2019-09-14, 23:45
Medlem
Från en som jobbar på en regional flygplats och bara stöttar (framförallt) kontrollen under större flöden kan jag ändå hålla med tidigare talare. När man jobbat inom flertalet service yrken inser man hur gemene man fungerar och vilka idioter flertalet är.. Skulle passagerarna faktiskt inse att vi är där för deras säkerhet (bortsett från att det såklart är ett jobb och vi gör det för att livnära oss, innan någon påpekar det.) hade det varit så mycket trevligare. Nu möter jag inte personligen speciellt många dryga människor då det ofta har hur du som person uppträder och vilken attityd du själv har, sen har jag turen att både vara man och aningen större byggd. Däremot jag kan säga att för de flesta kvinnor som jobbar inom yrket är det ett riktigt helvete. Dagligen få utstå kommentarer som verkligen inte hör hemma varken här, där eller någon annanstans och få ta diskussioner som är så sjukt onödiga.

Innan jag spyr för mycket galla vill jag ändå tillägga att vi mötte en riktigt härligt passagerare med sitt yngre barn, de verkligen öste energi över oss och gav diverse positiv feedback efter en lång morgon med många negativa människor Oj vad glad man blir!
Citera
2019-09-14, 23:53
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Precis.

Det brukar sitta en kvinna i muslimsk slöja i den "utomeuropeiska säkerhetskontrollen" (tro det eller ej), min spontana tanke var att någon svensk thailandsresenär kläckt ur sig något opassande till henne. Men jag har förstås ingen aning om så är fallet eller inte.

Ett stort problem är när folk inte vet vad de pratar om. Du syftar på somaliskan som sitter i passkontrollen och bestämmer vem som får komma in i Sverige. Du syftar inte på någon i någon "utomeuropeisk säkerhetskontroll" för någon sådan finns inte.

Det finns dock specifika säkerhetskontroller för flyg till USA och möjligen något annat land.

Det står inte terminal så tillsvidare utgår jag från att det var Uniteds flyg till Newark.
Citera
2019-09-15, 00:18
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faffns
Däremot jag kan säga att för de flesta kvinnor som jobbar inom yrket är det ett riktigt helvete. Dagligen få utstå kommentarer som verkligen inte hör hemma varken här, där eller någon annanstans och få ta diskussioner som är så sjukt onödiga.

För mig låter det väldigt osannolikt, om det inte rör sig om småfulla turister -- men jag får väl ta dig på ditt ord.
Citera
2019-09-15, 00:21
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Dom där säkerhetsvakterna kan ha lite dålig humor har jag märkt. Bättre att hålla truten där. Måste varit riktigt grovt om man ska missa planet.

Ja om man tror att en säkerhetskontroll är tillfälle för humor så bör man definitivt hålla käften.
Citera
2019-09-15, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Precis.

Det brukar sitta en kvinna i muslimsk slöja i den "utomeuropeiska säkerhetskontrollen" (tro det eller ej), min spontana tanke var att någon svensk thailandsresenär kläckt ur sig något opassande till henne. Men jag har förstås ingen aning om så är fallet eller inte.

Om det stämmer så är det bra av flygbolaget.
Det finns flera duktiga kvinnor med själ på säkerhetskontrollen och vid passkontrollen.
Citera
2019-09-15, 01:04
Medlem
DaChiefs avatar
Ja personen lär ju ha sagt något i stil med att äventyra sjäkva flygningen i sig.

I princip ett välformulerat direkt hot.

Annars bryr väll inte nån sig om personen ska spränga sönder hela stället (ironi) om det handlar om t ex kabul.
Citera
2019-09-15, 08:19
Medlem
Apropå IQ, instruktionerna vid säkerhetskontroller är inte svåra, har man problem att följa dem är det inte personalens begåvning det är fel på.
Citera
2019-09-15, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Normalsaltatsocker
Det är exakt det som det handlar om, har bevittnat detta själv, flyger också ganska ofta. Jag känner alltid ett irriterat obehag med säkerhetskontrollen, inte för att jag har nåt all dölja utan vetskapen att det är puckon som jobbar där. Tex som ovan blev det tjafs med äldre tant, om nån liten petflaska eller hårspray medan man släpper förbi ett fotostativ med en stor stålkula på.. Vätska förresten det går alldeles utmärkt att köpa en stor literflaska i Taxfree, men du kan inte ha din lilla hårspray med dig...

Eller när slumpkontrollerna piper och de tar fram svabben och svabbar händer och Croqs på en fyraåring..

Det går inte bara att skippa reglerna pga det.

Slump är slump just därför. Något som många passagerare verkar ha otroligt svårt att förstå konceptet av. "det kan inte vara slump.. det händer alltid mig!" eller "det kan fan inte vara slump.. nu har tre på raken fått det!"
Citera
2019-09-15, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seadog678
Det är väl ingen med iq över 100 som åker på chartersemester, så det är självklart att det blir som att ta hand om idioter eftersom det är idioter som åker på charter.

Jag tycker också att de flesta som jobbar i securityn är otrevliga, speciellt på Arlanda och Gardermoen, tyttebærpoliti som dom kallas i Norge.

Har ingen större erfarenhet av dessa kontroller..

Men att arbeta med den mängden människor är otroligt tröttsamt.. och när köerna ringlar långa och man kan stå och instruera någon om att de MÅSTE ta ut vätskorna och de ska få plats i en påse.. och när den personen stått i fem minuter och krånglat och sinkat hela kön.. så går man till nästa person i kön, som stått och sett hela proceduren, och han har inte förberett sig alls.. och blir lika jävla förvånad när även han måste ta ut vätskorna.. Detta trots att det varit fullt med skyltar och instruktioner om detta när de stått hela tiden i kön..

Man tappar liksom tron på människan efter ett tag.

Och många gånger börjar man dagen med att vara trevlig, men sedan så märker man att folk bara är otrevliga, dryga eller inte svarar på tilltal, krånglar, är aggressiva, försöker "överlista" kontrollen genom att gömma saker osv.

Då tappar man till slut servicetänket och kör bara på med det väsentliga "ta ut vätskorna, ta ut laptop, ta ut surfplatta".
Citera
2019-09-15, 09:18
Medlem
Orobanches avatar
Flyger en hel del och jiddrar aldrig i någon kontroll. Av med skor, bälte, fram med väskan eller vad som efterfrågas. Gatwick har superkontroll.

Men jag motsätter mig radikala muslimer inom flyget. Med radikala muslimer menar jag de som är insvepta i hijab och kastar sig på knä fem ggr per dygn. Jag vill ha sekulariserade muslimer där inget i klädsel avslöjar vad de har för religion. Och det gäller inom alla serviceyrken där de möter människor av olika kulturer och religioner.

Men som sagt i en säkerhetskontroll gör jag exakt vad som sägs och är oerhört tacksam för att de finns eftersom jag vill inte bli sprängd i bitar av en
Citera
2019-09-15, 10:03
Medlem
Jag har två gånger varit med om att passagerare nekats flyga. Båda gångerna var de klart ofredande. Båda gångerna mycket berusade personer.
Första gången var på Heathrow i London. Skulle flyga hem, och en berusad medelålders man ställde till det i kön vid andra passkontrollen. "Jävla ideotjävel, Facking hååår, gå tå häll" Han fick inte flyga.
Ungefär samma scen på flygplatsen i Genève. Fast då var det på tyska.
Citera
2019-09-15, 10:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MandySkolman
När en annan knegade på Arlanda fick hela Terminal 5 tömmas för att en nisse hade vaknat på fel sida och jiddrade mot säkerhetsvakten för att den ställde standardfrågan "Du har ingenting olagligt på dig?"

Idioten svarade: "Jo förfan har en bomb... Vad fan tror du"

Tjolahopp tjolahej, hela terminalen får tömmas och nissen missar flyget och får istället sitta i polisförhör samt får flygförbud x antal år.

Säkerhetsvakten MÅSTE följa sina rutiner, oavsett hur dumma de kan framstå som. Hade också "haft dålig humor" när varannan person som går igenom kontrollen promt måste säga "Höhö ska du inte bjuda ut mig på date först" varje gång de visiteras genom att vakten klappar en lite på kroppen.

Är ett helvete att vara säkerhetsvakt.

Vem som helst som arbetat på en flygplats, oavsett om det är café, vakt eller städare vet vilka jävla nötter folk som reser är. Är som att hälften av alla lämnar hjärncellerna hemma så fort de packat väskan och satt sig i taxin mot flygplatsen.

Håll käften i säkerhetskontrollen, lyssna på vakten och försäkra för helvete att du har tagit av dig bältet och inte har en 2-liters cola i ryggan så lovar jag att vakterna har mer "humor" och kön går snabbare
Jag antar att orsaken att vissa släpper impulskontrollen på Arlanda beror på 2 saker.
1 flygrädsla /nerver.
2 många åker okristligt tidigt på morgonen. Åtminstone jag brukar känna mig nästan lite spritpåverkad supertidigt på morgonen/sent på natten hur man väljer att se det. Huvudet hänger inte riktigt med, typ.
Men jag skulle aldrig göra som den där jönsen. Man har ju flugit förr. Jävligt många gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in