2019-09-08, 20:01
Medlem
[quote=Christianbadass|68642464]
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabaochde40

Cirka 4,2 och huset är värt kanske 5,7-6 idag (svårt att bedöma husets värde idag efter omfattande renoveringar och en volatil marknad). Men förhandlade tufft och kontaktade flera banker och lät dem veta vad de andra erbjöd.

En rik kompis till mig (har över en mille på banken) frågade banken rakt ut vad han ville ha för ränta. Tror han sade 1,27(han sade Avanza erbjöd det)och det fick han direkt (Det roliga var att han bara sett Avanza hade reklam det).

Det känns som det är väldigt godtyckligt vilken ränta man får. Men förhandla tufft.

Tack för svar.
Citera
2019-09-08, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Max 70% belåningsgrad hos Avanza

60% belåningsgrad:

Citat:
Tillsammans med Stabelo sänker vi kostnaderna för riktigt många av Sveriges bolånetagare. Med Bolån+ lånar du upp till 60% av värdet på din bostad.

https://www.avanza.se/lana/bolan/bolan.html
Citera
2019-09-08, 20:32
Medlem
Citat:
Hej,

Vad tror ni man kan få för ränta om man köper ett hus för 5,4 miljoner. Vi lägger in 15% kontantinsats och lånar således 4 590 000 kr.

Detta blir vårat enda lån. Vi har bil värd dryga 200 kkr som är obelånad. Jag har redan sålt min lägenhet och sambon gör det nu under september.

Vi har inga barn. Båda har fasta, trygga anställningar. Jag tjänar 51000 kr och sambon 49000 kr.

Jag kommer efter detta ha ca 400 kkr i aktier/fonder/bank och min sambo ca 1 miljon kr.

Vi vet att vi har det bra och är en verkligt bra, säker kund för banken.

Vad tror ni vi kan få för bolåneränta?

Någon annan som har liknande förutsättningar, vad har ni i sådant fall fått för ränta och på vilken bank?

Tack!
Haha ni tjänar en miljon om året och kan bara lägga 15 % insats. Tror ts ljuger om allt.
Senast redigerad av Lallladin 2019-09-08 kl. 20:33. Anledning: Stavfel.
Citera
2019-09-08, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Haha ni tjänar en miljon om året och kan bara lägga 15 % insats. Tror ts ljuger om allt.

Om du hade läst så hade du sett att VI KAN lägga in mer än 15% men VI VILL inte göra det. Vi lägger in ca 400 kkr var sen tillkommer lagfart och pantbrev.

Off: kan jag tillägga att jag ökade min lön med ca 15000 för ett drygt år sedan. Vi prioriterar även livets goda, vin, mat, resor och kläder. Samt att vi köpte bil för 115000 kr var i somras. Men detta har du inte med att göra.
Citera
2019-09-08, 21:03
Medlem
Citat:
Om du hade läst så hade du sett att VI KAN lägga in mer än 15% men VI VILL inte göra det. Vi lägger in ca 400 kkr var sen tillkommer lagfart och pantbrev.

Off: kan jag tillägga att jag ökade min lön med ca 15000 för ett drygt år sedan. Vi prioriterar även livets goda, vin, mat, resor och kläder. Samt att vi köpte bil för 115000 kr var i somras. Men detta har du inte med att göra.
Det har vi inte med att göra, men vill du kunna förhandla om riktigt låga räntor får ni lägga in lite mer kontant.
Hamnar ni under 60% belåningsgrad kan ni komma ner i räntor runt eller under 1% med era inkomster och lån, men propsar ni på 85% belåning är der få som kommer att ge er möjligheter till att förhandla ni bör komma ner till max 75% helst 70%.
Citera
2019-09-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det har vi inte med att göra, men vill du kunna förhandla om riktigt låga räntor får ni lägga in lite mer kontant.
Hamnar ni under 60% belåningsgrad kan ni komma ner i räntor runt eller under 1% med era inkomster och lån, men propsar ni på 85% belåning är der få som kommer att ge er möjligheter till att förhandla ni bör komma ner till max 75% helst 70%.

Tack för svar. Ska fundera på det. Inte meningen att vara otrevlig mot folk som varit snälla och svarat.

Har såklart tänkt på och efterforskar en del själv kring detta och tycker att vi ska ner under 1,4 åtminstone. Får se imorgon när vi börjar med att kontakta våra just nu aktuella banker.
Citera
2019-09-08, 21:16
Medlem
Citat:
Hej,

Vad tror ni man kan få för ränta om man köper ett hus för 5,4 miljoner. Vi lägger in 15% kontantinsats och lånar således 4 590 000 kr.

Detta blir vårat enda lån. Vi har bil värd dryga 200 kkr som är obelånad. Jag har redan sålt min lägenhet och sambon gör det nu under september.

Vi har inga barn. Båda har fasta, trygga anställningar. Jag tjänar 51000 kr och sambon 49000 kr.

Jag kommer efter detta ha ca 400 kkr i aktier/fonder/bank och min sambo ca 1 miljon kr.

Vi vet att vi har det bra och är en verkligt bra, säker kund för banken.

Vad tror ni vi kan få för bolåneränta?

Någon annan som har liknande förutsättningar, vad har ni i sådant fall fått för ränta och på vilken bank?

Tack!

Om man kommer in på flashback för ekonomiska råd angående bostadsköp för 5.4 miljoner så har man nog egentligen inte råd. Alla vill vi bo i slott.
Citera
2019-09-08, 21:20
Medlem
Citat:
Tack för svar. Ska fundera på det. Inte meningen att vara otrevlig mot folk som varit snälla och svarat.

Har såklart tänkt på och efterforskar en del själv kring detta och tycker att vi ska ner under 1,4 åtminstone. Får se imorgon när vi börjar med att kontakta våra just nu aktuella banker.
Lycka till ligger själv på 1.2 men 50% belåning men betydligt lägre lån och inkomster jag 55 k och frugan 25K(pension).

Men har lite för lite lån och ingen storstad så kan inte få mycket bättre vilkor.
Citera
2019-09-08, 21:30
Medlem
Citat:

WoW! En bil för 115 000.skitsnack.
Citera
2019-09-08, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regatt
Om man kommer in på flashback för ekonomiska råd angående bostadsköp för 5.4 miljoner så har man nog egentligen inte råd. Alla vill vi bo i slott.
Vart ska man fråga då? Flashback är inte bara nazister som jag utan faktiskt ett tvärsnitt av befolkningen. Alla idioter är ju representerade

Som tidigare sagt så är ju det enklaste att fråga banken om de kan sänka ränta och med hur mkt om ni ändrar belåningsgrad. Fast är man ”duktig på börsen” och slår eller ens följer index så är detta mycket bättre än vad banken kan erbjuda. Låter man dessutom bli att tömma depån så växer den ju till sig och är en extra säkerhet ifall man skulle få ett dåligt halvår eller så ligger allt redan ”amorterat” så är ju valen begränsade.
Citera
2019-09-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Vart ska man fråga då? Flashback är inte bara nazister som jag utan faktiskt ett tvärsnitt av befolkningen. Alla idioter är ju representerade

Som tidigare sagt så är ju det enklaste att fråga banken om de kan sänka ränta och med hur mkt om ni ändrar belåningsgrad. Fast är man ”duktig på börsen” och slår eller ens följer index så är detta mycket bättre än vad banken kan erbjuda. Låter man dessutom bli att tömma depån så växer den ju till sig och är en extra säkerhet ifall man skulle få ett dåligt halvår eller så ligger allt redan ”amorterat” så är ju valen begränsade.

Tack för att du har humor, fick mig på bättre humör.
Önskar dig all välstånd i ditt husköp.
Citera
2019-09-08, 22:01
Medlem
Jag tror helt säkert att nästan alla banker ger er 1.1-1,2 % ränta utan större ansträngning.
Ett så stort lån vill ingen banktjänsteman släppa taget om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in