Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-09-08, 16:38
  #1
Medlem
Jag är kokhet i överkroppen ständigt och jag har en bländande syn konstant.

Nu när jag minskat på dosen av min medicin så har värmen minskat betydligt. Istället för att värmen är där ständigt, så kommer och går värmen som i vågor istället. Samma sak skedde sist jag trappade ner och trappade ut på medicin.

Det betyder att värmen beror på medicin om värmen minskar betydligt när jag slutar med medicin, eller hur?

Problemet jag har och undrar över är, när jag sist slutade med medicin i fem månader så försvann aldrig värmen helt och hållet och bländande synkänslan försvann inte. Så kan biverkningar finnas kvar månader efter att man slutat med medicin?

Läkarna säger nej, biverkningarna kan inte finnas kvar efter så lång tid, samtidigt lyckas de inte ta reda på varför jag blir varm och känner mig bländad.

Det måste väl vara biverkningar som sitter kvar, eller? För värmen minskar ju iallafall betydligt när jag slutade med medicin sist och den har minskat betydligt nu med, och nu trappar jag också ner på medicin.

Det är antidepressiv jag talar om.

När jag tog en paus i fem månader så var det Voxra som jag slutade med, nu är det Sertralin som jag ska sluta med och jag får samma biverkning av båda medicinerna. Varm i överkroppen, bländad syn, ökad aptit, extrem muntorrhet.

Hoppas verkligen någon här inne har något bra svar. Tack för att du tog tid att läsa allt detta, det blev lite långt sorry.
Citera
2019-09-08, 17:15
  #2
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag har aldrig använt antidepressiva, så jag har inget svar att ge. Men jag undrar över om man kollat sköldkörtelvärdena på dig?
Citera
2019-09-08, 17:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag har aldrig använt antidepressiva, så jag har inget svar att ge. Men jag undrar över om man kollat sköldkörtelvärdena på dig?
Tack för tipset men ja de har kollat det
Citera
2019-09-08, 17:58
  #4
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Läkarna bara ljuger, visst kan biverkningarna sitta kvar väldigt länge!
Citera
2019-09-08, 17:59
  #5
Medlem
Magnituds avatar
Svar Ja, har fortfarande problem med näsandning 1 år efter theralen bruk... Skitmddiciner
Citera
2019-09-08, 18:16
  #6
Medlem
Ja det kan sitta i väldigt länge och i vissa biverkningar kan efter längre bruk bli bestående. Har haft tics i armar och ben långt efter avslutad medicinering på SSRI och neuroleptika.
Citera
2019-09-08, 18:20
  #7
Moderator
Psilosophers avatar
Jag har kvardröjande "utsättningssymtom" efter att ha avslutat en tiomånaderskur SSRI för två år sedan
Citera
2019-09-08, 18:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kniv-Yxa
Läkarna bara ljuger, visst kan biverkningarna sitta kvar väldigt länge!

Citat:
Ursprungligen postat av Magnitud
Svar Ja, har fortfarande problem med näsandning 1 år efter theralen bruk... Skitmddiciner

Citat:
Ursprungligen postat av KandidatenKobra
Ja det kan sitta i väldigt länge och i vissa biverkningar kan efter längre bruk bli bestående. Har haft tics i armar och ben långt efter avslutad medicinering på SSRI och neuroleptika.

Tack så hemskt mycket för era svar, ni vet inte hur mycket jag uppskattar det. Så det är så va. Ni ger mig hopp fan. Då hoppas jag att de försvinner förr eller senare?

Sist tog jag en fem månaders paus men de försvann aldrig.

Du som använde Theralen bruk, vad är det för medicin och kommer ditt problem inte försvinna snart då? Hoppas det går över, krya på dig.

Kniv-yxa har du personlig erfarenhet av det?

KandidatenKobra, vet du hur länge dina biverkningar satt kvar? Hur mår du idag? Bytt medicin eller medicinfri? Vad för psykisk ohälsa lider du av, om du inte har något emot att jag frågar?
Citera
2019-09-08, 18:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Jag har kvardröjande "utsättningssymtom" efter att ha avslutat en tiomånaderskur SSRI för två år sedan
Oj är du seriös? Får jag fråga vilken medicin du tog, mot vadå och vad utsättningssymtomet är?
Citera
2019-09-08, 18:48
  #10
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorraBotkyrka
Oj är du seriös? Får jag fråga vilken medicin du tog, mot vadå och vad utsättningssymtomet är?
Sertralin mot depression/ångest.

Sömnstörningar, CP-ryck när jag ska till att somna. Handikappande.

Det kan i ärlighetens namn ha uppstått oberoende men det känns inte så. Hade brain zaps några månader efter avslutad kur, och detta verkar besläktat.
Citera
2019-09-08, 18:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Sertralin mot depression/ångest.

Sömnstörningar, CP-ryck när jag ska till att somna. Handikappande.

Det kan i ärlighetens namn ha uppstått oberoende men det känns inte så. Hade brain zaps några månader efter avslutad kur, och detta verkar besläktat.
Fy fan. Det är Sertralin som jag själv trappar ner och trappar ut just nu.
Hoppas verkligen att de symtomen går över för dig. Håller verkligen tummarna. Det är hemsk att inte ha hälsan i behåll. Människan är så skör, så mycket sjukdomar och problem osv som kan uppstå fan.

Du kanske trappade ut för fort?
Citera
2019-09-08, 18:59
  #12
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorraBotkyrka
Fy fan. Det är Sertralin som jag själv trappar ner och trappar ut just nu.
Hoppas verkligen att de symtomen går över för dig. Håller verkligen tummarna. Det är hemsk att inte ha hälsan i behåll. Människan är så skör, så mycket sjukdomar och problem osv som kan uppstå fan.

Du kanske trappade ut för fort?
Jag halverade dosen typ tre veckor, sedan ytterligare tre veckor med varannan dag.

Hittade ingen info om vad som är vedertaget.

Det behövs helt klart forskas mer om dessa preparat och deras sidoverkningar, men kanske främst lite rak kommunikation om vilka besvär de kan leda till.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback