Flashback bygger pepparkakshus!
  • 9
  • 10
2019-09-13, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruzzeli
Då är den stora frågan vilka skulder som inte gäller längre i mitt fall då. Har skulder som är mellan 2012 och två år sedan tillbaka. Bott både i Sverige och i Danmark.

Skulderna som uppkommit 2012-2015 kan väl vara preskibierade?
För konsumentfordringar är preskriptionstiden tre år. Vilka skulder räknas som konsumentfodringar?
Tycker fortfarande de är ovisst hur man ska kontakta fodringsägarna/inkasso. Givetvis kan det ju inte stå på kmf hemsida på hur man taktiskt ska lägga upp kontakten.

Då är de två tunga frågorna följande.
Vilka skulder räknas som konsumentfodran?
Hur kan jag få fram 100% sann information om en skuld ska arkiveras med hänvisning till preskibitionstiden. Hur får jag fram vad som är korrekt. Utan att fodringsägarna kan claima ett shit.

1 - din gratis UC för bet anmäkrningar
2 - lista upp vad skulderna grundar sig på.
(Konsument - 3 år , Lån/Myndighet - 10 år)
3 - som jag skrev tidigare angående min farsa , vid kontakt med dom , om du anser att skulden är preskiberad så skall det framgå vid kontakt med dom

Titta på det andra forumet som jag länkat till och använd sökfunktionen upp till höger där.
Då hittar du en mängd trådar som kan hjälpa.
Citera
2019-09-13, 09:58
Medlem
Jahopp nu har jag ägnat flera timmar åt att läsa runt på olika forum, vad folk har länkat och egna sökningar. Det jag kan konstatera är att det är fullkomligt tragiskt för oss som befinner oss i den här båten.

Här man skuld och oavsett hur det här uppstått så är man dömd, dömd för livet. Jag undrar faktiskt om det inte är bättre att vända till den kriminella banan helt enkelt. Mitt liv kommer ju aldrig att bli bra oavsett vad jag har förstått. Jag kan flytta runt höger och vänster till något annat land, men vad hjälper det? Det är i Sverige jag vill bo och har allting..

Men men till saken. Detta blir en lång text!

1. Vad är lång tid för att få en ackorduppgörelse med dessa bolag? Vad tittar de på. Om skulderna är gamla, adress varit svår att få, inte arbetat i Sverige på flera år, utmätning gjorts utan vidare resultat. Det är bäl en fördel att inte haft någon inkomst på ett tag. Några pengar än inga pengar är väl så de måste tänka?
Tror teoretiskt detta är min absolut bästa chans att få mitt liv förändrat.

2. Vad är Pul utdrag? Hur begär jag ut det. Måste alla bolag ha detta till godo. Men eftersom bolagen blir uppköpta stup i kvart. Kan de komma med ursäkter eller MÅSTE de ha detta?

3. Något jag har blivit väldigt förvirrad över är följande. Om en skuld går från fodran till inkasso sedan kronofogden. Är det försent för mig att få till en ackorduppgörelse?
Jag tycker att jag inte riktigt får till det här. Vem är BOSSEN av alla dessa ställen när jag vill ta tag i mina skulder?

4. Är det skillnad på att ha skuld till banker eller SMS-bolag? Om jag ska få till en ackorduppgörelse med dessa två vilken är enklast. Vet inte om det är till en fördel men allting är smslån och inget till någon bank.

5. När jag tar kontakt ska kontakten tas med borgenär, inkasso eller kmf. För att ta tag i skulden? Hur ska kommunikationen ske genom mail eller telefonkontakt?

När jag pratar med dessa bolag angående uppgörelse. Ska jag nämna att 20 andra ställen även förväntar sig en summa pengar.
Hur ser de på om jag nämner att "Jag funderar starkt på att flytta utomlands, då jag inte ser en mening med att stanna kvar i Sverige"? "Jag funderar på att ansöka om skuldsanering så acceptera detta"
Blir förhandlingsläget bättre?

6. Vad för summa låter logiskt för att man ska kunna bestrida den. Alltså för att få till en uppgörelse med. Måste det överstiga typ 10.000 kr.

7. Nu till en märklig fråga som jag såg någonstans. Blev nästan chockad men kan ha läst fel!
Stämmer det att fodringsägarna eller något sådant, har en röst om jag ska få till en skuldsanering eller inte? Kan väl inte sanning i det jag har läst?? Nästan så att man vill spy.

Folkens jag vill bara meddela om att jag är en god person inombords. Tyvärr har Speleroendet saboterat mycket för mig. Jag är ren nu och tar tag i mina problem. Hoppas innerligt om någon eller några kan hjälpa till med svar.
Citera
2019-09-13, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsharpangel
http://www.fattiga-riddare.se/forum/

Är ett bra tips. Det finns mycket läs värt där både för dom med och utan skulder. Och du kan läsa utan och vara med och dom flästa frågor om skulder finns där. Tråkig läsning dock så många som drar på sig skulder. Det borde vara jäkligt mycket svårare och låna pengar i vårat land det är ingen bra utveckling deta. Tror alla jag känner har skulder på bilar hus och allt möjligt. Och alla tycker man är knäpp när man vill vara skulldfri något är fel i samhället 😢
Ser ofta här på forumet att de kallar en korkad och dum bara för att jag strävar efter att bli kvitt huslånet. Självklart hade jag kunnat tjäna mer pengar på att låna på huset och in med pengarna på börsen men längtar om 4 år när jag kan säga att jag har noll lån men har villa, bilar, sommarstuga osv..

Var en bekant som frågade vilka jag valt att ha mina billån hos... öööh, fan heller att jag tar lån på bilar, båtar, motorcyklar, har inte ens lån på sommarstugan.. föddes fri och skall ta mig fan dö fri 🙂
Citera
2019-09-13, 13:06
Medlem
Citat:
Jahopp nu har jag ägnat flera timmar åt att läsa runt på olika forum, vad folk har länkat och egna sökningar. Det jag kan konstatera är att det är fullkomligt tragiskt för oss som befinner oss i den här båten.

Här man skuld och oavsett hur det här uppstått så är man dömd, dömd för livet. Jag undrar faktiskt om det inte är bättre att vända till den kriminella banan helt enkelt. Mitt liv kommer ju aldrig att bli bra oavsett vad jag har förstått. Jag kan flytta runt höger och vänster till något annat land, men vad hjälper det? Det är i Sverige jag vill bo och har allting..

Men men till saken. Detta blir en lång text!

1. Vad är lång tid för att få en ackorduppgörelse med dessa bolag? Vad tittar de på. Om skulderna är gamla, adress varit svår att få, inte arbetat i Sverige på flera år, utmätning gjorts utan vidare resultat. Det är bäl en fördel att inte haft någon inkomst på ett tag. Några pengar än inga pengar är väl så de måste tänka?
Tror teoretiskt detta är min absolut bästa chans att få mitt liv förändrat.

2. Vad är Pul utdrag? Hur begär jag ut det. Måste alla bolag ha detta till godo. Men eftersom bolagen blir uppköpta stup i kvart. Kan de komma med ursäkter eller MÅSTE de ha detta?

3. Något jag har blivit väldigt förvirrad över är följande. Om en skuld går från fodran till inkasso sedan kronofogden. Är det försent för mig att få till en ackorduppgörelse?
Jag tycker att jag inte riktigt får till det här. Vem är BOSSEN av alla dessa ställen när jag vill ta tag i mina skulder?

4. Är det skillnad på att ha skuld till banker eller SMS-bolag? Om jag ska få till en ackorduppgörelse med dessa två vilken är enklast. Vet inte om det är till en fördel men allting är smslån och inget till någon bank.

5. När jag tar kontakt ska kontakten tas med borgenär, inkasso eller kmf. För att ta tag i skulden? Hur ska kommunikationen ske genom mail eller telefonkontakt?

När jag pratar med dessa bolag angående uppgörelse. Ska jag nämna att 20 andra ställen även förväntar sig en summa pengar.
Hur ser de på om jag nämner att "Jag funderar starkt på att flytta utomlands, då jag inte ser en mening med att stanna kvar i Sverige"? "Jag funderar på att ansöka om skuldsanering så acceptera detta"
Blir förhandlingsläget bättre?

6. Vad för summa låter logiskt för att man ska kunna bestrida den. Alltså för att få till en uppgörelse med. Måste det överstiga typ 10.000 kr.

7. Nu till en märklig fråga som jag såg någonstans. Blev nästan chockad men kan ha läst fel!
Stämmer det att fodringsägarna eller något sådant, har en röst om jag ska få till en skuldsanering eller inte? Kan väl inte sanning i det jag har läst?? Nästan så att man vill spy.

Folkens jag vill bara meddela om att jag är en god person inombords. Tyvärr har Speleroendet saboterat mycket för mig. Jag är ren nu och tar tag i mina problem. Hoppas innerligt om någon eller några kan hjälpa till med svar.

Lär ta tid men bara att kavla upp ärmarna och ta tag i det.. är väl du själv som satt dig i skiten så då blir det du som måste ta dig ur skiten... tyvärr..
Citera
2019-09-13, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Lär ta tid men bara att kavla upp ärmarna och ta tag i det.. är väl du själv som satt dig i skiten så då blir det du som måste ta dig ur skiten... tyvärr..

Hehe du peppar men samtidigt låter negativ. Vafan deklart att jag satt mig i skiten. Men De betyder väl inte att min vill få till en förändring eller? Jag är driven till att ta tag i skiten.
Det är råd, hjälp, tips jag är ute efter. Är säkerligen inte den första personen som är ute efter det och TRO mig inte den siste. Jag är inte ute efter sånna inlägg som du skriver. De bättre att inte skriva eftersom det låter bara dumt. Den här tråden har skapats av mig för att jag vill ta mig ur skiten. Det måste du väl ha fattat eller är du en sån person. Som går in på fb och pekar på folk?
Senast redigerad av Ruzzeli 2019-09-13 kl. 14:05.
Citera
2019-09-13, 14:56
Medlem
Citat:
Hehe du peppar men samtidigt låter negativ. Vafan deklart att jag satt mig i skiten. Men De betyder väl inte att min vill få till en förändring eller? Jag är driven till att ta tag i skiten.
Det är råd, hjälp, tips jag är ute efter. Är säkerligen inte den första personen som är ute efter det och TRO mig inte den siste. Jag är inte ute efter sånna inlägg som du skriver. De bättre att inte skriva eftersom det låter bara dumt. Den här tråden har skapats av mig för att jag vill ta mig ur skiten. Det måste du väl ha fattat eller är du en sån person. Som går in på fb och pekar på folk?
Jag hade några tuffa ekonomiska år.. vill inte ha de ogjorda men vill aldrig dit igen.

Om du vill ha ett tips så har jag det enklaste... spendera mindre än du tjänar.. ungefär som att inte tillåta sig att bli fet.. ät mindre kalorier än du förbrukar... väldigt enkelt egentligen men ändå så klarar inte folk ta till sig dessa enkla fakta... de söker nån mirakelkur istället.. typ ”gå ned 20 kilo på 2 veckor”
Citera
2019-09-13, 15:08
Gå in på fristående forumet lånforum med Terry som guru. Där får du bäst tips av andra överskuldsatta nu och f d. Samt de som jobbar m skulder.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in