Citat:
Ursprungligen postat av
Mrsharpangel
Hmm ok
Vi tar det från början när en skuld kommer till kronofogden och dom fastställer den så kommer dom och försöka driva in den i 3år. Om dom inte får tag på dig eller inte kan få betalt eller utmäta något så blir skulden preskriberad hos kronofogden den försvinner där. Men skulden finns kvar hos inkassobolagen. Så du lär ändå betala den. Med preskbrott så menas att dom pratar med sig och gör dig påmind om skulden på ett eller annat sätt då börjar dom 3 åren om. Lika om du betalar så börjar dom 3 åren om ochså.
Så det spelar som ingen roll för det ända vettiga är och betala ändå. Vad någon menar här är att om man får alla skulder preskriberade så skulle du i teorin kunna låna på banken efter 3 år och då betala av alla skulderna när betalningsanmärkningarna går ut. Det förutsätter att inget nytt hamnar där och att du kan låna 500k efter dom 3 åren vilket inte är troligt. Det skulle ochså vara mycket mer än 500k efter 3 år med alla räntor.
Så den vägen e nog svår. Bästa är att få skuldsannering så enkelt är det det är 5år av helvete men då vet du att det är klart sedan.
Så skulder kan helt enkelt inte bli preskriberade alls. Konstigt må jag säga.
Men de så tyvärr jag har kunnat ta sms lån flera stycken hela tiden utan konstigheter. Då hade jag liksom arbete och inkomst. De bara gick som smör. Tror lätt jag kom upp till 250 med sms skulder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pellets
Du skall inte göra ett skit - maila är ett presk brott - all kontakt med dom är ett preskbrott.
Så tillvida inte det är ett ifrågasättande av skulden.
Men - under förutsättning att du har en stadig inkomst.
Gör som följer
Kolla din UC - finns det någon betlaningsanmärkning.
Ja - Vad krävs för att den skall försvinna och när?
Nej - Kolla billigaste lånet för att lösa samtliga dina skulder
Om lån på totalbelopp inte är möjligt.
Och om du vet alla dina skulder och vart dom skall betalas så kontaktar du vart och ett av företagen
och ber om ackordsuppgörelse (Om du kan betala en större del av beloppet) eller en avbetalningsplan på 12-xx antal månader med ett belop som är rimligt.
Detta kommer att göra att eventuella betalningsanmärkningar kommer att försvinna då inget av företagen har sina ärenden hos KFM inom 3 år samt att du har stenkoll på din ekonomi.
Skuldsanering är extremt svårt att få (500k är ett för litet belopp) och innebär bl.a. existensminimum i 5 år.
Men du sa ju tidigare att skicka brev? Vad är skillnaden mellan att skicka brev eller att maila. Jag har ju till 995% alla skulder nu koll på liksom. De 15 olika inkassobolagen har ju deras namn här framför mig.
Fattar inte ens om de positivt eller negativt att skulderna inte ligger hos kmf förtilfället. Någon som skulle kunna förklara de?
Problemet är att jag inte inte orkar vänta på uc i flera dagar. Finns det inget annat sätt jag kan få de nu direkt. Om de betalningsanmärkning ja e ute efter. Varför inte bara ringa kronkalle uppge något namn och fråga om personen har anmärkning?
Citat:
Ursprungligen postat av
Pellets
Om banklån är svårt så är det bara att kontakta företagen och be om Ackord eller avbetalning.
Avbetalning naturligtvis även med fryst belopp (som du tidigare nämnde)
Anledningen till att avvakta med kontakt innan UC setts är att TS varit utomlands och det kan ha framått i kontakt mellan Inkasso och KFM -vilket i sin tur gör att Inkasso skickar direkt till KFM när vetskap om att TS är i Sverige igen kommer fram.
Detta gör att betlaningsanmärkningar undivks och således kanske ett banklån blir möjligt om 1-2 år om TS befunnit sig i Sverige den tiden och har en redovisad hög årsinkomst.
Banker är mer än villiga att köra ett samlat lån till privatpersoner.
Jag ska inte arbeta i Sverige så det är ju inte aktuellt. Har tänkt att återvända till Danmark och jobba. Men jag vill bo i Sverige i framtiden givetvis och leva lugnt. Så det är därför jag återvänt nu för att ta tag i skiten. Så oavsett om jag kontaktar inkasso så jobbar ju jag inte och har ingen inkomst här. De lär väl ändå inte hända någonting.
Tycker fortfarande de oklart om vad som är preskavbrott och hur man ska kontakta inkasso efter flera år. Känns som frågan är ganska splittrad om vad som stämmer.
Telefon, mail eller brev. Brev hoppas jag inte då man måste uppge en fast adress, eller någon adress här.