• 9
  • 10
2021-11-14, 09:03
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbagrej
Om inget förändras så tar jag ut 4 mkr i cash från Farsan, samt 2-3 i tillgångar (papper, aktier) o 1-2 millar i fastigheter,

Från morsan tar jag inte ut så mycket, men 1-2 i rena cash och guld.

Sen står min Gudfar inför döden och vet att han testamenterat sitt hus i balkanbergen/trojan till mig. Det är nog värt en del

Man blir ju minst sagt mörkrädd när man läser såna här inlägg

Jag fick ärva 1,8m och om jag hade dött idag så hade jag kunnat ge mina 2 barn
samma summa i arv.

Är medelålders och får förhoppningsvis vara med ett tag till. Jag skall försöka hitta en
balansgång och leva ett gott liv och efterlämna mig ett lagom arv

Vad är det för mening med att mina barn skall få några miljoner när dom kanske är 50år
Citera
2021-11-15, 08:01
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsforskarn
Man blir ju minst sagt mörkrädd när man läser såna här inlägg

Jag fick ärva 1,8m och om jag hade dött idag så hade jag kunnat ge mina 2 barn
samma summa i arv.

Är medelålders och får förhoppningsvis vara med ett tag till. Jag skall försöka hitta en
balansgång och leva ett gott liv och efterlämna mig ett lagom arv

Vad är det för mening med att mina barn skall få några miljoner när dom kanske är 50år

Meningen är nog att man ska bidra själv med att bygga upp en förmögenhet som kan följa med släkten under flera generationer.

Om du själv ärver och har skapat en bit av en förmögenhet själv när du är 50 så kommer du förhoppningsvis inte bränna allt direkt utan vara mer försiktig med pengarna.
Man kan hjälpa sina barn ändå utan att ge dem alla pengar när de är unga.
Citera
2021-11-15, 16:22
Medlem
Dynamiks avatar
Hoppas att jag inte får en krona. Ser hellre att mor och far har tid och hälsa nog att leva upp sina besparingar, pengar kan jag tjäna själv.
Citera
2021-11-15, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Hej!

Nu kommer jag här med lite frågor som man nästan aldrig hör någonting om.
Hur mycket pengar är genomsnittsarvet på i Sverige tror ni? De flesta brukar väl ärva typ ett hus, någon bil och lite pengar på banken = 2.3 milj typ. Eller vad säger ni?
Är ett arv på >1 miljon sett som "dåligt"?

Hur mycket har folk omkring er ärvt ungefär?
Hur mycket har du fått ärva?
0
Citera
2021-11-15, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Hoppas att jag inte får en krona. Ser hellre att mor och far har tid och hälsa nog att leva upp sina besparingar, pengar kan jag tjäna själv.
Så pratar alla fånar som inte fått nån ekonomisk uppfostran och som inte kommer ärva ett skit.
Dessvärre går sånt i arv och fånen kommer inte heller ge sina efterkommande nåt arv heller.
Klart du skulle vilja ha ett fett arv, men eftersom du vet hur det blir kan du låtsas vara präktig och vräka ur dig sånt här trams.
En ekonomiskt uppfostrad person skulle aldrig säga nåt så dumt och barnsligt.
Citera
2021-11-15, 20:21
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Så pratar alla fånar som inte fått nån ekonomisk uppfostran och som inte kommer ärva ett skit.
Dessvärre går sånt i arv och fånen kommer inte heller ge sina efterkommande nåt arv heller.
Klart du skulle vilja ha ett fett arv, men eftersom du vet hur det blir kan du låtsas vara präktig och vräka ur dig sånt här trams.

Det behöver såklart inte vara sant. Min mamma har det rätt skralt och jag hoppas verkligen att hon använder det lilla hon har innan hon försvinner. Mina barn kommer få betydligt mer men det förtar inte den känsla jag har gentemot min mamma.
Citera
2021-11-15, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det behöver såklart inte vara sant. Min mamma har det rätt skralt och jag hoppas verkligen att hon använder det lilla hon har innan hon försvinner. Mina barn kommer få betydligt mer men det förtar inte den känsla jag har gentemot min mamma.
Så kan det vara, men det är inte personer i din situation som har ett behov av att dra den där ramsan varje gång de hör talas om att nån fått ett arv.
De tror de framstår som präktiga men bevisar bara vilket slödder de är och som de försöker uppfostra.
Hört det där så många gånger på jobbet.

Arv är till att förvaltas och det förstår familjer där det är tradition att få och lämna efter sig arv.
Citera
2021-11-15, 21:55
Medlem
De flesta äger väl inte så mycket. De som jobbat på kommunen etc lämnar kanske efter sig 30k eller så kan jag tänka mig. De vars föräldrar sitter på en villa i Stockholm däremot får nog råd att sätta guldkant på tillvaron.

Vet inte hur det skulle kännas att få ett rejält arv. Man borde väl nästan få skuldkänslor om man lever loppan för föräldrarnas hårt intjänade slantar?
Citera
2021-11-15, 23:44
Medlem
Dynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Du verkar ha blivit lite stött, jag lägger helt enkelt inte anspråk på mina föräldrars besparingar eller ägodelar. Jag har inte tagit emot en krona sedan dagen jag fyllde 18, och numera tjänar jag så pass bra att det inte längre är särskilt relevant.
Citera
2021-11-16, 03:19
Medlem
Citat:
Du verkar ha blivit lite stött, jag lägger helt enkelt inte anspråk på mina föräldrars besparingar eller ägodelar. Jag har inte tagit emot en krona sedan dagen jag fyllde 18, och numera tjänar jag så pass bra att det inte längre är särskilt relevant.
Jo säkert.
För de flesta är inte pengarna i sig intressent när man nuförtiden ändå är pensionär när man väl får arvet.
Känner ändå igen resonemanget att jag förväntar mig inget och kommer heller inte att lämna nåt efter mig.
Nu förstärkte du det med att jag har minsann aldrig fått nåt och det har gått bra ändå. Det brukar vara nästa påstående som kommer som ett brev på posten.

Tänk om alla människor hade tänkt så med sina gårdar och boskap förr.
Citera
2021-11-16, 03:32
Medlem
Citat:

Så om dina föräldrar haft ett markområde de ärvt o sålt för 40 miljoner netto när
de var 50 år - då skulle du tycka att de lättade av 2 miljoner per år plus det dom
tjänade på annat ink årliga avkastningen på 40 mkr.

För du lever ju såå jävla bra på din högbeskattade höga lön som netto blir
en jävla skitlön
Citera
2021-11-16, 13:53
Medlem
JagHatarSomaliers avatar
fick i arv en påse ris samt 2 doser kaliber. funka bra.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in