• 8
  • 9
2019-09-18, 08:53
Medlem
Gummisulans avatar
Var det en överförfriskad gubbe, som vägrade ta av sig bältet och hiva fram sin laptop? Tjafs uppstår och tillmälen haglar.
En nysvensk, som var sent ute och trodde han bara kunde glida förbi kön för att hans plan gick för 2 minuter sedan? På gränsen till hangemäng.
En "fin" dam, som inte plockat upp sin kubikmeterstora beautiy box och lagt 200 burkar och flaskor i påsar. Börjar tjafsa när man säger att det är för mycket och för stora förpackningar? Kvinnan påtalar 'vem hon är' och ska minsan rapportera till ledningen vilka kretiner, som trakasserat henne. "Maffiatypen" från Ryssland (eller annat valfritt slaviskt land) vars unga "fru" har ogitigt pass/visum? Nu var det ju inte passkontroll, jag vet, men det stoppar upp kön för oss bakom och maffiasnubben ger sig inte förrän polis kommer och plockar bort dem ur kön. En timme bortkastad.
Utländsk man som örfilar upp sin lille son, som är trött och ledsen för att det är jättetidigt på morgonen?
Allt, utom det sista, har jag själv upplevt vid säkerhetskontroller, runt om i världen.
Citera
2019-09-18, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orobanche
Flyger en hel del och jiddrar aldrig i någon kontroll. Av med skor, bälte, fram med väskan eller vad som efterfrågas. Gatwick har superkontroll.

Men jag motsätter mig radikala muslimer inom flyget. Med radikala muslimer menar jag de som är insvepta i hijab och kastar sig på knä fem ggr per dygn. Jag vill ha sekulariserade muslimer där inget i klädsel avslöjar vad de har för religion. Och det gäller inom alla serviceyrken där de möter människor av olika kulturer och religioner.

Men som sagt i en säkerhetskontroll gör jag exakt vad som sägs och är oerhört tacksam för att de finns eftersom jag vill inte bli sprängd i bitar av en

Det du anser vara en "radikal muslim" är en vanlig muslim bara så att du vet.
Citera
2019-09-18, 10:19
Medlem
GeleZachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nu var det inte frågan om att bara uttrycka en åsikt utan att uttrycka sig på ett sätt så att det i princip blir brottsligt. Ditt svar blir alltså lite godag-yxaft helt enkelt.
Fast nu syftade jag på mina egna åsikter kring detta, det vill säga rätten att skämta. Alla begriper väl att man inte uttrycker en åsikt ifall man skämtar med säkerhetspersonal, åsikten är att de ska ha rätt att göra det.
Citera
2019-09-18, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ofredande/förargelse handlar knappast om sprängmedel

Kan det göra men att surra om sprängmedel i allmänna termer kvalificerar sig inte till flygplatssabotage alt olaga hot. Därav just ofredande.
Citera
2019-09-18, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pantone297C
Tror du sköt lååångt över huvudet på gemene Flashbackare där
OnT: är det säkerställt att det inte rör sig om ”ofredande” som i sexistisk/rasistisk kommentar till kvinnlig/hucklebärande personal?

https://en.wikipedia.org/wiki/Hi-Jack_(1974_song)
Citera
2019-09-19, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Fast nu syftade jag på mina egna åsikter kring detta, det vill säga rätten att skämta. Alla begriper väl att man inte uttrycker en åsikt ifall man skämtar med säkerhetspersonal, åsikten är att de ska ha rätt att göra det.

Visst har man rätt att skämta, men det finns absolut ingen rätt att kräva att andra skall ha sinne för humor eller dela din smak när det gäller humor. När man skämtar så får man helt enkelt räkna med att folk tar en på ordet och tolkar det som allvarligt menat, man bör välja sina skämt och "offer" med det i åtanke.

Med andra ord om man drar ett skämt som kan uppfattas som hot så är det alltså inte tillåtet om "offret" faktiskt uppfattar det som ett hot. Man får då finna sig i de påföljder det får och sluta gnälla på det "dumma offret" som inte förstod skämtet...
Citera
2019-09-19, 10:37
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Kapningar var vanligt tidigare, men de hade ytterst lite att göra med dagens terrorister. Det är 9/11 som drog igång denna hysteri. Och den typen av händelse löses genom låst cockpit.

Säkerhetskontrollerna runt flyg är precis som med mobiltelefonerna som inte får vara på, ren ögontjäneri.

Det var en kunnig person som svarade på telefongrejen i Så funkar det (tror jag). Han sa att masterna är byggda för personer som tar sig fram långsamt och de är anpassade efter hur många personer som rör sig i området normalt. Om ett flygplan med två hundra personer plötsligt kopplar upp sig på samma mast och sedan flyger förbi nästa mast ett par sekunder senare och gör samma sak där så blir systemen kraftigt överbelastade. Speciellt i glesbygd. Det har ingenting med flygsäkerhet att göra.
Citera
2019-09-19, 13:15
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Det var en kunnig person som svarade på telefongrejen i Så funkar det (tror jag). Han sa att masterna är byggda för personer som tar sig fram långsamt och de är anpassade efter hur många personer som rör sig i området normalt. Om ett flygplan med två hundra personer plötsligt kopplar upp sig på samma mast och sedan flyger förbi nästa mast ett par sekunder senare och gör samma sak där så blir systemen kraftigt överbelastade. Speciellt i glesbygd. Det har ingenting med flygsäkerhet att göra.
Som när tre turistbussar åker i 120 då typ. Tror inte på det där alls.
Och det var precis det jag skrev, har inte med flygsäkerhet att göra.
Citera
2019-09-20, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Precis detta jag menar, ni tror att det behövs säkerhetskontroller, för att det är flyg, när alla andra resesätt klarar sig utan.
Det är svårt att välta en skyskrapa med en buss.
Citera
2019-09-21, 16:56
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det är svårt att välta en skyskrapa med en buss.
Anledningen till att det var möjligt med ett flygplan var att personalens sätt att hantera situationen vid ”kapningar” på den tiden, var att låta dem ta över planet. Kaparna hade ju knappt några vapen alls. Ingen trodde att någon som kapade ett plan ville dö själv.

Att försvara säkerhetspersonal som jävlas innebär inte att det blir säkrare i luften.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in