Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-09-14, 22:18
  #1
Avstängd
karldenelftes avatar
Låt oss säga att man kör dag 1: Bröst, triceps, dag 2: Rygg, biceps, dag 3: Axlar, ben. Måste man då vila helt dag 4 eller kan man återigen köra bröst, triceps dag 4? Alltså att det blir rullande? Får kroppen tillräckligt med vila även om man kör varje dag enligt schemat ovan?
Citera
2019-09-14, 22:25
  #2
Avstängd
Biggedys avatar
Måste man vila? Nej.
Har det att göra med vila och sömn? Ja
Har det att göra med kost? Ja
Skiljer det från person till person? Ja
Ökar muskelmassan även under vilodagar? Ja
Citera
2019-09-14, 22:27
  #3
Avstängd
karldenelftes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Måste man vila? Nej.
Har det att göra med vila och sömn? Ja
Har det att göra med kost? Ja
Skiljer det från person till person? Ja
Ökar muskelmassan även under vilodagar? Ja
För mig handlar det om att jag verkligen vill träna varje dag. Jag får tillräckligt med sömn varje dag.

Ökar muskelmassan mer under vilodagen att det berättigar att jag då tar den vilodagen än att jag kör varje dag med rullande schema?
Citera
2019-09-14, 22:33
  #4
Avstängd
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
För mig handlar det om att jag verkligen vill träna varje dag. Jag får tillräckligt med sömn varje dag.

Ökar muskelmassan mer under vilodagen att det berättigar att jag då tar den vilodagen än att jag kör varje dag med rullande schema?

Mitt tips är att lyssna på din kropp. Hur svårt ska det vara att känna efter liksom. Testa.

Kör 3 dagar, vila 4, kör 3 till. Sen testar du 6 dagar i rad och vilar 7:e.

Gick det lika bra? Kör på varje dag. Du kanske får fullt upp en dag när du ska fira din mammas födelsedag en söndag. Då vilar du.

Träning är kul men gör det inte till hela ditt liv. Och lyssna på din kropp. Gäller kost, sömn och träning. Vissa klarar träningspass utan kolhydrater, andra måste ha kolhydrater för att ens orka med dagen.

Lyssna. På. Kroppen.

Vi är alla olika byggda, genetik spelar såklart in här också.
Citera
2019-09-14, 22:34
  #5
Medlem
Faderligs avatar
Även om muaklerna är återhämtade måste nervsystemet någon gång få återhämta sig också. Att bara köra på med rullande schema funkar väl ett tag. Men sedan börjar du bara bli svagare och svagare.
Ett tips är att trycka ihop en personvåg eller liknande så du mäter greppstyrkan en dag när du är utvilad. Då vet du vad du ska kunna greppa när nersystemet är utvilat
Citera
2019-09-14, 22:45
  #6
Avstängd
karldenelftes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Även om muaklerna är återhämtade måste nervsystemet någon gång få återhämta sig också. Att bara köra på med rullande schema funkar väl ett tag. Men sedan börjar du bara bli svagare och svagare.
Ett tips är att trycka ihop en personvåg eller liknande så du mäter greppstyrkan en dag när du är utvilad. Då vet du vad du ska kunna greppa när nersystemet är utvilat
Jag förstår att det är viktigt att lyssna på din kropp och då ta 1-2 vilodagar för att sedan köra igång igen.

Men om vi tar nu till exempel. Jag har kört 3 dagar i rad och känner mig fortfarande full av energi att jag vill köra hårt imorgon också. Innebär det inte att det i så fall är okej för mig att kunna ta det träningspasset och eventuellt ta min vilodag på måndagen eller tisdagen istället då jag lär känna mig utmattad de dagarna?
Citera
2019-09-14, 22:45
  #7
Medlem
xxpekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Låt oss säga att man kör dag 1: Bröst, triceps, dag 2: Rygg, biceps, dag 3: Axlar, ben. Måste man då vila helt dag 4 eller kan man återigen köra bröst, triceps dag 4? Alltså att det blir rullande? Får kroppen tillräckligt med vila även om man kör varje dag enligt schemat ovan?

Som användaren sa ovan skiljer det sig från var och en som kommer att vara den tid det tar för musklerna att bygga om, det finns människor som tränar 3 gånger i veckan, ytterligare 6 gånger i veckan. Mitt tips skulle vara om du vanligtvis gör ett träningspass med få repetitioner och mycket intensitet, gör:

Dag 1 = Tillbaka, Triceps
Dag 2 = Ben
Dag 3 = Bröst, biceps och axlar
Dag 4 = Ben, buk
Dag 5 = Tillbaka, Triceps
Dag 6 = axel, underarm och buk
Dag 7 = Rest

Ja, musklerna växer efter muskelrekonstruktion, så det rekommenderas starkt det maximala vattenintaget för bättre hydrering, jag gillar att separera träningen i enlighet därmed (till och med arm följt av ben) för även att göra övningar fokuserade på en stor specifik muskel, Mindre muskler rekryteras, och förleden kommer de inte att byggas upp ännu, så de kommer inte att växa.

Oroa dig inte för att gå eller ens göra hushållsarbete, eftersom du inte kommer att äventyra dina ben- eller armvinster när muskelfibrerna är sönder, i aktiviteter som dessa rekryterar kroppen "alternativa" fibrer, inte de som De är redan trasiga.
Citera
2019-09-14, 22:47
  #8
Medlem
Stigaxelsixtens avatar
Tanken bakom vilodagen är att axlarna ska få tillräcklig återhämtning. De involveras i högsta grad under ett bröst- och tricepspass.
Citera
2019-09-14, 22:48
  #9
Avstängd
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Jag förstår att det är viktigt att lyssna på din kropp och då ta 1-2 vilodagar för att sedan köra igång igen.

Men om vi tar nu till exempel. Jag har kört 3 dagar i rad och känner mig fortfarande full av energi att jag vill köra hårt imorgon också. Innebär det inte att det i så fall är okej för mig att kunna ta det träningspasset och eventuellt ta min vilodag på måndagen eller tisdagen istället då jag lär känna mig utmattad de dagarna?

Ja...suck.. det är okej...
Du kommer varken dö eller minska på din muskelmassa.
Citera
2019-09-14, 22:49
  #10
Medlem
xxpekes avatar
Ja genetik påverkar också distributionen av makronäringsämnen i kroppen, som en endomorf behöver jag inte stora mängder protein för att fylla mina behov, samma sak säger om kolhydrater, å andra sidan har jag svårt att klippa.
Citera
2019-09-14, 22:49
  #11
Avstängd
karldenelftes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stigaxelsixten
Tanken bakom vilodagen är att axlarna ska få tillräcklig återhämtning. De involveras i högsta grad under ett bröst- och tricepspass.
Oj tänkte faktiskt inte på det.

Då vilar jag nog imorgon då jag kört axlar idag och inte vill överbelasta dem imorgon.
Citera
2019-09-14, 22:57
  #12
Avstängd
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Oj tänkte faktiskt inte på det.

Då vilar jag nog imorgon då jag kört axlar idag och inte vill överbelasta dem imorgon.

Ett tips från coachen:

Läs på angående Push Pull Legs.

Push, alltså bröst, triceps, axlar. Vilket ofta involverar varandra.

Pull, rygg biceps. Där du drar vikterna mot dig. Så som marklyft, latsdrag, bicepscurl

Legs, största muskelgruppen som förtjänar en dag själv. Kasta in lite mage här också.

Om du känner dig pigg nog för ett Push-pass dag 4 har du inte kört nog hårt eller så har du inte kört en för varierande träning. Som Arnold säger, shock the muscles. Kör olika övningar, olika upplägg. Men en vilodag där du kan mealpreppa o kolla träningsvideos är vettigt.

Dom flesta jag vet som tränar varje dag kan knappt göra en övning rätt och får inga gains. Inte heller kan dom sätta sig ner och kolla en träningsvideo med Athlean-X utan måste kolla på nåt på Netflix.
__________________
Senast redigerad av Biggedy 2019-09-14 kl. 23:00.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback