• 1
  • 2
2019-09-11, 13:06
Medlem
Jaaho så har man haft möte med kommunens rådgivning för att få en inblick i allting. Har höga skulder som har dykt upp p.g.a flera sämre år i mitt liv(spelberoende).

Tänkte börja med att börja ringa runt till olika bolag för att få korrekt information om min skuld, så att det stämmer, om skulder fortfarande ska vara giltig eller inte.

Det är väldigt viktigt att inget preskavbrott görs från min sida. Att jag inte delger mig någon skuld.

Någon som har erfarenhet/kunskap över vad jag ska tänka på. Jag vill absolut inte blir lurad utan bara ha rätt sammanställning. Denna informationen behövs till nästa möte som jag har. Det känns som lättnad i kroppen att sakta börja få koll på sina skulder, även om det riktig huvudvärk över vad man ställt till med.

Mitt mål är försöka bli av/förhandla med vissa ställen angående skulden. Många skulder är 3-5 år gamla, ett par är till och med äldre.
Citera
2019-09-11, 13:13
Medlem
Logga in på Kronofogdens hemsida så får du en överblick.

Ansök om skuldsanering. Rådgivningen kan hjälpa dig med processen.

Knappast lönt att ringa runt om du ändå inte kan betala allt
Citera
2019-09-11, 13:18
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Kronofogden har inte alla TS skulder nödvändigtvis.
Citera
2019-09-11, 13:19
Medlem
Beställ hem en gratis UC på posten. Där har du åtminstone en sammanställning av alla som rapporterar till UC.
Citera
2019-09-11, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Om dom är 3-5 år gamla så lär det finnas ett utslag hos KFM
Citera
2019-09-11, 13:22
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Om dom är 3-5 år gamla så lär det finnas ett utslag hos KFM

Ja, dom flesta lär finnas där. Men TS vill ju ha *alla*. Men visst, det är en bra början. Det är viktigt bara att veta att inte allt finns där.
Citera
2019-09-11, 13:30
Medlem
Citat:
Ja, dom flesta lär finnas där. Men TS vill ju ha *alla*. Men visst, det är en bra början. Det är viktigt bara att veta att inte allt finns där.

Då kan som skrevs ovan även UC vara bra. Jag tycker bara det är en dålig idé att ringa runt och fråga om skulden fortfarande finns. Väcka den björn som sover. TS lär ju ändå inte kunna betala. Bättte då med en skuldsanering tycker jag
Citera
2019-09-11, 13:31
Medlem
Citat:

Personen på kommunen tog fram allting. Låg bara något enstaka fall hos kfm idag asså. Men däremot fick jag en sammanställning av alla ärenden som skickats dit. Men anledningen till varför jag vill kontakta dem är för att få veta så att allt gått rätt till.

Konstigt att man bara ska ansöka om skuldsanering utan att ta tag i skiten och se så att skulderna är rätt. Rätta gärna mig om jag har fel. Men skuldsanering borde väl vara sista alternativet eller ja i mitt fall åtminstone.

Jag vill se att de har följt rutinerna för att delge mig, att skulden är rätt, eventuellt få ner kostnaderna, någonting som är till min fördel.

Citat:

Tack du är med på banorna
Citera
2019-09-11, 13:35
Medlem
Hur stora är skulderna och räknar du med att kunna betala av allt på mindre än 5 år ?
Citera
2019-09-11, 13:36
Medlem
Citat:
Då kan som skrevs ovan även UC vara bra. Jag tycker bara det är en dålig idé att ringa runt och fråga om skulden fortfarande finns. Väcka den björn som sover. TS lär ju ändå inte kunna betala. Bättte då med en skuldsanering tycker jag

Men vilka nackdelar kan det vara att jag ringer? Jag känner att jag står i mitten och inte vet vilken sida jag ska välja. Hur ska jag på bästa sätt få koll men samtidigt inte bli lutad av dessa bolag? Personen på rådgivningen sa att det var en bra idé att jag skulle ringa.

Sedan så skriver man här och folk är lite skeptiska till att ringa. Ja ni ser ju att jag själv blir förvirrad vilken väg man ska ta.
Citera
2019-09-11, 13:37
Medlem
Citat:
Hur stora är skulderna och räknar du med att kunna betala av allt på mindre än 5 år ?

Ida kanske de ligger på 500 tusen. Men räkna sedan med den skyhöga räntan då allting är från smslån. Får en vanlig lön på 20 efter skatt.
Citera
2019-09-11, 13:40
Medlem
Då lär du ju ändå inte kunna betala. Hur kan du få ut 20 000 om du har skulder på 500 000 ? KFM ligger inte på latsidan.
Senast redigerad av PatricHbg 2019-09-11 kl. 13:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in