Citat:
Ursprungligen postat av
Orkanuz
Hej,
Upptäckte i helgen en knöl på min 6-åriga labrador på ena bakbenet. Var hos veterinären igår som bokade tid för operation direkt om en månad. Detta gör mig livrädd då jag tänker att veterinären bara bokar operation om de är övertygade.
Är livrädd att det är elakartad cancer som spritt sig.
Försökt googla men hittar knappt någonting.
Någon som varit med om liknande eller har lite kunskap i hur stor risken är?
Hade räknat med många fina år ihop med min bästa vän...
Hej,
Jag förstår din oro, men det är inget ovanligt att man bokar tid för operation av en knöl efter ett enda besök. Det behöver inte betyda att veterinären tror att det är en elakartad tumör. Visst kan det naturligtvis vara så, men det kan också bero på att knölen sitter på ett ställe som hunden störs av eller riskerar att skava sönder etc. I många fall tar veterinären ut ett litet prov med en tunn nål från knölen (FNA-finnålsaspirat) och tittar sedan i mikroskop på de celler man fick ut för att försöka avgöra vad det är för typ av knöl. Detta för att göra en bedömning av hur stor marginal man ska ta när knölen opereras bort. Definitiv diagnos fås genom att skicka en större del av knölen (biopsi eller knölen som helhet) till lab där man skivar den tunt och tittar på hela knölens utseende i mikroskop (alltså inte bara enstaka celler som vid ett FNA). Det brukar ta några veckor innan man får svar på en sådan undersökning.
Innan man vet vilken typ av knöl det är, kan man inte uttala sig om prognos för just din hund.
Rent generellt kan sägas att många hudknölar är godartade men det finns även elakartade varianter.
Att en hund sövs i samband med operation av knölar i huden är mycket vanligt. Om knölen är mycket liten kan det ibland räcka med bara lugnande och lokalbedövning.
Hoppas att du fått lite svar på dina funderingar/ leg. veterinär