Flashback bygger pepparkakshus!
2019-09-12, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsharpangel
Bankerna om vi nu kan kalla dom det skojarna hade varigt ett bättre ord borde inte lånat ut pengarna från första början så mer deras fel än dit. Vill du ha ett uc nu så betala 25kr eller va det kostar så får du det på mail. Skulder preskriberas efter 10år men att köra den vägen och bli skuldfri är igevidare säkert mycket pga att efter dom 10åren så växer skulderna fort med och det är rätt enkelt för inkassobolagen och få det förlängt 10år till.

Instämmer. Alltså jag tar mer hänsyn och respekterar banker. Åtminstone de gör inga fulknep som dessa ockerföretag. Man låter den desperata människan gå ännu längre ner. De bluff fitt företag detta.
Citera
2019-09-12, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruzzeli
Instämmer. Alltså jag tar mer hänsyn och respekterar banker. Åtminstone de gör inga fulknep som dessa ockerföretag. Man låter den desperata människan gå ännu längre ner. De bluff fitt företag detta.

Det är lite så dom går det ingen nöd på så gör det som är bäst för din del får dom pengar bra får dom inga så är det fan ändå bättre haha
Citera
2019-09-12, 18:41
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsharpangel
https://lawline.se/answers/nar-tas-en-anmarkning-hos-kronofogden-bort-kan-skulden-for-respektive-anmarkningprick-vara-kvar-anda -aven-om-pricken-ar-borta-kan-man-fa-en-ny-prick-for-samma-obetalda-skuld-igen där kan du läsa hur det hela går till intresantt i deta samanhang är "Sammanfattningsvis har man alltså kvar "pricken"/betalningsanmärkningen så länge som man har kvar skulden. Betalningsanmärkningen kan bara försvinna genom att man betalar skulden (men även via t.ex. skuldsanering)".

Detta är fel, och personen som gav det svaret blandar ihop Kronofogdens egna databas med kreditföretagens.

KFM har sina egna gallringsregler, som anges i lagstycket. Det stämmer. Men KFM har överhuvudtaget inget med betalningsanmärkningar att göra, de registrerar enbart sina utslag i mål.

Det är UC som hämtar in uppgifter från KFM, och vad de får hämta samt hur länge uppgifter får lagras regleras av datainspektionen. Enligt datainspektionens regler så måste UC gallra ur ett utslag i mål mot privatperson senast tre år efter att skulden registrerades (=utslag).

Men något att tänka på är att ett misslyckat utmätningsförsök räknas som en betalningsanmärkning av UC, och får sparas i tre år. Om någon har en löpande skuld hos KFM, men varken har tillgångar eller betalar frivilligt (och borgenären inte drar tillbaka skulden) så kan det uppstå nya betalningsanmärkningar efter varje utmätningsförsök - vanligtvis görs dessa med 12-24 månaders mellanrum. Det är alltså viktigt att fort betala!
Citera
2019-09-12, 19:17
Medlem
Någon som kan ge information om hur benägna inkasso bolagen eller borgenär är på att diskutera om summan. Efter att man flera tittat åt andra hållet är man villig att börja betala. Men ett summa ska vara sätt. Jag vill inte höra några skönhetshistorier utan sanning.

Är det inte att få in en ok summa av kunden om dennes situation äe fullkomlig hopplös?
Jag kan omöjligt tänka mig att de här ställena inte är förhandlingsbara. Någon som kan dela med sig av information.
Citera
2019-09-12, 20:53
Medlem
Citat:
Någon som kan ge information om hur benägna inkasso bolagen eller borgenär är på att diskutera om summan. Efter att man flera tittat åt andra hållet är man villig att börja betala. Men ett summa ska vara sätt. Jag vill inte höra några skönhetshistorier utan sanning.

Är det inte att få in en ok summa av kunden om dennes situation äe fullkomlig hopplös?
Jag kan omöjligt tänka mig att de här ställena inte är förhandlingsbara. Någon som kan dela med sig av information.

Här är information om "ackord"
http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?PHPSESSID=giqpo09j2jsgoh0jl3ba9p8461&top ic=9676.0
http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?PHPSESSID=giqpo09j2jsgoh0jl3ba9p8461&top ic=9198.0

När du tar kontakt med Inkasso Bolagen (Efter du fått din UC) så skall du fråga om..

1) Ackord - och vad dom kan erbjuda isåfall (Beror på belopp , ålder på skuld - dom vill ha hela summan)
2) Frysa räntan och månatlig avbetalningsplan (Extremt villiga - dom vill alltid ha in pengar)

När jag hade det som värst själv så körde jag avbetalningar på 100:- i månaden till olika inkasso bolag för att kunna överleva och undvika ytterligare anmärkning.
När jag inte hade någon anmärkning (2 år efter) kunde jag gå till banken och låna till full betalning.
Citera
2019-09-12, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
Här är information om "ackord"
http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?PHPSESSID=giqpo09j2jsgoh0jl3ba9p8461&top ic=9676.0
http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?PHPSESSID=giqpo09j2jsgoh0jl3ba9p8461&top ic=9198.0

När du tar kontakt med Inkasso Bolagen (Efter du fått din UC) så skall du fråga om..

1) Ackord - och vad dom kan erbjuda isåfall (Beror på belopp , ålder på skuld - dom vill ha hela summan)
2) Frysa räntan och månatlig avbetalningsplan (Extremt villiga - dom vill alltid ha in pengar)

När jag hade det som värst själv så körde jag avbetalningar på 100:- i månaden till olika inkasso bolag för att kunna överleva och undvika ytterligare anmärkning.
När jag inte hade någon anmärkning (2 år efter) kunde jag gå till banken och låna till full betalning.

Härligt tack för länken.

1. Så du menar att de alltid vill ha hela summan. Om jag säger att jag lämnar landet take it or leave it?
2. Bra att veta den kan bli viktigt.

Det sista du skrev va intressant. Men om jag har fått in de rätt nu. Betalnings anmärkning försvinner efter 3 år. Kan någon ny betalningsanmärkning uppstå för mig nu?
Vi säger att jag uppvisar god inkomst långsiktigt, inga betalningsanmärkningar. Då kan man ju ta ett och samma lån för att betala av skiten..

Men ja tror de blir omöjligt för mig me sånna små summor. De ju 10 st olika bolag som är desperata. Så fort de ser en inkomst kommer alla vilja ha betalt.
Citera
2019-09-12, 21:07
Medlem
Citat:
Härligt tack för länken.

1. Så du menar att de alltid vill ha hela summan. Om jag säger att jag lämnar landet take it or leave it?
2. Bra att veta den kan bli viktigt.

Det sista du skrev va intressant. Men om jag har fått in de rätt nu. Betalnings anmärkning försvinner efter 3 år. Kan någon ny betalningsanmärkning uppstå för mig nu?
Vi säger att jag uppvisar god inkomst långsiktigt, inga betalningsanmärkningar. Då kan man ju ta ett och samma lån för att betala av skiten..

Men ja tror de blir omöjligt för mig me sånna små summor. De ju 10 st olika bolag som är desperata. Så fort de ser en inkomst kommer alla vilja ha betalt.

Om du har en skuld på 12k så är det svårt att få ackord om den inte är 8 år gammal - typ.
Men har du skuld på 50k så kanske du får ett förslag på 40k....

Men - betalningsanmärkning kommer endast när Kronofogden meddelar utslag - och kontaktar du Inkassobolagen och ber om avbetalaning så kommer ingen ny betalningsanmärkan (för den skulden...)

Jag forutsätter att det är Konsumentskulder och inga skulder till staten - för staten skickar direkt till KFM och det är lite andra regler

Fetstilta -> Exakt vad jag gjorde....
"Överleva" - Jobbade tills anmärkningar borta - Kunde visa banken på årsinkomst 300k+ - Blanco Lån och inga skulder.

Tillägg - Nej - inkasso tittar inte på att du får pengar i lön , det ser endast KFM vid utmätning.
Inkasso skickar sina påminnelser och hoppas du kan betala.

När du kollat din UC får du återkomma , men om du har en skuld på 10k och ber att få uppdelad på 36 månader så är det 300:- per månad (isch). Dom vill ha mer , men stå på dig och säg att du redan är på existensminimum men vill bli skuldfri och klarar inte mer.
Du ber om 36 månader - dom kontrar med 12 - du säger 30 - dom kommer med 24 (För det är det minsta dom kan erbjuda på det beloppet) - varvid du säger ok - men att dom måste frysa räntan.
Och vips är det "bara 416 per månad"
Ren kohandel och inkassobolagen brukar ge med sig
Senast redigerad av Pellets 2019-09-12 kl. 21:11.
Citera
2019-09-12, 21:18
Medlem
Citat:
Om du har en skuld på 12k så är det svårt att få ackord om den inte är 8 år gammal - typ.
Men har du skuld på 50k så kanske du får ett förslag på 40k....

Men - betalningsanmärkning kommer endast när Kronofogden meddelar utslag - och kontaktar du Inkassobolagen och ber om avbetalaning så kommer ingen ny betalningsanmärkan (för den skulden...)

Jag forutsätter att det är Konsumentskulder och inga skulder till staten - för staten skickar direkt till KFM och det är lite andra regler

Fetstilta -> Exakt vad jag gjorde....
"Överleva" - Jobbade tills anmärkningar borta - Kunde visa banken på årsinkomst 300k+ - Blanco Lån och inga skulder.

Tillägg - Nej - inkasso tittar inte på att du får pengar i lön , det ser endast KFM vid utmätning.
Inkasso skickar sina påminnelser och hoppas du kan betala.

När du kollat din UC får du återkomma , men om du har en skuld på 10k och ber att få uppdelad på 36 månader så är det 300:- per månad (isch). Dom vill ha mer , men stå på dig och säg att du redan är på existensminimum men vill bli skuldfri och klarar inte mer.
Du ber om 36 månader - dom kontrar med 12 - du säger 30 - dom kommer med 24 (För det är det minsta dom kan erbjuda på det beloppet) - varvid du säger ok - men att dom måste frysa räntan.
Och vips är det "bara 416 per månad"
Ren kohandel och inkassobolagen brukar ge med sig

Ja men de förstår jag. Fast om skulden är 5 år gammal och låg på 15-20 tusen? Problemet e att de massvis me sånna summor eller mindre belopp. Sen med hög ränta också...Helt ärligt vet jag inte ens vad för skulder som är statliga och konsument. Sms lån är väl konsument?

Hehe du förhandlar bra Men vilket var bestämt nu. Telefonkontakt, mail eller brev. Undviker helst brev då jag tycker de jobbigt och rörigt utifrån min sits.

Vad är bäst? Även försöka ta hänsyn till presk eller vettefan...
Citera
2019-09-12, 21:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
/.../ Telefonkontakt, mail eller brev. Undviker helst brev då jag tycker de jobbigt och rörigt utifrån min sits.

Innan du ringer eller skriver bör du läsa denna sidan, så att du inte förvärrar ditt läge. Den är tydlig och klargörande.

"Rätten att kräva betalning kan gå förlorad”

https://www.kronofogden.se/Preskription2.html
Citera
2019-09-12, 21:48
Medlem
Citat:
Ja men de förstår jag. Fast om skulden är 5 år gammal och låg på 15-20 tusen? Problemet e att de massvis me sånna summor eller mindre belopp. Sen med hög ränta också...Helt ärligt vet jag inte ens vad för skulder som är statliga och konsument. Sms lån är väl konsument?

Hehe du förhandlar bra Men vilket var bestämt nu. Telefonkontakt, mail eller brev. Undviker helst brev då jag tycker de jobbigt och rörigt utifrån min sits.

Presk....

Kan vara så "illa" (Bra för dig) om det är konsumentfodran , och det inte finns något presk brott så gäller 3 år...

Se LeeVans länk -> https://www.kronofogden.se/Preskription2.html

En skuld kan preskriberas efter en viss tid om:
du inte har erkänt den eller
den som ska ha betalt inte har avbrutit preskriptionstiden.

För konsumentfordringar är preskriptionstiden tre år.
Det finns vissa skulder som du kan tro är en konsumentfordran men som inte är det. Ett sådant exempel är Trafikförsäkringsföreningens krav på trafikförsäkringsavgift. Den har en preskriptionstid på tio år.

(Läs: Myndigheter oftast 10 år)

Preskriptionsavbrott kan ske på flera olika sätt. Till exempel genom att

du erkänner skulden genom att betala ränta eller amortering, eller genom att be om en avbetalningsplan
du får ett skriftligt krav eller en påminnelse om skulden från den du har en skuld till
(Not: detta måste den som äger skulden bevisa har skett flertalet tillfällen. Ett skriftligt krav räcker inte för att hävda presk brott - det måste vara flera)
den du är skyldig pengar ansöker hos oss om utmätning och hänvisar till skulden.
Citera
2019-09-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Innan du ringer eller skriver bör du läsa denna sidan, så att du inte förvärrar ditt läge. Den är tydlig och klargörande.

"Rätten att kräva betalning kan gå förlorad”

https://www.kronofogden.se/Preskription2.html

Då är den stora frågan vilka skulder som inte gäller längre i mitt fall då. Har skulder som är mellan 2012 och två år sedan tillbaka. Bott både i Sverige och i Danmark.

Skulderna som uppkommit 2012-2015 kan väl vara preskibierade?
För konsumentfordringar är preskriptionstiden tre år. Vilka skulder räknas som konsumentfodringar?
Tycker fortfarande de är ovisst hur man ska kontakta fodringsägarna/inkasso. Givetvis kan det ju inte stå på kmf hemsida på hur man taktiskt ska lägga upp kontakten.

Citat:
Presk....

Kan vara så "illa" (Bra för dig) om det är konsumentfodran , och det inte finns något presk brott så gäller 3 år...

Se LeeVans länk -> https://www.kronofogden.se/Preskription2.html

En skuld kan preskriberas efter en viss tid om:
du inte har erkänt den eller
den som ska ha betalt inte har avbrutit preskriptionstiden.

För konsumentfordringar är preskriptionstiden tre år.
Det finns vissa skulder som du kan tro är en konsumentfordran men som inte är det. Ett sådant exempel är Trafikförsäkringsföreningens krav på trafikförsäkringsavgift. Den har en preskriptionstid på tio år.

(Läs: Myndigheter oftast 10 år)

Preskriptionsavbrott kan ske på flera olika sätt. Till exempel genom att

du erkänner skulden genom att betala ränta eller amortering, eller genom att be om en avbetalningsplan
du får ett skriftligt krav eller en påminnelse om skulden från den du har en skuld till
(Not: detta måste den som äger skulden bevisa har skett flertalet tillfällen. Ett skriftligt krav räcker inte för att hävda presk brott - det måste vara flera)
den du är skyldig pengar ansöker hos oss om utmätning och hänvisar till skulden.

Då är de två tunga frågorna följande.
Vilka skulder räknas som konsumentfodran?
Hur kan jag få fram 100% sann information om en skuld ska arkiveras med hänvisning till preskibitionstiden. Hur får jag fram vad som är korrekt. Utan att fodringsägarna kan claima ett shit.
Citera
2019-09-12, 23:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Då är den stora frågan vilka skulder som inte gäller längre i mitt fall då. Har skulder som är mellan 2012 och två år sedan tillbaka. Bott både i Sverige och i Danmark.

Skulderna som uppkommit 2012-2015 kan väl vara preskibierade?
För konsumentfordringar är preskriptionstiden tre år. Vilka skulder räknas som konsumentfodringar?
Tycker fortfarande de är ovisst hur man ska kontakta fodringsägarna/inkasso. Givetvis kan det ju inte stå på kmf hemsida på hur man taktiskt ska lägga upp kontakten.

Då är de två tunga frågorna följande.
Vilka skulder räknas som konsumentfodran?
Hur kan jag få fram 100% sann information om en skuld ska arkiveras med hänvisning till preskibitionstiden. Hur får jag fram vad som är korrekt. Utan att fodringsägarna kan claima ett shit.

Sorry.. eftersom dina skulder i huvudsak gäller SMS-lån så är preskriptionstid 10-år.

Nedanstående gäller:

"Konsumentfordringar
Om fordran är en konsumentfordran, dvs. en fordran som härstammar från en vara eller en tjänst som en näringsidkare har sålt till en konsument, preskriberas den dock redan 3 år efter tillkomsten (2 § 2 st. preskriptionslagen)."

Kreditskulder
"Preskriptionstiden för kreditskulder, t ex blancolån, kontokrediter, smslån och andra snabblån, är 10 år. Det gäller även för skulder till andra privatpersoner. När det gäller preskriptionstid för konsumentfordringar är den 3 år. Det handlar då oftast om skulder till en näringsidkare, t ex en butik."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in