• 1
  • 2
2019-09-11, 11:15
Medlem
Hej,

Upptäckte i helgen en knöl på min 6-åriga labrador på ena bakbenet. Var hos veterinären igår som bokade tid för operation direkt om en månad. Detta gör mig livrädd då jag tänker att veterinären bara bokar operation om de är övertygade.

Är livrädd att det är elakartad cancer som spritt sig.
Försökt googla men hittar knappt någonting.

Någon som varit med om liknande eller har lite kunskap i hur stor risken är?

Hade räknat med många fina år ihop med min bästa vän...
Citera
2019-09-11, 12:06
Medlem
MissMDs avatar
Alla former av knölar jag sett på hundar har opererats bort ganska snabbt. Det är svårt att avgöra bara sådär om det är elakartade tumörer eller inte, därför behövs en biopsi göras och gärna så snabbt som möjligt.
Men ett tecken på att den -kan- vara elakartad är om den växer riktigt snabbt, ofta kan den vara oregelbunden i formen.

Förstår om man är nojig, har själv varit med om juvertumörer och det är inte kul! Samtliga knölar jag erfarat har varit i mild grad eller helt benign.
Citera
2019-09-11, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Alla former av knölar jag sett på hundar har opererats bort ganska snabbt. Det är svårt att avgöra bara sådär om det är elakartade tumörer eller inte, därför behövs en biopsi göras och gärna så snabbt som möjligt.
Men ett tecken på att den -kan- vara elakartad är om den växer riktigt snabbt, ofta kan den vara oregelbunden i formen.

Förstår om man är nojig, har själv varit med om juvertumörer och det är inte kul! Samtliga knölar jag erfarat har varit i mild grad eller helt benign.

Alright men att man inte gjort någon biopsi utan istället bokat operation direkt - är det ett negativt tecken som jag oroar mig för? Knölen sitter på ett bakben.

Skönt att höra att dina knölar inte varit någon fara. Är väldigt orolig.
Citera
2019-09-11, 12:28
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Alright men att man inte gjort någon biopsi utan istället bokat operation direkt - är det ett negativt tecken som jag oroar mig för? Knölen sitter på ett bakben.

Skönt att höra att dina knölar inte varit någon fara. Är väldigt orolig.

Oftast så tar man bort knölen först och sen skickar iväg prover, är åtminstone den uppfattning jag fått.

Majoriteten av alla knölar på hund är ofarliga, så jag tror inte det är någon fara för din del heller.
Man tar alltid det säkra före det osäkra när det kommer till knölar.
Att dom vill ta ut den direkt behöver absolut inte betyda något
Citera
2019-09-11, 12:33
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Det här med knölar på djur och människor kan få en att gå i taket av oro, allra helst om man sitter och googlar. Gör inte det utan ring veterinären som undersökte.

De allra flesta knölar är ofarliga, men det är klokt att ta bort dem för att vara på säkra sidan. Genom att känna på knölen kan man avgöra vartåt det lutar och eftersom ingen biopsi gjordes och man inte bokade in akut operation, tror jag veterinären bedömde det som en benign knöl, dvs inte cancer. Men som sagt, ring, ingen av oss här på forumet kan ge bättre besked än så här. Lycka till nu.
Citera
2019-09-11, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Oftast så tar man bort knölen först och sen skickar iväg prover, är åtminstone den uppfattning jag fått.

Majoriteten av alla knölar på hund är ofarliga, så jag tror inte det är någon fara för din del heller.
Man tar alltid det säkra före det osäkra när det kommer till knölar.
Att dom vill ta ut den direkt behöver absolut inte betyda något

Okej men de andra tillfällena vi varit där har de klämt lite och sagt att det bara är en fettknöl och inget att oroa sig för. Nu var veterinären sammanbiten och mumlade om att det kändes "malignt" eller liknande.

Försöker att inte tänka på det men fler får gärna svara också.
Citera
2019-09-11, 13:06
Citat:
Hej,

Upptäckte i helgen en knöl på min 6-åriga labrador på ena bakbenet. Var hos veterinären igår som bokade tid för operation direkt om en månad. Detta gör mig livrädd då jag tänker att veterinären bara bokar operation om de är övertygade.

Är livrädd att det är elakartad cancer som spritt sig.
Försökt googla men hittar knappt någonting.

Någon som varit med om liknande eller har lite kunskap i hur stor risken är?

Hade räknat med många fina år ihop med min bästa vän...

Det är inte ovanligt med fettknölar, alla mina hundar har fått det när de blivit till åren. Veterinären kommer förmodligen skicka det som opereras bort på analys. Försök att inte oroa dig, jag vet dock att det inte alltid är så lätt när det kommer till ens fyrbenta vänner.
Citera
2019-09-11, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Det är inte ovanligt med fettknölar, alla mina hundar har fått det när de blivit till åren. Veterinären kommer förmodligen skicka det som opereras bort på analys. Försök att inte oroa dig, jag vet dock att det inte alltid är så lätt när det kommer till ens fyrbenta vänner.

Det är tillvägagångssättet som oroar mig.

Det är en ganska stor operation där han ska sövas. Jag har i mitt huvud skapat uppfattningen att det är negativt.
Om man direkt bokar en ganska stor operation blir jag orolig. Är detta standardförfarande? Kanske svårt att ta test på knölen där den sitter?

Kan inte sluta oroa mig. Måste få bolla detta lite för att kunna stilla min oro.
Citera
2019-09-11, 14:01
Citat:
Det är tillvägagångssättet som oroar mig.

Det är en ganska stor operation där han ska sövas. Jag har i mitt huvud skapat uppfattningen att det är negativt.
Om man direkt bokar en ganska stor operation blir jag orolig. Är detta standardförfarande? Kanske svårt att ta test på knölen där den sitter?

Kan inte sluta oroa mig. Måste få bolla detta lite för att kunna stilla min oro.

Det är standard att söva, och det är ingen större risk med det. Utveckling av narkosmedel har gått framåt i rask takt. Den delen kommer gå bra.

Det brukar ta ett tag att få analyssvar. Jobbig väntan, absolut. Men måla inte fan på väggen.

Min grannes hund hade en knöl som togs bort. Det var en godartad tumör.

Men som jag nämnde i mitt tidigare inlägg, är det vanligt att hundar får fettknölar. De är oftast symmetriska, lite hårda och går att flytta på en aning. Dessa är helt ofarliga.

Vad säger veterinären själv? Deras jobb är inte att gissa, men ofta har de en aning, baserad på erfarenhet.
Citera
2019-09-11, 14:21
Medlem
Citat:
Det är standard att söva, och det är ingen större risk med det. Utveckling av narkosmedel har gått framåt i rask takt. Den delen kommer gå bra.

Det brukar ta ett tag att få analyssvar. Jobbig väntan, absolut. Men måla inte fan på väggen.

Min grannes hund hade en knöl som togs bort. Det var en godartad tumör.

Men som jag nämnde i mitt tidigare inlägg, är det vanligt att hundar får fettknölar. De är oftast symmetriska, lite hårda och går att flytta på en aning. Dessa är helt ofarliga.

Vad säger veterinären själv? Deras jobb är inte att gissa, men ofta har de en aning, baserad på erfarenhet.

Skönt att höra att det iallafall kan vara godartat.

Han har en knöl på magen också som vi kollade för något år sedan. Där konstaterade veterinären direkt att det var en fettknöl.
Denna gång var hon mer fundersam och jag tror hon mumlade om risk att den var malign eller något. Att de opererar måste ju innebära att de iallafall anser att det föreligger en risk för elakartad cancer tänker jag eftersom de förra gången konstaterade fettknöl direkt...
Citera
2019-09-11, 14:29
Citat:
Skönt att höra att det iallafall kan vara godartat.

Han har en knöl på magen också som vi kollade för något år sedan. Där konstaterade veterinären direkt att det var en fettknöl.
Denna gång var hon mer fundersam och jag tror hon mumlade om risk att den var malign eller något. Att de opererar måste ju innebära att de iallafall anser att det föreligger en risk för elakartad cancer tänker jag eftersom de förra gången konstaterade fettknöl direkt...

Det är kanske så. Men anledningen till op är att man inte vet. Och då gör man klokt i att operera, snabbt. Sedan för man invänta analyssvar.

Jag är, som du säkert förstår, hundägare. Jag förstår din oro till fullo. Men min erfarenhet är att man inte förutsätter det värsta. Det är svårt, det vet jag, men i regel oroar man sig i onödan. Det är min erfarenhet.

Ta med vovven på en trevlig promenad, ge den en varmkorv på vägen hem, och lev precis som vanligt. Only time will tell.
Citera
2019-09-11, 14:32
Medlem
Citat:
Det är kanske så. Men anledningen till op är att man inte vet. Och då gör man klokt i att operera, snabbt. Sedan för man invänta analyssvar.

Jag är, som du säkert förstår, hundägare. Jag förstår din oro till fullo. Men min erfarenhet är att man inte förutsätter det värsta. Det är svårt, det vet jag, men i regel oroar man sig i onödan. Det är min erfarenhet.

Ta med vovven på en trevlig promenad, ge den en varmkorv på vägen hem, och lev precis som vanligt. Only time will tell.

Jag förstår vad du menar.

Målet med tråden var att höra andra hundägares historier och om någon veterinär kanske läser här så jag kan bestämma mig för att sluta oroa mig eller förbereda mig på det värsta utifrån den samlade erfarenheten.
Att gå i någon ovetande limbo är vidrigt.

Att han blir till åren och med tiden får somna in är helt ok men inte redan nu. Mitt hjärta skulle fan gå sönder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in