2019-10-01, 15:06
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Jag läste tidigare en uppgift här att HOL sammankallade en intervention angående KLs missbruk. Där är anledning nog för det eskalerande hatet och eventuella våldsdåd mot HOL. Att spräcka någons fasad som kanske brottas med paranoia kan trigga den onda spiralen. Jag har sett något liknande.
Personer i Karins närhet försöker få henne att söka hjälp sep 2012... men hon vill inte för hon har inga alkoholproblem. KL och HOL fortsätter att leva tillsammans fram till våren/sommaren 2013 innan han ger upp och dom separerar. Skilsmässoansökan kommer in först senare.

"I ansökan om stämning, som inkom till tingsrätten den 23 oktober 2013 yrkade Henrik äktenskapsskillnad."

"I september 2012 gjordes en intervention, där släktingar och vänner samlades till ett möte med Karin angående hennes alkoholvanor. Det blev som att hälla bensin på en eld."

Om Karin vore så hatisk pga interventionen så borde dom ha gått isär redan sep 2012...
OM man nu ska spekulera så är Karin van att bestämma och det är hon som ska bestämma vem som lämnar... Där tror jag orsaken finns.
Men arg blev hon så hon anmälde HOL för kränkning

"Vid ett tillfälle under hösten 2012 samlade Henrik Olsson Lilja hennes vänner för en s.k. alkoholintervention, dvs. ett möte med henne och hennes vänner för att prata om hennes alkoholproblem. Hon blev mycket arg för detta och efter det anmälde hon Henrik Olsson Lilja för grov kvinnofridskränkning, vilken enligt anmälan skulle ha pågått från 1998 till 2012. Någon misstanke kvarstår dock inte."

Den anmälan framstår ju som rent löjlig för då skulle HOL ha kränkt henne från det att dom blev sambo 1998, fick första barnet 2002, gifte sig 2003, får andra barnet 2004 osv.
Citera
2019-10-01, 15:30
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Här har du en mindre suddig och mer aktuell bild.

https://minfil.com/YdUbu77fn1/FCF51723-813F-4F2F-93D9-69ABD24078BA_png
Jag har haft en blåklocka, en klockren träff vid ögonhålan och jag blev medvetslös en stund.
Ögat blev helt igensvullet, jag var svullen både ovanför ögat och nedanför på kinden.
Den där blåklockan ser helt klart sminkad ut. Ser absolut ingen svullnad och med den färgen borde det ha varit svullet.
Skickligt sminkat... eller nä... det är svårt att sminka svullnad...
Citera
2019-10-01, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Fan vad jag blir trött på all felaktig information i tråden. Läs för helvete innantill vad som står i pressen och hitta inte på något ur eget geggigt minne.

Vadå... "Så där skadad var inte HOL"
Citat från artikeln.
"En kvinna som var ute och joggade fick syn på den skjutne advokaten på trottoaren och ringde SOS Alarm.
– Han låg då på marken och blödde från ett hål i magen. En annan person höll för hålet, berättar hon.

Så här står det i artikeln om huvudet och fönsterglaset.
"Vittnet Aet*** Eism*** såg advokaten ligga mot en glasruta på Norr Mälarstrand. Hon trodde först att han ramlat och slagit sig.

– Han var skadad i huvudet och blödde.

Hon beskriver advokaten som ”finklädd”.
– Han blödde i ansiktet men han kunde prata. Han sa till polisen ”det gör ont”.

Några minuter senare kom ambulansen. Advokaten fördes till sjukhus med ett skadeläge som enligt polisen är ”okänt”.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/uppgifter-om-skottlossning-i-centrala-stockholm1/

När man skjuts med ett finkalibrigt vapen så kan chocken göra att man inte känner smärtan först och är man inte medvetslös så kan man förflytta sig en bit.

OM jag hade blivit skjuten och hade kunnat röra mig så hade jag också sprungit ut på gatan.
1. Skytten kan vara kvar i trapphuset och försöka igen och ingen ser det. Dessutom vill jag inte riskera grannarnas/mina barns liv om han är kvar.
Jag är tryggare ute på gatan där det finns vittnen och någon förbipasserande kan hjälpa mig.
2. Det går snabbare att lasta in någon i en ambulans än från trappor i ett trapphus.
3. Hol är väl för fan inte helt korkad. Hade jag som inte är inom rättsväsendet blivit skjuten av någon som hyser agg till mig så hade jag också talat om för polisen vad jag misstänkte, speciellt som jag säkert är informerad om det första försöket att leja en torped och av vem den lejdes enligt torpeden. Sen ska vi inte heller glömma att HOL blev misshandlad av 2 män i trapphuset tidigare också. Ett enda vittne såg personerna men inte själva misshandeln.
Hade det hänt på gatan hade det funnits massor med vittnen.

Mer från artikeln:

En granne i huset hörde skotten och öppnade dörren – då möttes hon av advokaten som lånade en telefon och larmade polisen innan han sprang vidare ner på gatan för att möta upp polisen.

Vittnet som du hänvisar till talar media med i 1.53 min där hon bl a säger:

"Jag vet inte, men eftersom han var liggandes mot glasfönstret på restaurangen såg man inte var han var skadad. "

Vidare säger hon: "Antagligen blödde han från ansiktet för att han slog huvudet i fönstret mot restaurangen"

Hur långt och till vilken restaurang sprang HOL?

Allt för dålig var inte HOL då hans kollegor redan inom 48h deklarerar att han kommer infinna sig på jobb inom 10 dagar.
Senast redigerad av iLivid 2019-10-01 kl. 15:34.
Citera
2019-10-01, 15:49
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Personer i Karins närhet försöker få henne att söka hjälp sep 2012... men hon vill inte för hon har inga alkoholproblem. KL och HOL fortsätter att leva tillsammans fram till våren/sommaren 2013 innan han ger upp och dom separerar. Skilsmässoansökan kommer in först senare.

"I ansökan om stämning, som inkom till tingsrätten den 23 oktober 2013 yrkade Henrik äktenskapsskillnad."

"I september 2012 gjordes en intervention, där släktingar och vänner samlades till ett möte med Karin angående hennes alkoholvanor. Det blev som att hälla bensin på en eld."

Om Karin vore så hatisk pga interventionen så borde dom ha gått isär redan sep 2012...
OM man nu ska spekulera så är Karin van att bestämma och det är hon som ska bestämma vem som lämnar... Där tror jag orsaken finns.
Men arg blev hon så hon anmälde HOL för kränkning

"Vid ett tillfälle under hösten 2012 samlade Henrik Olsson Lilja hennes vänner för en s.k. alkoholintervention, dvs. ett möte med henne och hennes vänner för att prata om hennes alkoholproblem. Hon blev mycket arg för detta och efter det anmälde hon Henrik Olsson Lilja för grov kvinnofridskränkning, vilken enligt anmälan skulle ha pågått från 1998 till 2012. Någon misstanke kvarstår dock inte."

Den anmälan framstår ju som rent löjlig för då skulle HOL ha kränkt henne från det att dom blev sambo 1998, fick första barnet 2002, gifte sig 2003, får andra barnet 2004 osv.

Notera att jag skrev att interventionen kan ha startat en ond spiral av paranoia.
Citera
2019-10-01, 16:00
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag ber om ursäkt - domen ska det förstås vara
Och den är länkad flera ggr så om ingen uttryckligen vill ha den igen så skippar jag det

Och jag hade fel om att poliserna i sina vittnesmål berättade att A öppnade i bara skjortan - det är A själv som säger att han han bar endast skjorta

Jag föreslår att alla i tråden som inte har läst domen noggrant läser den en gång till - och denna gång noggrant

För i protokollet framgår ingenstans att KL var full
Däremot påstår HOL att KL har alkoholproblem medans KL förnekar detsamma
KL påstår att hon varit utsatt för kränkningar och misshandel av HOL medans HOL förnekar detta eller väljer att inte bemöta anklagelserna
Eller så gör HOL som så att han bemöter KLs anklagelser om misshandel med att anklaga henne för att ha alkoholproblem
Ett inte helt ovanligt agerande vid skilsmässor och vårdnadstvister

Båda har kanske rätt - vad vet jag?
Men från det till att leja torpeder för att skjuta ihjäl varandra är det en mycket lång väg

Fakta är att HOL ska betala många miljoner kronor till KL för att han ska kunna behålla fina lägenheten - om han nu vill bo kvar efter att han blivit skjuten i trappen

Få se nu, inte full? De tog inte promillehalten på henne men återigen från domen:
Wahab Akman: "Karin var ganska berusad. Talet var
sluddrigt och hon var inte stabil. Han minns inte om hon luktade alkohol."
och
"De kände att gränsen var nådd och beslutade att omhänderta Karin."

Rage Warsama: "Han uppfattade
henne som berusad. Hon luktade alkohol och talade osammanhängande."
och
"Utanför beslutades att hon skulle omhändertas enligt LOB."
Citera
2019-10-01, 16:06
Medlem
Här lite läsning om charmören och kvinnomisshandlaren FO. Dom från Borås TR.

https://minfil.com/1bucw37fn1/20191001_FO_pdf

Innehåller några väl valda ord om FO och hot om skjutning vid lägenhet.
Senast redigerad av Avel 2019-10-01 kl. 16:14.
Citera
2019-10-01, 16:08
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ett himla tjatande om händelsen på Karlsviksgatan 2013. Eftersom någon med glasögon färgade av hat mot HOL ifrågasätter polisanmälan så undrar jag lite - hur var det egentligen där, HOL kom hem till barnen efter att ha lämnat Karlsviksgatan där Anders och Karin befann sig. Väl där möttes han av polis. Vem hade ringt dem? HOL förklarade läget lugnt och sansat. Var det så som jag har fått för mig att det var samma poliser som sedan begav sig från N Mälarstrand 62 till Karlsviksgatan? Där något hände som fick Anders att hojta till, poliserna var då i annat rum. Just då pratandes i den telefon KL hade räckt över till dem, med person (inom IU polisen?) som KL hade ringt upp? KL blir senare LOB:ad. Det var alltså inte Anders L som ringde polisen från början, eller har jag förstått fel?

Att det blev en polisanmälan tror jag helt enkelt kan ha berott på att AL (och säkert även HOL) var innerligt trötta på KL:s oregerlighet och påhitt och ville markera.

Ja ungefär så som du beskriver.

I lägenheten ringde KL upp senast slagna nummer.
KL: "Det visade sig vara till en kollega, Henrik Jansson. Hon tror att hon fick frågan om hon ville att han skulle ringa till polisen, varvid hon svarade ja."
HJ ringer efter polisen men skickar de till fel lägenhet (N Mälarstrand 62). Poliserna åker till lägenheten (N Mälarstrand 62) där barnen finns kvar ensamma, barnen vill inte öppna dörren. HOL anländer, efter att förklarat situationen åker poliserna till lägenheten (Karlsviksgatan) där AL och KL befinner sig.
Citera
2019-10-01, 16:25
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ett himla tjatande om händelsen på Karlsviksgatan 2013. Eftersom någon med glasögon färgade av hat mot HOL ifrågasätter polisanmälan så undrar jag lite - hur var det egentligen där, HOL kom hem till barnen efter att ha lämnat Karlsviksgatan där Anders och Karin befann sig. Väl där möttes han av polis. Vem hade ringt dem? HOL förklarade läget lugnt och sansat. Var det så som jag har fått för mig att det var samma poliser som sedan begav sig från N Mälarstrand 62 till Karlsviksgatan? Där något hände som fick Anders att hojta till, poliserna var då i annat rum. Just då pratandes i den telefon KL hade räckt över till dem, med person (inom IU polisen?) som KL hade ringt upp? KL blir senare LOB:ad. Det var alltså inte Anders L som ringde polisen från början, eller har jag förstått fel?

Att det blev en polisanmälan tror jag helt enkelt kan ha berott på att AL (och säkert även HOL) var innerligt trötta på KL:s oregerlighet och påhitt och ville markera.
Det var Karin som ringde sin kollega som larmade ut polisen och dom åkte till Norr Mälarstrand för dom trodde bråket pågick där.
När dom fick klart för sig att det var i HOL:s lägenhet på Karlsviksgatan och att HOL och vännen AL inte ville att KL skulle vara i den lägenheten åkte dom dit i stället.

Att det blev polisanmälan kan ju ha varit som Karin säger i domen att HOL säger.
"När hon lämnade sjukhuset åkte hon direkt hem till sin bostad. Henrik var där. Han sa att han trodde att hon hade försökt sätta dit honom".
Det var ju inte första gången KL hade försökt med det...

Från domen: Karin berättar.
"Senare under kvällen gick hon till Henriks lägenhet eftersom barnen längtade efter sin pappa. Hon ångrar idag att hon gick dit. Anders öppnade dörren. Han var upprörd. Det gjorde henne rädd.
Eftersom hon kände till att mottagningen var dålig gick hon in i pentryt. Där tryckte hon på knappen för senast uppringda nummer. Det visade sig vara till en kollega, Henrik Jansson. Hon tror att hon fick
frågan om hon ville att han skulle ringa till polisen, varvid hon svarade ja. Henrik (maken) satt under samtalet i vardagsrummet."

Det där är underligt för då har inget hänt alls i lägenheten.
Sen fortsätter Karin berätta.
Anders var arg och försökte blockera hennes väg. Henrik fick honom att lugna ner sig. Hon övertalade Henrik (maken) att gå hem till barnen och gav honom nycklarna till lägenheten. Det sista han sa innan
han gick var att hon skulle försöka bli vän med Anders. Hon satte sig därefter i vardagsrummet för att prata med Anders. Hon drack ur Henriks vinglas.
Efter en stund ringde det på dörren. Det två unga killar som var ”på hugget”. Det visade sig vara poliser. De var av den uppfattningen att hon övergett sina barn och olovligen trängt sig in i lägenheten på Karlsviksgatan. Hon försökte förklara för polisen hur situationen faktiskt var.
Hon förklarade att hon inte tänkte gå därifrån och stod på sig. För att få stöd för sin sak ringde hon till en intern utredare på polisen. För att poliserna i lägenheten skulle förstå vad det handlade om överlämnade sin telefon till dem. De gick in i vardagsrummet för att prata. Samtalet bröts uppenbarligen. Under tiden stod hon bredvid Anders i hallen. Hon kände sig trygg eftersom polisen var
runt hörnet. Plötsligt ropade Anders till. Hon tänkte inte på vad han sa. Då kom polisen och bestämde sig för att ta med henne från lägenheten och hon blev omhändertagen.

Så tar vi vad poliserna berättar.
W A
Han åkte tillsammans med en kollega till Norr Mälarstrand. Det var någon form av lägenhetsbråk som han minns det. Framme på adressen visade det sig att det fanns barn ensamma i lägenheten. Efter en stund kom Henrik dit. Han var lugn och saklig.
Han åkte tillsammans med sin kollega till den adress som Henrik gav till dem. Där var Karin och ytterligare en person, Anders.
Karin var ganska berusad. Talet var sluddrigt och hon var inte stabil. Han minns inte om hon luktade alkohol. Henrik hade sagt att han inte ville att Karin skulle vara kvar i lägenheten. Anders ville inte heller att hon skulle vara kvar. Karin uppmanades att lämna lägenheten men gjorde inte det. Han gick åt sidan med sin kollega för att resonera om hur de skulle agera.
Karin överlämnade i samband härmed sin mobiltelefon. Han hörde Anders skrika ”aj”. Han sa att han blev biten eller liknande. De kände att gränsen var nådd och beslutade att omhänderta Karin. Den anmälan som senare upprättades grundas på uppgifter från Anders. Han minns inte om han tittade på skadan.

Andra polisen berättar.
R W
Det han minns är att uppdraget handlade om var en kvinna i nöd. När de kom fram till Norr Mälarstrand fanns barn i lägenheten som inte ville öppna. Efter en stund kom en man som hävdade att han bodde där. Han berättade att makarna höll på att separera och att hustrun var i hans lägenhet. Han ville inte att hon skulle vara där. Han bad oss åka dit. Det var Anders som öppnade när de kom dit.
Karin ifrågasatte deras närvaro. Hon ville inte lyssna eller ha med dem att göra.
Han uppfattade henne som berusad. Hon luktade alkohol och talade osammanhängande.
Hon började ringa telefonsamtal och överlämnade sin telefon till dem. Karin gick in mot köket och Anders gick efter henne. Han hörde att Anders sa ”aj”. De gick dit och Anders berättade då att han hade blivit biten. Han minns inte om han såg någon skada. Karin fördes ut ur lägenheten.
Utanför beslutades att hon skulle omhändertas enligt LOB.
Läs resten själv i domen.
https://minfil.com/K1sepc6en3/B2795-16_3_Karin_Lilja_Dom_misshandel_av_AL_pdf

Tack vare att dom slöa poliserna som väl hörde AL:s AJ inte undersökte bettet så gjorde det också att KL gick fri från misshandel.
Hade polisen undersökt AL:s arm så hade dom troligen sett saliv på skjortan och märken efter bettet på armen och då hade allt hamnat i ett annat läge.
Men poliserna visste ju också vem hon var så dom bangade kanske... eller vara bara slöa.
Citera
2019-10-01, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Få se nu, inte full? De tog inte promillehalten på henne men återigen från domen:
Wahab Akman: "Karin var ganska berusad. Talet var

Plötsligt ropade Anders till. Hon tänkte inte på vad han sa. Då kom polisen och bestämde sig för att ta med henne från lägenheten och hon blev omhändertagen. De förde henne till stationen. Hon ville gå därifrån. Hon var inte onykter. Därifrån fick hon skjuts till Sankt Görans sjukhus. Hon ville få möjlighet att bevisa att hon inte var onykter. När hon lämnade sjukhuset åkte hon direkt hem
till sin bostad.

Har du svårt att läsa ett helt domslut? Hon åkte hem efter St Görans.

Brott som den tilltalade döms för
1. Våld mot tjänsteman, 17 kap 1 § brottsbalken
2015-03-21
2. Våldsamt motstånd, 17 kap 4 § brottsbalken
2015-03-21
Åtal som den tilltalade frikänns från
Misshandel, 3 kap 5 § brottsbalken
2013-08-01
Citera
2019-10-01, 17:16
Medlem
Citat:
Jag har bott i Sthlm halva mitt liv. Fått både p-böter och trängselskatt så jag vet hur det funkar.

Precis, det jag menade med egen bil är alltså att han då måste ha egen (ägd) bil. Sen kan han ju ha varit målvakt för den men det kan vi bara spekulera i.

Fredrik är inte någon målvakt. Inte ens en p-bot har han. Bara EN missad trängselskattsräkning hos Kronofogden. Han har 201 000 kr i skulder.

Underhåll
En trängselmånad
Brottsoffermyndigheten
Underhåll
Skadestånd till olika personer

Jättekonstigt, inga företag eller inkassobolag, inga banker, CSN eller krediter eller elräkningar. Ingen kvarskatt eller någonting.
Citera
2019-10-01, 17:17
Medlem
Citat:
Tack. Måste erkänna att jag suttit på den ett tag. Tvekade om jag skulle lägga ut den.

Mål nr: B 13967-17 Södertörns Tingsrätt. Är du säker på att det är 2018? Är denna blåtira efter polisingripandet? Tvekade du? Karin lär få byta namn efter all skit som delgivits här.

Brott som den tilltalade döms för
Våldsamt motstånd, 17 kap 4 § brottsbalken
2017-04-22 -- 2017-05-22 (2 tillfällen)
Citera
2019-10-01, 17:27
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag ber om ursäkt - domen ska det förstås vara
Och den är länkad flera ggr så om ingen uttryckligen vill ha den igen så skippar jag det

Och jag hade fel om att poliserna i sina vittnesmål berättade att A öppnade i bara skjortan - det är A själv som säger att han han bar endast skjorta

Jag föreslår att alla i tråden som inte har läst domen noggrant läser den en gång till - och denna gång noggrant

För i protokollet framgår ingenstans att KL var full
Däremot påstår HOL att KL har alkoholproblem medans KL förnekar detsamma
KL påstår att hon varit utsatt för kränkningar och misshandel av HOL medans HOL förnekar detta eller väljer att inte bemöta anklagelserna
Eller så gör HOL som så att han bemöter KLs anklagelser om misshandel med att anklaga henne för att ha alkoholproblem
Ett inte helt ovanligt agerande vid skilsmässor och vårdnadstvister

Båda har kanske rätt - vad vet jag?
Men från det till att leja torpeder för att skjuta ihjäl varandra är det en mycket lång väg

Fakta är att HOL ska betala många miljoner kronor till KL för att han ska kunna behålla fina lägenheten - om han nu vill bo kvar efter att han blivit skjuten i trappen

Talar du om domen angående lägenhetsbråket där vännen Anders blev biten ?

Där vittnar en av poliserna att Karin var full:

"Han åkte tillsammans med sin kollega till den adress som Henrik gav till dem. Där var Karin och ytterligare en person, Anders. Karin var ganska berusad. Talet var sluddrigt och hon var inte stabil. Han minns inte om hon luktade alkohol."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in