

Gällande hyreshöjningar är det en annan sak, där är det sällan individen som kommer i första hand, utan en möjlighet att tjäna pengar istället.

Så till eftersatt underhåll på hus, självklart räknas det som underhåll. Istället för att sprida ut kostnaderna under åren så kommer allt som en klumpsumma istället. Sedan får man ta hänsyn till en annan aspekt, att ett väl underhållet hus troligtvis inbringar mer pengar vid en försäljning.

Har bott i BRF och suttit i flera styrelser och det är väl sisådär. Visst har de hyfsat koll på stambyten och fasadrenoveringar men ingen jättebuffert om det skulle uppstå vattenskador i källaren eller huset skulle få sättningsskador.

Tänkte mig mer vid ett köp av ett hus med eftersatt underhåll. Ponera att du har två hus som byggdes identiska på 80-talet.. Det ena har kontinuerligt underhållits medan det andra har absolut inget gjorts på. Köper jag det som inget gjorts på skulle jag så klart räkna på vad det skulle kosta att få tillbaka det till bra skick igen. Den kostnaden skulle jag inte klassificera som löpande underhåll för mig utan renoveringskostnad.
Citera
2019-09-27, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Suck. Som sagt, sätt dig ner och googla ett par timmar. Det är rätt svårt att förklara för dig när du ändå anser att du har rätt och övriga världen samt all befintlig fakta är felaktig hur du betalar för dina kläder har inget med saken att göra. Jag har aldrig kallat amortering för sparande, även om det har exakt samma funktion som tex ett sparkonto. Amortering är amortering och inget annat. Men det är ingen kostnad
Exakt samma funktion som ett sparkonto säger du? Vill jag ta ut en hundring från mitt sparkonto tar det en minut.. skulle va intressant att veta hur du tar ut en hundring på din amortering när du har 85% lånegrad.. förklara gärna?
Citera
2019-09-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Om du vill köpa brallor för 1000 kr så köper du brallor för 1000 kr. Det går helt enkelt på en annan budget än din bostadsbudget. De 1000 kr du amorterar är ett sparande, en investering som du får tillbaka med avkastning den dag du väljer att sälja bostaden. Att köpa brallor är INTE att spara pengar, det är tvärtom att slösa pengar.

Sparandet är dock bundet i bostaden, men eftersom du när som helst kan ringa banken och utöka dina befintliga lån, så kan du få tillbaka allt du amorterat i handen om du så skulle önska.
För att spara ihop 1000 kr för ett par brallor så skall man ju amortera tusen spänn och sedan låna tillbaka dem igen för amortera är ju att spara enligt er?
Citera
2019-09-27, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Om du vill köpa brallor för 1000 kr så köper du brallor för 1000 kr. Det går helt enkelt på en annan budget än din bostadsbudget. De 1000 kr du amorterar är ett sparande, en investering som du får tillbaka med avkastning den dag du väljer att sälja bostaden. Att köpa brallor är INTE att spara pengar, det är tvärtom att slösa pengar.

Sparandet är dock bundet i bostaden, men eftersom du när som helst kan ringa banken och utöka dina befintliga lån, så kan du få tillbaka allt du amorterat i handen om du så skulle önska.
Hur vet du att det blir avkastning? Du lör tex byta kök och badrum ett par tre gånger under de 50 åren du bor där, byta tak, byta värmesystem, betala skatt på husets värde osv. Hur mycket avkastning tror du att du fått om du kört in pengarna du köpte huset för, pengarna lagt på bad och köksbyte, på takbyte, byte av värmesystem osv på börsen istället, hur mycket avkastning skulle du få då?

Och har du 85% i lån kan du inte när du vill bara gå in och höja ditt lån.
Citera
2019-09-27, 11:27
Medlem
Citat:
http://www.xn--lneguiden-52a.se

Där har du en länk som kanske kan förklara på din nivå vad amortering egentligen betyder
Jag vet vad amortering betyder, tex amorterar jag 15 tusen i månaden på villan jag bor i, amortera även 4500 i månaden på en hyresfastighet jag äger, så tror nog det är du som borde lära dig vad lån och amortering ör för något
Citera
2019-09-27, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hur vet du att det blir avkastning? Du lör tex byta kök och badrum ett par tre gånger under de 50 åren du bor där, byta tak, byta värmesystem, betala skatt på husets värde osv. Hur mycket avkastning tror du att du fått om du kört in pengarna du köpte huset för, pengarna lagt på bad och köksbyte, på takbyte, byte av värmesystem osv på börsen istället, hur mycket avkastning skulle du få då?

Och har du 85% i lån kan du inte när du vill bara gå in och höja ditt lån.

Avkastning kan vara negativ också, men det visste du väl redan herr ekonomiexpert
Citera
2019-09-27, 12:33
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Avkastning kan vara negativ också, men det visste du väl redan herr ekonomiexpert

Fast om börsen går så dåligt på längre tidsperiod så påverkas bostadsmarknaden minst lika illa, dvs det blir allmän nedgång + renoveringsbehov
Citera
2019-09-27, 12:53
Medlem
Hur orkar man ens bo i villa och ha ständiga saker att göra på sin fritid och semester?
Citera
2019-09-27, 13:01
Medlem
Citat:
Men en bostad har man i typ 50 år så om du slängt in handpenningen på börsen för 50 år sedan, lagt in summan du amorterar och räntan på lånet var månad på börsen, slängt in ett par hundratusen vart 10 år (summan för underhåll och förbättringar), släng in summan du betalar i skatt och försäkring vart år oxå så tror jag nog att börsen skulle gett dig mer avkastning än summan du får när du säljer huset.

Så därför köper man bostad för att bo i och investerar gör man i annat.
En bostad är konsumtion som kostar pengar var dag, vissa väljer en hyresetta i nån håla för en tusing i månaden, nån annan väljer en villa för 10 miljoner och lägger mer på gräsmattan vart år än vad han lägger i hyra som han som bor i hyresettan.
Citera
2019-09-27, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Hur orkar man ens bo i villa och ha ständiga saker att göra på sin fritid och semester?
Dels beror det väl på hur mycket fritid och semester man har och dels beror det på intresse, jag tex tycker om att fixa på husen och fixa i trädgården, i sommarhuset går jag nu under hösten och röjer lite i skogen, krattar lite på stranden och rensar lite i bäcken utanför huset.. men iofs har jag ganska mycket fritid och saker jag tycker är tråkigt betalar jag nån annan som får göra det.
Citera
2019-09-27, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Men en bostad har man i typ 50 år så om du slängt in handpenningen på börsen för 50 år sedan, lagt in summan du amorterar och räntan på lånet var månad på börsen, slängt in ett par hundratusen vart 10 år (summan för underhåll och förbättringar), släng in summan du betalar i skatt och försäkring vart år oxå så tror jag nog att börsen skulle gett dig mer avkastning än summan du får när du säljer huset.

Så därför köper man bostad för att bo i och investerar gör man i annat.
En bostad är konsumtion som kostar pengar var dag, vissa väljer en hyresetta i nån håla för en tusing i månaden, nån annan väljer en villa för 10 miljoner och lägger mer på gräsmattan vart år än vad han lägger i hyra som han som bor i hyresettan.

Du tror mycket du gubben jag tror också börsen är bättre än fastigheter. Då är ju frågan varför du investerat i massa fastigheter världen över som du påstår istället för att ha pengarna på börsen?
Citera
2019-09-27, 13:38
Medlem
Citat:
Du tror mycket du gubben jag tror också börsen är bättre än fastigheter. Då är ju frågan varför du investerat i massa fastigheter världen över som du påstår istället för att ha pengarna på börsen?
Trodde ditt sparande bestod av amortering 😂

Äger inte massa fastigheter världen över, har villa i Skåne, sommarstuga i Småland, hyreshus i Sverige och hus på Phuket och en del mark där och två gummiplantage. Men kommer nog köpa bostad på Kanarieöarna eller North Carolina vid nästa lågkonjunktur.. men den tiden den sorgen 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in