• 1
  • 2
2019-09-13, 14:29
Medlem
Tänk om man en dag skulle vakna upp och inse att man drömt hela sitt liv och att man egentligen är någon helt annan med andra vänner och familj, bor på en annan plats och har en annan personlighet och andra intressen. Att hela ens livstid som den person man tror man är egentligen bara har varit en fem minuters dröm.

Vet inte helt vad jag ville diskutera med denna trådstarten men det är något jag har funderat på och facinerats av ett tag. Har någon på flashback varit med om att detta hänt, att du drömt att du haft någon annans liv och sedan vaknat upp och blivit förvirrad, besviken, eller kanske lättad?
Citera
2019-09-13, 14:34
Medlem
Cannibalizations avatar
Visst har jag haft drömmar där jag levt andra liv, på andra platser och med andra personer. Ibland har det varit så fint att jag önskat att det vore verkligt.

Har du sett filmen Inception? Den tar upp det här ämnet med drömmar och vad som är verkligt.
Citera
2019-09-13, 14:37
Medlem
Dragningskraftens avatar
Ibland känns de som de när man knarkar för nycket
Citera
2019-09-13, 14:38
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexrose
Har någon på flashback varit med om att detta hänt, att du drömt att du haft någon annans liv och sedan vaknat upp och blivit förvirrad, besviken, eller kanske lättad?
Det finns en drog, Salvia divinorum. Du kan röka det och uppleva en hel livstid medan ruset i själva verket bara har varat i cirka 5 minuter. Det kanske vore något att testa?
Citera
2019-09-13, 15:01
Medlem
BuckshotBills avatar
Det har hänt en gång att jag blev medveten om att jag drömde när jag sov, att jag befann mig i min dröm. Det var häftigt.
Citera
2019-09-13, 15:12
Medlem
Citat:
Tänk om man en dag skulle vakna upp och inse att man drömt hela sitt liv och att man egentligen är någon helt annan med andra vänner och familj, bor på en annan plats och har en annan personlighet och andra intressen. Att hela ens livstid som den person man tror man är egentligen bara har varit en fem minuters dröm.
Vilken lättnad....
Citera
2019-09-13, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Visst har jag haft drömmar där jag levt andra liv, på andra platser och med andra personer. Ibland har det varit så fint att jag önskat att det vore verkligt.

Har du sett filmen Inception? Den tar upp det här ämnet med drömmar och vad som är verkligt.

Vad coolt, kan tänka mig att du blev besviken när du vaknade från den.
Har inte sett filmen men ska kolla upp den, verkar intressant

Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Det finns en drog, Salvia divinorum. Du kan röka det och uppleva en hel livstid medan ruset i själva verket bara har varat i cirka 5 minuter. Det kanske vore något att testa?

Nja, droger är nog inte riktigt något jag vill testa även om den faktisk lät spännade. Är alldeles för rädd att hamna i någon sorts psykos för resten av livet eller att dö under ruset.

Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Det har hänt en gång att jag blev medveten om att jag drömde när jag sov, att jag befann mig i min dröm. Det var häftigt.

Detta har hänt mig med, tycker mest det är obehagligt när man inte kan vakna, får typ panik haha. Men jag antar att detta fenomenet att vara medveten om att man drömmer är någon sorts lucid dream?
Citera
2019-09-13, 15:24
Medlem
Long live Bobby Ewing!

Citera
2019-09-13, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autofire
Vilken lättnad....

Ja visst skulle man på sätt och vis bli lite lättad när man inser att allt dåligt som har hänt inte skulle varit verkligt. Men skulle samtidigt tycka det var sorgligt att de bra stunderna heller aldrig hade funnits.
Citera
2019-09-13, 15:43
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Livet kanske är en dröm och döden verkligheten...
Citera
2019-09-13, 16:26
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
En urgammal fråga vars svar det har funderats och tänkts på mycket:

Chuang Tzu was a philosopher in ancient China, who, one night went to sleep and dreamed that he was a butterfly. He dreamt that he was flying around from flower to flower and while he was dreaming he felt free, blown about by the breeze hither and thither. He was quite sure that he was a butterfly. But when he awoke he realised that he had just been dreaming, and that he was really Chuang Tzu dreaming he was a butterfly. But then Chuang Tzu asked himself the following question: "was I Chuang Tzu dreaming I was a butterfly or am I now really a butterfly dreaming that I am Chuang Tzu?"

Eller:

Have you ever had a dream, Neo, that you were so sure was real? What if you were unable to wake from that dream? How would you know the difference between the dream world and the real world?

Men ingen tycks ha kommit fram till ett vettigt svar.

Senast redigerad av AbortRetryIgnore 2019-09-13 kl. 16:33.
Citera
2019-09-13, 16:38
Medlem
Citat:
inse att man drömt hela sitt liv.

Vet inte helt vad jag ville diskutera med denna trådstarten men det är något jag har funderat på och facinerats av ett tag. ?

Du nosar på något roligt - sätt igång nuu. Inseo anse att livet är en dröm.

Du begår brott/hamnar i fängelse - men det är bara en dröm.

Jobbet är pezzttigt o dåligt betalt - du är pank o utan vänner men vad spelar det för roll
det är ju bara en dröm.

Men råkar ut för en olycka - det gör ont - men det är inbillning - det är bara en dröm.

Man har cancer o går på äckliga behandlingar - so what - det är ju bara en dröm

Din tanke är intressant o inser/intalar man sig att allt är dröm o ingen verklighet finns
blir ju livet mycket enklare att leva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in