Flashback bygger pepparkakshus!
2019-09-12, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsharpangel
Ts skrev tidigare att banklån blev nog svårt. Dock så även om det finns en betalninganmärkning så kan man ringa företaget som skickade det till kronofogden och be om en avbetalningsplan med dom och att dom då drar tillbaka ärendet hos kronofogden då kan man få bort pricken hos kreditbolagen med.
Men ett lån och betala allt är bästa lösningen om det är möjligt. Det spelar dock ingen roll om man ringer inkasso som inte skickat något till kronofogden kan vara värt och nämna.

Om banklån är svårt så är det bara att kontakta företagen och be om Ackord eller avbetalning.
Avbetalning naturligtvis även med fryst belopp (som du tidigare nämnde)

Anledningen till att avvakta med kontakt innan UC setts är att TS varit utomlands och det kan ha framått i kontakt mellan Inkasso och KFM -vilket i sin tur gör att Inkasso skickar direkt till KFM när vetskap om att TS är i Sverige igen kommer fram.

Detta gör att betlaningsanmärkningar undivks och således kanske ett banklån blir möjligt om 1-2 år om TS befunnit sig i Sverige den tiden och har en redovisad hög årsinkomst.

Banker är mer än villiga att köra ett samlat lån till privatpersoner.
Citera
2019-09-12, 13:22
Medlem
Citat:
Hmm ok
Vi tar det från början när en skuld kommer till kronofogden och dom fastställer den så kommer dom och försöka driva in den i 3år. Om dom inte får tag på dig eller inte kan få betalt eller utmäta något så blir skulden preskriberad hos kronofogden den försvinner där. Men skulden finns kvar hos inkassobolagen. Så du lär ändå betala den. Med preskbrott så menas att dom pratar med sig och gör dig påmind om skulden på ett eller annat sätt då börjar dom 3 åren om. Lika om du betalar så börjar dom 3 åren om ochså.

Så det spelar som ingen roll för det ända vettiga är och betala ändå. Vad någon menar här är att om man får alla skulder preskriberade så skulle du i teorin kunna låna på banken efter 3 år och då betala av alla skulderna när betalningsanmärkningarna går ut. Det förutsätter att inget nytt hamnar där och att du kan låna 500k efter dom 3 åren vilket inte är troligt. Det skulle ochså vara mycket mer än 500k efter 3 år med alla räntor.

Så den vägen e nog svår. Bästa är att få skuldsannering så enkelt är det det är 5år av helvete men då vet du att det är klart sedan.
Så skulder kan helt enkelt inte bli preskriberade alls. Konstigt må jag säga.
Men de så tyvärr jag har kunnat ta sms lån flera stycken hela tiden utan konstigheter. Då hade jag liksom arbete och inkomst. De bara gick som smör. Tror lätt jag kom upp till 250 med sms skulder.

Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
Du skall inte göra ett skit - maila är ett presk brott - all kontakt med dom är ett preskbrott.
Så tillvida inte det är ett ifrågasättande av skulden.

Men - under förutsättning att du har en stadig inkomst.

Gör som följer

Kolla din UC - finns det någon betlaningsanmärkning.
Ja - Vad krävs för att den skall försvinna och när?
Nej - Kolla billigaste lånet för att lösa samtliga dina skulder

Om lån på totalbelopp inte är möjligt.
Och om du vet alla dina skulder och vart dom skall betalas så kontaktar du vart och ett av företagen
och ber om ackordsuppgörelse (Om du kan betala en större del av beloppet) eller en avbetalningsplan på 12-xx antal månader med ett belop som är rimligt.

Detta kommer att göra att eventuella betalningsanmärkningar kommer att försvinna då inget av företagen har sina ärenden hos KFM inom 3 år samt att du har stenkoll på din ekonomi.

Skuldsanering är extremt svårt att få (500k är ett för litet belopp) och innebär bl.a. existensminimum i 5 år.
Men du sa ju tidigare att skicka brev? Vad är skillnaden mellan att skicka brev eller att maila. Jag har ju till 995% alla skulder nu koll på liksom. De 15 olika inkassobolagen har ju deras namn här framför mig.
Fattar inte ens om de positivt eller negativt att skulderna inte ligger hos kmf förtilfället. Någon som skulle kunna förklara de?

Problemet är att jag inte inte orkar vänta på uc i flera dagar. Finns det inget annat sätt jag kan få de nu direkt. Om de betalningsanmärkning ja e ute efter. Varför inte bara ringa kronkalle uppge något namn och fråga om personen har anmärkning?

Citat:
Om banklån är svårt så är det bara att kontakta företagen och be om Ackord eller avbetalning.
Avbetalning naturligtvis även med fryst belopp (som du tidigare nämnde)

Anledningen till att avvakta med kontakt innan UC setts är att TS varit utomlands och det kan ha framått i kontakt mellan Inkasso och KFM -vilket i sin tur gör att Inkasso skickar direkt till KFM när vetskap om att TS är i Sverige igen kommer fram.

Detta gör att betlaningsanmärkningar undivks och således kanske ett banklån blir möjligt om 1-2 år om TS befunnit sig i Sverige den tiden och har en redovisad hög årsinkomst.

Banker är mer än villiga att köra ett samlat lån till privatpersoner.

Jag ska inte arbeta i Sverige så det är ju inte aktuellt. Har tänkt att återvända till Danmark och jobba. Men jag vill bo i Sverige i framtiden givetvis och leva lugnt. Så det är därför jag återvänt nu för att ta tag i skiten. Så oavsett om jag kontaktar inkasso så jobbar ju jag inte och har ingen inkomst här. De lär väl ändå inte hända någonting.

Tycker fortfarande de oklart om vad som är preskavbrott och hur man ska kontakta inkasso efter flera år. Känns som frågan är ganska splittrad om vad som stämmer.

Telefon, mail eller brev. Brev hoppas jag inte då man måste uppge en fast adress, eller någon adress här.
Citera
2019-09-12, 13:24
Medlem
ok
1 fixa en uc snarast
2 har du betalningsanmärkning?
3 om du inte har det gå genast till banken och fårsök få ett vettigt lån på hela skiten eller så stor del som möjligt.
4om du har betalningsanmärkning kolla med lån hos sånna som bluestep om det är vettig ränta.
5 om du inte får lån pga betalnings anmärkning ring dom som skickat till kronofogden och ljug säg att deras skulld hos kronofogden gör att du inte kan låna och betala deras skuld. fråga om avbetalningsplan och om dom kan dra tillbaka fodran hos kronofogden. får du bort alla gå till banken och låna hela beloppet eller så mycket som möjligt till en vettig ränta.
6 begära avbetalningsplaner hos alla som du har skuld hos. försök få till räntefria avbetalningar eller ackord. blir det en rimlig månadskostnad och att det finns möjlighet och betala inom rimlig tid så försök med det.
7 känns det som att det blir för mycket och det är svårt med räntefria avbetalningar så skit i och betala låt det gå till kronofogden och försök och få skuldsanering. är det mycket ränta på alla skulder så upp mot 20% i snitt så betalar du 100k om året i bara ränta på 500k och då är det helt enkelt inte lönt och försöka betala tillbaka det.
Citera
2019-09-12, 13:28
Medlem
och säg fan inte till någon att du jobbar i Danmark kronofogden kan göra utmätningar där med.
Citera
2019-09-12, 13:29
Medlem
https://www.minuc.se tror det kostar typ 25kr då får du en uc direkt
Citera
2019-09-12, 13:40
Medlem
Citat:
ok
1 fixa en uc snarast
2 har du betalningsanmärkning?
3 om du inte har det gå genast till banken och fårsök få ett vettigt lån på hela skiten eller så stor del som möjligt.
4om du har betalningsanmärkning kolla med lån hos sånna som bluestep om det är vettig ränta.
5 om du inte får lån pga betalnings anmärkning ring dom som skickat till kronofogden och ljug säg att deras skulld hos kronofogden gör att du inte kan låna och betala deras skuld. fråga om avbetalningsplan och om dom kan dra tillbaka fodran hos kronofogden. får du bort alla gå till banken och låna hela beloppet eller så mycket som möjligt till en vettig ränta.
6 begära avbetalningsplaner hos alla som du har skuld hos. försök få till räntefria avbetalningar eller ackord. blir det en rimlig månadskostnad och att det finns möjlighet och betala inom rimlig tid så försök med det.
7 känns det som att det blir för mycket och det är svårt med räntefria avbetalningar så skit i och betala låt det gå till kronofogden och försök och få skuldsanering. är det mycket ränta på alla skulder så upp mot 20% i snitt så betalar du 100k om året i bara ränta på 500k och då är det helt enkelt inte lönt och försöka betala tillbaka det.

1. Finns det någon sida som är gratis?
2. Tror jag har 2 st
3. Se ovanför.
4. Jag har inget av värde, spelat bort allt så de rökt.
5. Jag har något enstaka ärende hos kfm, resten ligger ju inte där men dragits tillbaka. Jag har ju oavsett anmärkning så de blir ju svårt med banken.
6. De vad jag siktar in mig på. Ta detta eller så lämnar jag fanimej landet och ni får ingenting.
7. Ja e fan ingen ekonom men hur fan ska man räkna ut sammanlagda årsräntan på alla skulder.

Citat:
och säg fan inte till någon att du jobbar i Danmark kronofogden kan göra utmätningar där med.

Nej nej absolut inte. De därför ja e försiktig.
Citera
2019-09-12, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruzzeli
1. Finns det någon sida som är gratis?
2. Tror jag har 2 st
3. Se ovanför.
4. Jag har inget av värde, spelat bort allt så de rökt.
5. Jag har något enstaka ärende hos kfm, resten ligger ju inte där men dragits tillbaka. Jag har ju oavsett anmärkning så de blir ju svårt med banken.
6. De vad jag siktar in mig på. Ta detta eller så lämnar jag fanimej landet och ni får ingenting.
7. Ja e fan ingen ekonom men hur fan ska man räkna ut sammanlagda årsräntan på alla skulder.

Nej nej absolut inte. De därför ja e försiktig.

En UC om året är gratis - jag skickade länken tyill dokumentet du fyller för hand och postar till UC
Citera
2019-09-12, 13:50
Medlem
Ja vill du ha en gratis uc så gå in på typ elgignatens hemsida och försök köpa något på avbetalning så lär det komma en uc hem. Annars lär man skicka med brev typ.
Tror att när du snackar med dom så säg som det är med spelberoende och att du och frun nu väntar barn och att du skulle vilja lösa deta nu så att barnet får en bra uppväxt och att du går på nå möten om spelbetoendet. Hitta på en bra story som du kör med lite snyft gärna barn med. Och att flickvännen get dig styrka och barnet att ta tag i deta nu efter så många år det låter bra. Och att du vill göra rätt för dig men någon ränta klarar du nog inte av.
Citera
2019-09-12, 13:54
Medlem
Citat:
En UC om året är gratis - jag skickade länken tyill dokumentet du fyller för hand och postar till UC
Ja vet tack snälla. Men de tar ju dagar eller veckor. Ja e desperat att få info nu hehe.

Citat:
Ja vill du ha en gratis uc så gå in på typ elgignatens hemsida och försök köpa något på avbetalning så lär det komma en uc hem. Annars lär man skicka med brev typ.
Tror att när du snackar med dom så säg som det är med spelberoende och att du och frun nu väntar barn och att du skulle vilja lösa deta nu så att barnet får en bra uppväxt och att du går på nå möten om spelbetoendet. Hitta på en bra story som du kör med lite snyft gärna barn med. Och att flickvännen get dig styrka och barnet att ta tag i deta nu efter så många år det låter bra. Och att du vill göra rätt för dig men någon ränta klarar du nog inte av.
Har ju ingen adress här så de är ju svårt. Fan man önska verkligen dessa bolag hade empati eller någon jävla medkänsla. Ja fattar att om man tagit banklån och roat sig eller köpt dyrbara saker. Men ingenting har jag unnat mig. Ingenting har jag fått utav detta bara ångest och stress. Men de tar aldrig säkerligen hänsyn till sådant. Undrar fan om de inte har anhöriga som har fastnat i klistret. Hur fan tänker de då är frågan. Jag har ju inte fått besked eller så nu men förväntar ju mig att de ska vara iskalla.
Senast redigerad av Ruzzeli 2019-09-12 kl. 13:58.
Citera
2019-09-12, 13:55
Medlem
Sedan om lån är uteslutet så är det bättre och ringa än och maila blir mycket mer personligt och mycket svårare för dom och säga nej. Att säga ta deta eller så skiter jag i det kommer inte och funka då blir dom bara iriterade och den du pratar med skiter ochså igenkligen i om du betalar hon slutar 4 alla fall så har hon 17 nya som ringer dagen efter ändå.
Citera
2019-09-12, 14:01
Medlem
Citat:
Sedan om lån är uteslutet så är det bättre och ringa än och maila blir mycket mer personligt och mycket svårare för dom och säga nej. Att säga ta deta eller så skiter jag i det kommer inte och funka då blir dom bara iriterade och den du pratar med skiter ochså igenkligen i om du betalar hon slutar 4 alla fall så har hon 17 nya som ringer dagen efter ändå.
Heheheheheh sista stycket va ren komedi och klockren. Men de därför jag förväntar mig att de kommer vara iskalla. Oavsett vad ska personen hem kl 16:00 och få sin lön. Varför ska denne ens lyssna på mig för? Den tjänar väl inget påt.

Vem tar ens beslut om en skuld ska avskrivas är det handläggaren eller någon annan?
Citera
2019-09-12, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruzzeli
Ja vet tack snälla. Men de tar ju dagar eller veckor. Ja e desperat att få info nu hehe.

Här ju ingen adress här så de är ju svårt. Fan man önska verkligen dessa bolag hade empati eller någon jävla medkänsla. Ja fattar att om man tagit banklån och roat sig eller köpt dyrbara saker. Men ingenting har jag unnat mig. Ingenting har jag fått utav detta bara ångest och stress. Men de tar aldrig säkerligen hänsyn till sådant. Undrar fan om de inte har anhöriga som har fastnat i klistret. Hur fan tänker de då är frågan. Jag har ju inte fått besked eller så nu men förväntar ju mig att de ska vara iskalla.

Bankerna om vi nu kan kalla dom det skojarna hade varigt ett bättre ord borde inte lånat ut pengarna från första början så mer deras fel än dit. Vill du ha ett uc nu så betala 25kr eller va det kostar så får du det på mail. Skulder preskriberas efter 10år men att köra den vägen och bli skuldfri är igevidare säkert mycket pga att efter dom 10åren så växer skulderna fort med och det är rätt enkelt för inkassobolagen och få det förlängt 10år till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in