Citat:
Ursprungligen postat av
Ruzzeli
Härligt tack för länken.
1. Så du menar att de alltid vill ha hela summan. Om jag säger att jag lämnar landet take it or leave it?
2. Bra att veta den kan bli viktigt.
Det sista du skrev va intressant. Men om jag har fått in de rätt nu. Betalnings anmärkning försvinner efter 3 år. Kan någon ny betalningsanmärkning uppstå för mig nu?
Vi säger att jag uppvisar god inkomst långsiktigt, inga betalningsanmärkningar. Då kan man ju ta ett och samma lån för att betala av skiten..
Men ja tror de blir omöjligt för mig me sånna små summor. De ju 10 st olika bolag som är desperata. Så fort de ser en inkomst kommer alla vilja ha betalt.
Om du har en skuld på 12k så är det svårt att få ackord om den inte är 8 år gammal - typ.
Men har du skuld på 50k så kanske du får ett förslag på 40k....
Men - betalningsanmärkning kommer endast när Kronofogden meddelar utslag - och kontaktar du Inkassobolagen och ber om avbetalaning så kommer ingen ny betalningsanmärkan (för den skulden...)
Jag forutsätter att det är Konsumentskulder och inga skulder till staten - för staten skickar direkt till KFM och det är lite andra regler
Fetstilta -> Exakt vad jag gjorde....
"Överleva" - Jobbade tills anmärkningar borta - Kunde visa banken på årsinkomst 300k+ - Blanco Lån och inga skulder.
Tillägg - Nej - inkasso tittar inte på att du får pengar i lön , det ser endast KFM vid utmätning.
Inkasso skickar sina påminnelser och hoppas du kan betala.
När du kollat din UC får du återkomma , men om du har en skuld på 10k och ber att få uppdelad på 36 månader så är det 300:- per månad (isch). Dom vill ha mer , men stå på dig och säg att du redan är på existensminimum men vill bli skuldfri och klarar inte mer.
Du ber om 36 månader - dom kontrar med 12 - du säger 30 - dom kommer med 24 (För det är det minsta dom kan erbjuda på det beloppet) - varvid du säger ok - men att dom måste frysa räntan.
Och vips är det "bara 416 per månad"
Ren kohandel och inkassobolagen brukar ge med sig