2019-10-03, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
1. Inbrottsrisken ökar rejält med hus vs. lägenhet. Jag bor högt upp i ett höghus och har investerat i en riktigt fet säkerhetsdörr. Så för att göra inbrott hos mig så måste man anstränga sig rejält.

2. Insynen. Bor du i hus så är det lätt för folk att glo in. Kul att sitta i vardagsrummet en mörk kväll och kolla på TV, och så kan det stå nått miffo ute och glo på en utan att man vet om det.

3. Allt underhåll av trädgård och hus. Taket måste läggas om, grunden måste dräneras, oljepannan måste bytas ut, häcken måste klippas osv osv. Jag har ingen lust att lägga all denna tid på detta, det finns så mycket annat jag hellre lägger min tid på.

Dock måste jag erkänna att det skulle vara skönt att slippa ha grannarna så nära inpå, så tanken att skaffa villa har funnits där enbart för att slippa bli störd av dem.

Säkerhetsdörrar är väl inte så säkra som man tror kanske, professionella inbrottare har väl nån sorts hydrauliska verktyg som plockar av dörren ganska snabbt. Det som minskar inbrottsrisken när man bor i lägenhet är väl framför allt om man bor lite högre upp och gärna även i hyresrätt för där brukar folk inte ha lika mycket värdefulla saker hemma.

Vad gäller grannar så beror det ju på vad man har för folk omkring sig, vissa är för jävliga medan andra är skötsamma och respektfulla.
Citera
2019-10-03, 07:58
Medlem
AslakVikingssons avatar
Varför bor inte alla i villa? Ja för det finns ju dom med skulder, dålig ekonomi och så vidare som inte kan köpa ett hus.

Dessutom måste man väl va fast anställd för att få låna till en bostad? Många nu för tiden jobbar ju deltid eller är egen företagare.
Senast redigerad av AslakVikingsson 2019-10-03 kl. 08:02.
Citera
2019-10-03, 17:46
Medlem
Det borde vara uppenbart att jag ställde frågan retoriskt, men många verkar tolka den bokstavligen.

Lägger till en till fördel med villa. När jag vill se en film eller lyssna på musik drar jag på så in i helvete, så huset skakar i sina grundvalar. Nice som fan. Ingen som hör utom jag. Höjer man radion mer än samtalston i betongghettot så börjar det knackas i väggarna och styrelsen/hyresvärden kommer förbi dan efter och varnar om uppsägning.
Citera
2019-10-04, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Höjer man radion mer än samtalston i betongghettot så börjar det knackas i väggarna och styrelsen/hyresvärden kommer förbi dan efter och varnar om uppsägning.

Helt berättigat
Citera
2019-10-13, 02:06
Medlem
Citat:
Det borde vara uppenbart att jag ställde frågan retoriskt, men många verkar tolka den bokstavligen.

Lägger till en till fördel med villa. När jag vill se en film eller lyssna på musik drar jag på så in i helvete, så huset skakar i sina grundvalar. Nice som fan. Ingen som hör utom jag. Höjer man radion mer än samtalston i betongghettot så börjar det knackas i väggarna och styrelsen/hyresvärden kommer förbi dan efter och varnar om uppsägning.

ehhhh läs de jag skrivit....så förstår du Behöver du mer kunskap från mig så tveka inte att fråga! Lycka till i livet!
Citera
2019-10-13, 07:48
Medlem
Seriöst, varför bor inte fler människor i en husbil? Kostar 2-300 000 kr. Låga omkostnader. Ni kan bo vart ni vill. Fria. Gå ner i arbetstid. Inte överbelånade i resten av era liv.
Citera
2019-10-13, 14:50
Medlem
Finns inte tillräckligt många villor.

Skall vi bygga o låta alla city BR-bostäder o hyresOrätter stå tomma?
Citera
2019-11-18, 22:53
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Väldigt många är ensamstående här i Sverige. Som ensamstående normalinkomsttagare får man inte låna mycket mer än ~1,5 miljoner - vilket inte räcker till en villa.

Naturligtvis syftar jag på kreti & pleti nu. Vi flashbackare cashar ju våra mångmiljonvillor och lyxbilar rakt av
Villapriserna varierar OERHÖRT mellan olika orter och regioner i landet. På många mindre orter kan man få en hyffsat fräsch villa för 250 000 kr.
Medans man i storstadsregioner för lägga till en nolla på slutet.
Citera
2019-11-18, 23:04
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Villapriserna varierar OERHÖRT mellan olika orter och regioner i landet. På många mindre orter kan man få en hyffsat fräsch villa för 250 000 kr.
Medans man i storstadsregioner för lägga till en nolla på slutet.

...eller en sjua i början istället.
Citera
2019-11-20, 21:34
Medlem
Citat:
Är det galet låga priset för att bo i villa den mest väl bevarade hemligheten?

Hur kan folk välja att bo i trånga små hyresrätter, 2 eller 3 rok i ett betonghöghus, för 8 000-12 000+ kr i hyra?

Om man lånar 4 miljoner till en villa så är räntekostnaden 3 500 kr i månaden efter ränteavdraget vid 1,5% ränta. Lägg till lite el, vatten och sophämtning så har du en total månadskostnad på ca 6000 kr... för en 4-miljoners villa alltså, minst 120 m2 med stor trädgård, utan störande grannar 20 cm bakom närmaste vägg.

Hur kan någon välja att bo i en rutten hyreslägenhet med dagens räntenivåer? Jag får ärligt talat inte ihop det.

Även om man väljer att vräka på med en lyxvilla för 8 miljoner så är räntekostnaden bara 7 000 kr i månaden, vilket är i paritet med snitthyran för en sketen 2:a i en betongförort. Då får du 7 rum och kök, egen pool, garage, källare och inglasad veranda i ett lummigt område nära stranden.
Har du någonsin bott i villa? Inte så länge i så fall att stora underhåll har kommit under din tid? Så som du räknar är det helt klart fördelaktigt att bo i villa.

Till att börja med, räknar att du maxbelånar när du säger 4 miljoner i lån, alltså köpeskilling ca 4700 tkr. Lagfart blir då ca 70 tkr, sedan kanske 3 miljoner i nya pantbrev, kostnad 60 tkr. Du har innan du ens flyttat in lagt 130 tkr i "skatter", utöver 700 tkr i kontantinsats.

Utöver detta tillkommer väldigt mycket mer än bara el, vatten, sopor. Annars är ditt 4,7 miljonershus inte värt mer än tomtpriset när du väl ska sälja.
Några exempel (siffror är givetvis inte exakta):
Måla om ca 10 år, ca 100 tkr
Kyl/frys/ugn ca 10 år, ca 40 tkr
Ny värmepump, 15 år, ca 80-100 tkr
Lägga om tak, 25-30 år, 200-300 tkr
Nya fönster, 20 år, ca 200 tkr
Källare? Då tillkommer dränering kanske var 15e år, kan gå på ett par hundra tusen det också. Detta är bara några kostnader som dyker upp. Slå ut detta per månad blir det ca 3500 kr till. Då har du kanske en lite mer rättvis bild av drift för din villa.

Sedan har du fastighetsavgiften på runda slängar 8 tkr per år. Men det är just nu. Politiker kommer alltid vilja beskatta fastigheter maximalt då det är en ganska svårflyttad tillgång, milt uttryckt. Så risken att vi får tillbaka en procentsats av taxeringsvärdet eller liknande är nog bara en tidsfråga. Om nu förra skatten kommer tillbaka (1,5% av tax.värde) skulle det innebära ungefär 4100 kr per månad ytterligare, räknat tax.värde på 70% av köpeskillingen.
Citera
2019-11-21, 13:13
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Har du någonsin bott i villa? Inte så länge i så fall att stora underhåll har kommit under din tid? Så som du räknar är det helt klart fördelaktigt att bo i villa.

Till att börja med, räknar att du maxbelånar när du säger 4 miljoner i lån, alltså köpeskilling ca 4700 tkr. Lagfart blir då ca 70 tkr, sedan kanske 3 miljoner i nya pantbrev, kostnad 60 tkr. Du har innan du ens flyttat in lagt 130 tkr i "skatter", utöver 700 tkr i kontantinsats.

Utöver detta tillkommer väldigt mycket mer än bara el, vatten, sopor. Annars är ditt 4,7 miljonershus inte värt mer än tomtpriset när du väl ska sälja.
Några exempel (siffror är givetvis inte exakta):
Måla om ca 10 år, ca 100 tkr
Kyl/frys/ugn ca 10 år, ca 40 tkr
Ny värmepump, 15 år, ca 80-100 tkr
Lägga om tak, 25-30 år, 200-300 tkr
Nya fönster, 20 år, ca 200 tkr
Källare? Då tillkommer dränering kanske var 15e år, kan gå på ett par hundra tusen det också. Detta är bara några kostnader som dyker upp. Slå ut detta per månad blir det ca 3500 kr till. Då har du kanske en lite mer rättvis bild av drift för din villa.

Sedan har du fastighetsavgiften på runda slängar 8 tkr per år. Men det är just nu. Politiker kommer alltid vilja beskatta fastigheter maximalt då det är en ganska svårflyttad tillgång, milt uttryckt. Så risken att vi får tillbaka en procentsats av taxeringsvärdet eller liknande är nog bara en tidsfråga. Om nu förra skatten kommer tillbaka (1,5% av tax.värde) skulle det innebära ungefär 4100 kr per månad ytterligare, räknat tax.värde på 70% av köpeskillingen.

Nu tycker jag du räknade lite väl högt på det mesta av underhållet men du har helt rätt i vad du säger.
Det är fan inte billigt om man ska bo och kunna fortsätta bo i ett hus.
Ett plywood skjul är precis just det, ett hus kräver mycket mer.
Citera
2019-11-23, 03:34
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Nu tycker jag du räknade lite väl högt på det mesta av underhållet men du har helt rätt i vad du säger.
Det är fan inte billigt om man ska bo och kunna fortsätta bo i ett hus.
Ett plywood skjul är precis just det, ett hus kräver mycket mer.

Well, det beror ju på vart man bor.
Självklart så passar inte villa för vissa samtidigt som lägenhet inte passar andra. Men det är en hel del generaliseringar som framförs här som inte håller. Bara för man har en villa så måste man inte fixa i trädgården hela våren/sommaren. Jag la 2-3 timmar under hela våren/sommaren/hösten i trädgården. Det var klippa häcken och kratta upp löv och äpplen. Robotgräsklipparen tar resten och jag är inte korkad nog att skapa en massa arbete genom ha en massa växter som behöver underhåll.

Så vad man väljer, lägenhet eller villa, beror på vad man vill. Men en sak som sällan (aldrig) är ekonomiskt försvarbart är hyresrätt. Bostadsrätt är nästan alltid väsentligt bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in