• 2
  • 3
2019-09-08, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabaochde40
Tack för alla svar.

Flera som föreslagit att öka insatsen i bostaden. Ett alternativ såklart, vi har dock tänkt att avkastningen är större än räntekostnaden.

Det tycker jag är ett dåligt alternativ som ränteläget är nu. Då gör pengarna bättre i andra placeringar.
Så har jag gjort, amorterar inte mer än jag behöver. Placerar pengarna aktivt, kan nästan lösa lånet som det är nu. Men finns ingen anledning.
Gör det som känns bäst, aktier är ju alltid en risk 👍.
Citera
2019-09-08, 22:40
Medlem
Som redan sagt, under 1,4-1,3% bör du lätt kunna komma. Lägre än så kan bli lite svårt har jag märkt själv med bra förutsättningar men hög belåning grad.
Citera
2019-09-08, 23:37
Medlem
Enligt egen erfarenhet generellt kan man säga att storbankerna skiter blankt i belåningsgraden så länge den är 85% eller under
däremot är de helt fokuserade på inkomst av tjänst och att budgeten ska gå ihop , även med 7% ränta
men runt 1% - 1,3% för er bör inte vara några problem att få
Citera
2019-09-09, 00:30
Medlem
Din situation är väldigt lik min egen, både avseende inkomster och lån. Vi har 1,19% hos Swedbank, men behövde bråka en hel del (var på väg att byta bank) för att få det.
Citera
2019-09-09, 06:56
Medlem
Ni ska absolut komma ned i det lägre nivåerna. Får ni runt 1.5 så testar den banken er dummhet. Säga bara att ni redan fått 1.2 tex av konkurrerande bank. Borde bli en matchning direkt på den nvån.
Citera
2019-09-09, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabaochde40
Hej,

Vad tror ni man kan få för ränta om man köper ett hus för 5,4 miljoner. Vi lägger in 15% kontantinsats och lånar således 4 590 000 kr.

Detta blir vårat enda lån. Vi har bil värd dryga 200 kkr som är obelånad. Jag har redan sålt min lägenhet och sambon gör det nu under september.

Vi har inga barn. Båda har fasta, trygga anställningar. Jag tjänar 51000 kr och sambon 49000 kr.

Jag kommer efter detta ha ca 400 kkr i aktier/fonder/bank och min sambo ca 1 miljon kr.

Vi vet att vi har det bra och är en verkligt bra, säker kund för banken.

Vad tror ni vi kan få för bolåneränta?

Någon annan som har liknande förutsättningar, vad har ni i sådant fall fått för ränta och på vilken bank?

Tack!

Ni nu har lyckats utbilda er så pass att ni tjänar 51000 kr resp 49000 kr och ändå vänder er till flashback för att fråga vilken boränta ni kan förväntas få?
Citera
2019-09-09, 10:12
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
60% belåningsgrad:

https://www.avanza.se/lana/bolan/bolan.html
Ah, 60% till och med, I stand corrected.
Citera
2019-09-09, 16:41
Medlem
OneTwoZero skrev
Citat:
Det tycker jag är ett dåligt alternativ som ränteläget är nu. Då gör pengarna bättre i andra placeringar.
Så har jag gjort, amorterar inte mer än jag behöver. Placerar pengarna aktivt.
Håller helt med, då du lånar på mycket lång tid gissar jag.
Finns många global eller indexfonder som bör ge 4-6% värdeökning långsiktigt.
Då räknar jag lågt!
Citera
2019-09-11, 19:59
Medlem
Med lite skicklig förhandling bör du kunna komma ner på 1%
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto