2019-09-16, 07:20
Medlem
TonyBergmans avatar
Det är medianen som är intressant om det finns såna siffror..
Har ej haft någon väldigt nära som dött, men so far 0kr..
Räknar inte med mycket heller, ett par 100k max när alla är döda samt en del av ett hus kanske.
Citera
2019-09-16, 07:30
Medlem
frdks avatar
Tvivlar några större förmögenheter väntar för flesta, vissa äldre gillar lägga undan och åren kan förmodligen ackumulerar, dock är pensionen inte direkt generös om man inte har personlig reserv så lär behövas för de sista åren i form av presenter och hålla uppe vardagsutgifterna.

Pensionärer med hus/bostadsrätt brukar ha betalt ner sin bostad genom åren. Bilen är sällan något högre värde, den har följt med en längre tid däremot växer bostaden i värdering om den är bra till så där finns förmodligen största uppsidan

Misstänker många lämnar över arvet i förtid för att undgå arvsskatten, tex 50’ i julklapp sista 10 åren uppdelat på syskonen från sparkontot och mindre summa återstår för sluträkningen
Alt tycker de att nästa generation klarar sig gott redan med bra jobb osv, så de unnar sig lite lyx på höstens kant, resor, äta ute, bingo, hemhjälp utan tanke på lämna över sparandet (hade personligen lutat åt det om mina barn klarar sig bra som de är)

Enklast: bedöm bostadsen/fastigheters värde anta nån 60-70% belåning, lägre om attraktivt, högre om mindre värdeökning, dela på antal syskon lägg på 20% av det i lösöre
Kan vara mindre, kan vara högre. Räkna som regel lågt
Senast redigerad av frdk 2019-09-16 kl. 07:35.
Citera
2019-09-16, 07:34
Medlem
arvsskatten försvann för många år sen
Citera
2019-09-16, 07:41
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag fick 30k när min far gick bort, lär bli mycket mindre när mamma försvinner.
Citera
2019-09-16, 08:19
Medlem
Om inget förändras så tar jag ut 4 mkr i cash från Farsan, samt 2-3 i tillgångar (papper, aktier) o 1-2 millar i fastigheter,

Från morsan tar jag inte ut så mycket, men 1-2 i rena cash och guld.

Sen står min Gudfar inför döden och vet att han testamenterat sitt hus i balkanbergen/trojan till mig. Det är nog värt en del
Citera
2019-09-16, 08:24
Medlem
Har jobbarkompisar som är eller rättare sagt var väldigt trashiga. Lever från "paycheck to paycheck", raggarliv osv.
Men när ena föräldern trillade av pinn blev det klirr i kassan, mamman hade köpt hus på 40-talet och det är idag ett jättefint område, så bara själva tomten var värd ett par miljoner.

Sen beror det ju hur många syskon man är. Om man är 5 syskon blir det ju betydligt mindre än om man varit ensamt barn.
Jag skulle tro att arvet efter mamma kommer bli ca 300-400tkr, väldigt bra med tanke på att hon blev änka när hon var 60år och pensionen är så låg att hon får bostadsbidrag.
Citera
2019-09-16, 10:07
Medlem
Dogman08876s avatar
Jag fick 0:- då min farsa gick bort för ett tag sedan. Det enda som fanns var skulder, en gammal bil som var värd 5000:- och en massa skräp i huset (som hans fru bor i).
Det är nog oerhört olika (även om miljonerna verkar regna över alla på flashback)
Citera
2019-09-16, 11:34
Medlem
Aktieklipparns avatar
En gammal vän fick ärva 50.000 som han knullade upp i Pattaya
Citera
2019-09-16, 12:48
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Misstänker många lämnar över arvet i förtid för att undgå arvsskatten, tex 50’ i julklapp sista 10 åren uppdelat på syskonen från sparkontot och mindre summa återstår för sluträkningen

Det är snart femton år sedan arvs- och gåvoskatten avskaffades.
Citera
2019-09-16, 12:57
Medlem
Precis som folk tjänar helt olika så lär arven bli helt olika. Har man varit med i fastighetssvängen under de senaste decennierna så kommer en bostadsrätt eller en villa oftast att vara den tunga delen av ett arv. Mina föräldrar samlade väl ihop några hundra tusen kr, vilket nog är ganska normalt om de inte gjort några stora investeringar som har visat sig lönsamma.
Citera
2019-09-16, 13:14
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Vet min polare ärvde lite under millen när hans farsa dog. Dock berättade han att han skulle ärvt minst 3-4 gånger så mycket om hans far inte skilt sig ett antal år innan han dog och skaffade en sambo.

Fattade det som han levde på sparpengarna utan någon inkomst efter han skiljde sig. Sambon fick bilar och levde loppan, halva huset och massa tjänstepensioner tillföll henne när han dog. Synd för polaren, men bättre än inget kanske.
Senast redigerad av Tjackad-Tullare 2019-09-16 kl. 13:18.
Citera
2019-09-16, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
300tkr är ju inte mycket om man tänker på att var och varannan svensk är miljonär enligt dom själva..kan det vara så att banken tar sitt först och barnen ärver smulorna
Ja, skulder löser dödsboet först. Är det konstigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in