• 1
  • 2
2019-09-07, 11:36
Medlem
Celticos avatar
Facebook och andra sociala medier har valt att censurera grupper och informationsspridning av folk som diskuterar vaccination och kallar detta missinformation och falsk ryktesspridning.

Ska vi acceptera att vår yttrandefrihet begränsas och att vi tystas för att det finns lobbyister och pengar involverade i vaccinationsprogrammen. Varför ska inte folk själva bygga sig en uppfattning av vad som är farligt eller ej? Bara för en myndighet rekommenderar vaccinationer ska inte betyda att det inte får ifrågasättas:

https://www.theguardian.com/society/...c-health-pages
Citera
2019-09-07, 12:23
Medlem
Vaccinkritiker är ett tragiskt släkte, men jag är för full yttrandefrihet. Även de mest korkade ska få yttra sina villfarelser. Tillåter vi religion, så måste även dessa självdestruktiva människor få dela med sig av sina vanföreställningar.

Viktigt dock att samhället utbildar oss till bra kritiskt tänkande.
Citera
2019-09-07, 13:12
Moderator
Ruskigbusss avatar
Forumet handlar inte om medicin - alltså skall tråden INTE handla om huruvida vaccin är nödvändigt eller skadligt.

OT raderat. Fortsatt ot kommer att leda till varningar

/Mod
Citera
2019-09-07, 13:24
Medlem
Bennermanns avatar
Vi har alltså två sidor i debatten om vaccin:

Ena sida: koncensus i forskarvärlden att vaccin skyddar befolkningen mot sjukdomar.

Så andra sidan av lekmän som tycker sig förstå det här med medicin bättre trots att dem i de allra flesta fall knappt gått ut gymnasiet. Dessa sprider sedan desinformation om att vaccin är dåligt och leder till sjukdomar. Vilket i förlängningen får andra dumsnutar att inte vaccinera dina avkommor, vilket sedan kostar sjukvård på allmänhetens bekostnad.

Så bör Facebook gå på forskarvärldens samlade kompetens eller dessa låtsasexperters expertutlåtanden?
Citera
2019-09-07, 14:55
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Vaccinkritiker är ett tragiskt släkte, men jag är för full yttrandefrihet. Även de mest korkade ska få yttra sina villfarelser. Tillåter vi religion, så måste även dessa självdestruktiva människor få dela med sig av sina vanföreställningar.

Om facebook hindrar kritiker, betyder det att dom har rätt.

alltid.
Citera
2019-09-07, 21:25
Medlem
Pulitzers avatar
Som jag förstår artikeln så censurerar de inget innehåll utan styr sökningar och inför en modul med info på platser där vaccin diskuteras. Det står ingenstans att man inte får eller kan diskutera, eller att sidor och grupper skulle blockeras eller tas bort.
Citera
2019-12-18, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit

Är man kritiskt tänkande om man låter sig injiceras med något som endast kontrollerats av industrin själv? I min värld kan man inte bli mycket mer korkad.
Citera
2019-12-18, 14:47
Medlem
HipToBeSquares avatar
Idiotiskt tycker jag. Oavsett anti-vaccers är foliehattar eller inte så ska de kunna diskutera hälsorisker med vaccin vilket är självklart i ett land med yttrandefrihet. Listan på saker som ska censureras bara byggs på hela tiden och snart kommer de censurera banala saker t.ex. diskussioner om Jannelångben är en häst eller hund.
Citera
2019-12-18, 14:56
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Så bör Facebook gå på forskarvärldens samlade kompetens eller dessa låtsasexperters expertutlåtanden?

Det där är en väldigt farlig väg att gå. Den samlade forskarvärldens kompetens är också rätt eniga om att klimatet på jorden förändras och att människan är orsaken. Betyder det att facebook borde börja censurera bort alla som inte håller med?

Det var en gång i tiden som man var bensäkra på att jorden var platt också, och hade inte folk med avvikande åsikter gjort sina röster hörda så finns risken att vi fortfarande är där.

Hur avancerad forskningen än må vara så vet vi långt ifrån allt även med dagens tekniskt avancerade forskningsmetoder.

Visst är det problematiskt att rena faktaförnekare sprider information som kan utgöra potentiell livsfara, men sättet att åtgärda det är att utbilda folket och inte att försöka tysta ner dom.
Citera
2019-12-18, 16:53
Medlem
Slints avatar
Det är alltid hälsosamt att vara kritiskt, och ni som säger något annat är naiva i eran dumhet. Jag kanske ska påminna er om svininfluensavaccinet(?) som gjorde att många drabbades av narkolepsi? Folk har all anledning att vara kritisk till vad de injicerar i sin egen kropp.
Facebook och alla andra elitister anser att folk är dumma i huvudet och går på vad som helst och måste således censurera sånt som är farlig kritik mot deras agenda. Sen har de mage att klaga på Kina och Ryssland.
Antifascisterna är dom största fascisterna.
Citera
2019-12-18, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
sånt som är farlig kritik mot deras agenda.

Det är bokstavligen farligt det dom sysslar med för det gör det möjligt för gamla sjukdomar som forskningen lyckats få bukt med att börja spridas igen. Deras sjuka fantasier drabbar massa oskyldiga människor. Om inte fågelholkarna stoppas så kommer vi snart ha en ny digerdöden som sveper över världen.
Citera
2019-12-18, 17:10
Medlem
Slints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amusing
Det är bokstavligen farligt det dom sysslar med för det gör möjlighet för gamla sjukdomar som forskningen lyckats få bukt med att börja spridas igen. Deras sjuka fantasier drabbar massa oskyldiga människor.

Nu vet jag inte vilka du syftar på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in