• 1
  • 2
2019-09-08, 17:56
Medlem
Hej,

Vad tror ni man kan få för ränta om man köper ett hus för 5,4 miljoner. Vi lägger in 15% kontantinsats och lånar således 4 590 000 kr.

Detta blir vårat enda lån. Vi har bil värd dryga 200 kkr som är obelånad. Jag har redan sålt min lägenhet och sambon gör det nu under september.

Vi har inga barn. Båda har fasta, trygga anställningar. Jag tjänar 51000 kr och sambon 49000 kr.

Jag kommer efter detta ha ca 400 kkr i aktier/fonder/bank och min sambo ca 1 miljon kr.

Vi vet att vi har det bra och är en verkligt bra, säker kund för banken.

Vad tror ni vi kan få för bolåneränta?

Någon annan som har liknande förutsättningar, vad har ni i sådant fall fått för ränta och på vilken bank?

Tack!
Citera
2019-09-08, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabaochde40
Hej,

Vad tror ni man kan få för ränta om man köper ett hus för 5,4 miljoner. Vi lägger in 15% kontantinsats och lånar således 4 590 000 kr.

Detta blir vårat enda lån. Vi har bil värd dryga 200 kkr som är obelånad. Jag har redan sålt min lägenhet och sambon gör det nu under september.

Vi har inga barn. Båda har fasta, trygga anställningar. Jag tjänar 51000 kr och sambon 49000 kr.

Jag kommer efter detta ha ca 400 kkr i aktier/fonder/bank och min sambo ca 1 miljon kr.

Någon annan som har liknande förutsättningar, vad har ni i sådant fall fått för ränta och på vilken bank?

Tack!

Exat räntenivå är svårt att svara på men troligen närmare 2% ni behöver ha en belåningsgrad på under 70% helst under 60% för att nå låga räntor. Men mitt råd är att lägga in mins 25% då har ni en bra möjlighet att pruta på räntan.
Citera
2019-09-08, 18:12
Medlem
revodnebs avatar
Det beror ju på vilken bank ni väljer. Men exempelvis SBAB har en räntesnurra där ni kan kolla. 1,29% om ni binder på 2 år.
Citera
2019-09-08, 18:15
Medlem
Men varför inte förstärka lånet genom att pantsätta aktierna också?

(eller sälja dom o lägga in dom i huset=lägre boendekostnad o bra sparmöjligheter)
Citera
2019-09-08, 18:24
Medlem
Avanza brukar kunna erbjuda låga räntor.
Citera
2019-09-08, 18:41
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus83
Avanza brukar kunna erbjuda låga räntor.
Max 70% belåningsgrad hos Avanza
Citera
2019-09-08, 18:50
Medlem
[quote=Alibabaochde40|68641730]Hej,

Tack![/QUOT

Jag har 1.3 på storbank och tjänar mycket sämre än dig och har inga tillgångar utöver huset och en gammal bil värd max 50 000 kr. Min fru tjänar sämre än din sambo också.

Allt över 1,5 är rena rånet med era inkomster och kapital.
Senast redigerad av Christianbadass 2019-09-08 kl. 18:53.
Citera
2019-09-08, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det beror ju på vilken bank ni väljer. Men exempelvis SBAB har en räntesnurra där ni kan kolla. 1,29% om ni binder på 2 år.

Ja, såklart, där är vi flexibla. Kan flytta allt om det behövs.
Citera
2019-09-08, 18:54
Medlem
Tack för alla svar.

Flera som föreslagit att öka insatsen i bostaden. Ett alternativ såklart, vi har dock tänkt att avkastningen är större än räntekostnaden.
Citera
2019-09-08, 18:58
Medlem
Citat:
Tack för alla svar.

Flera som föreslagit att öka insatsen i bostaden. Ett alternativ såklart, vi har dock tänkt att avkastningen är större än räntekostnaden.

Du får tänka att du får dra av 30% av räntan mot dina inkomster när skatten beräknas.
Citera
2019-09-08, 19:00
Medlem
[quote=Christianbadass|68642242]
Citat:
Hej,

Tack![/QUOT

Jag har 1.3 på storbank och tjänar mycket sämre än dig och har inga tillgångar utöver huset och en gammal bil värd max 50 000 kr. Min fru tjänar sämre än din sambo också.

Allt över 1,5 är rena rånet med era inkomster och kapital.

Tack för svar. Hur stora lån har ni? Både procent av husets värde och summa, om jag får fråga.
Citera
2019-09-08, 19:12
Medlem
[quote=Alibabaochde40|68642341]
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass

Tack för svar. Hur stora lån har ni? Både procent av husets värde och summa, om jag får fråga.

Cirka 4,2 och huset är värt kanske 5,7-6 idag (svårt att bedöma husets värde idag efter omfattande renoveringar och en volatil marknad). Men förhandlade tufft och kontaktade flera banker och lät dem veta vad de andra erbjöd.

En rik kompis till mig (har över en mille på banken) frågade banken rakt ut vad han ville ha för ränta. Tror han sade 1,27(han sade Avanza erbjöd det)och det fick han direkt (Det roliga var att han bara sett Avanza hade reklam det).

Det känns som det är väldigt godtyckligt vilken ränta man får. Men förhandla tufft.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in