Citat:
Ursprungligen postat av
Ruzzeli
Kan någon ge mig en konkret plan på hur jag kan bukt på detta. Jävligt komplicerat sits!
Hej!
Jag satt i samma sits som du för fem år sedan.
Har varit nere i gröten ordentligt men jag gjorde helt enkelt så här:
1. Kontakta kronofogden och begär ut ett utdrag från deras register med anledning att du vill ta fram en plan på att betala tillbaka. Säg att du vill se över din ekonomi först och ämnar att återkomma.
2. Ta fram papper och penna och skriv "inkasso" på google och börja skriva ner deras kontaktuppgifter. De största drakarna har inloggning med bank-id.
3. Ring runt och kolla med alla inkassobolag om du har skulder hos dem. Finns inget "samlingsregister" utan det är mödosamt arbete.
4. När du sitter med alla skulderna framför dig så kollar du och jämför dina skulder med dina nuvarande tillgångar och kommande intäkter.
5. Beroende på skuld så hade jag börjat med de minsta skulderna hos inkasso INTE kronofogden. Jag tog kronofogden sist för så fort du betalar av en skuld där dyker det upp en ny fodran från inkasso vilket innebär mer kostnader då ärendena går till KFM. Särskilt om du har det knapert.
Börja betala av skulderna hos ett inkassobolag och be dem återkomma direkt om de får in en skuld till. De är skyldiga till att göra detta om du ber dem om det. Telefon är bäst för brev är långsamt.
6. När du tillslut står och har betalat av det du är skyldig inkassobolagen (de köper skulden av fodringsägaren) så kontaktar du KFM. Där kan du lätt få en avbetalningsplan.
7. Se till att ha koll på brevlådan ifall något bolag sluppit mellan dina fingrar. Se till att du då ringer dem direkt och säg att du ämnar att betala direkt på dagen så att ärendet inte går vidare till KFM.
8. Gå in på Spelpaus.se och regga dig. Det är lätt värt det! Förändrade mitt liv! Då KAN du inte spela även om du vill eller får återfall.
Det finns de som kanske säger något i stil med att skaffa ett lån som löser alla krediter och annat eller att man ska ta fram avbetalningsplaner för alla inkassobolag. Finns de som säger att man ska ta KFM först för att snabbare bli kreditvärdig.
Hade själv aldrig gjort så men säger bara vad som funkade för mig.
Mina betalningsanmärkningar löper ut i april nästa år. Det är värt mödan att bli skuldfri. Det är det bästa jag gjort.
Har fortfarande koll på inkasso och kfm. Hör av mig med cirka 3 månaders intervall och loggar in på de stora drakarna då och då så att inget grusar min blivande högre kreditvärdighet.
På UC kan du med nöje se att dina chanser att få lån till hus osv stadigt växer. Jäkla bra morot!
All lycka! Du fixar detta! Det finns ett bra liv som väntar dig utan skuld och spel!