• 1
  • 2
2019-09-11, 14:37
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Jag förstår vad du menar.

Målet med tråden var att höra andra hundägares historier och om någon veterinär kanske läser här så jag kan bestämma mig för att sluta oroa mig eller förbereda mig på det värsta utifrån den samlade erfarenheten.
Att gå i någon ovetande limbo är vidrigt.

Att han blir till åren och med tiden får somna in är helt ok men inte redan nu. Mitt hjärta skulle fan gå sönder.

Japp, det är vidrigt. Instämmer. Problemet är att ingen kan svara på din frågeställning. Den är omöjlig att svara på.

Jag har själv tagit bort hundar, och det är hemskt. Försök att blida din tid. Svar kommer du få. Är det negativt får du ta den fighten då. Människan är i sin natur ängslig, nar saker ställs på sin kant. Men ofta är den ängsligheten obefogad.
Citera
2019-09-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Japp, det är vidrigt. Instämmer. Problemet är att ingen kan svara på din frågeställning. Den är omöjlig att svara på.

Jag har själv tagit bort hundar, och det är hemskt. Försök att blida din tid. Svar kommer du få. Är det negativt får du ta den fighten då. Människan är i sin natur ängslig, nar saker ställs på sin kant. Men ofta är den ängsligheten obefogad.

Nej självklart. Jag förstår att ingen kan svara på vad som kommer hända.
Men de kanske har egna erfarenheter osv att dela med sig av. Mer så jag tänkte.

Jag har också tagit bort djur tidigare men de har varit över medellivslängden och då var jag iallafall mentalt lite förberedd.
Detta kom som en chock. Han ska ju lära upp vår nya valp och bebis som kommer om halvåret ca.
Han får bara inte bara sjuk. Mitt hjärta går sönder då.
Citera
2019-09-11, 20:43
Citat:
Nej självklart. Jag förstår att ingen kan svara på vad som kommer hända.
Men de kanske har egna erfarenheter osv att dela med sig av. Mer så jag tänkte.

Jag har också tagit bort djur tidigare men de har varit över medellivslängden och då var jag iallafall mentalt lite förberedd.
Detta kom som en chock. Han ska ju lära upp vår nya valp och bebis som kommer om halvåret ca.
Han får bara inte bara sjuk. Mitt hjärta går sönder då.
det finns nog ingen som kan hjälpa dig. Vill du ha personlig hjälp är du välkommen att pm:a mig.
Citera
2019-09-11, 20:48
Medlem
Citat:
Hej,

Upptäckte i helgen en knöl på min 6-åriga labrador på ena bakbenet. Var hos veterinären igår som bokade tid för operation direkt om en månad. Detta gör mig livrädd då jag tänker att veterinären bara bokar operation om de är övertygade.

Är livrädd att det är elakartad cancer som spritt sig.
Försökt googla men hittar knappt någonting.

Någon som varit med om liknande eller har lite kunskap i hur stor risken är?

Hade räknat med många fina år ihop med min bästa vän...
Hej,
Jag förstår din oro, men det är inget ovanligt att man bokar tid för operation av en knöl efter ett enda besök. Det behöver inte betyda att veterinären tror att det är en elakartad tumör. Visst kan det naturligtvis vara så, men det kan också bero på att knölen sitter på ett ställe som hunden störs av eller riskerar att skava sönder etc. I många fall tar veterinären ut ett litet prov med en tunn nål från knölen (FNA-finnålsaspirat) och tittar sedan i mikroskop på de celler man fick ut för att försöka avgöra vad det är för typ av knöl. Detta för att göra en bedömning av hur stor marginal man ska ta när knölen opereras bort. Definitiv diagnos fås genom att skicka en större del av knölen (biopsi eller knölen som helhet) till lab där man skivar den tunt och tittar på hela knölens utseende i mikroskop (alltså inte bara enstaka celler som vid ett FNA). Det brukar ta några veckor innan man får svar på en sådan undersökning.
Innan man vet vilken typ av knöl det är, kan man inte uttala sig om prognos för just din hund.
Rent generellt kan sägas att många hudknölar är godartade men det finns även elakartade varianter.
Att en hund sövs i samband med operation av knölar i huden är mycket vanligt. Om knölen är mycket liten kan det ibland räcka med bara lugnande och lokalbedövning.
Hoppas att du fått lite svar på dina funderingar/ leg. veterinär
Citera
2019-09-12, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelargonrostigen
Hej,
Jag förstår din oro, men det är inget ovanligt att man bokar tid för operation av en knöl efter ett enda besök. Det behöver inte betyda att veterinären tror att det är en elakartad tumör. Visst kan det naturligtvis vara så, men det kan också bero på att knölen sitter på ett ställe som hunden störs av eller riskerar att skava sönder etc. I många fall tar veterinären ut ett litet prov med en tunn nål från knölen (FNA-finnålsaspirat) och tittar sedan i mikroskop på de celler man fick ut för att försöka avgöra vad det är för typ av knöl. Detta för att göra en bedömning av hur stor marginal man ska ta när knölen opereras bort. Definitiv diagnos fås genom att skicka en större del av knölen (biopsi eller knölen som helhet) till lab där man skivar den tunt och tittar på hela knölens utseende i mikroskop (alltså inte bara enstaka celler som vid ett FNA). Det brukar ta några veckor innan man får svar på en sådan undersökning.
Innan man vet vilken typ av knöl det är, kan man inte uttala sig om prognos för just din hund.
Rent generellt kan sägas att många hudknölar är godartade men det finns även elakartade varianter.
Att en hund sövs i samband med operation av knölar i huden är mycket vanligt. Om knölen är mycket liten kan det ibland räcka med bara lugnande och lokalbedövning.
Hoppas att du fått lite svar på dina funderingar/ leg. veterinär

Hej,

Tack för ditt utförliga svar!

Ja, jag fick svar på många frågor men har fortfarande en viktig fråga kvar som jag förstår är svår att svara på.

En labradorhane med fin stamtavla på 6 år med en knöl upptäckt som är bokad för operation, inga andra symtom eller tecken som kräkningar, dålig aptit eller liknande. Han är precis som vanligt.
Vad skulle din gissning vara baserad på din erfarenhet inom yrket? Är de flesta knölar man tar bort ofarliga eller farliga? Borde han haft fler symtom?
Citera
2019-09-12, 18:37
Medlem
Citat:
Hej,

Tack för ditt utförliga svar!

Ja, jag fick svar på många frågor men har fortfarande en viktig fråga kvar som jag förstår är svår att svara på.

En labradorhane med fin stamtavla på 6 år med en knöl upptäckt som är bokad för operation, inga andra symtom eller tecken som kräkningar, dålig aptit eller liknande. Han är precis som vanligt.
Vad skulle din gissning vara baserad på din erfarenhet inom yrket? Är de flesta knölar man tar bort ofarliga eller farliga? Borde han haft fler symtom?

Tyvärr är jag så tråkigt lagd att jag ogärna gissar, allra helst när jag själv inte sett och känt på knölen i fråga. Min erfarenhet är att de flesta knölar som opereras bort är ofarliga. Vad hunden har för stamtavla har ingen betydelse (annat än att vissa raser är överrepresenterade för vissa slags tumörer). Att han är frisk för övrigt och inte visar tecken på allmänpåverkan är självklart ett gott tecken. Om det skulle visa sig att din hund har en elakartad knöl betyder inte det att det är ”kört”. De kan bli helt botade efter första operationen, ibland behövs ytterligare operation och ev strålning/cellgiftsbehandling. Sen blir man ju som djurägare mycket mer orolig om ens djur har en elakartad tumör, självklart!. Ville mest bara få fram att även ”farliga” tumörer går att bota, ffa om behandling sker tidigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in