• 1
  • 2
2019-09-15, 23:29
Medlem
Som de flesta av mina bröder och systrar i Herren har jag läst Bibeln om och om igen i många år och har älskat Bibeln länge. Att läsa Bibeln, recitera Bibeln och kopiera Bibeln har blivit en oumbärlig del av mitt liv. Som många troende tror jag också att tro på Herren är att tro på Bibeln, och att lämna Bibeln kan man inte kallas att tro på Herren, och alllt i Bibeln är Guds ord, hela Bibeln är utandad av Gud. Bibeln har blivit en helig bok i våra hjärtan. Vi tror att det inte är något fel med Bibeln. Det är helt sant. Vi kan bry oss inte om vi har den Helige Andes verk eller inte, till och med vi kan leva med att vi är omedveten om Herrens närvaro. Så länge Bibeln är borta känner vi att vi inte kan leva förtsätt, precis som vi tappt livet. Bibelns ursprung, vilken slags bok är Bibeln? Vem är författaren till Bibeln?
Citera
2019-09-15, 23:37
Medlem
Amazon-mannens avatar
Troligtvis människor. Du tror väl inte att det en dag bara låg en färdigskriven bibel där nere i Mellanöstern?
Citera
2019-09-15, 23:43
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Hur kan man bli så uppslukad av någonting som man inte ens gjort en bakgrundskoll på?
Citera
2019-09-15, 23:54
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfAndersson
Som de flesta av mina bröder och systrar i Herren har jag läst Bibeln om och om igen i många år och har älskat Bibeln länge. Att läsa Bibeln, recitera Bibeln och kopiera Bibeln har blivit en oumbärlig del av mitt liv. Som många troende tror jag också att tro på Herren är att tro på Bibeln, och att lämna Bibeln kan man inte kallas att tro på Herren, och alllt i Bibeln är Guds ord, hela Bibeln är utandad av Gud. Bibeln har blivit en helig bok i våra hjärtan. Vi tror att det inte är något fel med Bibeln. Det är helt sant. Vi kan bry oss inte om vi har den Helige Andes verk eller inte, till och med vi kan leva med att vi är omedveten om Herrens närvaro. Så länge Bibeln är borta känner vi att vi inte kan leva förtsätt, precis som vi tappt livet. Bibelns ursprung, vilken slags bok är Bibeln? Vem är författaren till Bibeln?

Det var människor som skrev ned orden men orden var Guds.
Citera
2019-09-16, 00:25
Medlem
Pestoleras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det var människor som skrev ned orden men orden var Guds.
Källa på det, tack
Citera
2019-09-16, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pestolera
Källa på det, tack
Den som har fått Guds ande...

1Kor 2
16Vem känner Herrens tankar så att han kan upplysa honom? Men vi tänker Kristi tankar.

...tänker Kristi tankar. Det är så Gud förmedlar sitt ord till oss.
Citera
2019-09-16, 00:38
Medlem
Moses skrev Moseböckerna. Några av lärjungarna och följare av Jesus skrev Nya Testamentet. Slutet av Gamla Testamentet vet jag inte.
Citera
2019-09-16, 00:38
Medlem
sommarlovs avatar
Det är bara en samling böcker, ordet betyder typ det, boken eller böckerna.
Man kan börja med att läsa Wikipedias uppfattning om saken, innan man killgissar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bibeln
Citera
2019-09-16, 00:41
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Moses skrev Moseböckerna. Några av lärjungarna och följare av Jesus skrev Nya Testamentet. Slutet av Gamla Testamentet vet jag inte.
Haha.
Speciellt första Mosebok är en kombination av två äldre berättelser, man ser tydligt tempoväxlingen mellan de två.
Läs Gilgamesheposet, för ett smakprov på en av de ursprungliga berättelserna, vi får hård fakta exempelvis om Noak och hans ark...
Citera
2019-09-16, 00:41
Medlem
Moses är den ende som skrev något, resten "sade"
Enda problemet är att flera släktskaps historier utspelar sig parallellt och ibland kommer efter någons död, så alltså är det flera okända författare.
Citera
2019-09-16, 00:46
Medlem
Huruledess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pestolera
Källa på det, tack

Citera
2019-09-16, 00:53
Medlem
kalkryggars avatar
Det enda man vet med säkerhet är att det inte är någon Gud som har skrivet sagoboken. Det vet vi eftersom det inte finns någon Gud. Ganska logiskt och på en nivå som ett barn borde förstå med enkelhet.

Men vem som har skrivet sagoboken Bibeln är svårare. Dom personer som anses ha skrivit dom olika delarna är nog till stor del också fake news. Det mesta har nog skrivits ner av ganska många och sen formades sagorna där några färre skrev dom slutgiltiga. Då var det nog i syfte att skriva sagoboken Bibeln för att kunna lura, ljuga och utöva makt genom hot, hat och rädsla mot medmänniskorna.

Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Den som har fått Guds ande...

1Kor 2
16Vem känner Herrens tankar så att han kan upplysa honom? Men vi tänker Kristi tankar.

...tänker Kristi tankar. Det är så Gud förmedlar sitt ord till oss.

Fast nu var det källa som efterfrågades och inte dina drömmar. Sluta gå off topic.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in