• 1
  • 2
2019-09-15, 17:09
Medlem
Har de senaste dagarna gått igenom mina skulder, gamla dokument och allting får att få en klar bild. Har tidigare varit grovt spelberoende och inte tagit något ansvar alls.
Då jag nu går igenom allting har jag kommit fram till att det är över 10 inkasso bolag inblandade. Beställde hem en upplysning om mig från UC och jag tycker inte den ger mig mycket svär. Något enstaka fall ligger kvar där. Såg även namn på vissa inkasso bolag som har gjort en upplysning på mig. Skuldrådgivaren hos kommunen har även gett mig dokument på skulder som har varit registrerade hos kfm tror jag.

Det känns som rena lotterin att hitta alla inkassobolag som är inblandade men till 80% har jag ialfall koll på nu. Så nu är frågan hur jag ska gå tillväga med allting. Har under de senaste åren bott utomlands och inte varit kontaktbar alls. Det har liksom inte gått att få tag på mig. Jag är osäker på om jag nu ska deala med fodringsägarna eller inkasso bolagen.

Sedan vet jag inte om det är positivt eller negativt att skulderna inte ligger hos kfm?
Men de väl för att jag inte har några tillgångar eller liknande att erbjuda, men de ligger väl på efterbevakning som jag uppfattat det.
Hur villiga är dessa bolag för förhandling efter flera år om jag vill komma med en ackorduppgörelse? En klumpsumma så att alla kan bli nöjda.

Kan någon ge mig en konkret plan på hur jag kan bukt på detta. Jävligt komplicerat sits!
Citera
2019-09-15, 17:15
Medlem
Värt också att titta på det här med Preskription https://www.hallakonsument.se/pengar.../preskription/

I alla fall ha det i åtanke.
Citera
2019-09-15, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Värt också att titta på det här med Preskription https://www.hallakonsument.se/pengar.../preskription/

I alla fall ha det i åtanke.
I mitt fall vet jag inte om preskibionstiden har löpt ut eller inte, hur får jag reda på sån information?
Skulderna varierar mellan 6-3 år gamla. Min tidigare adress var hos min ex flickvän och hon bruka meddela mig om att post bruka trilla ner till mig.
Jag bodde då i större delar utomlands. Men sedan några månader tillbaka har jag ingen fast adress i Sverige. Vet inte om det är till någon fördel för det står ju att det räcker med att fodringsägaren har skickat krav. Sedan är 80% av skulderna smslån vilket isåfall betyder att det kan förlängs hela tiden.
Citera
2019-09-15, 17:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Ta och skriv ner alla dina skulder. Speciellt angående ränta. Vilka skulder tickar på mest. De är bäst att lösa direkt. Sedan för inkasso. De lever på skulder. De vill inte att det ska gå till kronis för då kommer det dröja innan de får betalt. Kronis har ju regler om att en person måste ha pengar kvar att leva en dräglig tillvaro. Inkasso har inga sådana regler. Men försök förhandla där att betala så mycket du kan.
Citera
2019-09-15, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ta och skriv ner alla dina skulder. Speciellt angående ränta. Vilka skulder tickar på mest. De är bäst att lösa direkt. Sedan för inkasso. De lever på skulder. De vill inte att det ska gå till kronis för då kommer det dröja innan de får betalt. Kronis har ju regler om att en person måste ha pengar kvar att leva en dräglig tillvaro. Inkasso har inga sådana regler. Men försök förhandla där att betala så mycket du kan.

Jag har skrivit ner varenda skuld jag har. Ställde först upp alla lån jag har tagit och sedan summan de ligger på idag. Fan de gör ont att se hur destruktiv man varit mot sig själv. Ren idioti!

Men om en skuld går till kfm och de gör en utmätning och se att man är på 0. Då drar ju inkasso tillbaka sin begäran. Så jag förstår inte direkt va du menar med att de inte vill att skulden gå till kronis, när de redan skickat vid första tillfället?

Men läser överallt och ser olika besked. Ska inkasso kontaktas för att förhandla en skuld eller fodringsägaren man tog lånet av?
Citera
2019-09-15, 17:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruzzeli
Jag har skrivit ner varenda skuld jag har. Ställde först upp alla lån jag har tagit och sedan summan de ligger på idag. Fan de gör ont att se hur destruktiv man varit mot sig själv. Ren idioti!

Men om en skuld går till kfm och de gör en utmätning och se att man är på 0. Då drar ju inkasso tillbaka sin begäran. Så jag förstår inte direkt va du menar med att de inte vill att skulden gå till kronis, när de redan skickat vid första tillfället?

Men läser överallt och ser olika besked. Ska inkasso kontaktas för att förhandla en skuld eller fodringsägaren man tog lånet av?

Fint. Nej de vill ju inte att det ska gå till kronis eftersom då kommer det dröja längre innan de får in stålarna och kronis har regler som att du måste kunna leva drägligt fastän du har skulder. Sådana regler har ju inte inkasso.
Citera
2019-09-15, 17:41
Medlem
Citat:
Fint. Nej de vill ju inte att det ska gå till kronis eftersom då kommer det dröja längre innan de får in stålarna och kronis har regler som att du måste kunna leva drägligt fastän du har skulder. Sådana regler har ju inte inkasso.

Ok då förstår ja. Men angående de med kontakt. Ska jag höra av mig till inkasso eller fodringsägaren?
Citera
2019-09-15, 17:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ok då förstår ja. Men angående de med kontakt. Ska jag höra av mig till inkasso eller fodringsägaren?

Det är inkasso. De har ju tagit över fodran från den du ursprungligen var skyldig pengar till. Sedan där försöka få till en så bra deal som möjligt. Det är i deras intresse också att du faktiskt betalar något varje månad.
Citera
2019-09-15, 17:54
Medlem
Citat:
Det är inkasso. De har ju tagit över fodran från den du ursprungligen var skyldig pengar till. Sedan där försöka få till en så bra deal som möjligt. Det är i deras intresse också att du faktiskt betalar något varje månad.

Jag tänkte eventuellt försöka få fram en klumsumma då en nära anhörig till mig är villig att ställa upp. Men det beror ju helt o hållet på hur mycket jag kan få ner skulden på. Problemet är att det är massvis med inkasso bolag. Så jag måste väl göra alla lika nöjda/:
Citera
2019-09-15, 18:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Jag tänkte eventuellt försöka få fram en klumsumma då en nära anhörig till mig är villig att ställa upp. Men det beror ju helt o hållet på hur mycket jag kan få ner skulden på. Problemet är att det är massvis med inkasso bolag. Så jag måste väl göra alla lika nöjda/:

Bra om nära och kära ställer upp. Men tänk på det att även om du är skuldsatt så har du rätt till en dräglig tillvaro. Inte kunna lyxa till det, men ändå du ska kunna leva. Så du ska inte behöva svälta för att göra dessa inkasso bolag nöjda. Om de kräver för mycket är det ju bättre att det går till kronis för där finns regler om hur mycket de faktiskt kan ta för att du ska leva drägligt.
Citera
2019-09-15, 18:04
Medlem
Cricetuss avatar
https://www.kronofogden.se/villfabet...dsanering.html

Kontakta kronofogden. Du får en femårig plan och bli sedan skuldfri. Tuffa fem år men sen är du fri.

Bra att du tagit tag i din situation!
Citera
2019-09-15, 18:37
Medlem
Citat:
Bra om nära och kära ställer upp. Men tänk på det att även om du är skuldsatt så har du rätt till en dräglig tillvaro. Inte kunna lyxa till det, men ändå du ska kunna leva. Så du ska inte behöva svälta för att göra dessa inkasso bolag nöjda. Om de kräver för mycket är det ju bättre att det går till kronis för där finns regler om hur mycket de faktiskt kan ta för att du ska leva drägligt.
Jag känner mig ganska oviss över vad jag ska ta för beslut och vilken väg. Min aktuella skuld idag borde ligga på ungefär 500.000 kr. Problemet är ju dessa sjuka räntor som stället till det. Jag vet inte riktigt hur skuldsaneringen ser på det. Jag uppfyller vissa kriterier men samtidigt inte andra. Allt handlar helt enkelt om jag skulle kunna gå en deal med dessa inkassobolag.

Citat:
Ursprungligen postat av Cricetus
https://www.kronofogden.se/villfabet...dsanering.html

Kontakta kronofogden. Du får en femårig plan och bli sedan skuldfri. Tuffa fem år men sen är du fri.

Bra att du tagit tag i din situation!
Vad är sannolikheten att jag får till det om jag har en skuld på 500.000 kr fast med sjuka räntor p.g.a smslån?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in